Leven na de dood

05-10-2013 21:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik geloof nergens in dus ik ga er vanuit dat dood doodgewoon dood is. Ik was inmiddels twee keer op het randje, bang ben ik niet, ik vind het alleen naar voor degenen die ik achterlaat.
verba volant, scripta manent.
Oké, wel fijn dat je daar zo nuchter in staat Voor de nabestaanden is het inderdaad heel erg, ik begrijp ook niet goed waarom ik er zo mee zit terwijl ik het zelf niet eens mee zal krijgen..
Ik hoop, tegen beter weten in eigenlijk, dat er meer is.

Het is voor mij ook beangstigend, maar eigenlijk pas sinds ik kinderen heb. Ik wil nog zoveel van en met hen meemaken, dat ik graag 100 wil worden.

Er alleen al aan denken dat het ooit over is, zorgt voor een steen op mijn maag.
Ik probeer er zo tegen aan te kijken: Als er leven is na de dood, dan hoop ik iedereen waar ik hier van houd en hield weer terug te zien. Als het er niet is, dan merk ik er ook niets meer van.
Dat hoop ik zelf ook maar hoe meer ik me erin verdiep hoe onmogelijker me die optie lijkt.

Op een gegeven moment houdt je lichaam ermee op. Functioneer je niet meer, je hersenen werken niet meer en het is gewoon klaar, je wordt begraven of gecremeerd, je lichaam vergaat hoe dan ook en neem je zeker niet mee naar een ander leven.. Beangstigend is het juiste woord!
Ik heb precies hetzelfde. Als ik er echt over nadenk dan kan ik helemaal in paniek raken.

De ene periode in mijn leven heb ik dat veel meer dan de andere periode maar het is inderdaad enorm naar.

Ik kan je niet echt een tip geven. Zelf probeer ik er niet te veel over na te denken maar dat is best lastig!

Sterkte ermee!
Maar voordat je geboren was, was er ook niets. Dat is toch ook geen angstig gevoel?
het is volgens mij een universele angst omdat je niet kan bevatten dat je er straks niet meer mee bezig kan zijn. Daarom verzinnen mensen zaken als een hiernamaals.

Maar feit is dat er geen enkel bewijs voor is. Totaal niet logisch ook
en met dat je ouder wordt wordt de angst ook minder
Ik maak me niet druk om doodgaan wb mezelf, Over een jaar of 10 mag het wel voorbij zijn.

Maar waar ik me wel druk over maak is over dat mijn ouders zullen sterven binnen 10 jaar.
O en hierna komt er niets. Is mijn mening.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 oktober 2013 @ 22:06:

en met dat je ouder wordt wordt de angst ook minder

Is dat nou echt zo?

Of hopen we dat?
Ik hoop in elk geval dat ik niet eeuwig een bewustzijn zal hebben. Lijkt me persoonlijk vreselijk om tot in de eeuwigheid te moeten bestaan. Vreselijk saai vooral!
quote:dubbeltje4 schreef op 05 oktober 2013 @ 22:08:

[...]

Is dat nou echt zo?

Of hopen we dat?het is echt zo.Als je jong bent is de dood abstract, als je ouder bent heb je meer ervaring, je hebt mensen verloren, ziek zien worden, misschien zien sterven. Je gaat er anders tegenaan kijken
Ik ben een onwijze agnost. I don't know and I don't care om maar even kort door de bocht te zijn.

Mijn Latijn leraar had er ooit wel een mooie opmerking over. Je hoeft niet bang te zijn voor de dood, want als jij er bent dan is de dood er niet, en als de dood er is dan ben jij er niet.

Daar leef ik wel een beetje naar. Ik heb ook tegen m'n ouders gezegd dat mócht ik omkomen, dan mogen zij besluiten wat ze met m'n lichaam doen. M'n organen mogen eruit, ze mogen me begraven, cremeren, aan de wetenschap of kunst doneren. Whatever zij het prettigste vinden. Ik ga ervan uit dat zij meer last hebben van mijn dood zijn dan ik.
quote:christiane schreef op 05 oktober 2013 @ 22:06:

Ik maak me niet druk om doodgaan wb mezelf, Over een jaar of 10 mag het wel voorbij zijn.

Maar waar ik me wel druk over maak is over dat mijn ouders zullen sterven binnen 10 jaar.Dat vind ik ook een veel grotere angst dan zelf sterven. Ik heb 'n mooi leven gehad en heb er echt uitgehaald wat er in zit. Staan nog wel wat dingen (reizen) op mijn verlanglijstje, maar kom ik daar door gezondheid of gebrek aan financieen niet meer toe, dan mag er gewoon een eind aan komen. No biggie. Liever een kort en goed leven dan het nog jaren moeten uitzitten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 oktober 2013 @ 22:10:

[...]

het is echt zo.Als je jong bent is de dood abstract, als je ouder bent heb je meer ervaring, je hebt mensen verloren, ziek zien worden, misschien zien sterven. Je gaat er anders tegenaan kijken

Ik heb al veel mensen verloren, ook na een lang ziektebed.

Mijn kinderen zijn nog heel jong (4 en 1) en dat is het denk ik: de angst dat ik er morgen niet meer ben en de rest van hun jeugd mis. Want ik heb het zo leuk met ze.
quote:dubbeltje4 schreef op 05 oktober 2013 @ 22:08:

[...]

Is dat nou echt zo?

Of hopen we dat?

Mijn oma was al in de tachtig toen we een gesprek over de dood voerden. Ik had aan haar gevraagd of zij niet bang was voor de dood. Niet dus. Zij legde uit dat op haar leeftijd je geen verlangens meer hebt. Je kunt niets meer opbouwen, alleen maar genieten van wat de dag je brengt. Zij zei: "Ik geniet van elke dag, maar ik vind het prima als ik morgen dood ben." Op haar sterfbed zag ze haar overleden kinderen en helemaal tevreden dat zij ging sterven. Ze is 84 jaar geworden.

Mijn opa was 95 jaar toen hij overleed. Hij wachtte elke dag totdat hij 'de pijp' uit zou gaan. Zijn vrouw was toen al bijna 10 jaar overleden, hij had overal last van en was het leven moe.
Kortom, houd je dus vooral bezig met het leven VOOR de dood!
Ik vind het ook een eng idee, gelukkig geloof ik wel dat er iets is na de dood. Mijn enige houvast in dit leven is dat ik ooit mijn kindjes weer vast zal hebben. Zonder dat idee mag het voor mij liever vandaag dan morgen over zijn.
Mijn alles overheersende angst voor de dood, is verdwenen toen ik durfde los te laten in het leven.
En wat ook erg is, is dat als je op een gegeven moment dood wil,

maar ze willen je niet een handje helpen omdat je psychisch nog in orde bent of omdat je niet meer wilsbekwaam bent.
Ik ben bang voor het doodgaan; het proces zeg maar. Het moeten loslaten en het afscheid nemen als het je tenminste gegeven is om afscheid te kunnen nemen. Maar ben niet bang voor het doodzijn zelf. Ik geloof in een hiernamaals.
En ik wil ook meemaken dat ik doodga, dus niet bijv in mijn slaap. Lijkt me wel zo fijn te weten dat er (eindelijk) een eind aan het leven is gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven