Kerstmenu!
zaterdag 7 december 2013 om 19:48
Volgens mij ben ik de eerste met deze vraag dit jaar!!!! Maar ik hoop dat jullie mij willen helpen met een kerstmenu.
Op kerstavond maak ik een diner voor 10 man. Ik kook op verjaardagen wel vaker voor veel mensen (dan eerder 25/30) maar dat doen we eigenlijk altijd in hapjesvariant en soepen/grote maaltijdsalades en lekkere broodjes.
Echt een menu koken voor 10 man is voor mij dus de eerste keer
Ik heb niet een heeeel groot budget dus hele kreeften wordt hem niet!
Nou heb ik even geïnformeerd bij mijn gasten en door een aantal worden gamba's / zeevruchten niet op prijs gesteld dus die wil ik achterwege laten. Ook een aantal die vinden dat ze lactose intolerant zijn (niet aangetoond en ze eten ook weleens monchou taart dus het valt wel mee) maar ik wil hier toch enigszins rekening mee houden.
Nou zat ik zelf te denken aan 3 gangen en dan soep/hoofd/na maar is dat niet een beetje karig? Of zal ik dan een voorgerecht doen en daarna soep/hoofd/na. Niet iedereen is heel grote eter dus op zich denk ik dat ik met 3 gangen wel uit kan.
Qua hoofd zat ik te denken aan iets van vis of kip gewikkeld in pancetta maar is dat wel kerstig genoeg of kan ik beter kiezen voor varkenshaasje en cranberrysaus oid?
Dus, mijn vraag, wat zouden jullie voor 10 man, niet te duur maar wel lekker, maken?
Bedankt!
Op kerstavond maak ik een diner voor 10 man. Ik kook op verjaardagen wel vaker voor veel mensen (dan eerder 25/30) maar dat doen we eigenlijk altijd in hapjesvariant en soepen/grote maaltijdsalades en lekkere broodjes.
Echt een menu koken voor 10 man is voor mij dus de eerste keer
Ik heb niet een heeeel groot budget dus hele kreeften wordt hem niet!
Nou heb ik even geïnformeerd bij mijn gasten en door een aantal worden gamba's / zeevruchten niet op prijs gesteld dus die wil ik achterwege laten. Ook een aantal die vinden dat ze lactose intolerant zijn (niet aangetoond en ze eten ook weleens monchou taart dus het valt wel mee) maar ik wil hier toch enigszins rekening mee houden.
Nou zat ik zelf te denken aan 3 gangen en dan soep/hoofd/na maar is dat niet een beetje karig? Of zal ik dan een voorgerecht doen en daarna soep/hoofd/na. Niet iedereen is heel grote eter dus op zich denk ik dat ik met 3 gangen wel uit kan.
Qua hoofd zat ik te denken aan iets van vis of kip gewikkeld in pancetta maar is dat wel kerstig genoeg of kan ik beter kiezen voor varkenshaasje en cranberrysaus oid?
Dus, mijn vraag, wat zouden jullie voor 10 man, niet te duur maar wel lekker, maken?
Bedankt!
zaterdag 7 december 2013 om 19:58
Je kan ook nog beginnen met bruschetta's oid en zorgen bij hoofdgerecht voor voldoende bijgerechten(aardappeltjes en verschillende soorten groente warm en salade) en dan is het niet karig.
Ik ga waarschijnlijk Kipfilet met Parmaham en cranberrysaus maken ( recept via allrecipies volgens mij)met frieten van zoete aardappel,groente en soep moet ik nog verzinnen.
Ik ga waarschijnlijk Kipfilet met Parmaham en cranberrysaus maken ( recept via allrecipies volgens mij)met frieten van zoete aardappel,groente en soep moet ik nog verzinnen.
zaterdag 7 december 2013 om 20:05
Wanneer je schotels maakt heb je minder werk (iedereen zelf opscheppen). Bij soep zou ik wel voor iets bijzonders gaan. Een zelfgemaakt bouillon bij voorbeeld.
Je zou voor je hoofdgerecht ook rollades of beenhammen kunnen kiezen met honing/mosterd saus of dressing. Verschillende groentes, aardappelpuree en bijv, aardappel in de schil met rozemarijn uit de oven.
Toe bijv. stoofperen met cremefraiche of gepofte appel met kaneel/suiker.
Je zou voor je hoofdgerecht ook rollades of beenhammen kunnen kiezen met honing/mosterd saus of dressing. Verschillende groentes, aardappelpuree en bijv, aardappel in de schil met rozemarijn uit de oven.
Toe bijv. stoofperen met cremefraiche of gepofte appel met kaneel/suiker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 7 december 2013 om 20:07
zaterdag 7 december 2013 om 20:19
quote:dolfje schreef op 07 december 2013 @ 19:58:
Je kan ook nog beginnen met bruschetta's oid en zorgen bij hoofdgerecht voor voldoende bijgerechten(aardappeltjes en verschillende soorten groente warm en salade) en dan is het niet karig.
Ik ga waarschijnlijk Kipfilet met Parmaham en cranberrysaus maken ( recept via allrecipies volgens mij)met frieten van zoete aardappel,groente en soep moet ik nog verzinnen.Bedankt! Ik heb het kip/Parma gerecht gevonden en opgeslagen mijn dank is groot!
Je kan ook nog beginnen met bruschetta's oid en zorgen bij hoofdgerecht voor voldoende bijgerechten(aardappeltjes en verschillende soorten groente warm en salade) en dan is het niet karig.
Ik ga waarschijnlijk Kipfilet met Parmaham en cranberrysaus maken ( recept via allrecipies volgens mij)met frieten van zoete aardappel,groente en soep moet ik nog verzinnen.Bedankt! Ik heb het kip/Parma gerecht gevonden en opgeslagen mijn dank is groot!
zaterdag 7 december 2013 om 20:36
quote:viva-amber schreef op 07 december 2013 @ 20:29:
Ik kom niet bij je eten nieuwsbrief. Ik ben allergisch voor kip (getest). Toch veel kookplezier gewenst.
Kabeljauw of zeeduivel dan??? Is ook lekker met parmaham
Maar bedoel je hiermee dat ik geen rekening houd met mijn gasten ivm dat lactose gedoe?
Ik wil er juist wel rekening mee houden, ik weet alleen in dit geval dat het zeikerds zijn, want als ze het niet weten, of datgene heel lekker vinden is de lactose geen probleem ik zal ze alleen niet pesten door een aardappelgratin op tafel te mikken haha.
Beetje crème door een soepje (bij wijze van) kan prima volgens mijn vader (t gaat om mijn opa en oma). Ik wil ze alleen niet voor het blok zetten door dan wel iets met veeeel kaas of crème of melk oid op tafel te zetten.
Mijn vader maakt namelijk altijd speciaal appeltaart voor zeur-oma maar op het moment suprème kiest ze altijd voor monchou, cheescake of slagroomtaartachtigen !
Ik kom niet bij je eten nieuwsbrief. Ik ben allergisch voor kip (getest). Toch veel kookplezier gewenst.
Kabeljauw of zeeduivel dan??? Is ook lekker met parmaham
Maar bedoel je hiermee dat ik geen rekening houd met mijn gasten ivm dat lactose gedoe?
Ik wil er juist wel rekening mee houden, ik weet alleen in dit geval dat het zeikerds zijn, want als ze het niet weten, of datgene heel lekker vinden is de lactose geen probleem ik zal ze alleen niet pesten door een aardappelgratin op tafel te mikken haha.
Beetje crème door een soepje (bij wijze van) kan prima volgens mijn vader (t gaat om mijn opa en oma). Ik wil ze alleen niet voor het blok zetten door dan wel iets met veeeel kaas of crème of melk oid op tafel te zetten.
Mijn vader maakt namelijk altijd speciaal appeltaart voor zeur-oma maar op het moment suprème kiest ze altijd voor monchou, cheescake of slagroomtaartachtigen !
zaterdag 7 december 2013 om 20:49
Als je nog een amuse of klein voorgerecht serveert voor de soep heb je gelijk een viergangendiner.
Ik heb hier wel eens voor 9 man, waarvan drie kinderen en drie volwassen zeurpieten, een redelijk traditioneel kerstdiner gemaakt. Als voorgerecht meloen met ham. Rollade met aardappeltjes in verschillende vormen (kroketjes, krieltjes, pommes duchesses), verschillende sausjes, drie soorten groenten (spruitjes, wortels, sla met tomaat en ei). Voor het dessert had ik dan wel uitgepakt met een grand dessert met o.a. zelfgemaakte merengues en sorbetijs. Dit jaar maak ik net als vorig jaar weer een buffet, dat vind ik zelf toch leuker en gevarieerder. Maar voor de gasten is de aardappelen-groente-vlees variant prima
Ik heb hier wel eens voor 9 man, waarvan drie kinderen en drie volwassen zeurpieten, een redelijk traditioneel kerstdiner gemaakt. Als voorgerecht meloen met ham. Rollade met aardappeltjes in verschillende vormen (kroketjes, krieltjes, pommes duchesses), verschillende sausjes, drie soorten groenten (spruitjes, wortels, sla met tomaat en ei). Voor het dessert had ik dan wel uitgepakt met een grand dessert met o.a. zelfgemaakte merengues en sorbetijs. Dit jaar maak ik net als vorig jaar weer een buffet, dat vind ik zelf toch leuker en gevarieerder. Maar voor de gasten is de aardappelen-groente-vlees variant prima
zaterdag 7 december 2013 om 21:03
quote:nieuwsbrief schreef op 07 december 2013 @ 19:48:
Volgens mij ben ik de eerste met deze vraag dit jaar!!!!Wat eten jullie met de kerst? (aug 2013)
Nee hoor
Maar eet ze
Volgens mij ben ik de eerste met deze vraag dit jaar!!!!Wat eten jullie met de kerst? (aug 2013)
Nee hoor
Maar eet ze
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
zaterdag 7 december 2013 om 21:07
Mijn advies:
Vooraf goeie helemaal zelfgemaakte soep (kan dag van te voren, mislukt niet snel)
Dan een lekkere avg (de groenten extra aankleden (spruitjes met spekjes bijvoorbeeld, of spruitjes met noten en kaas), een of twee soorten saus voor bij het vlees, bijzondere aardappel-variant)
En toe zou ik zelf een cheesecake (met witte chocola en cranberies of rood fruit) of een grand dessert doen (mieter 3 mini-toetjes met wat vers fruit op een bordje).
Daarna nog een lekkere ronde koffie/thee met chocolaatjes en kerstkransjes
Vooraf goeie helemaal zelfgemaakte soep (kan dag van te voren, mislukt niet snel)
Dan een lekkere avg (de groenten extra aankleden (spruitjes met spekjes bijvoorbeeld, of spruitjes met noten en kaas), een of twee soorten saus voor bij het vlees, bijzondere aardappel-variant)
En toe zou ik zelf een cheesecake (met witte chocola en cranberies of rood fruit) of een grand dessert doen (mieter 3 mini-toetjes met wat vers fruit op een bordje).
Daarna nog een lekkere ronde koffie/thee met chocolaatjes en kerstkransjes
zaterdag 7 december 2013 om 21:12
zaterdag 7 december 2013 om 21:18
zaterdag 7 december 2013 om 21:43
Nee, ik vind 3 gangen echt niet karig.
Tafel enzo leuk aankleden doet ook een heleboel.
Zelf heb ik met schade en schande geleerd dat het het beste eenvoudig kan.
Bv coq au vin. vooraf zalmbonbon of champignonpasteitje en toe iets uit het diepvriesvak. Goed brood erbij. Amuse bij de borrel. En misschien nog een groot stuk kaas. Een echt groot stuk oogt heel mooi.
Tafel enzo leuk aankleden doet ook een heleboel.
Zelf heb ik met schade en schande geleerd dat het het beste eenvoudig kan.
Bv coq au vin. vooraf zalmbonbon of champignonpasteitje en toe iets uit het diepvriesvak. Goed brood erbij. Amuse bij de borrel. En misschien nog een groot stuk kaas. Een echt groot stuk oogt heel mooi.
zaterdag 7 december 2013 om 22:00
Meestal wordt er al meer dan genoeg gegeten met kerst. Dus een drie gangen menu is echt voldoende.
Ik vind het leuk om met een kleine amuse te beginnen. Een klein glaasje, kommetje, amuse lepel vullen. Dit kan iets heel simpels zijn (salade, paté, garnaaltje, stukjes komkommer). Koud serveren en een beetje leuk opmakende.
Het belangrijkste is, hoeveel pitten heeft je fornuis en hoe groot is je oven? Heb je iets om gerechten warm te houden?
Wanneer je niet zo'n groot fornuis en oven hebt, kiezen voor extra koude bij gerechten zoals salade, appelmoes, compot, peertjes, etc.
Een diner is vaak lastig te timen. Kies dus voor gerechten die warm kan houden in de oven op een koude temperatuur zonder dat ze verbeteren. Kies ook voor groente, vlees die 1of 2 dagen van te voren al voor te bereiden zijn zonder dat het verpietert. Moet het in de koeling bewaard worden (heb je een grote koelkast) of kan het ook buiten, in de schuur, op het balkon of in de kelder.
En het allerbelangrijkste. Hoe veel tijd wil je tijdens de kerst in de keuken staan?
Ik vind het leuk om met een kleine amuse te beginnen. Een klein glaasje, kommetje, amuse lepel vullen. Dit kan iets heel simpels zijn (salade, paté, garnaaltje, stukjes komkommer). Koud serveren en een beetje leuk opmakende.
Het belangrijkste is, hoeveel pitten heeft je fornuis en hoe groot is je oven? Heb je iets om gerechten warm te houden?
Wanneer je niet zo'n groot fornuis en oven hebt, kiezen voor extra koude bij gerechten zoals salade, appelmoes, compot, peertjes, etc.
Een diner is vaak lastig te timen. Kies dus voor gerechten die warm kan houden in de oven op een koude temperatuur zonder dat ze verbeteren. Kies ook voor groente, vlees die 1of 2 dagen van te voren al voor te bereiden zijn zonder dat het verpietert. Moet het in de koeling bewaard worden (heb je een grote koelkast) of kan het ook buiten, in de schuur, op het balkon of in de kelder.
En het allerbelangrijkste. Hoe veel tijd wil je tijdens de kerst in de keuken staan?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 7 december 2013 om 22:20
zaterdag 7 december 2013 om 22:47
Als je een romig soepje wilt zonder room te gebruiken, dan zou je pastinaaksoep kunnen maken. Dat ziet er uit, voelt en smaakt als soep met room, maar is dus zonder room. En als je het eet, vult het even, maar dat blijft niet. Met name vanwege dat laatste vind ik een heerlijk voorgerecht bij een maaltijd met meerdere gangen.
Voor een makkelijk toetje neem ik meestal een goede ijs als basis (Ben &Jerry's bijv) en dat kleed ik dan aan met allerlei lekkers (vers fruit en/of mokkaboontjes en/of gehakte en geroosterde nootjes en/of zelfgemaakte kletskoppen en/of verse basilicum of munt en/of scheutje likeur en/of slagroom).
Voor een makkelijk toetje neem ik meestal een goede ijs als basis (Ben &Jerry's bijv) en dat kleed ik dan aan met allerlei lekkers (vers fruit en/of mokkaboontjes en/of gehakte en geroosterde nootjes en/of zelfgemaakte kletskoppen en/of verse basilicum of munt en/of scheutje likeur en/of slagroom).