Duits leren, tips?
zaterdag 21 december 2013 om 20:34
Ik woon inmiddels al een paar maanden in Duitsland, maar ik ben nog heel erg nederlands georienteerd en leer daardoor de taal niet snel genoeg. Op mijn werk wordt voornamelijk engels gepraat dus daar leer ik het ook niet echt. Mijn vraag is nu:
Wat zijn leuke films om te kijken, leuke websites om te bezoeken (bestaat er een Duits vivaforum?), goede kranten om te lezen, etc. zodat ik mijn Duits een beetje kan verbeteren?
Oja, ik heb geen tv dus alles moet zo'n beetje via internet.
Alvast bedankt!
Wat zijn leuke films om te kijken, leuke websites om te bezoeken (bestaat er een Duits vivaforum?), goede kranten om te lezen, etc. zodat ik mijn Duits een beetje kan verbeteren?
Oja, ik heb geen tv dus alles moet zo'n beetje via internet.
Alvast bedankt!
zaterdag 21 december 2013 om 20:44
Google eens naar een top 10 van Duitse films in jouw favoriete genre.
Luister naar de radio/podcasts/hoorspelen (die zijn in Duitsland geloof ik nog steeds vrij populair? ), kan overal.
De website DuoLingo schijnt goed te zijn (zelf geen ervaring mee, trouwens).
Volg Duitse weblogs/YouTubers (en laat reacties achter. Auf Deutsch ).
Luister naar de radio/podcasts/hoorspelen (die zijn in Duitsland geloof ik nog steeds vrij populair? ), kan overal.
De website DuoLingo schijnt goed te zijn (zelf geen ervaring mee, trouwens).
Volg Duitse weblogs/YouTubers (en laat reacties achter. Auf Deutsch ).
zaterdag 21 december 2013 om 20:47
Koop leuke Duitse tijdschriften. Zelf lees ik veel Brigitte, Freundin en Petra. Mijn moeder leest weer meer Lisa, Lea, Tina. Die zijn makkelijker te lezen (niet dat ze die daarom leest maar die zijn meer voor haar leeftijd zeg maar). En ga bij een (spor)tclub zo kok je makkelijk in contact met anderen.
Series op de Duitse tv (prosieben, rtl enz) ken ik niet meer. Maar ik kijk (vanuit NL) naar wdr (lokale programma's). Wij woonden voorheen ook in NRW dus dat blijft interessant. Maar Tatort is ook erg leuk. Tatort Muenster blijft favoriet. En ik kijk nu (as we speak) naar de Duitse Opsporing Verzocht (Aktenzeichen XY). Niet live overigens maar opgenomen.
Toen ik in Dld woonde keek ik veel soaps maar goed toen sprak ik al wel goed Duits. Ik weet niet wat jouw niveau is. Maar mss beginnen met Marienhof en Verbotene Liebe?
Series op de Duitse tv (prosieben, rtl enz) ken ik niet meer. Maar ik kijk (vanuit NL) naar wdr (lokale programma's). Wij woonden voorheen ook in NRW dus dat blijft interessant. Maar Tatort is ook erg leuk. Tatort Muenster blijft favoriet. En ik kijk nu (as we speak) naar de Duitse Opsporing Verzocht (Aktenzeichen XY). Niet live overigens maar opgenomen.
Toen ik in Dld woonde keek ik veel soaps maar goed toen sprak ik al wel goed Duits. Ik weet niet wat jouw niveau is. Maar mss beginnen met Marienhof en Verbotene Liebe?
zaterdag 21 december 2013 om 20:51
De meeste series op de nederlandse tv zijn ook op de duitse tv en dan nagesynchroniseerd.
Verder vind ik mieten,kaufen,wohnen op vox altijd heel leuk, lekker huizen kijken ondertusen beetje small talk.
Duitse muziek luister met de songtext erbij (wise guys was mijn favoriet, leuke teksten)
Taalcursus bij de volkshochschule?
Verder vind ik mieten,kaufen,wohnen op vox altijd heel leuk, lekker huizen kijken ondertusen beetje small talk.
Duitse muziek luister met de songtext erbij (wise guys was mijn favoriet, leuke teksten)
Taalcursus bij de volkshochschule?
zaterdag 21 december 2013 om 20:54
Heb je nog tips voor leuke soaps, Wapiti?
De tip van de 10 beste Duitse films vind ik een goede, ben nu aan het zoeken.
Zo'n taalcursus spreekt me niet zo aan. Wil juist mijn dagelijkse bezoekjes aan websites wat gaan verduitsen en wat meer duitse kranten enzo gaan lezen. Iemand nog een tip voor een leesbare krant? Niet à la Telegraaf svp.
Duitse tijdschriften: check!
Zo'n taalcursus spreekt me niet zo aan. Wil juist mijn dagelijkse bezoekjes aan websites wat gaan verduitsen en wat meer duitse kranten enzo gaan lezen. Iemand nog een tip voor een leesbare krant? Niet à la Telegraaf svp.
zaterdag 21 december 2013 om 21:13
Ik denk dat ik het lastig vind om een taalcursus van mijn nivo te vinden. Ik spreek al redelijk duits en kan het ook al redelijk verstaan, maar ik kan het natuurlijk nog lang niet vloeiend. En vooral bij dialecten merk ik dat ik het lastig vind of als er meerdere mensen om me heen een gesprek voeren. Dan kan ik het niet altijd volgen.
Dat duo lingo is wel leuk trouwens, maar jammer dat het in het engels is. Is niet zo heel praktisch...
Dat duo lingo is wel leuk trouwens, maar jammer dat het in het engels is. Is niet zo heel praktisch...
zaterdag 21 december 2013 om 21:14
quote:_lupine_ schreef op 21 december 2013 @ 20:59:
Een taal leer je toch vooral door te doen. Actief vs passief.
Ja precies, daarom wil ik juist meer Duitse films enzo gaan kijken. Er is nu toch nog een zekere drempel. Het is toch makkelijk om gewoon lekker Nederlandse websites en blogs enzo te bezoeken.
Iemand nog een leuke tip voor een fashionblog ins Deutsch??
Een taal leer je toch vooral door te doen. Actief vs passief.
Ja precies, daarom wil ik juist meer Duitse films enzo gaan kijken. Er is nu toch nog een zekere drempel. Het is toch makkelijk om gewoon lekker Nederlandse websites en blogs enzo te bezoeken.
Iemand nog een leuke tip voor een fashionblog ins Deutsch??
zaterdag 21 december 2013 om 21:29
zaterdag 21 december 2013 om 21:51
zaterdag 21 december 2013 om 22:16
quote:hettieverzettie schreef op 21 december 2013 @ 20:54:
Nou ik woon er al 10 jaar niet meer. En ben niet zo van de soaps. Maar verbotene liebe en mariendinges keek ik weleens en volgens mij bestaan die nog steeds. Maar anderen zullen betere tips hebben wellicht.
En qua krant: frankfurter algemeine zeitung (faz)? Beetje pittigere krant richting nrc/volkskrant/fd. Goede oefening haha
Nou ik woon er al 10 jaar niet meer. En ben niet zo van de soaps. Maar verbotene liebe en mariendinges keek ik weleens en volgens mij bestaan die nog steeds. Maar anderen zullen betere tips hebben wellicht.
En qua krant: frankfurter algemeine zeitung (faz)? Beetje pittigere krant richting nrc/volkskrant/fd. Goede oefening haha
zaterdag 21 december 2013 om 22:24
quote:hettieverzettie schreef op 21 december 2013 @ 21:14:
[...]
Iemand nog een leuke tip voor een fashionblog ins Deutsch??KIjken en lezen is passief. Je zou het het moeten spreken in de praktijk, dan leer je het echt.
[...]
Iemand nog een leuke tip voor een fashionblog ins Deutsch??KIjken en lezen is passief. Je zou het het moeten spreken in de praktijk, dan leer je het echt.