God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 13 december 2013 @ 16:33:

God werd trouwens niet boos op de mens Qthee, maar eerder op de slang. Er wordt alleen nergens gezegd dat Hij boos werd.Hij werdt boos op de slang, maar de mens moet al eeuwen de gevolgen dragen?
Dat heet verantwoordelijkheid moeten nemen voor je daden als mens. De slang werd overigens vervloekt, dat is de ergst mogelijke straf. Maar er staat nergens dat God boos werd.
quote:thewatcher7 schreef op 13 december 2013 @ 16:00:

[...]

Saffietje

Veel van de vragen die u vraagt ​​kan antwoord zijn in de video hieronder

http://www.youtube.com/watch?v=ZQmLVU_nvo8

het is een mooie complete video om u te helpen de schepping en de verlossing van plan van God te begrijpen,( het is in Engelse ) ik weet heel goed de islam en de Koran en ik zou graag om u te helpen met uw vragen maar (aub) neem dan eerst een kijkje op deze video (40 minuten) bedoel terwijl ik bid voor je .. dat kan De Heer meer dan uw inzicht in uw hart te openen,

Om te proberen te begrijpen God is als ik vraag ​​om een kleine vlieg te begrijpen het internet, de bijbel nooit vertellen ons om God te begrijpen, maar ja het ons vertellen hem te vertrouwen, is net als wanneer je in het vliegtuig je niet vragen om de piloot indien hij weet hoe om te vliegen of je probeert om hoe het vliegtuig kan vliegen begrijpen, maar je vertrouwt in de pilot en in het vliegtuig dat u naar de bestemming die u wilt gaan, zelfs als tijdens de vlucht kunnen er enkele stormen of sterke wind,

de bijbel is duidelijk dat we God behagen als we benaderen om hem door het geloof ....

sorry voor mijn nederlands :(

Je mag gewoon jij zeggen hoor

Ik heb het filmpje bekeken en ik weet van de strijd in de hemelse gewesten zo noemen Christenen dat toch?

Maar het filmpje geeft mij geen antwoord.(het verplaatst alleen de vraag maar)

God is alwetend, dus hij wist ook dat een van zijn engelen tegen hem in opstand zou komen met alle gevolgen van dien.....
quote:jochebed schreef op 13 december 2013 @ 17:16:

Nee want een mens heeft keuzevrijheid. Alwetend zegt niets over iets in de toekomst.

Ok dus eigenlijk zeg je hier dat God niet weet wat er in de toekomst gebeurt?

Maar aan de andere kant door de hele bijbel heen, spreken profeten geinspireerd door God wel profetien uit over de toekomst?
Ik vind die keuze-optie echt een onzinverklaring. De mens had al keuze, zo mocht hij bijvoorbeeld kiezen hoe hij de dieren zou noemen. Het was opzettelijke verleiding, ik kan er echt niks anders van maken.

Het is niet te vergelijken met een gewone taart in de koelkast, maar met een giftige taart in de koelkast zetten.

Bovendien: ALS het al ging om keuzevrijheid, dan maakt de bijbel dus duidelijk hoe verderfelijk keuzevrijheid is. En blijkbaar niet iets waar god blij mee is. Waarom zou hij dat dan doen?
Nee dat zeg ik ook niet. Dat alwetend over de toekomst is iets wat men aanneemt, het is geen officiële definitie van alwetend en het staat nergens.

De keuzevrijheid in het wel of niet gehoorzamen in geloof is geen onzinverklaring, het is de basis van alles.
Maar eigenlijk vind ik dit soort discussies niet super interessant. Ik geloof in God omdat ik Hem aan het werk heb gezien en nog steeds zie. De Bijbel helpt mij in het leven maar ik geloof niet alleen om wat er in Bijbel staat. Ik geloof omdat ik God elke dag aan het werk zie, wonderen heb gezien en meegemaakt en omdat ik een relatie met Hem heb.
quote:Athan schreef op 13 december 2013 @ 17:42:

Ik vind die keuze-optie echt een onzinverklaring. De mens had al keuze, zo mocht hij bijvoorbeeld kiezen hoe hij de dieren zou noemen. Het was opzettelijke verleiding, ik kan er echt niks anders van maken.

Het is niet te vergelijken met een gewone taart in de koelkast, maar met een giftige taart in de koelkast zetten.

Bovendien: ALS het al ging om keuzevrijheid, dan maakt de bijbel dus duidelijk hoe verderfelijk keuzevrijheid is. En blijkbaar niet iets waar god blij mee is. Waarom zou hij dat dan doen?Die gedachte ging ook door mijn hoofd..
Ik geloof niet dat het beperkt blijft bij een verleidelijke taart in de koelkast te zetten waar kinderen dan vanaf moeten blijven. Ik geloof dat het een weerspiegeling is van de geestelijke wereld waar God in leeft en waar er dus ook kwaad is. Ik geloof niet dat God spelletjes speelt, maar de mens leert omgaan met wat er ook is met een eigen wil en een eigen keuze.
quote:jochebed schreef op 13 december 2013 @ 18:00:

Maar eigenlijk vind ik dit soort discussies niet super interessant. Ik geloof in God omdat ik Hem aan het werk heb gezien en nog steeds zie. De Bijbel helpt mij in het leven maar ik geloof niet alleen om wat er in Bijbel staat. Ik geloof omdat ik God elke dag aan het werk zie, wonderen heb gezien en meegemaakt en omdat ik een relatie met Hem heb.

Nee jij niet omdat jij God ervaart.

Maar als iemand het christelijke geloof probeert te begrijpen door vragen te stellen vind jij de dicussie niet meer interessant?
Ik vind dit juist een razend interessante discussie. Want je hebt wel gelijk, jochebed, die keuzevrijheid is inderdaad de basis van monotheïstische godsdiensten.

Maar voor mij als niet-gelovige is het veel meer dan dat, het is voor mij het eerste bewijs van de onbegrensde wreedheid van de monotheïstische god, (vooral) die uit het OT. Ik vind het dan ook absoluut onbegrijpelijk hoe mensen in het OT kunnen geloven en het desondanks hebben over een liefdevolle god. En echt, ik wil het best begrijpen, maar het lukt me niet. Ik lees zo ontzagwekkend veel wreedheid, rancune en ijdelheid in dat boek (dat ik overigens meermaals van voor naar achteren heb gelezen, i.t.t. de meeste gelovigen).
quote:tekenis schreef op 13 december 2013 @ 18:02:

Ik geloof niet dat het beperkt blijft bij een verleidelijke taart in de koelkast te zetten waar kinderen dan vanaf moeten blijven. Ik geloof dat het een weerspiegeling is van de geestelijke wereld waar God in leeft en waar er dus ook kwaad is. Ik geloof niet dat God spelletjes speelt, maar de mens leert omgaan met wat er ook is met een eigen wil en een eigen keuze.

Maar tekenis geloof jij in de bijbel als het woord van God?

En geloof jij dat God alwetend is, ook in de toekomst dus?
Ik kan een heleboel antwoorden vinden in de bijbel over heel veel vraagstukken, maar sommige zaken blijven voor mij ook een raadsel. Het waarom inderdaad. Waarom de gevallen mooie engel scheppen terwijl Hij wist wat er ging gebeuren.

Ik heb daar de antwoorden niet op. Die kan ik ook niet terug vinden. Het is alleen niet bepalend voor mijn geloof. Geloof gaat verder dan een God naar keuze. Ideeen die me wel aanstaan neem ik aan en het andere wijs ik af, zo werkt het niet. Ook de zaken die ik moeilijk vind accepteer ik net zoals het wel eens regent als het me niet uitkomt.

Ik besef me tevens dat wij mensen maar heel erg beperkt zijn. Ons brein heeft ook maar beperkte capaciteit.
quote:saffietje schreef op 13 december 2013 @ 18:12:

[...]

Maar tekenis geloof jij in de bijbel als het woord van God?

En geloof jij dat God alwetend is, ook in de toekomst dus?Ja, dat geloof ik. Ik denk eigenlijk dat God tijdloos is en niet vast zit aan verleden of toekomst. Dat laatste weet ik overigens niet zeker. Ik weet het namelijk niet en dat deel snap ik ook voor geen meter.
Het hoeft geen giftige taart te zijn want als ze ervan eten is hij niet meer volmaakt. Net als dat het leven van de mens door de kennis van goed en kwaad niet meer volmaakt is.

Ik vind de discussie in dit opzicht niet meer interessant omdat ik het gevoel heb dat ik op woorden gevangen wordt. En daar heb ik geen zin in, de bijbel is een hulpmiddel in mijn geloof, het is er niet op gebaseerd. Net als dat mijn geloof niet gebaseerd is op regels in een kerk of wat dan ook.

Athan het fijne van Christen zijn is dat het OT eigenlijk maar geschiedenis is. Voor ons draait het vooral om het NT. OT vlak ik niet uit, maar de belangrijkste dingen staan in NT.
Athan, je hebt hele legitieme punten. Het oude testament doet ook vragen rijzen. Ik geloof absoluut niet dat God een pluisje in de hemel is die alleen liefde is. God is liefde, maar ook rechtvaardig. En om die rechtvaardigheid te snappen moet je diep durven kijken naar de mens. Dat is een moeilijk thema. Ik zelf voel dat nu wel aan en begrijp het wel. En ik ben maar wat gelukkig met het NT.

Het is heel heel veel om uit te leggen. Maar dan blijf ik stuiten op mijn eigen vraag... waarom er aan beginnen Heer? U wist het van te voren.

Ik vind die discussies - of eigenlijk gewoon vragen - wel interessant.
[quote]Athan schreef op 13 december 2013 @ 18:11:

Ik vind dit juist een razend interessante discussie. Want je hebt wel gelijk, jochebed, die keuzevrijheid is inderdaad de basis van monotheïstische godsdiensten.

Maar voor mij als niet-gelovige is het veel meer dan dat, het is voor mij het eerste bewijs van de onbegrensde wreedheid van de monotheïstische god, (vooral) die uit het OT. Ik vind het dan ook absoluut onbegrijpelijk hoe mensen in het OT kunnen geloven en het desondanks hebben over een liefdevolle god. En echt, ik wil het best begrijpen, maar het lukt me niet. Ik lees zo ontzagwekkend veel wreedheid, rancune en ijdelheid in dat boek (dat ik overigens meermaals van voor naar achteren heb gelezen, i.t.t. de meeste gelovigen).[/quote]

Dit dus!

Ik wil het ook echt begrijpen maar het lukt mij ook niet.

Vandaar ook al mijn vragen , omdat ik me afvraag hoe Christenen dit op een of andere manier wel lijken te begrijpen?

Ik wilde dus eerst weten hoe Christenen denken over die alwetendheid van God.

En daarna de wreedheid van God in het OT en de tegenstellingen in de bijbel.

Athan jij kent de bijbel goed zeg je.

Ik eerlijk gezegd niet zo heel goed.

Maar ik weet wat van de wreedheden die in het oude testament staan.

Kun jij er een paar noemen, en ik zou dan graag lezen (als de Christenen nog zin hebben) dat iemand me dat kan uitleggen.
quote:jochebed schreef op 13 december 2013 @ 16:33:

God werd trouwens niet boos op de mens Qthee, maar eerder op de slang. Er wordt alleen nergens gezegd dat Hij boos werd.

Het zal weg muggeziften zijn, maar dit soort gedachtes schieten dan toch door mijn hoofd.

God heeft die slang toch zelf uit de hemel gegooid, naar de ruimte en de aarde? Dus hij wist al dat die geen goeds in de zin had. En dan toch Adam en Eva er mee opschepen.

Ik snap gewoon niet zo goed waarom dat soort dingen niet uitgelegd worden in de bijbel. Het zijn juist dit soort dingen in het verhaal die mij altijd zo deden twijfelen aan de intentie van god met de schepping....

Ik raak van dit topic trouwens alleen maar meer in de war merk ik.
[quote]tekenis schreef op 13 december 2013 @ 18:16:

Ik kan een heleboel antwoorden vinden in de bijbel over heel veel vraagstukken, maar sommige zaken blijven voor mij ook een raadsel. Het waarom inderdaad. Waarom de gevallen mooie engel scheppen terwijl Hij wist wat er ging gebeuren.

Ik heb daar de antwoorden niet op. Die kan ik ook niet terug vinden. Het is alleen niet bepalend voor mijn geloof. Geloof gaat verder dan een God naar keuze. Ideeen die me wel aanstaan neem ik aan en het andere wijs ik af, zo werkt het niet. Ook de zaken die ik moeilijk vind accepteer ik net zoals het wel eens regent als het me niet uitkomt.

Ik besef me tevens dat wij mensen maar heel erg beperkt zijn. Ons brein heeft ook maar beperkte capaciteit.[/quote]

Zo denk ik er ook over.

Daarom sta ik best wel open voor 'iets": wat wij niet kunnen bevatten,

maar ik kan niets met die verhalen uit de bijbel

Stel dat God niet weet wat er in de toekomst gebeurt zoals jochem zegt hoe kan het dan weer dat in het boek openbaringen bijv alles tot in detail verteld wordt wat er staat te gebeuren in de toekomst?
quote:cadou schreef op 13 december 2013 @ 19:33:

[...]

Het zal weg muggeziften zijn, maar dit soort gedachtes schieten dan toch door mijn hoofd.

God heeft die slang toch zelf uit de hemel gegooid, naar de ruimte en de aarde? Dus hij wist al dat die geen goeds in de zin had. En dan toch Adam en Eva er mee opschepen.

Ik snap gewoon niet zo goed waarom dat soort dingen niet uitgelegd worden in de bijbel. Het zijn juist dit soort dingen in het verhaal die mij altijd zo deden twijfelen aan de intentie van god met de schepping....

Ik raak van dit topic trouwens alleen maar meer in de war merk ik.

Denk dat het niets met muggeziften te maken heeft cadou ik heb PRECIES dezelfde vragen als jij.

Het is toch logisch voordat je in iets gaat geloven dat je je dingen afvraagt?

Ik denk dat ik zonder de bijbel nog wel in een of andere vorm van God kan geloven maar juist door die vage en tegenstrijdige dingen die in de bijbel staan raak ik ook in de war.
quote:tekenis schreef op 13 december 2013 @ 18:30:

Athan, je hebt hele legitieme punten. Het oude testament doet ook vragen rijzen. Ik geloof absoluut niet dat God een pluisje in de hemel is die alleen liefde is. God is liefde, maar ook rechtvaardig. En om die rechtvaardigheid te snappen moet je diep durven kijken naar de mens. Dat is een moeilijk thema. Ik zelf voel dat nu wel aan en begrijp het wel. En ik ben maar wat gelukkig met het NT.

Het is heel heel veel om uit te leggen. Maar dan blijf ik stuiten op mijn eigen vraag... waarom er aan beginnen Heer? U wist het van te voren.

Ik vind die discussies - of eigenlijk gewoon vragen - wel interessant.DIT is dus in een zin samen gevat wat ik bedoel...
quote:saffietje schreef op 13 december 2013 @ 19:49:

[...]

DIT is dus in een zin samen gevat wat ik bedoel...

Nou, precies. Wat is de intentie erachter?

Mijn gevoel zegt er is "iets" en de intentie erachter is liefde, en alle heilige boeken komen op mij over als een andere intentie.

En zijn die boeken dan flut, of is dat stukje in mij niet goed wijs??
[quote]cadou schreef op 13 december 2013 @ 20:12:

[...]

Nou, precies. Wat is de intentie erachter?

Mijn gevoel zegt er is "iets" en de intentie erachter is liefde, en alle heilige boeken komen op mij over als een andere intentie.

En zijn die boeken dan flut, of is dat stukje in mij niet goed

wijs??[/quote]

Of de boeken flut zijn durf ik geen uitspraak over te doen.

Wel dat ze vaag zijn.

En jij bent zeker wel goed wijs!
quote:[message=15525192,noline]saffietje schreef op 13 december 2013

En jij bent zeker wel goed wijs! Daar probeer ik ook maar vanuit te gaan
quote:dtp-er schreef op 12 december 2013 @ 23:37:

http://www.youtube.com/watch?v=l-FPFoVHfwA

http://www.youtube.com/watch?v=mwMzirVEyegJa, da's wel lekker! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven