Werk & Studie alle pijlers

Presenteren

01-11-2013 12:15 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Voor mijn opleiding moet ik best veel presenteren.

Nu heb ik met presenteren voor de klas altijd last van een trillende stem. Ik ben niet eens heel erg zenuwachtig, maar toch trilt mijn stem. Zou hier iets aan te doen zijn? Ik heb al heel lang niet hoeven presenteren, maar volgens mij had ik hier eerder nooit zoveel last van.
Zeer waarschijnlijk denk je alleen maar dat je een trillende stem hebt en hoort je klas dit niet. Je zou eens iemand kunnen vragen om opnames van je stem te maken, zodat je het zelf kan horen.
Als het niet komt door de zenuwen zou je kunnen proberen om stem oefeningen te doen.

Bij mij komt het door de zenuwen.. helaas geen oplossing gevonden tot nu toe.
Schijt hebben aan je klas en gewoon je verhaal vertellen. Hoe vaker je het gaat doen, hoe minder last je er van zult krijgen. Heb ik zelf uit ervaring.

En denk er aan dat het bij geen enkele leerling vlekkeloos gaat. Iedereen heeft er wel in meer of mindere mate moeite mee. Succes!
Krijg je geen les in presenteren? Mijn opleiding vereist ook veel presenteren en daar heb ik in het 1e jaar les in gehad. Heel handig, want we kregen van zowel de docent als de klasgenoten ontzettend veel feedback en dat heeft veel mensen in mijn klas geholpen

Meestal zit het inderdaad alleen tussen je oren en hoort de rest er niks van.
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
misschien kan een ademhalingsoefening je helpen?

Leg je hand op je buik, net boven je navel. Laat dan je adem helemaal naar beneden zakken tot onder je hand. Net alsof je romp een zak ik die je langzaam opblaast met lucht, net zolang tot hij helemaal tot boven (je keel) gevuld is. Hou dit even in en laat de adem dan helemaal ontsnappen. Als je de een paar keer rustig doet voor je moet presenteren zou het kunnen helpen omdat het ontspannend werkt.
Laatst toevallig met studiegenoten gesproken over presenteren.

Studiegenote 1 dacht dat haar handen erg trilden

Studiegenote 2 dacht dat haar stem vaak trilde idd

Ik dacht dat ik heel rood werd...

Wat blijkt? Daar had de rest helemaal niks van gemerkt.
quote:matroesjka_ schreef op 01 november 2013 @ 14:01:

Laatst toevallig met studiegenoten gesproken over presenteren.

Studiegenote 1 dacht dat haar handen erg trilden

Studiegenote 2 dacht dat haar stem vaak trilde idd

Ik dacht dat ik heel rood werd...

Wat blijkt? Daar had de rest helemaal niks van gemerkt.Ja dit wilde ik ook zeggen. Mijn stem trilt ook altijd heel erg (denk ik) maar mijn klasgenoten vinden juist dat ik zo relaxt overkom. Terwijl ik van binnen een grote zenuw bende ben.
Als ik merk dat mijn stem begint te trillen, schraap ik mijn keel en spreek ik wat luider.

En dat werkt

Ga er vooral niet op letten, dat doet de rest van de klas ook niet.

Veel mensen denken ook dat ze zo rood als een tomaat worden, terwijl dat helemaal niet het geval is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven