mindfullness ..... kweet het niet

30-09-2013 23:48 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestart met een cursus mindfullness. Niet in een achterafzaaltje met een trainer, maar een officiële, binnen 2e-lijnspsychologie, geleid door een psycholoog.

Ik twijfel enorm. Vind het allemaal erg vrijblijvend; bij de bodyscan MAG je iets voelen maar als je het niet voelt is het ook goed. Je mag je focussen maar als dat niet lukt is het ook goed. Er worden geen doelen gesteld want dat schijnt binnen de mindfullness geen "doel" op zich te zijn. Ze willen niks meten omdat dat juist druk geeft. Geen stok achter de deur maar juist de druk laten varen.

Zijn er hier medestanders van mindfullness? Mensen die het begrijpen en voor wie het echt iets heeft betekend?
Ik heb de hele cursus gevolgd en braaf een jaar lang elke dag 45 minuten bodyscan, rek en strek of mediteren (zitten in aandacht) gedaan.

En hoewel ik het nu niet meer doe, heb ik er toch veel van meegekregen. Het heeft me met name geleerd om negatieve gevoelens beter te kunnen verdragen.

Ik zou zeggen, als het onderdeel uitmaakt van je therapie binnen de tweede lijn: stop je verzet, probeer het niet te begrijpen en doe het gewoon.

Doe je het puur voor je hobby en vind je er geen zak aan....dan zou ik er mee kappen.
Lees je eerste 2 alinea's anders nog even.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Juist voor controlfreaks werkt dit heel goed. Je streeft niets na, maar bent gewoon in het moment en kijkt wat er gebeurt.
En je bent net 1 keertje geweest? Geef het een kans, je hoeft het niet te begrijpen, aan het eind van de cursus kun je pas zeggen of je er iets aan hebt gehad.
quote:lila01 schreef op maandag 30 september 2013 23:54 En je bent net 1 keertje geweest? Geef het een kans, je hoeft het niet te begrijpen, aan het eind van de cursus kun je pas zeggen of je er iets aan hebt gehad.

Ja, een keer. Rozijnen ontleedt met vingers en tong.

Ik twijfel gewoon ..... De kosten zijn enorm en ik vind wel dat ik er een goed gevoel bij moet hebben.
Krijg je je geld überhaupt terug als je stopt?

Eerlijk gezegd vind ik dat je niet na een keer kunt zeggen dat het niks is. Als jij er na 3 sessies Nog steeds zo over denkt en je hebt je er echt voor opengesteld dan kun je alsnog stoppen. Nu lijkt het op weglopen.
gewoon doorgaan.
Aandacht voor je lijf en deze voelen zonder oordeel! Ik zou niet meer zonder kunnen!
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
Wat mij betreft is mindfullness de zoveelste hype. Minder oordelen over jezelf en wat meer aandacht besteden aan jezelf, dat leer je volgens mij in elke therapie.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Je wil dus graag iets moeten? Is dat nu niet juist waar je vanaf wil?
Ga in therapie!
Misschien is het wel niks voor jou. Dat kan heel goed natuurlijk.

Mij trekt het totaal niet bijvoorbeeld en ik zou me er ook niet voor open willen stellen.

Ik zeg bewust 'willen' omdat dat dan meteen een reactie is als je zoiets als mindfullness niet omarmt. Dat je dan blijkbaar niet wil. Klopt. In mijn geval.

Misschien is dat bij jou ook zo? Dat dit niet jouw manier is van therapie krijgen?

Was het je eigen idee? Deze cursus?

Zo ja, wat had je er van verwacht?

Ik ben het wel eens met andere reageerders, na één keer een conclusie trekken is wel erg snel. Er is een reden dat je er mee begon. Toch?

Misschien nog een paar keer gaan, kijken of je er in groeit?
Een goed gevoel bij hebben? Dat hoeft niet hoor. Je kunt het ook gewoon doen en aanvaarden voor nu. Het is geen sekte oid die je lichaam overneemt en je hersenspoelt. Als je het uiteindelijk niets vindt dan doe je er gewoon niets meer mee. Maar nu doorzetten lijkt me nou juist heel verstandig. Het prikkelt je namelijk wel als je er zo'n sterke reactie op hebt. Het lijkt me het waard om te kijken of daar ook inzichten bij gaan komen.

Ik doe al 12 jaar aikido en dat is mindfulness in beweging. En nee, dat is niet alleen maar leuk, soms is het gewoon moeilijk en zwaar. Maar ik ben zo blij dat ik het nog nooit heb opgegeven.
Misschien is het allemaal te vaag voor je en heb je meer aan praatsessies? Je mag je twijfels of het iets voor je is toch wel kwijt bij je psych? Waarschijnlijk werkt het makkelijker voor je als je wel doelen hebt om naar toe te werken?
quote:Solomio schreef op 01 oktober 2013 @ 06:36:

Wat mij betreft is mindfullness de zoveelste hype. Minder oordelen over jezelf en wat meer aandacht besteden aan jezelf, dat leer je volgens mij in elke therapie.Dat is niet waar. Het heeft echt andere effecten er wordt veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan op het moment.
Een mooie documentaire over de eerste stappen van wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness is Free the mind (uitzending gemist, VPRO)

Ik denk dat het heel goed is om eens geen metingen targets en goals te hebben. Maar dit is iets wat je moet leren waarderen, zeg maar. Je moet er in groeien dus ik zou nog niet stoppen hoor, geef het een kans
Ik doe nu aan zwangerschapsyoga. Ik ben een enorme controlfreak. Dat is ook een soort mindfullness als ik het zo lees.

Ik vind het heerlijk, alle druk gewoon van je af laten glijden. Niets moet, laat het presteren los. Gewoon in het hier en nu bezig zijn slechts met wat je op dat moment aan het doen bent en nergens anders aan denken. Ik voel me helemaal fris als ik er na 5 kwartier weer weg fiets. Ik kan nu ook bergen werk verzetten opeens, gewoon omdat ik meer in het hier en nu kan leven en niet al nadenk over volgende week en aanstaande vrijdag en... Ik kan het los laten. Had ik veel eerder moeten weten!
quote:bloemetje77 schreef op 01 oktober 2013 @ 10:27:

[...]

Dat is niet waar. Het heeft echt andere effecten er wordt veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan op het moment.

Precies... er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Geen onderzoek heeft tot nu toe bewezen dat het iets doet.

Elke dag 3 kwartier die bodyscan waar ik dus onrustig van wordt. Ik bereik het tegenovergestelde effect. En dan die stem die elke 5 minuten zegt dat het niet erg is dat ik er onrustig van word. Dat ik het mag laten gebeuren en dat het goed is.

Morgenvroeg worden we weer met 9 man in een veel te klein (onhygienisch) hok gepropt. Zoals ik al zei, ik weet het niet... serieus niet.
quote:Carenza schreef op 01 oktober 2013 @ 08:35:

Misschien is het allemaal te vaag voor je en heb je meer aan praatsessies? Je mag je twijfels of het iets voor je is toch wel kwijt bij je psych? Waarschijnlijk werkt het makkelijker voor je als je wel doelen hebt om naar toe te werken?

Juist, ik heb meer houvast nodig en inderdaad... een doel! Kijk, als ik 400 euro moet neerleggen wil ik op zn minst aan het eind van de rit kunnen meten of en wat het heeft opgeleverd. En dat wordt door jullie waarschijnlijk bekeken als "willen controleren". Zo denk ik er echt niet over... ik vind dat gewoon niet meer dan normaal. Ik ben denk ik te "aards" hiervoor.

Ben er overigens terecht gekomen omdat ik op de wachtlijst sta voor reguliere therapie. De thereapeut dacht dat het for the time being goed zou zijn om deze training te doen, als voorbereiding op.
Waarom ben je uberhaupt aan begonnen?
quote:jippie55 schreef op 01 oktober 2013 @ 12:18:

Waarom ben je uberhaupt aan begonnen?zie mijn opmerking hiervoor.....
quote:Doreia schreef op 01 oktober 2013 @ 10:39:

Ik doe nu aan zwangerschapsyoga. Ik ben een enorme controlfreak. Dat is ook een soort mindfullness als ik het zo lees.

Ik vind het heerlijk, alle druk gewoon van je af laten glijden. Niets moet, laat het presteren los. Gewoon in het hier en nu bezig zijn slechts met wat je op dat moment aan het doen bent en nergens anders aan denken. Ik voel me helemaal fris als ik er na 5 kwartier weer weg fiets. Ik kan nu ook bergen werk verzetten opeens, gewoon omdat ik meer in het hier en nu kan leven en niet al nadenk over volgende week en aanstaande vrijdag en... Ik kan het los laten. Had ik veel eerder moeten weten!

Hier idem dito, alleen geen zwangerschapsyoga, maar haga yoga.

Ik ben ook een control freak, helpt mij ook goed om dingen los te laten alleen en even een uurtje van mezelf, maar ik heb soms nog wel moeite met dat vrijblijvende. Dat stukje kan ik dan net niet los laten. Dan denk ik kom op maak een keuze en blijf daarbij
Juist als je moeite hebt met controle loslaten kan je flink baat hebben bij mindfulness. Verwacht niet direct resultaat, bij mij viel het kwartje pas echt aan het eind van de training.

Spreek je je onrust en irritatie wel uit? De therapeut is er om je te begeleiden in die dingen.

Als de lange oefeningen teveel onrust geven dan kan je ze ook vervangen door kortere. Als je googled op Noud de Haas vind je kortere oefeningen, ook voor de bodyscan. Dat je oefent is belangrijker dan dat je je oefeningen 'uit zit'
quote:Naomii schreef op 01 oktober 2013 @ 12:58:

Juist als je moeite hebt met controle loslaten kan je flink baat hebben bij mindfulness. Verwacht niet direct resultaat, bij mij viel het kwartje pas echt aan het eind van de training.

Spreek je je onrust en irritatie wel uit? De therapeut is er om je te begeleiden in die dingen.

Als de lange oefeningen teveel onrust geven dan kan je ze ook vervangen door kortere. Als je googled op Noud de Haas vind je kortere oefeningen, ook voor de bodyscan. Dat je oefent is belangrijker dan dat je je oefeningen 'uit zit'Ik wil het inderdaad wel uitspreken. Een korte versie zou mss al helpen.
quote:bloemetje77 schreef op 01 oktober 2013 @ 10:27:

[...]

Dat is niet waar. Het heeft echt andere effecten er wordt veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan op het moment.

Ik heb in mijn leven al aardig wat therapieën gevolgd, maar uiteindelijk komen ze wat mij betreft grofweg op hetzelfde neer: zelfinzicht en zelfcompassie.

Dat mindfullness iets doet wil nog niet zeggen dat het iets anders is dan anders.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven