Mag je snijworst eten als je zwanger bent?

13-02-2014 17:37 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was vandaag bij een vriendin (net bevallen) en die vertelde dat snijworst niet mag met zwangerschap! Dat had haar verloskundige gezegd..

Fijn! Ik bijna 29 weken zwanger eet me suf aan brood met snijworst! (3x per week minimaal)

Op internet is het tegenstrijdig de antwoorden vandaar ik hier mijn vraag stel.

Morgen even kijken wat mijn vk erover zegt
quote:Susan schreef op 13 februari 2014 @ 19:04:

Snijworst is cervelaat, toch?Ah oke, ik heb geen idee
Oh.. ik schaar snijworst onder cervelaatworst, salami en chorizoachtigen

Snijworst en cervelaatworst is toch hetzelfde? Of ben ik nu zo blond

Er werd mij geadviseerd door de VK om de lijst van het voedingscentrum aan te houden, maar ik zou snijworst wel zonder schuldgevoel eten als ik het zou lustten haha..

Van carpaccio ed zie ik het gevaar wel in maar dit?

Snijworst is cervelaat, toch?Nee, wordt ook wel "busworst" genoemd, vroeger kon je het kopen in kiloblikken, het is nog viezer dan spam, weet ff de Nederlandse naam niet meer, die rechthoekige blikjes met zo'n draaisleuteltje.
verba volant, scripta manent.

Snijworst is cervelaat, toch?Yep
Das toch smac?
Als ik op afbeeldingen van snijworst google krijg ik toch echt dit

quote:lunalovegood schreef op 13 februari 2014 @ 19:09:

Das toch smac?Ja deze:

Ik zie inderdaad ook cervelaat. Mijn slager verkocht van die vieze gekookte worst als snijworst, net zoiets als boterhamworst, dus of ik ben in de war of de slager?
verba volant, scripta manent.
Brrrr... smac, die gelei eromheen..
Natuurlijk mag dat. Het is jouw lichaam, jij eet wat je wilt.

Het zijn adviezen, geen dwingende voorschriften waarop straf staat als je die overtreedt.

Verder wordt er zwaar overdreven. Je zou denken dat je als zwangere vrouw stante pede een miskraam krijgt als je een stukje zalm eet. Eigenlijk zijn de risico's vrij tt extreem klein, het is meer het zekere voor het onzekere nemen.

Dit geldt met name voor cervelaat en salami, die tegenwoordig nog maar zelden echt rauw verwerkt zijn. Het kan, soms, dat ze idd. niet gekookt of op andere manier verhit zijn, maar alleen maar gedroogd, maar zelfs dan is de kans op besmetting zeer zeer klein, zijn ze gekookt dan is de kans nihil.

Ik vind dat men een beetje doorschiet met alle adviezen.

Leverworst mag trouwens ook, alleen met mate.
quote:MarianneDavids schreef op donderdag 13 februari 2014 19:20 Ik zie inderdaad ook cervelaat. Mijn slager verkocht van die vieze gekookte worst als snijworst, net zoiets als boterhamworst, dus of ik ben in de war of de slager?Rotterdamse slager misschien?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je mag alleen ongesneden snijdworst eten als je zwanger bent.

Als je de worst snijdt heb je kans dat je precies een parasiet open snijdt en dat is met name schadelijk voor jongetjes, die komen dan besneden ter wereld.
Zolang je de worst van je man niet in plakjes wilt snijden...
quote:netniet schreef op 13 februari 2014 @ 20:02:

Als je de worst snijdt heb je kans dat je precies een parasiet open snijdt en dat is met name schadelijk voor jongetjes, die komen dan besneden ter wereld.
Eet geen halfrauwe rosbief, fricandeau of tartaar, filet américain of ossenworst. Was rauwe groenten en fruit goed. In (half)rauw vlees en in ongewassen groenten en fruit komt soms een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor het kind. Als u eerder toxoplasmose hebt gehad, dan bent u tegen deze ziekte beschermd. Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees of salami kunnen geen kwaad omdat zij een speciale behandeling hebben ondergaan.

Deze info vond ik op de website van het AMC bij patienteninformatie

En op de website van het RIVM:

Voedsel is een bron van infectieziekten. Bij zwangerschap zijn sommige voedselinfecties extra gevaarlijk. Besmetting met schadelijke bacteriën in eten is te voorkomen door:

vlees alleen te eten als het goed doorbakken of gestoofd is (Adviseer geen rosbief, filet americain, tartaar of carpaccio te eten in de zwangerschap; vleeswaren als rauwe ham, rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt en wel veilig)

alle groente en fruit goed te wassen

te voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten

geen rauwmelkse zachte kaas te eten

geen voorverpakte gerookte vis te eten
quote:lunalovegood schreef op 13 februari 2014 @ 17:50:

Voedingscentrum zegt van niet inderdaad, ik hou die richtlijnen aan..

Zou ik niet doen, die kletsen. Je kan beter op je VK vertrouwen.

Salami mag bijvoorbeeld ook niet van Voedingscentrum. Je reinste onzin volgens mijn VK.
Van het AMC:

Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees of salami kunnen geen kwaad omdat zij een speciale behandeling hebben ondergaan.
Ah wat Sofia zegt dus. Dom volk daar bij het Voedingscentrum.
Volgens mij bedoelt TO de blik/boterhamworst.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Haha star, de VK verwees naar de site van het voedingscentrum. Mijn vorige zwangerschap werd begeleid door onze 60 jarige huisarts, daar mocht ik alles van eten ..
Op haar andere topic over hetzelfde schrijft ze dat het vooral om het zout in snijworst gaat en dat ze absoluut geen hoge bloeddruk heeft.

Dus zo'n ramp zal het dan niet zijn als ze snijworst op haar brood doet.
sole mare, wow knap staaltje speurwerk.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:netniet schreef op 13 februari 2014 @ 20:02:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven