Werk & Studie alle pijlers

Engelse CV opstellen

03-12-2013 19:51 26 berichten
Hello!

Ik heb volgende week een sollicitatiegesprek bij een internationaal bedrijf. Nu hebben ze mij gevraagd om mijn CV in het Engels toe te sturen, want mijn leidinggevende spreekt geen Nederlands.

Geen probleem, ik ben aan de slag gegaan, maar ik blijf stuiten op 1 woord waar ik gewoonweg niet achter kom...

Ik moet het woord 'Vrijwaren' in het Engels vertalen. Dan kom ik uit op de woorden: 'Safeguard', 'Guard' en 'Protect. Maar dat zijn niet de woorden die de lading dekken.

Het gaat hier om het vrijwaren van voertuigen. Dus mijn klant vrijwaren van eventuele boetes die na het vrijwaren zijn gemaakt met het voertuig.

Wie kan mij helpen aan een goed Engels woord voor het vrijwaren?

Anders zie ik geen andere optie, dan dit van mijn CV te halen. Geen punt, maar ik wil hem zo volledig mogelijk indienen uiteraard!
Clearing.

Maar als je even de zin geeft kunnen we zien of die in zn geheel dan klopt.
De zin is heel kort.

In mijn branche is het voldoende om 'Voertuigen vrijwaren' te vermelden. Ik heb nu een sollicitatie in een hele andere branche, dus wil het kort, maar duidelijk vermelden.

'Clearing vehicles' zou het dan worden, denk ik
Freewearing.
Correctie; freewere.
Alle reacties Link kopieren
safeguard in deze context kun je wel gebruiken in de betekenis dat je je klant beschermd tegen eventuele boetes die na het vrijwaren van de auto worden gemaakt. De klant is dan niet aansprakelijk.

freewere is volgens mij geen correct Engels woord.
Of je legt gewoon uit wat het is

(of zeg ik dan iets heel stoms?)
quote:blueeyes*3 schreef op 03 december 2013 @ 20:42:

Of je legt gewoon uit wat het is

(of zeg ik dan iets heel stoms?)

Nee hoor, is niet iets stoms, maar ik wil niet iets stoms op mijn CV zetten wat steenkolenengels is... Aangezien ik heel veel in het Engels zal corresponderen.

Ik denk dat ik voor safeguard ga
ik zou voor clearing gaan dat past beter in de context in mijn ogen.

Safeguard

1. a measure taken to protect someone or something or to prevent something undesirable.

"there were multiple safeguards to prevent the accidental release of a virus"
quote:ellaaa20 schreef op 03 december 2013 @ 20:50:

ik zou voor clearing gaan dat past beter in de context in mijn ogen.

Safeguard

1. a measure taken to protect someone or something or to prevent something undesirable.

"there were multiple safeguards to prevent the accidental release of a virus"

Hoi Ellaaa,

in de betekenis die hierboven is gegeven: dat de klant gevrijwaard blijft van eventuele boetes nadat de auto is gevrijwaard is "to protect someone from something undesirable" toch prima. Zoals ik de OP lees wordt de auto gevrijwaard en de klant daarna beschermd tegen het krijgen van boetes. Dus de auto - cleared, de klant - safeguarded (of protected)

Maar misschien begrijp ik niet helemaal wat de TO bedoelt?
Als je een auto inruilt voor een nieuwe/andere auto, dan krijg je een vrijwaring mee van je ingeruilde auto.

Stel je hebt een vrijwaring gekregen op 03-12-2013 om 14:44 uur. Je krijgt na 3 weken een bekeuring van het cjib dat je op 05-12-2013 geflitst bent met 25 km per uur te hard. Met je vrijwaring kan je aantonen dat jij op 05-12-2013 niet meer de eigenaar was van het voertuig en ben je dus gevrijwaard van deze bekeuring..
Hoi FP,

Dan zou ik geen cleared gebruiken voor de klant. Je zou deze vraag ook kunnen stellen op engelsetaal.pagina.nl, daar komen vaak mensen die al jaren in Engeland wonen en dit soort zaken zelf hebben meegemaakt.
"release of liability (form)" voor vrijwaring(sbewijs)?

Hier wordt deze term op dezelfde manier als jij volgens mij bedoelt gebruikt:

http://www.dmv.ca.gov/online/nrl/welcome.htm
quote:elisa174 schreef op 03 december 2013 @ 21:22:

"release of liability (form)" voor vrijwaring(sbewijs)?

http://www.dmv.ca.gov/online/nrl/welcome.htmDat is de juiste uitdrukking!
quote:elisa174 schreef op dinsdag 03 december 2013 21:22 "release of liability (form)" voor vrijwaring(sbewijs)?

<a href="http://www.dmv.ca.gov/online/nrl/welcome.htm" class="link">http://www.dmv.ca.gov/online/nrl/welcome.htm</a>Dit is inderdaad wat er gebeurt, maar dus met de persoon, niet de auto. De eigenaar wordt ontheven van zijn aansprakelijkheid (liabity released, of lifted). Dus dan moet je het wel zo in een zin zetten. Niet dat de auto released of liability is.
quote:tiramisuusje schreef op 03 december 2013 @ 21:53:

[...]

Dit is inderdaad wat er gebeurt, maar dus met de persoon, niet de auto. De eigenaar wordt ontheven van zijn aansprakelijkheid (liabity released, of lifted). Dus dan moet je het wel zo in een zin zetten. Niet dat de auto released of liability is.

leuk, deze verwarring tussen auto's en mensen die gevrijwaard worden! Want de mens is niet meer aansprakelijk (liable), maar de auto is niet meer de verantwoordelijkheid van deze persoon.

Weet je hoe je dat voor de auto zegt?
Als je het niet in een zin gaat gebruiken, dan is de context waarin je het noemt wel belangrijk. 'Clearing vehicles' kan veel betekenen (bijvoorbeeld in een import context betekent het dat je de auto door de douane laat inklaren en wordt vrijgegeven).

Als jij de context al duidelijk hebt beschreven, en de lezer van het cv is bekend hiermee, dan kun je 'clearing vehicles' gebruiken.

Anders moet je echt voor een meer beschrijvende tekst gaan. Bedenken ook dat de meeste Engelstalige landen common law landen zijn en dat dit soort begrippen dus niet altijd een equivalent hebben in het Engels. Duidelijkheid over wat je wilt zeggen dat je deed, is dan belangrijker dan een een letterlijke vertaling te vinden waarvan de lezer ook niet weet wat het betekent. Ik zou dus inderdaad ook voor iets beschrijvends gaan, zoals wollenstonecraft voorstelt.
Volgens mij (uit mn hoofd) wordt het niet op deze manier benoemt (niet in mijn Engelstalige land in ieder geval) liability of the registered owner wordt automatisch beeindigd, of over gedragen als het ware, bij de overdracht van eigendom van de auto. Er is geen extra handeling vereist.

Ik weet niet hoe dit in Nederland werkt eerlijk gezegd, dus kan ook niet vergelijken.
mmm lastig, hartelijk dank voor de vele opties die jullie hebben gegeven. Ik ga even uitzoeken wat past in de context (misschien uitleg op CV) en welke vertaling ik ervoor ga gebruiken.

Mij daarna 100000000000% storten op het gesprek in het Engels!
Ja, grappig he, Wollenstonecraft? Ik weet nog dat ik een keer heel ingewikkeld moest doen omdat ik op een formulier een keer iemands beroep moest invullen (een functie in de rechtspraak) en die functie bestaat niet in Engelstalige landen. Uiteindelijk een soort van correcte vertaling gevonden, maar toen wist natuurlijk nog steeds niemand wat de functie inhield.... Het klinkt in het Engels in ieder geval een stuk hoger dan in het Nederlands, dus dat was prima.

Ik heb dat nu losgelaten proberen alles correct te vertalen. ik ben wat pragmatischer geworden en verwijs nu vaak gewoon naar Engelse equivalenten, of geef een beschrijving.

Bijvoorbeeld op een CV, het zegt een buitenlander niets als je zegt dat je VWO gedaan hebt.
quote:Fruity-Pebbles schreef op dinsdag 03 december 2013 22:17 mmm lastig, hartelijk dank voor de vele opties die jullie hebben gegeven. Ik ga even uitzoeken wat past in de context (misschien uitleg op CV) en welke vertaling ik ervoor ga gebruiken.

Mij daarna 100000000000% storten op het gesprek in het Engels!

Goed zo Fruity en maak je er maar niet te druk om. Degene die het leest weet dat je het werk in NL deed, dus die denkt waarschijnlijk gewoon 'oh, noemen ze dat zo hier'.

Succes met je gesprek!
quote:tiramisuusje schreef op 03 december 2013 @ 22:30:

Ja, grappig he, Wollenstonecraft? Ik weet nog dat ik een keer heel ingewikkeld moest doen omdat ik op een formulier een keer iemands beroep moest invullen (een functie in de rechtspraak) en die functie bestaat niet in Engelstalige landen. Uiteindelijk een soort van correcte vertaling gevonden, maar toen wist natuurlijk nog steeds niemand wat de functie inhield.... Het klinkt in het Engels in ieder geval een stuk hoger dan in het Nederlands, dus dat was prima.

Ik heb dat nu losgelaten proberen alles correct te vertalen. ik ben wat pragmatischer geworden en verwijs nu vaak gewoon naar Engelse equivalenten, of geef een beschrijving.

Bijvoorbeeld op een CV, het zegt een buitenlander niets als je zegt dat je VWO gedaan hebt.

Ja, vertalen is soms onbegonnen werk! Ik heb mijn CV ook wel eens in het Engels proberen te zetten, wat een crime.

Ben docent Engels, maar vertalen blijf ik lastig vinden, vooral als het om dit soort dingen gaat die zo specifiek zijn vanuit een dagelijks leven waar ik niet bekend mee ben. Maar wel leuk om daar over te denken en te leren.

PF, succes met je gesprek!
Ik heb gekozen voor 'Release of liability (vehicles)'

Mochten ze daar een specifieke vraag over hebben, dan kan ik dat mondeling uitleggen in het gesprek.

Begin hem nu toch wel te knijpen. Werk nu ook in een internationaal bedrijf en spreek ook Engels, maar dat is met collega's die ik vaker spreek. Dit zijn potentieel mijn nieuwe manager en zijn manager. Dus ik moet wel een goede indruk achter laten!

Ik wil niet met 'I always get my sin' zinnen aankomen En dat zal ook zo snel niet gebeuren, maar toch....!!!
Niks freeware, (clearance, clearing, clear.)

Hangt van de zinsnede af.
Clearance vehicle registration

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven