AIVD hackt onterecht internetfora

30-11-2013 07:17 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Blijkt uit een geheim document van de NSA...

http://nos.nl/l/580878
Power to the people
quote:Mlle_j schreef op 30 november 2013 @ 12:49:

[...]

Wat we hebben zijn:

1. geheime documenten van een klokkenluider waaruit blijkt dat er al twee jaar ongericht wordt afgetapt terwijl de wet dat nog niet toestaat.

2. een minister die sinds juni beweert dat er in NL helemaal niet ongericht wordt afgetapt

Natuurlijk zegt de AIVD nu dat wat ze doet wel mag. Maar daarvoor moet je de wet (art 24, Wiv 2002 om precies te zijn) wel heeeeel ruim opvatten, en dat is niet de bedoeling. De parlementaire geschiedenis maakt duidelijk wat er precies onder 'gericht' en ongericht tappen wordt verstaan, en er is hier een grens overtreden. Daarvoor moeten de diensten en de minister zich verantwoorden, dus idd een enquete lijkt me een goed idee.

.Laten we eerst maar eens afwachten hoe betrouwbaar klokkenluider & bijbehorende documenten zijn want als ik iets geleerd heb is dat het verhaal TWEE kanten heeft.

Een nieuwe commissie van Traa maar dan uiteraard met een nieuwe voorzitter.

Meestal toch wel goed voor avonden aan de buis.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Mlle_j schreef op 30 november 2013 @ 12:33:

[...]

Van mij ook niet. Een geheime dienst die zich niet aan de wet houdt en een minister die er over liegt; ik vind dat schokkend en schandalig, en dan maakt het niks uit of ze mijn gegevens ook gebruiken of niet. Het hacken van fora en het leegtrekken van complete databases met profielen van mensen inclusief mensen die niet verdacht zijn, mag gewoon niet. En als dat wel mag is de AIVD eigenlijk een soort Stasi en rammelt onze wetgeving aan alle kanten.

De aivd mag nu al van de wet verdachte fora hacken. En bovendien wordt waarschijnlijk de wet verruimd en worden de bevoegdheden uitgebreid.

Het verzamelen van data, van verdachte fora is dan toegestaan.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:hollebollegijs schreef op 30 november 2013 @ 12:38:

[...]

Voorlopig is er nog geen enkel hard bewijs dat:

1) De minister liegt

2) De AIVD zich niet aan de wet houd

Wat we hebben is wat krantenartikelen.

Alexander Pechthold was net aan het woord op Radio1 en zie stelde een parlementaire enquête voor en ik denk dat hij daar een punt heeft.Volgens tweakers heeft de aivd alvast een omvangrijk systeem aangeschaft voor het aftappen van internetverkeer. Dat doen ze niet voor niets natuurlijk.
quote:Francelle schreef op 30 november 2013 @ 13:14:

[...]

De aivd mag nu al van de wet verdachte fora hacken. En bovendien wordt waarschijnlijk de wet verruimd en worden de bevoegdheden uitgebreid.

Het verzamelen van data, van verdachte fora is dan toegestaan.

Dat klopt niet. De wet is niet geschreven om openbare fora te hacken, maar ziet volgens de toelichting op inbreken in 'standalone' computers (hallo, 1998), bv als een terroristische organisatie gegevens bewaart op een pc en ze daar bij moeten kunnen. Dat is iets heel anders dan een openbaar forum hacken, malware plaatsen en een database leegtrekken om eens goed rond te kijken wie wie is en wat mensen daar aan het doen zijn.

Trouwens, als die wet wordt uitgebreid mag de AIVD zo ongeveer alles en iedereen volgen. Niet bepaald een verbetering dus daar maak ik me zeker zorgen over. Zeker nu wel vaststaat dat het toezicht tekort schiet.
quote:lilyofthevalley schreef op 30 november 2013 @ 10:32:

[...]

Kom dan maar op met je adres, salarisstrook, medische geschiedenis, gespecificeerde telefoonrekening en bankgegevens.

Of wilde je anoniem blijven?Ik plaats die gegevens niet online, dus de aivd gaat zijn gang maar.
quote:Francelle schreef op 30 november 2013 @ 13:25:

[...]

Volgens tweakers heeft de aivd alvast een omvangrijk systeem aangeschaft voor het aftappen van internetverkeer. Dat doen ze niet voor niets natuurlijk.Het aftappen van internetverkeer en een forum hacken zijn natuurlijk 2 verschillende takken van sport.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zoals ook in het nieuws te lezen is, gaat het niet om gerennomeerde forums, maar om die kleine forums die nog niet via google te vinden zijn die door potentiele terroristen gebruikt worden om informatie uit te wisselen. Dus niet het vivaforum e.d.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:Mlle_j schreef op 30 november 2013 @ 13:38:

[...]

Dat klopt niet. De wet is niet geschreven om openbare fora te hacken, maar ziet volgens de toelichting op inbreken in 'standalone' computers (hallo, 1998), bv als een terroristische organisatie gegevens bewaart op een pc en ze daar bij moeten kunnen. Dat is iets heel anders dan een openbaar forum hacken, malware plaatsen en een database leegtrekken om eens goed rond te kijken wie wie is en wat mensen daar aan het doen zijn.

Trouwens, als die wet wordt uitgebreid mag de AIVD zo ongeveer alles en iedereen volgen. Niet bepaald een verbetering dus daar maak ik me zeker zorgen over. Zeker nu wel vaststaat dat het toezicht tekort schiet.

De wet staat het hacken van fora onder bepaalde omstandigheden wel toe.

De discussie gaat onder meer over de vraag of de aivd wel of niet de bevoegdheden heeft om ongericht gegevens van willekeurige gebruikers te verzamelen, te analyseren en door te sluizen.

Bert van Delden, voorzitter van de CTIVD

"In bepaalde gevallen mag de AIVD internetfora hacken. Dat mag alleen binnen de kaders van proportionaliteit en subsidiariteit en mits het noodzakelijk is, vanuit het belang van de staatsveiligheid gaat en met de door de Wiv 2002 (Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten) vereiste toestemming."

"In gevallen dat internetfora niet alleen door kwaadwillenden bezocht worden, is de vraag lastiger te beantwoorden of hacken binnen de bevoegdheden van de AIVD valt. Precies daar richt zich nu het onderzoek op en daarop loopt de CTIVD nu niet vooruit",

bron: http://nieuwsuur.nl/onder ... terecht-internetfora.html
quote:hollebollegijs schreef op 30 november 2013 @ 13:58:

[...]

Het aftappen van internetverkeer en een forum hacken zijn natuurlijk 2 verschillende takken van sport.

Hoewel het datagraaien uit fora door de AIVD nu nog illegaal zou zijn, gaat dat binnenkort wellicht veranderen. Een commissie die toezicht op de veiligheidsdiensten moet houden, staat op het punt een rapport over een herziening van de wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten te publiceren, en die zal onder andere adviseren of de bevoegdheid voor ongericht tappen van verkeer over kabels moet worden toegevoegd. De commissie lijkt aan te sturen op verruiming van de wet. In aanloop op het uitbreiden van de bevoegdheden, hebben de inlichtingendiensten vast een omvangrijk systeem voor het aftappen en analyseren van internetverkeer aangeschaft, schreef Tweakers eerder. De AIVD en de MIVD hebben daarnaast samen een gemeenschappelijke 'cybereenheid' opgericht: de Joint Sigint Cyber Unit.

bron: http://tweakers.net/nieuw ... order=asc&page=3#reacties
Weet je wat zo tegenstrijdig is.

Na 9/11 de aanslagen in Londen, Madrid, Breivik en dichter bij huis Theo van Gogh (Hofstadgroep) was er een verontwaardiging vanuit de maatschappij dat:

"de inlichtingendiensten zaten te slapen"

Nu draaien ze op volle toeren is het weer niet goed, het is een kwestie van keuzes, privacy versus veiligheid.
Dat is het verkooppraatje inderdaad. Het is allemaal voor onze veiligheid. De complete inbreuk op iedereens privacy, niet alleen die van verdachten, voor onze veiligheid. Het aftappen van de mobieltjes van bondgenoten, spionage-apparatuur op ambassades, iedereens e-mail lezen - allemaal voor onze veiligheid.

Dream on.
quote:lilyofthevalley schreef op 01 december 2013 @ 09:59:

Dat is het verkooppraatje inderdaad. Het is allemaal voor onze veiligheid. De complete inbreuk op iedereens privacy, niet alleen die van verdachten, voor onze veiligheid. Het aftappen van de mobieltjes van bondgenoten, spionage-apparatuur op ambassades, iedereens e-mail lezen - allemaal voor onze veiligheid.

Dream on.

Ik snap dat het een sleepnet is in de hoop een interessante vis binnen te halen toch is het een logisch gevolg van de roep om veiligheid die opstijgt op de bevolking na aanslagen.

Overigens is het een misverstand dat ze al die gegevens gebruiken, ze worden opgeslagen om, indien noodzakelijk, te analyseren.
Ten eerste: er wordt, zo blijkt, massaal gegevens verzameld van burgers zonder redelijke verdenking. Ze willen gewoon zo veel mogelijk gegevens, zonder meer. Het liefst willen ze al het gedrag van alle burgers in kaart brengen. Uit de Snowden-onthullingen blijkt toch duidelijk dat dát de doelstelling is van veiligheidsdiensten anno nu?

Fora waar radicalen zich ophouden konden al lang gemonitoord worden, want: aanwijzingen dat mensen aan het radicaliseren zijn.

Maar men wil helemaal geen echte gevaarlijke mensen in de gaten houden. Men wil iedereen in de gaten houden. Het gaat hier dus wel degelijk om allerlei fora, van huis,tuin,keuken tot ...

En al die gegevens worden meteen bewerkt, vanuit het idee dat je er 'profielen' uit kunt opmaken.

En die mate van volgen & vastleggen van het leven van burgers, dat is ziek, volstrekt ongrondwettelijk en feitelijk het einde van de democratie.
Juist, alles wordt opgeslagen op schijven van triljarden gigabytes.

Lekker filteren op woorden en als je ooit nog wat van plan bent kunnen ze je zo tracen en heel je geschiedenis naar voren halen.

Nu ben je misschien nog niet interessant, maar het kan zomaar eens gebeuren dat je net interessant genoeg bent om al je data bij elkaar te verzamelen.

En wij, wij vullen al die gigabytes persoonlijk aan. Ook hier.
En wat gaan we ertegen doen?

De gemiddelde forummer interesseert het niet veel, denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen en/of heeft (zoals ik) niet de kennis om dit soort gehack te omzeilen. Dit i.t.t. mensen die echt kwaad willen. Dan denk ik in eerste instantie niet eens aan terroristen maar aan gasten zoals Robert M.
Die googleglasses zijn dus ook een perfect middel voor nog meer opvulling.
quote:scriptum schreef op 01 december 2013 @ 11:49:

En wat gaan we ertegen doen?

We zouden zo min mogelijk eigen info op het net kunnen gooien, maar helaas zijn daar je 'vrienden' en de mensen om je heen die ze die info wel in handen geeft.

Je kan niet meer onderduiken.

Dan maar accepteren? Never.

Ik mail al jaren niet fijn meer. En wb telefoneren, ook daar heb ik altijd al moeite mee gehad om gewoon te kunnen zeggen wat ik wil.

Ondanks ik totaal niet interessant ben.
Eigen info hoeft niet eens te betekenen dat je je woonplaats, beroep en andere standaardinfo zelf op het www/forum plaatst. Een mening of opmerking kan al voldoende zijn.

Je forumt wel, Christiane. Doe je dat via omwegen dan? Zo ja, denk je niet dat 'ze' juist op mensen die voorzichtig (via proxy's of wat dan ook) te werk gaan zitten te vlassen?
quote:scriptum schreef op 01 december 2013 @ 12:05:

Eigen info hoeft niet eens te betekenen dat je je woonplaats, beroep en andere standaardinfo zelf op het www/forum plaatst. Een mening of opmerking kan al voldoende zijn.

Je forumt wel, Christiane. Doe je dat via omwegen dan? Zo ja, denk je niet dat 'ze' juist op mensen die voorzichtig (via proxy's of wat dan ook) te werk gaan zitten te vlassen?Dat is nu juist wat blijkt uit de informatie van Snowden, dat er informatie over iedereen wordt verzameld, of je je nu verdacht gedraagt of niet.
quote:waranaka schreef op 01 december 2013 @ 12:13:

[...]

Dat is nu juist wat blijkt uit de informatie van Snowden, dat er informatie over iedereen wordt verzameld, of je je nu verdacht gedraagt of niet.

Ja, dat begrijp ik.

Daarom was ik nieuwsgierig naar Christiane. Niet mailen, maar wel op een forum actief zijn. Wat gelinkt kan worden aan andere info, want ik neem aan dat je vanwege werk/opleiding/uitkering toch altijd een aantal zaken digitaal moet regelen.
Ik weet dat eigen info meer inhoudt.

Forummen doe ik gewoon op eigen risico. Kan wel via proxy of vpn gaan forummen, maar als ik jou bijv bedreig of wat dan ook gaan ze wel bij de mods en/of admins vragen naar wat extra gegevens. Die zullen dan meestal ook gewoon jouw emailadres doorgeven en verdere info die ze binnen handen hebben.

Ik denk niet dat forummen via een proxy zorgt dat 'ze' je meer in de gaten houden.

Niet op een gewoon doorsnee forum.
Ik vind het gewoon niet fijn dat als ik iemand een mail stuur weet dat het ook elders wordt opgeslagen en evt tegen je gebruikt kan worden.

Ik bel niet fijn naar iemand die draadloos telefoneerd

Ook weet ik dat een draadje geen bescherming zal bieden.

Al met al heb ik zelden het gevoel gewoon open te kunnen zijn.

Ja wanneer ik bij iemand op bezoek ben. Al kan ik daar ook nog weleens bang zijn voor een verstopte camera ;)

Scriptum, ik zie net dat je dacht dat ik geen gebruik maak van email, maar dat doe ik dus wel.
Ik denk dat juist doorsnee fora interessant zijn omdat mensen daar onschuldig lijkende berichten kunnen plaatsen. Zoals het befaamde 'The eagle has landed'.
Niet meer of minder, alles wordt opgeslagen om later gescreened te worden indien nodig.
Wat dacht je van topics als biecht hier op. Of Fraude, zijn wij zelf wel zo brandschoon.. Ik let wel 10 keer op wat ik daarin zal plaatsen.

Daarnaast nog dat google je bij veel onderwerpen naar Viva verwijst.

Voor je het weet leest je buurvrouw mee dat jij een oogje op haar man hebt (om maar een dwarsstraat te nemen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven