Homofobia

30-12-2013 00:04 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs kwam ik op het spoor van Matthew Shepard, de jongen die in 1998 zo mishandeld werd dat hij een paar dagen later aan zijn verwondingen overleed. Hij werd door 2 jongens mishandeld omdat hij homo was.

Nou heb ik afgelopen jaar regelmatig in de krant gezien dat haat tegen homo's groeit, maar in mijn eigen omgeving merk ik dat eigenlijk niet, juist het tegenovergestelde.

Hoe zit dat met jullie, of jullie omgeving? Zijn er in Nederland nog echt mensen homofoob?
Yoshe: ik zeg dat hier omdat er naar gevraagd wordt door TO
quote:Athan schreef op 30 december 2013 @ 02:00:

.. een vriendin van mij is biseksueel en al eeuwen getrouwd met een man. Hij vindt het helemaal prima als ze rotzooit met vrouwen. Maar hij is extreem jaloers als het op mannen aankomt. Dat vind ik dus homofoob.

dat is jaloezie binnen de relatie en als je bedoelt dat ze ook met mannen rotzooit is het ontrouw

ik geloof dat homofobie iets anders is
quote:yoshe schreef op 30 december 2013 @ 07:11:

Ik begrijp nooit waarom mensen moeten vermelden dat ze ook homo's/lesbiennes kennen en dat dat hele normale/gezellige/leuke mensen zijn.

Onze buurvrouw vertelde vol trots, toen wij ons netjes voorstelde in de buurt na een verhuizing, dat ze nu haar collega de ogen uit kon steken, want zij kende nu 2 lesbienne's. Ha lekker puh. Waarna ze met een stem vol opwinding verder vroeg wie van ons dan het mannetje was en wie het vrouwtje....

Wat érg! Zo'n mens zou zich de ogen uit de kop moeten schamen...

Ik snap niet zo goed wat het een ander aangaat met wie je het bed deelt of aan wie je je hart geeft. Als je er maar gelukkig van word, toch?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Oh god Yoshe, toen ben je toch wel heel hard in lachen uitgebarsten he? Wat een onnozelheid
Gesprek ooit eens opgevangen tussen twee kennissen. Een van de twee ging naar een bruiloft, twee mannen die gingen trouwen. Ze vroeg zich heel erg af 'hoe dat zou zijn, zo'n homo-bruiloft'.

De ander zei even later over het feit dat twee mannen/vrouwen mogen trouwen 'nou ja vooruit dat moet dan maar' maar twee mannen die zoenen 'nee gadverdamme dat hoef ik niet te zien' (denk daar een gezicht waar het afgrijzen vanaf druipt bij).

Ik mocht het mens al niet, maar toen nog minder
Niet ver bij mij vandaan worden regelmatig trouwfoto's gemaakt. Mijn buurman zaliger, destijds 73 of daaromtrent, kwam bijna overstuur thuis nadat hij had gezien dat er trouwfoto's werden gemaakt van twee vrouwen en dan nog allebei in het wit ook. Een week later had hij het er nog over.
verba volant, scripta manent.
Ik vertelde mijn moeder gisteren over een bekende dat hij homo was. Mijn moeder van 78 keek me aan en zei met haar dialect: "Nou, wa gef dat noe". Ze keek me verbaasd aan dat ik het zelfs nodig vond om het te vermelden. Smaldenkendheid heeft duidelijk niets met leeftijd te maken!
Ik heb wel es de indruk dat in mijn omgeving meer ho's dan he's zijn, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het van heel veel mensen niet eens weet. En het ook niet interessant vind. Ik heb veel alleenstaanden in mijn omgeving, dus daar zie ik het al helemaal niet aan.

Ik denk wel dat homofobie in Nederland veel meer aanwezig is dan we zien, omdat het toch niet echt politiek correct is om het te uiten.

Ik denk dat veel mensen 'niks tegen homo's hebben', totdat hun eigen kind homo blijkt te zijn.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Veel mensen hebben niets tegen homo's zolang ze een hetero-achtig leven leiden.

De promiscuïteit uit de (mannelijke) gay-scene wordt helemaal niet geaccepteerd.

Dat ze zich zo moeten uitdossen en halfnaakt op die boten dansen tijdens de gaypride.....dat is stom en bovendien kennen ze veel homo's die helemaal niet zo zijn en het ook een slecht voorbeeld vinden.

En dan Onno Hoes die met de gemeenteraad moest vergaderen over zijn seksleven en of hij daarom nog wel burgemeester kon zijn. En ik las hier dat zijn opmerking dat bij een homosexuele burgemeester ook de lossere moraal hoort, een belediging zou zijn voor andere homo's.
Ik ken genoeg homofobe mensen en die daar ook echt niet politiek correct over doen hoor. Gewoon zeggen dat ze het maar smerig vinden etc. Ik ben altijd nogal verbijsterd over dat soort opmerkingen.
There is no always forever...just this...
quote:redapple schreef op 30 december 2013 @ 00:19:

[...]

Ik vraag me af of dat beter is? Vinden die mensen het wel prima wanneer hetero mensen 'het' (wat 'het' ook is) in hun gezichtsveld doen.

Als mensen het ok vinden maar het niet willen zien, dan wordt het toch nog steeds niet geaccepteerd?Ik ben zo iemand. Ik hoef homo's niet te zien tongzoenen of tegen elkaar zien rijden. Maar hee, dat hoef ik dus ook niet bij hetero's. Lust bewaar je lekker voor thuis wat mij betreft. Maar ik vind het bij een ieder leuk om te zien dat mensen gek zijn op elkaar, dus een kusje, hand vast houden of elkaar verliefd aankijken, prachtig.
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 09:24:

De promiscuïteit uit de (mannelijke) gay-scene wordt helemaal niet geaccepteerd.

Dat ze zich zo moeten uitdossen en halfnaakt op die boten dansen tijdens de gaypride.....dat is stom en bovendien kennen ze veel homo's die helemaal niet zo zijn en het ook een slecht voorbeeld vinden.Dat hoeft helemaal geen homofobie te zijn, maar kan een afkeuring zijn van promiscuïteit in het algemeen. Ik hoef geen halfnaakte (droog)neukende mensen te zien, of ze nou hetero zijn of homo. De loveparade is voor mij hetzelfde laken een pak als de gaypride. Aan de voorkant zijn (waren) beide evenementen geweldig, maar in de steegjes/tussen de struiken ook genoeg gezien waarvan ik dacht; doe dat lekker ff thuis.
Stressed is just desserts spelled backwards

Veel mensen hebben niets tegen homo's zolang ze een hetero-achtig leven leiden.

Koppel je dan niet twee dingen aan elkaar die niet bij elkaar horen? Homo zijn staat toch niet gelijk aan uitdossen en vreemdgaan en halfnaakt op een boot dansen?

En ik las hier dat zijn opmerking dat bij een homosexuele burgemeester ook de lossere moraal hoort, een belediging zou zijn voor andere homo's.En dat vind ik nog steeds. Hij hoort zo'n opmerking bij zichzelf houden. Natuurlijk zullen er homo's zijn die zich er zelf in herkennen, maar ook zal er een groep zijn die zich er niet in kan vinden. Daarom vind ik het niet kunnen.
quote:Maleficent schreef op 30 december 2013 @ 09:32:

[...]

En dat vind ik nog steeds. Hij hoort zo'n opmerking bij zichzelf houden. Natuurlijk zullen er homo's zijn die zich er zelf in herkennen, maar ook zal er een groep zijn die zich er niet in kan vinden. Daarom vind ik het niet kunnen.En het kwam over als een soort slap excuus. Omdat ie homo is hoort vreemdgaan erbij? Ik zou niet zo blij zijn als ik homoseksueel was en hij zulke vooroordelen erin ging gooien om zijn eigen hachje te redden.

Ik begrijp nooit waarom mensen moeten vermelden dat ze ook homo's/lesbiennes kennen en dat dat hele normale/gezellige/leuke mensen zijn.

Onze buurvrouw vertelde vol trots, toen wij ons netjes voorstelde in de buurt na een verhuizing, dat ze nu haar collega de ogen uit kon steken, want zij kende nu 2 lesbienne's. Ha lekker puh. Waarna ze met een stem vol opwinding verder vroeg wie van ons dan het mannetje was en wie het vrouwtje....OMG
De gaypride is natuurlijk de manier waarop de homo's zelf hun identiteit uiten en vieren. De ene boot meer expliciet dan de andere.

Dat je openlijke seks afkeurt is natuurlijk geen homofobie. Maar de grens ligt heel nauw, want een groot deel van de identiteit van de gay-scene is wel seks en promiscuïteit.

En dan kom je weer dicht in de buurt van: ik heb er niets op tegen....maar.......
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 09:40:

De gaypride is natuurlijk de manier waarop de homo's zelf hun identiteit uiten en vieren. De ene boot meer expliciet dan de andere.

Dat je openlijke seks afkeurt is natuurlijk geen homofobie. Maar de grens ligt heel nauw, want een groot deel van de identiteit van de gay-scene is wel seks en promiscuïteit.

En dan kom je weer dicht in de buurt van: ik heb er niets op tegen....maar.......Niet mee eens. Homoseksualiteit is een seksuele voorkeur, jij hebt het over gedrag. Die dingen zijn niet hetzelfde, en zeker niet elke homo houdt van halfnaakt op een boot dansen of seks hebben in het openbaar.

En dan kom je weer dicht in de buurt van: ik heb er niets op tegen....maar.......Dit wordt wel een beetje vervelend. Ik vind mensen die iets intiems delen (ander voorbeeld: flink tongzoenen of zowat voorspel in de sauna) gewoon niet fijn om naar te kijken. Ongemakkelijk. Promiscue gedrag is niet alleen voorbehouden aan homo's, sterker nog, ik heb vaker heterostellen gezien dan homostellen die (in mijn optiek) de grens van fatsoenlijkheid over waren gegaan.

En dan kom je weer dicht in de buurt van: ik heb er niets op tegen....maar.......Een van mijn beste vriendinnen is lesbisch en zij vertelde een ontzettende hekel te hebben aan de gay-pride, juist omdat mensen dan een verkeerd beeld krijgen. Het beeld wat jij hier schetst van seks en promiscuïteit. En dat is zeker niet haar identiteit.
There is no always forever...just this...

Ik begrijp nooit waarom mensen moeten vermelden dat ze ook homo's/lesbiennes kennen en dat dat hele normale/gezellige/leuke mensen zijn. Dit zou mijn moeder ook zo kunnen zeggen.
quote:Tauriel schreef op 30 december 2013 @ 09:51:

[...]

Een van mijn beste vriendinnen is lesbisch en zij vertelde een ontzettende hekel te hebben aan de gay-pride, juist omdat mensen dan een verkeerd beeld krijgen. Het beeld wat jij hier schetst van seks en promiscuïteit. En dat is zeker niet haar identiteit.Ik denk dat Hiltje een deel van de mannelijke homoscene bedoeld.
.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 09:46:

[...]

Niet mee eens. Homoseksualiteit is een seksuele voorkeur, jij hebt het over gedrag. Die dingen zijn niet hetzelfde, en zeker niet elke homo houdt van halfnaakt op een boot dansen of seks hebben in het openbaar.

Het is natuurlijk meer dan een voorkeur. Het gaat juist om het gedrag. Zoals de gereformeerden zeggen dat homo zijn niet erg is (kun je niets aan doen) maar het praktiseren wel een zonde is.

Maar ik wil de discussie niet vervelend maken of hier iemand veroordelen.

Maar met de discussie over Onno Hoes (waarbij ook mensen uit mijn eigen omgeving vonden dat hij niet aan kon blijven aan burgemeester omdat hij onder mee op grinder staat) ben ik daar wel over gaan nadenken.
Wat ik hoop voor de toekomst is dat er toch meer ruimte komt voor kinderen om er op tijd voor uit te kunnen komen, zonder schaamte.

Het lijkt me vreselijk voor mensen om jarenlang toch maar te doen alsof, omdat je je omgeving niet wil teleurstellen. En dan toch maar een gezinnetje sticht. In zo'n situatie leven, dan heb je alleen maar verliezers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven