Fobieën

16-01-2014 21:44 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net op een topic gepost dat ik een fobie heb voor knopen. Het is niet levensverpestend, maar soms wel lastig. Zelfs mijn man weet het niet. Wie van jullie heeft ook een fobie.

Of dat nu voor spinnen is, of pleinvrees, ik wil er graag met jullie over praten. Ik ben benieuwd.
Spinnen...vind ik echt heel eng en smerig..vliegen vind ik eng en groepen mensen ook, wat ze van me vinden en zo...en bellen doe ik ook niet graag maar ik heb me er over heen gezet. Behalve die angst voor mensen laat ik mijn andere angsten niet mijn leven bepalen..die ene fobie al laten bepalen is al te veel
-
Vlinders!!!

Vogels groter dan een mus

En geestelijk gehandicapten
Frankly my dear, I don"t give a damn
Angst voor eten in gezelschap. Ben bang om ineens tijdens het eten te moeten kokhalzen of om mijn eten niet weg te krijgen. Het begon op mijn 9e toen ik ineens moest kokhalzen en dat gevoel is blijven hangen. Als er op het werk gebak getrakteerd wordt, neem ik er geen. Ook naar de kerstlunch ga ik nooit. Maar er zijn er meer die niet gaan gelukkig. Thuis of bij mij ouders heb ik geen last.
Yellowfish , ik heb diezelfde fobie, het belemmert mij ook en heb vaak nachtmerries waar ik gillend wakker word.

Ik raak in complete paniek, hyperventileren, verstijft als ik alleen al dénk iets gezien te hebben. En waarom?? Ik weet t niet.. Brrrr krijg nu alweer de rillingen!

Laatst bij collega's uitgenodigt voor etentje, ze hadden voor me gekookt, heel lief, maar hun huis, oud, rommelig, overal 'verstopplekjes'.. Ik voelde gewoon dat rr muizen zaten.. Zo snel heb ik nog nooit gegeten, ik moest daar zsm weg! Wat voelde ik me stom en schuldig achteraf
Wat een hoop verschillende fobieën! En wat laten we ons leven daar door bepalen, he! Echt jammer. Ik heb zoveel soorten therapie gevolgd en uiteindelijk hielpen alleen medicijnen. Wat helpt/hielp jullie?
Ik heb niet echt een fobie, maar ben bang in het donker. Als ik op straat loop of als ik in het donker door mn huis loop dan heb ik altijd het gevoel alsof er iemand achter me loopt. Soms voel ik alsof iemand in mn nek ademt. Word er af en toe helemaal gek van!
@salandermillenium. Ik heb precies hetzelfde. Ik griezel van knopen, behalve van metalen knopen van bv spijkerbroeken. Waarom? Geen flauw idee, een knoop doet je niets .

Heb het al zolang ik me kan herinneren.

Toen mijn dochter werd geboren kreeg ze een pakje met heel veel knoopjes, van die kleine doorzichtige, brrrr. Ze heeft het nooit aangehad!
Ik heb een tnadartsfobie. Idd zo erg dat ik tijdens een controle in huilen uitbarste omdat ik het zo eng vond. Dit is nu 2 jaar geleden, daarvoor ben ik 4 jaar niet bij een tandarts geweest door verhuizingen en wonen in het buitenland. Heel raar hoor, want had nooit ergens last van toen ik nog een kind was. In die 4 jaar dat ik niet heen ben geweest, kreeg ik op een gegeven moment heel erg pijn aan een van mijn verstandskiezen, die er toen uit is gehaald en sindsdien ben ik echt doodsbang.

Nu ben ik weer verhuisd en zit ik weer bij een nieuwe tandarts, pfff. Maar ik ga gelukkig nog heen.

en ik durf niet te rijden met andere mensen in een auto, waarom weet ik niet.

En ik word altijd misselijk als ik uit eten ga of op restaurant ben of op verjaardagen. Stress slaat gelijk op mijn darmen en ben dus altijd bang dat ik weer een diareeaanval krijg op het verkeerde moment. Is echt geen pretje, maar heb het nog onder controle.
Ik heb er 2.

Ik heb een fobie voor naalden en voor overgeven.

Bij beiden raak ik volledig in paniek, hyperventileren, huilen, alles...

Verder heb ik ook last van paniekaanvallen.
Clowns en poppen zijn ook naar
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb een kikkerfobie, vind dat echt de goorste en vieste beesten die er zijn!! Gross!!

Heb die fobie in China opgelopen waar ik hele dikke enge en vooral grote zag, die zaten in aquariums. Werden geroosterd en dat hele ding op een stokje werd opgegeten/vreten.

In zuid Frankrijk zag ik ook een keer zo'n hele grote dikke! Juk!!

Gelukkig kom ik ze in de stad niet tegen. Maar wel soms bij mn ouders.

Spinnen vind ik ook goor, maar durf ze nog wel zelf dood te maken.

Als ik een muis zie dan moet ik gillen en ga ik op de tafel staan. 2 jaar geleden hadden we een muizenplaag op de zaak. Stond ik dagelijks op mn bureau te gillen. Ja echt!!

Ratten vind ik natuurlijk ook verschrikkelijk!!!!
Oeeh jaaa kikkers!!!! BAHBAHBAH, daar krijg ik ook serieus de rillingen van. Die beesten zijn echt afschuwelijk!! Het geluid dat ze produceren, hoe ze er uit zien, hoe ze bewegen. Echt smerig.

(Net als slangen, die vind ik ook zo verschrikkelijk)
Overgeven. Maar ik moest zo nodig kinderarts worden, dat ik mezelf wel aan een heel goede exposure heb blootgesteld Hierdoor kan ik het wel handelen, en beheerst het mijn leven niet (meer). Echter, ben altijd blij dat ik geen verpleegkundige ben, die nog veel vaker ondergespuugd worden dan ik, en ga wel enigszins smetvrezerig door het leven als gevolg van mijn fobie...
Overgeven en spinnen. En vooral die overgeeffobie beheerst mijn leven enorm, ik raak in paniek als ik een me een beetje misselijk voel of nét iets teveel heb gegeten, maar ben ook altijd bang dat ik andere moet zien overgeven. Als iemand in mijn omgeving mij vertelt dat hij/zij misselijk is raak ik al lichtelijk in paniek.. En als ik me niet helemaal fit voel ga ik liever de deur niet uit, terwijl het uiteindelijk nauwelijks voorkomt dat ik écht moet overgeven. Ik ga nu cognitieve gedragstherapie volgen om hier vanaf te komen, want door de paniekaanvallen die ik heb (icm met een zware depressie) ben ik bijna continue misselijk en continue dingen aan het vermijden..
Komt wel goed, schatje!
"Fobieën" is bij mij misschien een wat groot woord.

Maar ik ben wel wat angstig/terughoudend aangelegd op allerlei gebieden.

Ik ben een held op hele grote sokken....

De meeste "angsten" spelen maar af en toe een rol; daar heb ik niet zo heel veel problemen mee. (o.a. hoogtes, "actieve" dieren, snelheid)

Degene die de meeste invloed op mijn leven hebben, liggen op sociaal gebied. Angst om aandacht op me gericht te krijgen, vooral bij onbekenden en/of in groepen; angst bij het spreken met (onbekende of wat dominante) mensen; angst voor conflicten etc...

Ik werk daar wel aan, maar zoals sommigen hierboven ook aangeven, gaat zoiets niet snel.

Intussen heb ik wel geleerd dat dit soort angst irrationeel is en dat de angstreacties die ik in bepaalde situaties heb helemaal niet in verhouding staan tot wat er op dat moment aan het gebeuren is.

Maarja... belemmerend blijft het wel. Rationeel denken is één, maar daarnaar handelen blijft lastig...

Ik besef wel weer hoe "onzinnig" mijn angsten eigenlijk zijn, als ik lees over angsten van anderen die ik niet heb...
quote:nuska schreef op 16 januari 2014 @ 23:26:

@salandermillenium. Ik heb precies hetzelfde. Ik griezel van knopen, behalve van metalen knopen van bv spijkerbroeken. Waarom? Geen flauw idee, een knoop doet je niets .

Heb het al zolang ik me kan herinneren.

Toen mijn dochter werd geboren kreeg ze een pakje met heel veel knoopjes, van die kleine doorzichtige, brrrr. Ze heeft het nooit aangehad!

Nuska, dit is de eerste keer dat ik iemand hoor die hetzelfde heeft, maar dat komt ook omdat ik er nog nooit over gesproken heb. Ik denk dat mijn moeder het ergens wel weet, want ik had het als kind al. Helemaal hysterisch was ik een keer, toen ik een nachtjapon met knoopjes aanmoest, en toen was ik een jaar of 4. Ik zou dus ook niet weten hoe ik aan deze fobie kom. Dat van dat pakje van je dochter kan ik me helemaal indenken. Als ik op mijn neefje pas dan hoop ik altijd dat hij geen bloesje aanheeft of een broek met knopen. Ik ben in staat handschoenen aan te trekken als ik ze aan moet raken. Maar ook bijzonder dat je het met metalen knopen ook niet hebt. Ik draag dus ook veel jeans. Grappig detail: ik heb een rokje daar zitten allemaal metalen knoopjes op gemaakt. Het is een grensgeval, maar die verdraag ik wel. Let jij er ook zo op als je kleren koopt, het kan nog zo leuk zijn, als er een knoopje aanzit dan hang ik het direct terug.

IK ben trouwens ook miet weg van clowns, ballonnen, muizen, ratten en kikkers. Maar ik kan het niet echt een fobie noemen.
Clowns, ja! En ballonnen. Brrr.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Apen vind ik ook niets. Ik zal nooit naar de Apenheul gaan.
Kikkers inderdaad, ieeeuw! Onverwachte glibbers, je weet nooit waar ze naar toe springen, brrrr.

Ballonnen houd ik ook niet van, het gevoel, en de angst dat ze knappen.
Wat lijkt me dat lastig, een fobie voor geestelijk gehandicapten of mensen met Down. Dan kan je nooit ergens naar toe zonder de angst dat je iemand tegen komt waarvan je in paniek raakt. En vaak helpt exposure, maar hoe je dat met deze fobie kunt doen? Lastig lijkt mij.
Voeten

Overgeven
Onverwachte harde geluiden (vuurwerk, blaffende honden, ballonnen want die kunnen onverwachts knallen, etc.). Heb dit mijn hele leven al. Oud&Nieuw is een hel bijvoorbeeld.

Mijn moeder denkt dat ik het al als baby heb ontwikkeld. Ik lag lang in de couveuse en daar stond een luieremmer die steeds met een harde klap dicht ging.. Al die babies lagen te stressen daardoor.
quote:calvijn1 schreef op donderdag 16 januari 2014 22:55 Vlinders!!!

Vogels groter dan een mus

En geestelijk gehandicapten

Het zijn verstandelijk gehandicapten..

Waarom ben je daar bang voor?
Claustrofobie. Heel lastig, vooral bij toiletten (durf ik nooit op slot te doen, veel gênante situaties heeft dat al opgeleverd) en liften (20 verdiepingen lopen is best veel)

Vooral toen ik nog met de kinderwagen liep was het heel lastig om niet in een lift te durven.

In vliegtuigen heb ik het ook. Heb medicatie en therapie, al 7 jaar en het wordt ietsjes minder. Ik heb iig gevlogen met kalmerende middelen.

Ik heb een overgeef fobie gehad. Nu vind ik het alleen nog heel eng.

Wat ik ook doodeng en ontzettend naar vind zijn: clowns, spinnen en grote insecten, padden (ieks!!) en muizen. Maar of dat fobieen zijn weet ik niet. Is een stuk makkelijker te vermijden.

Ook lichte OCD en een GAS zijn me niet onbekend (veel zorgen maken en gevaren zien)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven