bemiddeling dader/slachtoffer

05-02-2014 18:40 95 berichten
Hoi,

Een x aantal jaren geleden heb ik iemand aangereden waarbij die persoon ernstig en blijvend letsel er aan over gehouden heeft. Toendertijd heb ik wel contact gehad met zijn familie maar ik heb hem nog nooit ontmoet. Hij had mijn telefoonnummer maar heeft nooit contact opgenomen.

Nu jaren later denk ik hier nog wekelijks aan. Ik weet niet hoe die persoon eruit ziet maar weet wel dat hij toen in dezelfde stad woonde.

Ik zit er over te denken om slachtoffer/dader bemiddeling in te schakelen om een ontmoeting te regelen. Om het af te sluiten, om te weten hoe het met hem gaat, om??? Mijn beweegredenen zijn me nog niet helemaal duidelijk maar het houdt me de laatste weken behoorlijk bezig. Mijn grootste weerstand is dat deze persoon zelf geen contact met mij heeft opgenomen en ik daarom niet weet in hoeverre dit een negatieve uitwerking voor hem heeft.

Het bureau wat de bemiddeling kan doen is bereidt om het te doen. Ik weet het alleen niet.

Iemand een zelfde situatie ervaren en hoe ben je daar mee omgegaan, wat heeft het met je gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Heeft het slachtoffer een bedrag gehad ivm blijvend letsel?

Ik kan me zomaar voorstellen dat een sorry van jouw kant prettig is, maar dat iemand meer heeft aan het meebetalen van zijn aangepaste schoenen, om maar eens iets te verzinnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
misschien hebben jullie gelijk. Omdat ik de stap zet doe ik het voornamelijk uit eigen motief. Hoe hij zich daaronder zou voelen is niet duidelijk en zal het misschien alleen maar een negatief effect zijn.
Als die gast financieel aan de grond zit door zijn handicap en geen goede schadevergoeding heeft gehad waar hij de rest van zijn leven op kan teren, koop jij dan voor hem een 45km wagentje?
Oprechte vraag: Je zegt dat je je verantwoordelijkheid wil nemen

Maar precies hoe zie je je dat voor je?

Door sorry tegen hem te zeggen?

Heb je dan je verantwoordelijkheid genomen?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:lizzx schreef op 05 februari 2014 @ 21:15:

misschien hebben jullie gelijk. Omdat ik de stap zet doe ik het voornamelijk uit eigen motief. Hoe hij zich daaronder zou voelen is niet duidelijk en zal het misschien alleen maar een negatief effect zijn.

Ik kan me voorstellen dat je vreselijk graag je spijt wilt betuigen en met eigen ogen wilt zien hoe het met hem gaat. En dan hoop je dat het goed gaat, want dat is voor beide partijen wel zo fijn, natuurlijk.

Maar stel dat het niet goed gaat, dat er - door dat ongeluk - nog zo veel meer ellende op zijn pad is gekomen ( baan kwijt, minder inkomen, vrouw er van door met zijn revalidatie arts, nare scheiding ) , kun je daar beter mee leven dan met het niet weten hoe het gaat?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou Denk ik ook na zoveel Jaar afvragen hoe het met iemand gaat na zo'n ernstig ongeluk

Wat voor letsel heeft hij Eraan overgehouden? In een rolstoel? Hersenschade? Weet je dat ?

Ik Denk dat het verstandig is om via een bureau te handelen, Dan Kunnen zij na vragen of slachtoffer behoefte heeft aan contact.. Misschien heeft hij het je al wel vergeven of wat dan ook.

Succes met je keuze en volg je gevoel
Het ligt eraan wat voor ongeluk het was.

Wat ik zou doen is mij in diegene verplaatsen, hoe zou jij reageren als je opeens een brief of telefoontje krijgt dat diegene die jouw leven bewust of onbewust je leven veranderd heeft?

Ik vind het goed dat je het wil doen, maar houd er rekening mee dat het allebei de kanten op ka gaan. Hoe reageer jij als diegene jou uitlegt wat het met hem heeft gedaan? Als in negatieve zin. Of als je ziet dat diegene bijvoorbeeld een handicap heeft gekregen door het ongeluk?

Of als hij uit z'n stekker gaat, uit verdriet en onmacht? Of eigenlijk heel goed reageert op je, en je excuses aanvaart? Het kan alle kanten opgaan, want emoties zien niet altijd even voorspelbaar.
Hoe makkelijk is het om te hopen dat het goed met hem gaat, terwijl het misschien niet goed met hem gaat? Het gaat er niet om of ik er mee kan leven. Als het niet goed met hem gaat door het ongeluk kan ik er niks anders mee doen dan aan te geven dat het me spijt, dat ik met hem mee leef en misschien kan ik iets voor hem betekenen.

Ik ben niet zo naief dat het een romantisch wederzien wordt met een happy end. De kans is zeer groot dat hij ernstige consequenties heeft ervaren. Tot op zekere hoogte kan ik daar misschien iets mee doen. Als die hoogte boven mijn bereik gaat is het aan mij en wordt het nog zwaarder hoe daar mee om te gaan.

En waarschijnlijk praat ik met heel veel 'ik' maar het blijft invulling en het is voor mij niet alleen een afsluiting maar als ik iets kan betekenen binnen mijn bereik dan zal ik dat doen.
Door deze reacties, komt het over alsof het beter is om m'n kop in het zand te steken want wat niet weet wat niet deert. Zo ben ik niet. Ik weet dat het consequenties kan hebben en ben bereid om die aan te gaan als dat zo zou zijn.
quote:misstula schreef op 05 februari 2014 @ 20:03:

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Als je als slachtoffer na jaren ineens een bericht krijgt dat deze 'dader' zich nog steeds met je bezig houdt lijkt me dat eigenlijk juist een fijne gedachte. Ipv; sorry en je hoort er nooit meer wat van....

Als slachtoffer ga je volgens mij ook niet snel contact opzoeken met de dader lijkt me.

Rechten heb je niet, maar ik zie het meer als 'aanbieden' . Als het slachtoffer er geen behoefte aan heeft, dan heb jij in ieder geval er alles aan gedaan.Hier kan ik mij ook wel in vinden.
TO

Ik ben geloof ik een van de weinigen hier, maar ik kan ergens wel begrijpen dat je deze stap wilt zetten. Ik vind je ook wel redelijk in je motieven, je schreef volgens mij dat je wit weten hoe het met hem gaat, je excuses aanbieden e.d. In mijn ogen niets egoïstisch aan.

Verder denk ik dat je je keus moet baseren op wat jij wilt, niet op wat het slachtoffer wil. Dat blijft namelijk een kwestie van invullen, je weet niet hoe hij zal reageren. Daarom zou ik ook nooit persoonlijk contact zoeken, maar dan idd via zo'n bureau. Daarmee wordt het slachtoffer niet rechtstreeks geconfronteerd met jou wanneer hij daar geen behoefte aan heeft.

Als je ervoor kiest om de stap te zetten, hou dan ook rekening met een teleurstelling. Wellicht zit er nog veel boosheid of verdriet, maar wellicht ook niet. Nogmaals, dat blijft invullen voor de ander.

Heel veel sterkte met het maken van een beslissing, lijkt me moeilijk!
Ik spreek toch geen Chinees?!
Als het om een dom ongeluk ging, dan spreek je toch niet echt over dader/slachtoffer? Tenzij je opzettelijk geen voorang gegeven hebt van rechts en iemand in coma hebt gereden. Ik ken iemand die dat is overkomen. Hij heeft inderdaad na jaren zijn baan verloren en is daar psychisch niet klaar mee. Van een zeer slimme man was een schijntje over. Die persoon zou er niet op zitten te wachten.
quote:lizzx schreef op 05 februari 2014 @ 21:43:

Hoe makkelijk is het om te hopen dat het goed met hem gaat, terwijl het misschien niet goed met hem gaat? Het gaat er niet om of ik er mee kan leven. Als het niet goed met hem gaat door het ongeluk kan ik er niks anders mee doen dan aan te geven dat het me spijt, dat ik met hem mee leef en misschien kan ik iets voor hem betekenen.

Ik ben niet zo naief dat het een romantisch wederzien wordt met een happy end. De kans is zeer groot dat hij ernstige consequenties heeft ervaren. Tot op zekere hoogte kan ik daar misschien iets mee doen. Als die hoogte boven mijn bereik gaat is het aan mij en wordt het nog zwaarder hoe daar mee om te gaan.

En waarschijnlijk praat ik met heel veel 'ik' maar het blijft invulling en het is voor mij niet alleen een afsluiting maar als ik iets kan betekenen binnen mijn bereik dan zal ik dat doen.

Klinkt misschien een beetje raar, maar het lijkt op een vorm van boetedoening. Jezelf 'straffen' omdat je niet genoeg 'straf' hebt gekregen/niet weet of je genoeg 'straf' hebt gekregen. Alsof je pas weer verder kan als je de volle omvang hebt gezien om jezelf daarmee te 'kwellen'.

Misschien kan die stichting jou wat meer vertellen over hoe dergelijke contacten verlopen?
Lemoos wat je zegt klopt. Maar ik wil hem niet meer 'straffen' door mezelf te straffen. Als mijn straf verminderd door hem extra te pijnigen dan ga ik het niet aan. Dat is de grootste vraag en twijfel wbt de redenen om dit wel of niet aan te gaan.
Is het reëel om jezelf te straffen?
ik vind het geen 'rare' of 'egoïstische' actie.

het is normaal dat het je bezighoudt en dat je wil weten hoe het met de andere gesteld is.

en of dat nu 'egoistisch' is, of 'boetedoen'... dat doet er toch niet toe.

in mijn ogen worden mensen maar zelden slechter van écht en oprecht contact met elkaar, elkaar zien, elkaars emoties en menselijkheid voelen.

hoe naar de aanleiding ook is.

en tenslotte kan de andere partij het gesprek altijd weigeren.
Lemoos wat erg, dank je wel voor je verhaal. Ik ga het contact met het bureau verder aan. Om de mogelijkheid te creëren. Ik weet dat mijn motieven oprecht zijn. Zal daar de consequenties ook in aanvaarden.

Iedereen bedankt. Ik volg mijn gevoel hierin.
quote:lizzx schreef op 05 februari 2014 @ 19:56:

Wat voornamelijk nummerzoveel en daarnaast elninjoo schrijft, zijn precies de redenen waardoor ik twijfel en dus nog geen actie daarop heb ondernomen.

Ik zou voor mezelf bepalen in welke 'daderklasse' je hoort...

1. Iemand moedwillig aangereden.

2. Iemand aangereden onder invloed.

3. Iemand aangereden als in een ongeluk.

In geval van 1 of 2 sluit ik me bij Elninjoo en NummerZoveel aan. In geval van 3 zou ik contact opnemen.
Ik ben zelf 'n keer aangereden in Italie. Ik liep op een smal stoepje, een dikke mercedes reed zo dicht langs de stoep dat ie met z'n spiegel mijn hand raakte en door de snelheid klapte ik onderuit. Camera kapot (dat was m'n eerste zorg natuurlijk) en ook nog 'n gebroken hand. Engelsen die het hadden zien gebeuren hebben foto's van auto en nummerbord gemaakt. De ouwe maffioos stopte wel, maar kwam niet naar me toe. Engels sprak ie ook al niet. Maar met de gegevens van de auto heb ik naderhand wel 'n schadevergoeding gekregen. Genoeg voor 'n leuke vakantie. Het gebeurde een paar uur voor mijn terugvlucht dus mijn citytrip was er ook niet echt door verziekt en thuisgekomen had ik nog 6 weken extra vakantie want hand in 't gips. Was mooi lenteweer dus ik heb boeken gelezen in m'n tuinstoel en veel gewandeld. Natuurlijk is geopereerd worden niet fijn, maar alles is goedgekomen en op zich ben ik er goed uitgesprongen. Maar die Italiaan hoeft van mij echt geen sorry meer te komen zeggen. Als ik er wél wat aan over had gehouden zou ik 'm financieel willen uitmelken of hemzelf schade toe willen brengen als geld mijn probleem niet zou oplossen.
Goed dat je je gevoel volgt en in elk geval met het bureau gaat praten. Wie weet zit het het slachtoffer wel dwars dat jij nooit blijk hebt gegeven van spijt en medeleven. Als slachtoffer is de stap m.i. erg groot om zelf de stap naar een ontmoeting te zetten, als je niet weet of de dader uberhaupt spijt heeft van zijn daad. Nu creeer je in elk geval de mogelijkheid. En zelfs als het slachtoffer geen behoefte heeft aan een ontmoeting kan het hem alsnog enige troost bieden om te weten dat je hem in elk geval niet vergeten bent.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
.
Rochel, je bent een naar mens.
Lizzx, goed idee. Praat er met hen verder over.

Ik vind 'dader' echt een kutwoord in deze. Het was een ongeluk en niemand heeft dat zo gewild Rochel. Iemand in zijn gezicht spugen door iets wat per ongeluk is gebeurd is heel triest.

Ook in ben slachtoffer van een verkeersongeluk buiten mijn schuld. Om die reden kan ik nooit een marathon lopen als ik dat had gewild of dansen. Want mijn rechterbeen wil niet zo goed meer.

Het deed zeer, ik heb 15 operaties gehad maar nooit heb ik die man, die dit ook nooit gewild heeft in zijn bek willen spugen. Het was den ongeluk.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
En als deze man die mij destijds aanreed hier nog steeds zo ontzettend mee zou zitten, had ik hem met liefde te woord willen staan zodat hij met zijn leven verder kan. Dat heb ik namelijk ook gedaan.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven