Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Ik had het na les 1 al
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb jullie een tijdje in de steek gelaten - shame on me -. Door alle drukte in m'n leventje is het er eigenlijk gewoon bijgebleven.

Helaas heb ik ook al weken niet kunnen hardlopen. Tijdens les 4 kreeg ik enorm last van m'n rechter knie en dat heeft nog wel een tijdje aangehouden. Toen de pijn eindelijk weer weg was en ik voor mezelf had bedacht om de volgende dag weer te beginnen met lopen, kwam de pijn weer terug. Een week later was het over, maar begon m'n andere knie. Ik heb een aangeboren afwijking aan m'n knieschijven (zijn niet egaal), waardoor ik regelmatig pijn in m'n knieen heb. Ik had er al maanden geen last van gehad, maar helaas sinds kort dus wel weer. Ik heb het vermoeden dat het hardlopen daar toch wel enigszins mee te maken heeft. Ik twijfel nu zo ontzettend...ik mis het hardlopen enorm, maar weet ook niet zo goed of ik het wel aandurf om weer te beginnen. Heb ik eindelijk een sport gevonden die ik echt leuk vind (en dat zegt echt heel wat!), krijg ik dit. Ik denk dat ik op een gegeven moment toch maar weer de stoute (hardloop)schoenen aantrek en moet aanzien of de pijn weer opkomt. Omdat ik er nu alweer een aantal weekjes uitlig, zal ik waarschijnlijk wel weer bij les één moeten beginnen denk ik. Zo jammer, want ik was net aan les 5 toe. Eigenlijk baal ik hier wel een beetje van, maar misschien is dit toch het verstandigst. Wat denken jullie ervan?

Ik heb natuurlijk niet alle berichtjes meer teruggelezen, maar van wat ik mee heb gekregen gaan de meesten hier weer super lekker! Knap joh! En voor de geblesseerden: sterkte en beterschap!

Groetjes Samira
Piekjuh 4km nou en!! Je hebt super goed gelopen. Die snelheid komt er wel in, dit is al écht een prestatie

Whoppert dipje al weer beetje weg gezakt? Komt wel goeoeoed!

Ik ga morgen weer aan de huppel, ff voorzichtig doen. Alles is nog een beetje stijf van het lange niets doen geloof ik dus denk dat ik nog maar ff een weekje extra doe met de eerste 3 lessen.
Hey Piekjuh, je hebt toch mooi wel 31 minuten achter elkaar gelopen, das ook een hele prestatie hoor! Kop op!

En je kunt er geen peil op trekken. Ik heb vandaag 4,8 km gelopen (snelheid 9 km per uur) en dat voelde als veel verder terwijl ik de vorige keer 5,2 heb gelopen (gemiddelde snelheid niet bekend) en toen dacht ik dat ik niet zo ver gekomen was.... je bent een mens en geen robot en elke keer pakt dus weer anders uit.

Nog 2 weken dat ik 3 maal per week star de 5km blijf renen tot dat wat "makkelijker" gaat en dan begint mijn vakantie en ga ik met het schema van 5-10 km beginnen. Begrijp inmiddels dat de versnellingslessen ook voor extra verbranding zorgen. Val nu gewoon niet (meer) af..... snap er geen klap van en ben er behoorlijk gefrustreerd door. Het gaat verdorie om maar 3 suffe kilo's......
Vergeet ik om iedereen een fijne zondag te wensen!

En de geblesseerden heel veel sterkte en beterschap!

Samira, gewoon weer bij les 1 beginnen. Je hebt toch geen haast? En op je lijf moet je zuinig zijn hoor!! Voorzichtigheid voor alles, denk ik altijd maar.....

Twomp, leuk dat je er weer bent
@Its,

ik las ook ergens dat je van hardlopen niet afvalt, of dat waar is weet ik niet. Je zou zeggen dat wanneer je 3 keer per week minstens een half uur loopt je wel zou moeten afvallen.

@piekjuh,

niet zo kritisch zijn joh, 4 km gelopen, daar kan ik alleen nog maar van dromen! Om het over mijn snelheid maar helemaal niet te hebben

Ik ga vandaag weer lopen, kan niet wachten tot morgen en de les van gisteren was zo suf. Zit er hard over te denken om een lesje over te slaan, maar wie weet is dat niet zo'n goed idee.
Wow, iedereen is hier zó goed bezig

Ik heb besloten dat ik ietsje meer tempo ga maken dan Evy wil / aangeeft. Ik doe straks mee aan de 4 mijl, bedrijvenloop. En al mijn collega's hebben al vaker meegedaan, en allen lopen ze de afstand (6,4 km) in ongeveer 32 tot 38 minuten... En ik zie het niet zitten om in oktober -als jongste ook nog- veeel later binnen te komen dan mijn collega's, zou leuk zijn als ik een beetje op hun tempo mee kan komen.

Ga vanmiddag les 8 doen. Loopse allen, en een fijne zondag!
Pfoeoeoehoeoeoeoe...

Ik zit, geloof ik, ook wel in een dip...

Eeen paar weken geleden had ik last van mijn enkel en moest ik wat rustiger aan doen en toen ik vorige week weer begon met lopen merkte ik wel dat ik een stuk trager was. Dat vond ik niet leuk en ad besloten er weer flink tegenaan te gaan met de training.

Nou, dat is de afgelopen week dus mooi weer niet gelukt!

Ik had dinsdag een intervalles gedaan en donderdag zou ik dan een korte training doen (35 minuten) en dan vandaag 75 minuten (Jolan, we lopen bijna gelijk op, geloof ik!). Nou, de training van donderdag ging door omstandigheden niet door en vandaag was de eerste dag dat ik weer kon gaan lopen. Net dus 35 minuten gelopen en het viel me zó ontzettend zwaar, dat ik me niet kan voorstellen ooit 75 minuten vol te kunnen houden...

Het lijkt wel of ik mijn 'drive' kwijt ben en ik wil 'm wel erg graag weer terug...

Ik ben van plan dinsdag in het Amsterdamse Bos te gaan lopen, misschien dat ik daar ook weer wat vrolijker van word....
Vanmorgen les 6 gelopen, wat is het toch leuk! Het ging weer erg lekker en het gaat me nog steeds redelijk makkelijk af.

De eerste twee weken van het programma zitten er alweer op, wat gaat dat toch snel!

Zit alleen wel te denken hoe ik komende week in ga plannen, want ik heb woensdag, donderdag en vrijdag afspraken en eigenlijk heb ik nu twee rustdagen.

Lopen jullie wel eens meerdere dagen achter elkaar zonder rustdagen?

Fijne zondag allemaal!
Even kort voor Ildiko.

Balen is dat he, maar weet je, mijn loopje van 30 minuten ging ook waardeloos en toen viel die 75 minuten opeens weer erg mee. Misschien gewoon proberen en dan heeeeel rustig lopen? Zul je zien dat je dan alsnog sneller loopt dan gedacht.... Volgens mij is de enige manier om uit een dip te komen om gewoon weer te gaan lopen. En als die 75 minuten niet lukt, dan lukt 45 misschien wel en komt de 75 de volgende keer wel weer.
Zo, ik heb vandaag voor het eerst met Evy gelopen, les 7 ipv 4 x 4 rennen / 2 lopen zoals waar ik met mijn oude schema was. En lekker dat het ging! Het was zo voorbij, eitje, en ik voel me superfit nu achteraf . Misschien had ik dus ook wel iets hoger kunnen instappen.. Maar ach, beter te rustig dan te snel opbouwen denk ik.

Vooral die muziekjes die het tempo aangeven vind ik erg fijn, de tijd lijkt zo veel sneller te gaan dan als je zonder muziek loopt. En je bent met je gedachten minder met je looptempo bezig waardoor ook dat makkelijker gaat.

Kortom, ik ben om
quote:Miepie81 schreef op 29 juni 2008 @ 13:46:

Vanmorgen les 6 gelopen, wat is het toch leuk! Het ging weer erg lekker en het gaat me nog steeds redelijk makkelijk af.

De eerste twee weken van het programma zitten er alweer op, wat gaat dat toch snel!

Zit alleen wel te denken hoe ik komende week in ga plannen, want ik heb woensdag, donderdag en vrijdag afspraken en eigenlijk heb ik nu twee rustdagen.

Lopen jullie wel eens meerdere dagen achter elkaar zonder rustdagen?

Fijne zondag allemaal!

Miepie,

ik denk dat de kans op blessures groter wordt als je geen rustdagen neemt. 1 dagje geen rust kan niet zoveel kwaad denk ik, maar als je langere dagen geen rust neemt lijkt me dat niet zo gezond.

Ik zou ook het liefste iedere dag willen lopen trouwens, maar ik hou me in
Haha Dine, grappig, ik was ook na één les om.

Ik heb net les 8 gedaan. Vond het zwaar! Weet niet of het aan mij lag (beetje luie-zondag-idee) of aan de les. Het was 8x2 minuten hardlopen, nou is dat wel te doen, maar steeds maar 1 minuut wandelen ertussen. Had het idee dat het door die korte wandelpauzes toch wel wat zwaarder werd nu. Herkenbaar?
@Miepie, ik heb zelf soms ook problemen met het verdelen van de lessen en daarbij rekening houden met de rustdagen. Loop nu soms 2 dagen achter elkaar, maar na die 2 dagen ook zeker weten 2 dagen rust!

Heb vrijdag les 6 gelopen en dat ging absoluut niet,.. zwabberbenen, zijsteek wat een drama.

Ik moest van mezelf de les uitlopen alleen bij de laatste minuut van de laatste 3 minuten hardlopen ben ik gestopt,.. soms zit het gewoon even tegen!

Morgen weer en hopen dat het dan beter gaat.
Ik hou me ook niet echt aan de planning van Evy. Ik probeer zoveel mogelijk om de dag te lopen, en als het een keer niet uitkomt 2 rustdagen. Wil liever niet meer dan 2 rustdagen (en ook niet te vaak) en wil liever ook niet 2 dagen achter elkaar lopen.
Springlover, balen dat het niet ging!!!!!!
Dank je wel Revival Baalde echt behoorlijk maar morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen
Jolan, je hebt helemaal gelijk! Dank je wel! Ergens weet ik dat natuurlijk ook allemaal wel, maar als het al een hele tijd niet lekker gaat, lijk je dat weer makkelijk te vergeten.

Gelukkig heb ik nu vakantie, dus heb ik genoeg tijd om weer met regelmaat te gaan lopen. Ik ga proberen om de dag te lopen en alleen na een lange loop moet ik twee dagen rust nemen. Ik ga dus wat strenger voor mezelf zijn en hoop dat ik zo weer een keer een 'high' bereik...

Ik hou me ook wel vast aan het feit dat ik tijden lang me niet kon voorstellen dat er een leven zou zijn zonder hardlopen...zo verslavend...

Miepie, wat betreft de rustdagen...het is helemaal niet erg om een keer geen rustdag te nemen, maar hou wel in gedachten dat je lichaam in principe de rustdagen nodig heeft om te herstellen èn dat je conditie juist verbeterd met het nemen van rustdagen (raar maar waar!). Als het een keer zo uitkomt is het dus niet erg om twee dagen achter elkaar te lopen, maar doe dat niet te vaak...
@springlover: Morgen gaat het vast weer beter! Had je misschien iets anders gedaan dan normaal voordat je ging hardlopen? Meer of juist minder gegeten of een druk programma vooraf gehad?

Bedankt voor jullie reacties voor wat betreft de rustdagen. Ik denk dat ik nu dinsdag weer ga en dan hoop ik dat vrijdag voor mijn afspraak nog even een uurtje vind om te gaan sporten. Vind het wel lastig om het allemaal in te plannen, want ik vind mijn sociale leven leuk, maar het sporten tegenwoordig ook!
Ha meiden!

Ik heb al meer dan een week niet gelopen. Allerlei zinvolle smoezen hoor! Maar ik weet diep in mijn hart hoe het komt: ik moet een half uur en denk dat ik het niet kan handelen.

het is echt ongelofelijk he de menselijke geest (correctie; MIJN menselijke geest) werkt! De smoezen lijken zoooo te kloppen!

morgenochtend ben ik er weer bij. Als ik geen half uur loop, maar bijvoorbeeld 20-10 is het ook goed. Ik heb op mijn Blackberry 30 minuten van mijn favoriete muziekjes geladen, dus ik ben benieuwd!

Als ik het haal...owwwwwww..dan ben ik trots!
Hier ben ik ook weer....

Ik heb mijn eerste run achter de rug. Een gedenkwaardig moment ha ha Ik heb in 33 minuten 5 km gelopen dus die tijd valt me opzich niet tegen. Maar ik moet zeggen dat ik tussendoor wel wat halve minuutjes gewandeld heb. Dit was niet echt de bedoeling maar ik kreeg last van wat steken in de zij iedere keer dus erg vervelend. Komt omdat ik in het begin weer te hard ging.

Ook gingen we een stuk over los zand, dat was behoorlijk zwaar, daarna over gras en dat ging opzich wel. Voor mij wel een teken dat ook eens op andere ondergronden moet gaan lopen want loop nu eigenlijk alleen op de verharde weg.

Was vooraf wel heel erg zenuwachtig. Kwam gewoon omdat ik niet wist wat me te wachten stond maar alles ging vanzelf. Echt gaaf wanneer iedereen je aanmoedigd en er allemaal mensen langs de kant staan die voor je klappen. De kop is er in ieder geval vanaf en de volgende keer zullen de zenuwen wel een stuk minder zijn.

De volgende run waarvoor ik mij ingeschreven heb is de Bridge to Bridge op 14 september. Heb er nu al zin in.

IK heb wel besloten me nu eerst op de 5 km focussen. Die moet ik eerst lekker lopen voordat ik ga uitbouwen naar de 10 km. Lijkt me natuurlijk leuk om bij de Bridge to Bridge een snellere tijd neer te zetten dan dat ik nu heb gedaan. En dan wel in een keer uitlopen natuurlijk.

Voor degenen die net beginnen: Ik had nog geen 12 weken geleden een conditie van 0,0. en nu 11 weken later (ben begonnen op 13 april met start to run Evy) heb ik gewoon mijn eerste run achter de rug. Dus het kan echt!!!

Ook al loop je niet altijd even lekker, gewoon uiteindelijk doorzetten het komt echt goed!!!
ja doorzetten is belangrijk maar ben soms toch wel bang dat het er bij mij niet zo inzit of zo.

Ben de laatste keer tot les 13 gekomen en ben toen door vervelende familie omstandigheden even niet meer met sporten bezig geweest.

Maar ik weet nog van de laatste les dat ik het wel zo verschrikkelijk zwaar had.

De eerste 5 lessen gingen best oke maar daarna werd het verder opbouwen echt zo zwaar. Ik haalde het dan wel maar pffff mán wat zwaar wat zwaar.

Dat geeft me toch wel het idee dat ik 5km rennen nooit ga halen. Niet dat dat het enige streven is, iets minder mag best. Maar toch, weten de ervaren Evyers nog of ze dat soort gedachten ook hadden? En zaten jullie bij 5 minuten rennen (sloffen) ook helemaal stuk terwijl je nu de 5km uit kunt "huppelen"?
Och, lieve Twomp, ik denk elke keer dat ik ga lopen weer dat ik het niet ga halen en na 5 minuten denk ik steevast dat ik ècht doodga...Enne...de tijd uit 'huppelen' heb ik volgens mij nog geen één keer gedaan...heb wel meegemaakt dat het op een gegeven moment 'lekker gaat', maar vrolijk fluitend 'uithuppelen'....Nope!

Audrey, goed joh, 5km in 33 minuten!
Mag ik nog heeeeel even jullie aandacht??

IK HEB 30 MINUTEN AAN 1 STUK HARDGELOPEN

Ik dacht: nu of nooit en hup daar ging ik. Ben nu wel officieel de dorpsgek denk ik, want ik heb de liedjes op mijn Ipod hardop meegezongen...hahaha (I don't like cricket TAH oh no... en dan ook nog Binnen van Marco)

Ik ben echt Kei FIER al heb ik slchts 4 km gelopen. Eerst volhouden en dan versnellen!

voor iedereen die aan het begin zit: als ik het kan, kan echt IEDEREEN het!
@wolkenvrouw WOW, Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven