Bloosangst!?

21-02-2014 22:09 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! De laatste tijd bloos ik opeens om alles! Het is allemaal begonnen nadat ik laatst een keer een compliment van een collega kreeg waarop ik knal en knalrood werd. Ik wist niet wat me overkwam. Sindsdien heb ik het opeens zovaak... Het wordt al zo ernstig dat ik er bijvoorbeeld tegenop zie om naar mijn werk te gaan, omdat ik zeker weet dat er weer een paar van die momenten aankomen. Ik denk helemaal niet meer aan het werk zelf, wat uiteraard veel belangrijker is.

Ik wil niet dat het zo erg wordt dat ik sociale situaties ga vermijden, maar soms betrap ik mezelf erop dat ik dit af en toe al doe.. en daar wordt het natuurlijk alleen maar erger van. Het is zo stom, alles zit tussen m'n oren, het is allemaal psychisch. En allemaal door die stomme ene keer. Ik voel me echt een aansteller en ik kan het niet uitstaan dat ik niet gewoon kan omschakelen naar hoe ik was vóór dat beruchte moment met mijn collega.

Ik heb het idee dat ik nu nog op het punt sta dat ik er wat tegen kan doen, daarom stuur ik dit berichtje en vraag ik om jullie tips. Want als je echt bloosangst hebt, kom je er denk ik ook niet meer zomaar vanaf.
Je bent geen aansteller!

Ik ben natuurlijk geen arts of psycholoog maar op basis van wat je schrijft denk ik inderdaad dat je bloosangst hebt.

Ik heb er zelf in hevige mate last van gehad.

Het is goed behandelbaar, met (cognitieve gedrags) therapie door een psycholoog/psychotherapeut soms in combinatie met medicijnen (anti depressiva).

Zoek zo snel mogelijk hulp, niets om je voor te schamen. Ik ging destijds (bijna 20 jaar geleden al) via de huisarts naar wat toen Riagg heette. Wie weet kun jij direct naar een 'loog' of 'peut'.

Sterkte!
Is het een idee om jezelf de komende tijd en plein public flink voor schut te zetten? Dan ben je zo van je schaamte af denk ik. Als het bloosangst is moet je natuurlijk gewoon langs de psych.
Volgens mij ben je nog erg jong, pieker je veel en speelt je zelfvertrouwen wellicht een rol.

Laat het los! er zijn belangrijkere dingen in het leven om je druk om te maken toch? Als je het zo bekijkt valt het blozen toch heel erg mee?

Ik vind het juist leuk als mensen blozen, het is aandoenlijk. Ik zou me er niet druk om maken, laat je wangen lekker blozen! so what?!

zodra je iets accepteert gaat het ook vanzelf weg..maar zodra jij weerstand geeft, er tegen vecht enzo dan zal je juist wel blozen.
Ik herken overigens wat je schrijft. Ik ging destijds zo blozen als ik aandacht kreeg van een jongen uit mn klas die ik leuk vond.

Maar ging daarna ook blozen in situaties waarbij de situatie geen aanleiding gaf tot blozen maar de angst ervoor was zo groot.

Google eens op bloosfobie. Of sociale fobie. Bloosangst is een van de vormen ervan. Slikangst hoort er ook bij. Ook gehad. Maar ook vanaf.

Zoek gewoon hulp meid. Nogmaals sterkte, ik weet hoe je je voelt. Hoe harder je ertegen strijdt, hoe erger het wordt.
Wat ik er ook even bij moet zeggen: ik heb altijd al een moeilijke huid gehad. Veel acne en sinds ongeveer een jaar vaak last van momenten waarop mijn wangen opeens vuurrood worden en gaan broeien, en dit trekt pas na een een paar uur weg. Dit krijg ik bijvoorbeeld na het drinken van alcohol of na het eten van bepaald voedsel (dit zijn dus geen bloosmomenten). Ik denk zelf dat dit rosacea is. Kunnen mijn bloosmomenten daarmee te maken hebben? Misschien is het helemaal geen bloosangst maar speelt mijn rosacea de laatste tijd gewoon heel erg op. Dan heeft het geen zin om hulp te zoeken, want het probleem zit gewoon in mijn moeilijke huid... als jullie snappen wat ik bedoel.
Dan gewoon even langs de huisarts. Vertel hem/haar wat je hier ook vertelt.
quote:forumdame2011 schreef op 21 februari 2014 @ 22:24:

Ik herken overigens wat je schrijft. Ik ging destijds zo blozen als ik aandacht kreeg van een jongen uit mn klas die ik leuk vond.

Maar ging daarna ook blozen in situaties waarbij de situatie geen aanleiding gaf tot blozen maar de angst ervoor was zo groot.

Google eens op bloosfobie. Of sociale fobie. Bloosangst is een van de vormen ervan. Slikangst hoort er ook bij. Ook gehad. Maar ook vanaf.

Zoek gewoon hulp meid. Nogmaals sterkte, ik weet hoe je je voelt. Hoe harder je ertegen strijdt, hoe erger het wordt.Het is bij mij inderdaad ook vooral met jongens, of als ik iets in een groep moet zeggen. Al is het maar 1 zinnetje. Voor de rest valt het (nog) wel mee.
Een moeilijke huid, daar kan een dermatoloog je mee helpen.

En verder is blozen imho gewoon erg charmant en niks om je voor te verbergen hoor TO.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 21 februari 2014 @ 22:43:

Een moeilijke huid, daar kan een dermatoloog je mee helpen.

En verder is blozen imho gewoon erg charmant en niks om je voor te verbergen hoor TO.Dermatoloog moet ik komen via de huisarts, en de huisarts wil maar niet erkennen dat ik rosacea heb omdat hij beweert dat je gezicht dan 24 uur per dag rood hoort te zijn en niet alleen op bepaalde momenten. Google zegt echter hele andere dingen... Ik denk dat ik het toch nog maar een keertje ga proberen bij hem.
Idd blozen is heel charmant; en ik ga me echt niet altijd afvragen waarom iemand rood wordt. En als ik daar wel een idee van heb dan denk ik heus niet dat het iets vreselijks is. Emoties horen gewoon bij mensen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het behoort tot de normale reacties om te blozen als je een compliment krijgt. Dat betekent dat je om iemands opinie geeft. Dat is toch leuk voor de persoon die je het compliment gaf?

Je moet je jonge jaren niet zo verpesten hoor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 21 februari 2014 @ 23:57:

Het behoort tot de normale reacties om te blozen als je een compliment krijgt. Dat betekent dat je om iemands opinie geeft. Dat is toch leuk voor de persoon die je het compliment gaf?

Je moet je jonge jaren niet zo verpesten hoor.Dit laat me wel iets beter voelen het is inderdaad zonde van mijn tijd om me er zo mee bezig te houden. Ik ga me proberen dat in mijn hoofd te prenten als ik weer eens bloos, wie weet helpt het.
quote:sandrabontje schreef op 22 februari 2014 @ 00:09:

[...]

Dit laat me wel iets beter voelen het is inderdaad zonde van mijn tijd om me er zo mee bezig te houden. Ik ga me proberen dat in mijn hoofd te prenten als ik weer eens bloos, wie weet helpt het."Goh ik ga helemaal blozen van jouw compliment, maar dank je wel" probeer eens zoiets te zeggen, Leg er gewoon zelf de aandacht op, en een ander hoeft het niet meer te doen waardoor je nog roder zou worden,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb rosacea en nee, dat hoef je niet constant te hebben! Het zijn rode vlekken op je wangen die opkomen, vaak juist doordat je bloost of een rood hoofd krijgt van inspanning. Net als jou overkwam met dit opeens erg vaak. De huisarts raadde intensief sporten en alcohol af. Maar ik baalde als ik op mijn werk weer eens met knalrode kop voor een groep stond te praten.

Mijn oplossing? Make-up. Begonnen toen ik trouwde. Ik zag er de hele dag super uit, maar niet overdreven, omdat mijn visagiste een groen laagje primer onder mijn foundation had aangebracht. Ik merkte dat ik daardoor niet het blozen verborg, maar juist minder bloosde. Nu draag ik dagelijks make-up (groene primer/foundation) en van de rosacea heb ik nauwelijks last. De foundation onderdrukt blijkbaar het blozen en zo voorkom ik een rosacea-uitbraak.

Nadeel is natuurlijk dat je dagelijks make-up op moet willen smeren; maar dat heb ik maar geaccepteerd.
Ik ben bijna 30 en bloos ook heel veel.

Ik vind dit eigenlijk heel raar want dacht altijd dat het door onzekerheid komt maar ik ben echt niet onzeker.

Dit neemt niet weg dat ik het erg vervelend vind. Vooral omdat ik een baan heb waardoor ik juist vaak voor een publiek moet spreken, of trainingen geef. Wij hebben bijvoorbeeld elke ochtend een 'morning meeting' waar je vertelt hoe jouw afdeling het heeft gedaan de avond ervoor. Ik weet dat mijn beurt gaat komen, maar zodra ik dus aangekeken word om mijn zegje te doen word ik knalrood! En zo zijn er nog wel honderden momenten waarop ik ineens bloos. Soms zeg ik gewoon 'goh je maakt me aan het blozen!', soms praat ik stug door. Mijn grootste overwinning was een presentatie te geven voor een publiek van 250 man. Met een knalrood hoofd, dat wel.

In het begin sloeg ik hierdoor dicht of begon ik wat te stamelen. Nu heb ik maar geaccepteerd dat dit bij me hoort. En dat werkt het beste! Krijg wel eens te horen dat men het schattig vindt. Ach ja. De mensen die me kennen weten niet beter en voor de rest heb ik me er dus bij neergelegd wat anderen ervan denken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:millicent schreef op 22 februari 2014 @ 01:02:

Ik heb rosacea en nee, dat hoef je niet constant te hebben! Het zijn rode vlekken op je wangen die opkomen, vaak juist doordat je bloost of een rood hoofd krijgt van inspanning. Net als jou overkwam met dit opeens erg vaak. De huisarts raadde intensief sporten en alcohol af. Maar ik baalde als ik op mijn werk weer eens met knalrode kop voor een groep stond te praten.

Mijn oplossing? Make-up. Begonnen toen ik trouwde. Ik zag er de hele dag super uit, maar niet overdreven, omdat mijn visagiste een groen laagje primer onder mijn foundation had aangebracht. Ik merkte dat ik daardoor niet het blozen verborg, maar juist minder bloosde. Nu draag ik dagelijks make-up (groene primer/foundation) en van de rosacea heb ik nauwelijks last. De foundation onderdrukt blijkbaar het blozen en zo voorkom ik een rosacea-uitbraak.

Nadeel is natuurlijk dat je dagelijks make-up op moet willen smeren; maar dat heb ik maar geaccepteerd.Millicent, ik heb hetzelfde als jij, maar kan geen make-up verdragen. Welke primer gebruik je? En welke foundation?
Oh wat herkenbaar! Toen ik nog wat jonger was had ik dit probleem ook.. Ik bloosde zelfs al als ik er aan dacht. Ik heb een heel makkelijk trucje wat mij altijd heeft geholpen (en soms als ik moet blozen nog steeds helpt)

Als ik begon te blozen dan beeldde ik mij in dat het rode van mijn gezicht naar beneden zakte, naar mijn voeten toe. En dat het via daar weer oploste in de lucht. Het klinkt echt heel raar maar het werkte bij mij wel!
Spuit elf, ik heb no more red primer van marbert en loreal true match. Mijn huid kan het wel hebben gelukkig.
Ik had er zoveel last van dat ik me vorig jaar heb laten opereren. Ze hebben de uiteinden van de zenuw die ervoor zorgt dat bloed naar je hoofd kan stijgen, toegebrand. Ik zou het wel niemand aanraden, en gezien dit nog maar sinds kort is dat je er last van hebt, zal het wel weer weggaan als je er terug minder mee bezig bent.
Ik bloos heel snel wanneer ik in een grote groep iets wil of moet zeggen. Ik begin dan altijd met: ik vind het griezelig, zie maar! En wijs vervolgens op mijn hoofd en de rode vlekken in mijn hals. Dan moet iedereen een beetje lachen, heb ik de kredietpunten binnen, haal ik opgelucht adem en dan verdwijnt het ook weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven