God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
De mens is geschapen naar het evenbeeld van God. Door de zondeval is de mens zondig geworden. God is als mens naar deze aarde gekomen in de persoon van Jezus, als mens is Hij voor onze zonden aan het kruis gegaan.

God is voor mij als een vader. Iemand die mij onvoorwaardelijk liefheeft, mij troost, mij terecht wijst, bij wie ik altijd terecht kan enz. Kortom zoals mijn eigen vader.
Alle reacties Link kopieren
quote:cadou schreef op 05 december 2013 @ 21:44:

Mijn moeder ervaarde "God" en het waarom we hier zijn als volgt:

Er is geen God als zelfstandig wezen.

Er is 1 alomvattende energie, waarvan wij allen een stukje zijn, wij zijn allemaal een stukje van datgene wat iedereen God noemt, en omdat wij allemaal onderdeel zijn van het alles omvattende geheel, zijn wij allemaal goddelijk.......

Pfff...

Zeg dat wel Pffff

Het vette kan ik nog volgen.

Vraagje: wie heeft die 14 'sferen' geteld?
.
quote:thewatcher7 schreef op 05 december 2013 @ 20:28:

Beste Bloem

het is niet grappig :-) God houdt zoveel van je

1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

thewatcher

Ik respecteer jouw geloof, en ik geloof ook dat je het goed bedoelt maar op een of andere manier krijg ik hier altijd een beetje de kriebels van.

Ik heb zelf lang geleden jaren in pinkster en evangelische kringen gezeten, en ben er uiteindelijk uitgestapt.

Ik kan gewoon niet geloven dat er maar 1 waar geloof is.

Mijn ex schoonfamilie leden zijn moslims (waarmee ik overigens nog steeds goed contact heb) en ik heb veel vrienden met een ander geloof.

Volgens de meeste gelovigen is hun geloof het enige juiste, en hebben de anders gelovigen het bij het verkeerde eind.

Daarom trekt het boedhisme me veel meer....geen oordeel over andere geloven...
Is Mattheus gereincarneerd in de watcher?
.
quote:impala schreef op 05 december 2013 @ 21:55:

[...]

Zeg dat wel Pffff

Het vette kan ik nog volgen.

Vraagje: wie heeft die 14 'sferen' geteld?

Dat vraag ik mij ook af

Jozef Rulof beweerd in zijn boeken dat hem dat is verteld door zijn "gids".

Wat ik me ook afvraag, ik ben zelf zo zoekend, en sta zo open voor alle ideeen, waarom heb ik dan geen gids, die mij dingen verteld, wordt het zoveel makkelijker van
Wat mij er wel in aanspreekt is "eigen verantwoordelijkheid".

Maar het is voor mijn hoofd nog fantasierijker dan iedere grote religie.
Er is 1 uitzondering. Iemand die een leven neemt, moet in een volgend leven een leven creeren, dit moet als vrouw, want alleen vrouwen scheppen nieuw leven(sorry heren, jullie sperma is slechts bijzaak).

Als dat zou kloppen, dan zouden er veel meer vrouwen op de wereld moeten zijn dan mannen. Zeker na alle oorlogen, waarbij heel wat mannen heel wat levens hebben genomen.

En dat is niet zo.

Dus: inderdaad dikke duim.
.
quote:impala schreef op 05 december 2013 @ 22:14:

Er is 1 uitzondering. Iemand die een leven neemt, moet in een volgend leven een leven creeren, dit moet als vrouw, want alleen vrouwen scheppen nieuw leven(sorry heren, jullie sperma is slechts bijzaak).

Als dat zou kloppen, dan zouden er veel meer vrouwen op de wereld moeten zijn dan mannen. Zeker na alle oorlogen, waarbij heel wat mannen heel wat levens hebben genomen.

En dat is niet zo.

Dus: inderdaad dikke duim.

Hoeveel kinderen kreeg 1 vrouw vroeger wel niet? En op sommige plekken nog steeds.

Er zijn idd. niet veel meer vrouwen op de wereld dan mannen, maar toch groeit de wereldbevolking.

Misschien spaart een vrouw al haar karma uit vorige levens wel op, om het er in 1x weer uit te poepen
Nee, je redenering klopt niet,

Het zijn vooral mannen die anderen het leven benemen,

Als die allemaal als vrouw terugkomen, en niet als man, dan zouden er dus veel meer vrouwen dan mannen moeten zijn.

Heeft niks te maken met aantal kinderen dat gebaard wordt,
.
Boeddhisme begrijp ik niet. Heb me er veel in verdiept, maar ik begrijp het concept gewoon niet.
Wat mij opviel in het boeddhisme is dat het gewoon een variant op alle andere religies is. Zelfde leefregels (de '10 geboden'), plus bijbehorende straffen op het niet naleven ervan. Je komt alleen niet in de hel, maar je zal terugkeren als kip ofzo. Zelfde bangmakerij. En ook in het boeddhisme moet je flink offeren aan de 'kerk' (je moet dokken voor nieuwe tempels).

Het is allemaal een pot nat.
.
quote:impala schreef op 05 december 2013 @ 22:28:

Wat mij opviel in het boeddhisme is dat het gewoon een variant van alle andere religies is. Zelfde leefregels (de '10 geboden'), plus bijbehorende straffen op het niet naleven ervan. Je komt alleen niet in de hel, maar je zal terugkeren als kip ofzo. Zelfde bangmakerij. En ook in het boeddhisme moet je flink offeren aan de 'kerk' (je moet dokken voor nieuwe tempels enzo).

Het is allemaal een pot nat.

Ja, en het uiteindelijk doel is om niet meer te bestaan.

Wtf???? dan is de hele religie niet nodig, ga dan gewoon dood.
De enige levensleer waar ik wat in zie is het taoisme.

Maar dat is dan ook geen religie en dreigt niet met straffen. En geeft geen antwoord op wat er gebeurt na de dood. Het geeft eigenlijk nergens antwoord op
.
Ik pik ff een citaatje:

Het taoisme ziet af van iedere bewust na te streven doelstelling en geeft geen invulling van de ‘juiste’ weg die door iedere mens zou moeten worden bewandeld om tot redding of verlossing te komen. Integendeel: alle wegen zijn even goed, de Weg valt samen met de hele wereld. Alles is toegelaten, niets wordt bij voorbaat veroordeeld - het is niet langer nodig om krampachtige inspanningen te leveren of zich te houden aan een rechtlijnige levenswandel.

Maar dit is tegelijk ook wat het taoïsme tot het meest genadeloze en in zekere zin meest ‘onmenselijke’ systeem maakt: het laat ons reddeloos over aan onszelf, zonder enige richting of houvast. Maar zelfs: het schrijft ons voor dat het essentieel is om zich aan helemaal niets vast te houden, en dat de ware Weg ligt in het niet volgen van alles wat zich als een specifieke, bruikbare weg presenteert.

http://www.taozen.nl/blogIFramePat.htm

(En als je je nu afvraagt waarom er dan wel een Ware Weg zou zijn, dat is alleen de weg die het leven minder moeilijk maakt.)
.
quote:impala schreef op 05 december 2013 @ 22:43:

Ik pik ff een citaatje:

Het taoisme ziet af van iedere bewust na te streven doelstelling en geeft geen invulling van de ‘juiste’ weg die door iedere mens zou moeten worden bewandeld om tot redding of verlossing te komen. Integendeel: alle wegen zijn even goed, de Weg valt samen met de hele wereld. Alles is toegelaten, niets wordt bij voorbaat veroordeeld - het is niet langer nodig om krampachtige inspanningen te leveren of zich te houden aan een rechtlijnige levenswandel.

Maar dit is tegelijk ook wat het taoïsme tot het meest genadeloze en in zekere zin meest ‘onmenselijke’ systeem maakt: het laat ons reddeloos over aan onszelf, zonder enige richting of houvast. Maar zelfs: het schrijft ons voor dat het essentieel is om zich aan helemaal niets vast te houden, en dat de ware Weg ligt in het niet volgen van alles wat zich als een specifieke, bruikbare weg presenteert.

http://www.taozen.nl/blogIFramePat.htmToch wel grappig dat er juist in China tot op de dag van vandaag bijna niets toegelaten wordt, en bijna alles bij voorbaat wordt veroordeeld.
Dat heeft niks te maken met het taosime, maar met communisme en confucianisme.
.
Heel de avond bezig geweest om een duidelijk antwoord op je vragen te geven, cadou, ook voor andere met twijfels over de God van de Bijbel. Het is helaas nog steeds niet af.

Ik ga er morgenavond enthousiast mee door en hoop dat je het wil lezen, zodat je mijn geloof wat beter kan begrijpen.

Groetjes!
quote:impala schreef op 05 december 2013 @ 22:43:

Ik pik ff een citaatje:

http://www.taozen.nl/blogIFramePat.htm

(En als je je nu afvraagt waarom er dan wel een Ware Weg zou zijn, dat is alleen de weg die het leven minder moeilijk maakt.)Eindelijk nog een normaal persoon hier, thanks Impala
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:palmboompie schreef op 05 december 2013 @ 22:59:

Heel de avond bezig geweest om een duidelijk antwoord op je vragen te geven, cadou, ook voor andere met twijfels over de God van de Bijbel. Het is helaas nog steeds niet af.

Ik ga er morgenavond enthousiast mee door en hoop dat je het wil lezen, zodat je mijn geloof wat beter kan begrijpen.

Groetjes!Ik zou zeggen: bespaar je de moeite, het is al wel duidelijk hoe je erover denkt. Maar misschien moet ik niet voor anderen praten en kan cadou niet wachten tot je klaar bent.
.
quote:impala schreef op 05 december 2013 @ 22:52:

Dat heeft niks te maken met het taosime, maar met communisme en confucianisme.

Ja, da's ook weer waar. Toch vind ik het ironisch.

Zelf weet ik soms niet meer waar ik het zoeken moet, als een kind in een snoepwinkel op zoek naar het ultieme snoepje.

Ik merk wel dat mijn zoeken me als mens laat groeien, en da's dan maar weer mooi meegenomen, voor wat er ook na de dood is, als er al iets is.

Ik wou dat er een religie was die zei, doe je best, da's goed genoeg.

Sloot ik me gelijk aan.

Palmboompieeee! Kom jij nog antwoord geven op mijn vragen vanuit jouw visie? Ben oprecht heel benieuwd!
quote:palmboompie schreef op 05 december 2013 @ 22:59:

Groetjes!Natuurlijk lees ik het graag!
quote:mienietjefietje schreef op 05 december 2013 @ 23:02:

[...]

Eindelijk nog een normaal persoon hier, thanks Impala
quote:palmboompie schreef op donderdag 05 december 2013 19:48 Ik zal proberen vanuit Bijbels perspectief daarop een antwoord op te geven die mij in ieder geval laat zien dat God niet anders kon dat dit als onderdeel van zijn plan (die nog steeds in uitvoering is).

Waarom ontken jij de evolutie?

Over welk plan heb jij het? En hoe oud is jouw God eigenlijk als hij al miljarden jaren met zijn plan bezig is?
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven