Arbeidsongeschikt en dagindeling

03-03-2014 15:10 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door psychische klachten ben ik al jaren arbeidsongeschikt, ook heb ik al die jaren al moeite met de dag door te komen.

Uit verveling en met als bijkomend probleem chronische vermoeidheid ga ik vaak een aantal uur op een dag slapen. Even van de wereld, geen problemen, geen vermoeidheid, en de dag gaat er snel van om.

Ik heb o.a een angststoornis waardoor dingen buitenshuis lastig zijn om te ondernemen. Wel wandel ik veel met mijn hond, dat gaat erg goed, maar zij wordt ouder en kan steeds minder, waardoor ik dus nog meer op huis aangewezen ben.

Dus nu mijn vraag hier: wat kun je IN en om huis allemaal doen om de dag een beetje door te komen.

Hoe laat staan jullie op? Gaan jullie naar bed? En hoe ziet voor jullie de dagindeling eruit? Ik hoor graag hoe ik me kan vermaken in huis. En dan bedoel ik met leuke dingen (die niks of weinig kosten) en niet het huishouden
Ik ben geen ervaringsdeskundige (want werk + vrijwilligerswerk dus ik geniet van een avondje niets), maar 1 ding viel me op als je graag met de hond loopt, maar de hond is niet meer zo gezond. Waarom dan niet andermans hond uitlaten?

Er zijn vast mensen in je omgeving die gezondheidsklachten hebben/ouder worden en de hond niet meer zo vaak kunnen uitlaten als dat ze zouden willen/zou moetem. Jij zou graag vaker de hond uitlaten, er zijn honden die vaker uitgelaten moeten worden. Vraag en aanbod komen bij elkaar lijkt me.
Kun je een minimoestuin aanleggen? Of is dat te zwaar.

Ik word er erg happy van en er is elke dag wel wat te wieden of te doen.
Of zonder hond wandelen, kan misschien ook? Heb je een beetje buitenruimte? Groenten kweken is heel erg leuk en bevredigend, vind ik. Je eigen brood bakken, kaas en yoghurt maken? Kan allemaal zonder grote investeringen (tips genoeg op internet hoe je een kaasvorm maakt van pvc-pijp bijvoorbeeld) en kost allemaal hardstikke veel tijd
Great minds, Ephina
En wat ook zo ook meteen in me opkomt: schrijven voor Amnesty International. Kun je vanuit huis doen, in je eigen tijd en je zet je in voor mensen die strijden voor de mensenrechten/gewetensgevangen.

https://www.amnesty.nl/actiecentrum/actienetwerken
Hoi Pawprint,

Ik ben sinds 4 maanden arbeidsongeschikt door een val van 4 meter hoogte.

Het herstel loopt zeer langzaam en volgens de arts zit ik nog wel een half jaar thuis.

Zoals jij ook aan geeft, vind ik het soms ook lastig om de dagen door te komen. Zeker als mijn vriend naar zijn werk is. Gelukkig woont mijn familie in de buurt en ga ik veel bij ze langs. Ook een idee voor jou?

Na mijn val heb ik ook veel angst bij me, terwijl ik dat nooit had.

De ene dag slaap ik uit, de andere dag onderneem ik juist heel veel om alles te vergeten.

Heb je hobbys die je graag doet? Pak die op, of bedenk een nieuwe leuke hobby. Er zijn genoeg boeken (informatief) of cursussen waar je je in kan verdiepen. Een dag kan dan leuk worden doordat jij weer zin krijgt om daarmee aan de slag te gaan.

Succes en sterkte!
Herkenbaar probleem.

Nu heb ik wel kinderen, maar niet meer in de leeftijd dat dat een dagbesteding is.

En ja huishouden komt mij ook de neus uit( al heb ik het graag netje maar netter dan net ben je er wel een keer klaar mee) .

Ik ben op het moment ook zoekende hoe mijn dagen bevredigender in te vullen.

Ik denk er aan wellicht een thuiscursus te volgen.

Zoek eigenlijk meer iets waar ik wat plezier uithaal en mij wat nuttiger voel.

Lastig ook om het te doorbreken.
quote:Moosey schreef op 03 maart 2014 @ 15:27:

Great minds, Ephina
Kun je geen kleine stapjes ondernemen richting buiten/sociaal contact evt met begeleiding. Denk aan een kop koffie bij het buurthuis op te bouwen naar wat vrijwilligerswerk.

Minimoestuin is ook leuk. Ik doe dat zelf op het balkon, wat tomaatjes uitzaaien, sla, kruiden ...etc. Er worden nu ook veel van die proefkasjes verkocht die je in het raam kunt zetten en later kunt verplaatsen naar tuin of balkon, ook de te koop via internet.

Verder puzzelen, gamen, viva-forum of chatten. Zelf sieraden maken, lezen, series kijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De open universiteit heeft gratis cursussen

http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/19/943.html

Internationale site met heel veel gratis online cursussen (ook van de grote universiteiten):

https://www.coursera.org/
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:06
99.53% gewijzigd
Project Gutenberg heeft ook altijd vrijwilligers nodig om te proeflezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Project_Gutenberg

http://pge.rastko.net/info/volunteer
Ik pik er deze even tussenuit:quote:Ik heb o.a een angststoornis waardoor dingen buitenshuis lastig zijn om te ondernemenJe zou ook hiermee aan de slag kunnen gaan. Nee, dat is niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk. Je zou een verwijzing voor therapie kunnen vragen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Bijna vergeten, de oorlogsgravenstichting

Je kunt door oorlogsgravenstichtig helpen door aan te geven of een naam waarschijnlijk van een vrouw of een man is. Dan zie je bijv Bernardus Johannes staan en dan klik je op man. De kaarten met de gegevens van de oorlogsslachtoffers zijn namelijk gedigitaliseerd, maar destijds is vergeten om in te voeren of het om een man of vrouw gaan. Gevolg is dat het bijvoorbeeld nu niet mogelijk is om bijvoorbeeld een zoekopdracht naar een slachtoffer in de database te verfijnen door aan te geven of het een man of een vrouw is.

Ik heb er al eens een topic over geopend ( zie Man of vrouw?)

Het is bijzonder eenvoudig, bijzonder nuttig en een bijzondere ervaring bovendien om al die namen lang te zien komen.

http://www.hetverhaalbewaard.nl//manvrouw/
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Het thuis sporten spreekt me eigenlijk wel aan en ik lees ook wat andere dingen die ik mogelijk zou kunnen doen.

En over mijn angststoornis, daar ben ik hard mee aan het werk hoor Gaat al stukken beter dan jaren geleden. Ik zit wat dat betreft niet stil.
Ik herken het hoor dat angsten je wereldje beperken.

Het lukt mij samen met iemand best om wat dingen verder van huis of in drukte te ondernemen ( ook niet altijd)

Maar alleen blijven het grote drempels en kost het mij veel energie.

Thuis sporten zou ook wel wat voor mij zijn idd.
Ik vind het heel knap dat je hiermee bezig bent en deze vraag hier plaatst. Je bent in ieder geval positief bezig met het zoeken naar een zinvolle dag vulling.

Ik vraag me alleen af of thuis sporten je echt verder helpt. Is het niet mogelijk om een maatje te vinden (via een maatjesproject o.i.d.)

http://www.tussenvoorziening.nl/maatje Of zoek zelf via Google op het woord maatje. Samen kun je meer. Iemand die naast je staat en samen met je kijkt wat je zoal kunt gaan doen, de dingen die bij je passen, maar ook begrip heeft voor je angsten. Je staat er niet dan meer alleen voor en kunt misschien gericht een plan maken om je leefwereld te vergroten.

Succes!
Nog een paar dingen:

- Heb je een abonnement op de bibliotheek? Zo ja, maak dan eens een lijstje met 'boeken die je altijd al wilde lezen' of 'films die je altijd al wilde zien' en ga die allemaal lenen (wel een beetje in groepjes, bibliotheken vinden doorgaans 10-15 materialen wel de max). Zelf ben ik bijvoorbeeld gek op jeugdliteratuur en op detectives, maar ook op series als 'Friends' en 'The Big Bang Theory'. Of je gaat je helemaal verdiepen in Middeleeuwse Literatuur, Wiskunde of zoiets (tip: begin met een 'voor Dummies'-boek).

- Ook leuk: jezelf leren haken of breien. Een bolletje katoen kost niet veel, en als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je een kussenhoes, tas of lapjesdeken voor jezelf maken. Dit is, zodra je de steken een beetje onder de knie hebt, overigens ook zeer goed te combineren met een luisterboek of eenvoudige film/serie.

- Koken is al genoemd, maar bakken is ook leuk!

- Blogs lezen

- Zelf beautyspulletjes maken. Op internet zijn best veel recepten te vinden voor home made scrub, badbruisballen en maskertjes. Ook leuk om cadeau te geven!

- Zelf (geur)kaarsen maken. Iets duurder, maar als je bijvoorbeeld oude kaarsen hergebruikt, is het niet extreem duur. En ook dit levert leuke cadeautjes op!

- Puzzels maken. Er zijn heel leuke puzzels te koop bij de Bart Smit momenteel, 10 euro per stuk, 1500 stukjes. Minder stukjes is nog goedkoper. Jouw weekdoel: puzzel af. Of koop een puzzelboekje en maak van je weekdoel dat dat boekje uit is aan het einde van de week

Als dat allemaal niet lukt (en zo'n dag heb ik ook wel eens, of zo'n week), dan benut ik die o zo handige beeldbuis van me: als er Koffietijd oid uitgezonden wordt moet ik minimaal ontbeten hebben of mijn kleren aan hebben, rond lunchtijd zijn er vaak kookprogramma's en journaals, en rond theetijd begint de emo-tv. Tegen de tijd dat het avondeten op tafel 'hoort' te staan, zijn er sit-coms en weer journaal. Hou die tijden aan, en je hebt in principe ook een dagindeling. Tussendoor probeer je de krant te lezen of een boek, je leest je bij op het forum en geeft her en der je mening. Gaat je dag een stuk sneller van!
quote:borderwalk schreef op 03 maart 2014 @ 16:16:

Bijna vergeten, de oorlogsgravenstichting

Het is bijzonder eenvoudig, bijzonder nuttig en een bijzondere ervaring bovendien om al die namen lang te zien komen.

http://www.hetverhaalbewaard.nl//manvrouw/Borderwalk, ondanks dat ik nog niet helemaal snap wat mijn geklik toevoegt heb ik 300 namen aangeklikt. er zitten lastige tussen!
- voor vrienden foto's inplakken

-voor vrienden/familieleden administratie/boekhouding bij houden.

-leuke feestjes regelen.

-uitnodigingen/bedankkaartjes maken etc.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Misschien heeft je vriendin nog kasten die opgeruimd moeten worden en waar ze maar niet aan toe komt. samen gaat vlugger en hartstikke gezellig!! eten drinken en snacks om de pauzes op te vullen en weer een dag voorbij.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:ambra schreef op 03 maart 2014 @ 17:33:

[...]

Borderwalk, ondanks dat ik nog niet helemaal snap wat mijn geklik toevoegt heb ik 300 namen aangeklikt. er zitten lastige tussen!

Ik ben niet betrokken bij dit initiatief, maar wat ik ervan gelezen heb is de stichting dus in het bezit van een enorme database met informatie over oorlogsslachtoffers. Waar helaas dus niet van staat geregisteerd of ze een man of een vrouw zijn. Waardoor je dus niet in de database kan zoeken op: "man, geboren in 1910, liggend op het ereveld van Margraten" of bijvoorbeeld kan bepalen hoeveel vrouwen op een ereveld liggen. Maar wat ze natuurlijk wel hebben zijn die namen. Waarvan je van de meeste wel redelijk snel kan zien of het een man of een vrouw is. Nou kun je daar natuurlijk een legertje uitzendkrachten opzetten maar dat is duur en voor een stageproject is het weer erg saai. Voor een internetter is het echter een kleine moeite zijn om een paar namen te doen,en vele handen maken licht werk. Persoonlijk vind ik het ook mooi dat je op deze manier een bijdrage kan leveren aan het herdenken van de slachtoffers en het is ook goede manier om in waan van de dag even stil te staan bij onze vrijheid en dat die niet vanzelfsprekend is.

Goed, de kracht van het internet dus, maar er is natuurlijk een risico op fouten, zeker als je het door het algemene publiek laat doen: Je kunt snel mis klikken, er zijn misschien mensen die er (bewust) met de pet naar gooien en dan zijn er nog namen zoals Siger, waarvan niet iedereen zal weten dat het een wat ouderwetse mannennaam is. Maw ik denk dat ze een bepaalde hoeveelheid kliks per naam willen hebben, misschien meer als er iemand een keer een afwijkende keuze heeft gemaakt en de twijfelgevallen zullen wel naar een prof gaan.

Voor de lastige kan ik de voornamenbank van het meertens instituut aanraden.

http://www.meertens.knaw.nl/nvb/
Van de jaren dat ik arbeidsongeschikt thuis zat, weet ik vooral dat je op een gegeven moment in een sleur komt dat je heel snel moe bent/lijkt en ook echt weinig energie lijkt te hebben.

Als je weer zo nu en dan iets moet dan krijg je er ook energie van.

Goed dat je je angststoornis aanpakt. Ik zou eigenlijk proberen wat dingen buitenshuis te ondernemen, bijv in een buurthuis.

Thuiskomen is vaak prettiger dan 'al thuis zijn'.
quote:blueeyes*3 schreef op 03 maart 2014 @ 17:19:

Nog een paar dingen:

- Heb je een abonnement op de bibliotheek? Zo ja, maak dan eens een lijstje met 'boeken die je altijd al wilde lezen' of 'films die je altijd al wilde zien' en ga die allemaal lenen (wel een beetje in groepjes, bibliotheken vinden doorgaans 10-15 materialen wel de max). Zelf ben ik bijvoorbeeld gek op jeugdliteratuur en op detectives, maar ook op series als 'Friends' en 'The Big Bang Theory'. Of je gaat je helemaal verdiepen in Middeleeuwse Literatuur, Wiskunde of zoiets (tip: begin met een 'voor Dummies'-boek).

- Ook leuk: jezelf leren haken of breien. Een bolletje katoen kost niet veel, en als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je een kussenhoes, tas of lapjesdeken voor jezelf maken. Dit is, zodra je de steken een beetje onder de knie hebt, overigens ook zeer goed te combineren met een luisterboek of eenvoudige film/serie.

- Koken is al genoemd, maar bakken is ook leuk!

- Blogs lezen

- Zelf beautyspulletjes maken. Op internet zijn best veel recepten te vinden voor home made scrub, badbruisballen en maskertjes. Ook leuk om cadeau te geven!

- Zelf (geur)kaarsen maken. Iets duurder, maar als je bijvoorbeeld oude kaarsen hergebruikt, is het niet extreem duur. En ook dit levert leuke cadeautjes op!

- Puzzels maken. Er zijn heel leuke puzzels te koop bij de Bart Smit momenteel, 10 euro per stuk, 1500 stukjes. Minder stukjes is nog goedkoper. Jouw weekdoel: puzzel af. Of koop een puzzelboekje en maak van je weekdoel dat dat boekje uit is aan het einde van de week

Als dat allemaal niet lukt (en zo'n dag heb ik ook wel eens, of zo'n week), dan benut ik die o zo handige beeldbuis van me: als er Koffietijd oid uitgezonden wordt moet ik minimaal ontbeten hebben of mijn kleren aan hebben, rond lunchtijd zijn er vaak kookprogramma's en journaals, en rond theetijd begint de emo-tv. Tegen de tijd dat het avondeten op tafel 'hoort' te staan, zijn er sit-coms en weer journaal. Hou die tijden aan, en je hebt in principe ook een dagindeling. Tussendoor probeer je de krant te lezen of een boek, je leest je bij op het forum en geeft her en der je mening. Gaat je dag een stuk sneller van!

Blueeyes3, hier heb ik echt heel veel aan. Bedankt voor je super goede reactie. Kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Ik was afgelopen winter al begonnen met breien en heb daar heel wat uren mee om gekregen. Ook ben ik wat dingen gaan bakken, koekjes, cakes, simpele dingen.

Je andere tips zijn ook echt goed en passen erg bij mij. Je tip om eens naar de bieb te gaan.... Jee zeg, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!! Heel goed idee, ik denk dat ik morgen gelijk de bieb eens op ga zoeken en een abo neem.

Ook lijk je goed te snappen dat het niet iedere dag allemaal maar kan. Soms heb ik inderdaad dagen dat niks lukt of er geen puf is. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de tv programma's en hoe ik dat dan moet plannen.

Erg waardevolle reactie voor me, bedankt.

Verder ook iedereen super leuke tips. Het buitenshuis dingen doen zie ik echt niet zo zitten en op een maatje zit ik ook niet echt te wachten. Ik ben totaal niet sociaal. Heeft geloof ik niet eens met mijn angst te maken, ik vermaak me liever in mijn eentje en ben wat meer een huismus geloof ik.

Aan buitenlucht en beweging ontbreekt het me verder niet, wandel echt wel veel. En ben ook weer van plan om het hardlopen dat ik vorig jaar begon op te pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven