God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:mienietjefietje schreef op 06 december 2013 @ 13:42:

[...]

Het zijn toch echt de gelovigen die lopen te roepen dat het gods wil was als iemand overlijdt.

We hebben allemaal een moment om te gaan, dat moment staat vast en dat moment wordt toegeschreven aan God en dat zou best kunnen, dat weet ik niet.

Veel mensen hebben sterk de neiging om er vanuit te gaan dat sterven het ergst is dat je kan overkomen. Misschien ligt daar de negatieve intonatie wel aan ten grondslag. Zelf zie ik sterven als een bevrijding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 13:49:

[...]

We hebben allemaal een moment om te gaan, dat moment staat vast en dat moment wordt toegeschreven aan God en dat zou best kunnen, dat weet ik niet.

Veel mensen hebben sterk de neiging om er vanuit te gaan dat sterven het ergst is dat je kan overkomen. Misschien ligt daar de negatieve intonatie wel aan ten grondslag. Zelf zie ik sterven als een bevrijding.Oh? nou ligt alles weer vast? Eerder schreef je:

Er wordt in dit topic een aantal keren geschreven dat gelovigen hun verantwoordelijkheid voor het leven ontlopen door alles op God af te schuiven, maar als atheïsten God overal de schuld van geven, dan wordt de verantwoordelijkheid van het leven de gelovigen afgenomen, want nogmaals, mensen doen alles zelf, daar heeft God niets mee te maken. Ieder mens heeft een vrije wil en een vrije keuze.

En je ziet sterven als een bevrijding? Ben je psychisch wel in orde?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 12:51:

[...]

Er wordt in dit topic een aantal keren geschreven dat gelovigen hun verantwoordelijkheid voor het leven ontlopen door alles op God af te schuiven, maar als atheïsten God overal de schuld van geven, dan wordt de verantwoordelijkheid van het leven de gelovigen afgenomen, want nogmaals, mensen doen alles zelf, daar heeft God niets mee te maken. Ieder mens heeft een vrije wil en een vrije keuze.Maar waarom geven gelovigen god van wel de 'schuld' van al het goede dat gebeurd?
[quote]noreservations schreef op 06 december 2013 @ 13:42:

Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten.

bron

Dit is overigens de enige zin van het gedicht dat ik begrijp.[/quote]

Ik gooi deze er nog maar een keer in (mede omdat hier totaal niet op gereageerd wordt, maar er wel hele preken over hoe goed het geloof is volgen: "Mijn ervaring is dat mensen die niet in de evolutie 'geloven' vaak de hele context niet snappen. Als je het dan rustig uitlegt vinden ze het super logisch. Ik ben een echte darwinist maar heb ook de bijbel gelezen zodat ik niet predikt tegen iets dat ik niet ken. Ik zou het ijn vinden dan tegenstanders van de evolutie en voor het geloof het boek het ontstaan van soorten (of een makkelijker exemplaar als evolutie voor dummies of darwin voor beginners) ook eens zouden lezen.."

Mijn vraag aan de gelovigen is dan ook: kennen jullie de evolutietheorie? En kan niet kennen als 'ik heb er van gehoord of ik heb alles van horen zeggen', maar echt het principe van mutatie tot aanpassing?
quote:mienietjefietje schreef op 06 december 2013 @ 14:00:

[...]

Oh? nou ligt alles weer vast? Eerder schreef je:

Er wordt in dit topic een aantal keren geschreven dat gelovigen hun verantwoordelijkheid voor het leven ontlopen door alles op God af te schuiven, maar als atheïsten God overal de schuld van geven, dan wordt de verantwoordelijkheid van het leven de gelovigen afgenomen, want nogmaals, mensen doen alles zelf, daar heeft God niets mee te maken. Ieder mens heeft een vrije wil en een vrije keuze.

En je ziet sterven als een bevrijding? Ben je psychisch wel in orde?

Nee, niet alles ligt vast en nee, ik geef aan dat ik niet weet of het stervensmoment wordt bepaald door God. Het is wel de bedoeling dat je leest hè.

Nelson mandela is net gestorven op 95 jarige leeftijd, ik zie dat als een bevrijding voor die man. Wat had je dan gewild, dat hij tot in het oneindige door zou blijven gaan met aftakelen? Is het de bedoeling dat we net zo lang blijven leven tot we spontaan uit elkaar vallen?
quote:masque schreef op 06 december 2013 @ 14:01:

[...]

Maar waarom geven gelovigen god van wel de 'schuld' van al het goede dat gebeurd?Weet ik niet, ik ben geen christen en zie het goede ook gebeuren door de daden van mensen.
Masque, dat is nou precies wat zo irriteert aan de gelovigen, ze geven me een bijbel, want ik moet toch eerst eens lezen wat ik verwerp....maar aan de andere kant willen ze nooit, echt nooit iets wetenschappelijks over evolutie lezen.
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 14:05:

[...]

Is het de bedoeling dat we net zo lang blijven leven tot we spontaan uit elkaar vallen?Nee, het is de bedoeling dat we leven tot we 'biologisch op' zijn. We ons hebben voortgeplant zodat middels onze genen een F2 generatie ontstaat waardoor wij als 'succesvol' beschouwd kunnen worden. En kijk daar: daar is ineens de echte zin van het leven...
quote:masque schreef op 06 december 2013 @ 14:04:

Ik gooi deze er nog maar een keer in (mede omdat hier totaal niet op gereageerd wordt, maar er wel hele preken over hoe goed het geloof is volgen: "Mijn ervaring is dat mensen die niet in de evolutie 'geloven' vaak de hele context niet snappen. Als je het dan rustig uitlegt vinden ze het super logisch. Ik ben een echte darwinist maar heb ook de bijbel gelezen zodat ik niet predikt tegen iets dat ik niet ken. Ik zou het ijn vinden dan tegenstanders van de evolutie en voor het geloof het boek het ontstaan van soorten (of een makkelijker exemplaar als evolutie voor dummies of darwin voor beginners) ook eens zouden lezen.."

Mijn vraag aan de gelovigen is dan ook: kennen jullie de evolutietheorie? En kan niet kennen als 'ik heb er van gehoord of ik heb alles van horen zeggen', maar echt het principe van mutatie tot aanpassing?ja en daar sta ik achter.
quote:mienietjefietje schreef op 06 december 2013 @ 14:07:

Masque, dat is nou precies wat zo irriteert aan de gelovigen, ze geven me een bijbel, want ik moet toch eerst eens lezen wat ik verwerp....maar aan de andere kant willen ze nooit, echt nooit iets wetenschappelijks over evolutie lezen.

Inderdaad, een Johova bij mij aan de deur vertelde ik hetzelfde. Komt hij een week later terug met de wachttoren waarin staat dat mutaties niet bestaan?? Huh geen DNA veranderingen? Leuk voor al die mensen met kanker of down dat dit zo ontkent wordt..

Plus dat de evolutie hetzelfde is al geloven dat een kapot horloge in de wasmachine weer heel wordt omdat alle stukjes dan per toeval in elkaar vallen. Huh? Hahaha ik had me toch een lachstuip, en toen heb ik gezegt dat hij pas terug mag komen als hij echt het ontstaan van soorten heeft gelezen.. Nog niet terug gezien natuurlijk.
quote:masque schreef op 06 december 2013 @ 14:08:

[...]

Nee, het is de bedoeling dat we leven tot we 'biologisch op' zijn. We ons hebben voortgeplant zodat middels onze genen een F2 generatie ontstaat waardoor wij als 'succesvol' beschouwd kunnen worden. En kijk daar: daar is ineens de echte zin van het leven...Dat is het menselijk ideaal, biologisch op zijn, maar er zijn genoeg mensen die nog lang niet biologisch op zijn en toch door een spontane stilstand van het hart overlijden.
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 14:08:

[...]

ja en daar sta ik achter. goed zo! ;)
quote:masque schreef op 06 december 2013 @ 14:11:

[...]

goed zo! ;)Nogmaals, ik kies voor God, maar ben geen christen hè,
quote:masque schreef op 06 december 2013 @ 14:10:

[...]

Inderdaad, een Johova bij mij aan de deur vertelde ik hetzelfde. Komt hij een week later terug met de wachttoren waarin staat dat mutaties niet bestaan?? Huh geen DNA veranderingen? Leuk voor al die mensen met kanker of down dat dit zo ontkent wordt..

Plus dat de evolutie hetzelfde is al geloven dat een kapot horloge in de wasmachine weer heel wordt omdat alle stukjes dan per toeval in elkaar vallen. Huh? Hahaha ik had me toch een lachstuip, en toen heb ik gezegt dat hij pas terug mag komen als hij echt het ontstaan van soorten heeft gelezen.. Nog niet terug gezien natuurlijk.

Ja errug!

Zelf doe ik niet open als er een jehova voor de deur staat, gelukkig heb ik een intercom.
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 14:11:

[...]

Dat is het menselijk ideaal, biologisch op zijn, maar er zijn genoeg mensen die nog lang niet biologisch op zijn en toch door een spontane stilstand van het hart, overlijden.nee hoor geen ideaal, het doorgeven van de genen is de reden van geboren worden (los van het feit dat ik zelf geen kinderen wil). Vroegtijdig dood gaan is, op dat gebied, falen. In de dierenwereld gaat het nogsteeds zo, geboren worden om je voort te planten. Echter sinds de mens zichzelf 'verheven' heeft boven de evolutie, en boven de dierenwereld, zoeken we ineens naar een andere reden.. "Want wij behoren niet tot de dierenwereld", en degene die dat steld, gelooft niet in evolutie.
anoniem_185986 wijzigde dit bericht op 06-12-2013 14:17
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:masque schreef op 06 december 2013 @ 14:14:

[...]

nee hoor geen ideaal, het doorgeven van de genen is de reden van geboren worden (los van het feit dat ik zelf geen kinderen wil). Vroegtijdig dood gaan is, op dat gebied, falen. In de dierenwereld gaat het nogsteeds zo, geboren worden om je voort te planten. Echter sinds de mens zichzelf 'verheven' heeft boven de evolutie, zoeken we ineens naar een andere reden..Je gaat nu een discussiestrijd met me aan die ik niet eens voer. Ik reageer op het biologisch op zijn dat jij te berde brengt en pas sterven als je biologisch op bent is inderdaad het menselijke ideaal.
quote:mienietjefietje schreef op 06 december 2013 @ 14:14:

[...]

Ja errug!

Zelf doe ik niet open als er een jehova voor de deur staat, gelukkig heb ik een intercom. ik hou wel van een mond vol tanden op zijn tijd. Als die mensen zich eens goed zouden laten onderwijzen.. dan was het probleem van het belletjelellen zo opgelost..
anoniem_185986 wijzigde dit bericht op 06-12-2013 14:19
Reden: autocorrectie fout
% gewijzigd
quote:Cateautje schreef op 06 december 2013 @ 14:18:

[...]

Je gaat nu een discussiestrijd met me aan die ik niet eens voer. Ik reageer op het biologisch op zijn dat jij te berde brengt en pas sterven als je biologisch op bent is inderdaad het menselijke ideaal. ok sorry
quote:palmboompie schreef op 05 december 2013 @ 22:59:

Heel de avond bezig geweest om een duidelijk antwoord op je vragen te geven, cadou, ook voor andere met twijfels over de God van de Bijbel. Het is helaas nog steeds niet af.

Ik ga er morgenavond enthousiast mee door en hoop dat je het wil lezen, zodat je mijn geloof wat beter kan begrijpen.

Groetjes!Palmboompje, even tussen door, zoek jij nou al de antwoorden voor de vragen die we jou gesteld hebben op in de bijbel?
thewatcher, jij bent duidelijk een christen, je zet hier hele stukken uit de bijbel neer, maar zou je misschien ook wat vragen kunnen/willen beantwoorden die hier gesteld worden?
quote:mienietjefietje schreef op 06 december 2013 @ 14:07:

Masque, dat is nou precies wat zo irriteert aan de gelovigen, ze geven me een bijbel, want ik moet toch eerst eens lezen wat ik verwerp....maar aan de andere kant willen ze nooit, echt nooit iets wetenschappelijks over evolutie lezen.Er zijn toch genoeg gelovigen die achter de evolutie theorie staan?
quote:saffietje schreef op vrijdag 06 december 2013 14:53 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mienietjefietje in "God"" class="messagelink">mienietjefietje schreef op 06 december 2013 @ 14:07</a>:</b>

Masque, dat is nou precies wat zo irriteert aan de gelovigen, ze geven me een bijbel, want ik moet toch eerst eens lezen wat ik verwerp....maar aan de andere kant willen ze nooit, echt nooit iets wetenschappelijks over evolutie lezen.</div></blockquote>Er zijn toch genoeg gelovigen die achter de evolutie theorie staan? Ze zijn er wel maar niet genoeg;) Dat is vooral in nl ed zo, maar usa bv nog helemaal niet veel
Is het van enig belang of mensen al dan niet in de evolutietheorie geloven? Verandert er iets aan het leven zelf, als ze dat doen?
http://www.youtube.com/watch?v=RM92AbE4OPw

Nog een docu voor zieke cadou, gelukkig voel je je al iets beter

Ik heb zelf maar een klein stukje gekeken, nu even geen tijd, maar het lijkt me wel interessant...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven