Pesten

17-03-2014 06:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo alllemaal,

Onderaan is een korte samenvatting te vinden.

lees laatste tijd afentoe even op de viva, echter spreekt dit mij zo erg aan. Dat ik graag mijn mening en ervaring hierover wil delen mbt pesten.

Na een topic over een meisje van (12) wat door pesten, heeft besloten een einde aan haar leven te maken. Heb ik een lang verhaal getypt met een beetje mijn ervaringen en een beetje mijn kijk op de gevolgen van het pesten. Was eerst de bedoeling als reactie daarop, maar aangezien het veel losmaakt bij mij, vind ik het wel Topic waardig. Als ik het verhaal teruglees is het enigszins onsamenhangend, maar ik denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel. En zo niet wil ik het graag toelichten

Ik ben zelf lange tijd gepest vanwege uiterlijk, maar vooral vanwege mijn onzekerheid. Ik ondervind hier bijna nog dagelijks last van. Terwijl het pesten zelf al flink wat jaren geleden is. Toen ik rond de leeftijd was van het slachtoffer in kwestie, kampte ik met dezelfde soort gedachten. Gelukkig ben ik er nog steeds.

Echter wat ik wil duidelijk maken is dat dit in veel gevallen (na veel mensen met soortgelijke ervaringen gesproken te hebben) dit niet alleen een persoonlijk probleem creëert. Maar in mijn ogen ook nog eens (naast het feit dat het verschrikkelijk is om dit mee te maken) , een maatschappelijk probleem veroorzaakt. Ik heb hier geen getallen van, maar wetende dat veel mensen hier zeer veel last van ervaren in de psychische gezondheid. Kan dit aardig wat geld kosten, wat de belastingbetaler op moet hoesten.

In mijn geval gaat het over jarenlange therapie. Dit tegen angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, weinig zelfvertrouwen een ernstig negatief zelfbeeld.

Deze problemen klinken voor sommige misschien ver van hun bed, en voor andere is het bekent of wel voor te stellen.

Deze problemen zijn grotendeels wel gecreëerd en verergerd, door kinderen die zich van geen kwaad bewust zijn. En er nooit later aan terugdenken wat hun gedrag mogelijk heeft veroorzaakt. En terrecht dat zij zich hier niet verantwoordelijk voor moeten voelen!!! Want dit probleem gaat verder dan de schuld leggen bij een "kind" wat nog niet eens beseft wat het leven inhoudt en wat het kan/zal brengen. En al helemaal niet over consequenties nadenkt

Ik zelf als "slachtoffer" van pesters neem het hun dan ook niet kwalijk, ook al had ik het liever anders gezien.

Pesten vormt zich vanuit iets wat veel voorkomt in de natuur en in principe overal waar er meer dan één waarnemer is, ik bedoel "rangorde", dat heeft weer te maken met andere factoren, zoals macht, overlevingsdrang, het ego, verlangen naar meer, etc. Dit komt bijna overal voor en is niet per definitie iets slechts.

Echter bij pesten gaat het in mijn beleving verder. Het is niet alleen de bepaling van de orde meer. Het lijkt soms bijna op een masochisme, het kan het voeden van het ego zijn, of bewijzen dat de pester in ieder geval boven deze persoon staat en laat zien waar de pester toe in staat is.

Genoeg hier over.

Het pesten is naar mijn mening niet de schuld van de pester "een kind", het heeft te maken met de opvoeding van het kind en de persoonlijkheid van de ouders, maar zeker ook hoe de school er mee omgaat, hun beleid en het inconsequent handelen.

Scholen zouden de ouders/voogden veel meer moeten betrekken met het leven van een kind op school. Cijfers van een kind zijn bijna altijd het belangrijkste voor de ouders/leraren/scholen, aangezien het uiteindelijk altijd om geld gaat (toekomstvoorziening). Men vergeet hierbij vaak (lijkt wel) dat het om een mensenleven gaat met emoties en gedachten, ook al is dit nog niet volledig ontwikkelt.

Daarom vind ik het een mooi idee als sociale vaardigheden ook aan bod zou komen als vak op school.

Maar nu ga ik weer iets te ver door naar mijn ideaalbeeld ontremd dit probleem.

Hetgeen wat ik nu zal formuleren heeft mij zeer geraakt, en gaf mij een duidelijk beeld hoe mijn school met dit probleem om ging:

Ik was dit uur helemaal de grond in geboord, vernederd en geslagen. Op zich gebeurde dat vaker, maar dit keer wou de docent juist mij spreken na het blok? Toen iedereen behalve de docent en ik het lokaal verlaten had, volgde er een emotioneel gesprek. De docent vertelde dat zij mij het anders gunde. Maar dat zij zelf ook niet veel eraan kon doen. Ze vertelde dat ze zelf ook vaak huilend na een blok in het lokaal zat. Uit onmacht, maar ook uit angst zelf het doelwit te worden.

Ik snapte pas veel later waarom ze een gesprek wou, en snapte het eigenlijk niet goed.

Het probleem is erg groot, moeilijk tegen te gaan. Maar heb het idee dat de gevolgen van pesten erg onderschat worden. Maar op het moment dat iemand zichzelf het leven ontneemt met als voornamelijke oorzaak pesten. Dan is iedereen weer even wakker geschud en zou niemand dat ooit doen. Maar die zelfde dag vallen de meeste weer in herhaling.

Ik weet de oplossing niet, maar zou het graag anders zien. En het wordt tijd dat het serieus wordt genomen. En niet als iets wordt gezien wat bij het opgroeien hoort

Een kind hoort zorgeloos te kunnen opgroeien! En ook al is niet voor elk kind zo'n leven weggelegd, we kunnen het wel proberen na te streven.

Korte samenvatting voor degene die het te veel tekst vindt:

Naast veel verdriet wat pesten brengt, kan het ook psychische stoornissen uitlokken/verergeren(misschien zelfs veroorzaken).

En voor sommige leek zelfmoord de enige uitweg.

Daarnaast is het niet de schuld van de pester IMO, maar van de (eind)verantwoordelijken (ouders/voogd/school/overheid).

Dit aangezien "een kind" zich van geen kwaad bewust is, en bij mijn weten de lange termijn consequenties niet kan begrijpen.

De (eind)verantwoordelijken bagatelliseren het probleem of zien de ernst van de situatie niet in. Terwijl het grote gevolgen kan hebben.

De belastingbetaler moet hier ook voor opdraaien.

Ik en vele anderen, zullen dit onze hele leven als een litteken bij ons dragen.

Misschien dat je dit leest en denkt, wat een aanstellerij of gezever wat hij schrijft. Dan wil ik je zeggen: "Ik ben blij voor je, dat je dit niet snapt. Dat zegt waarschijnlijk dat je dit niet hebt meegemaakt."

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en hoe jullie hierover denken.

Belangrijk!!!!!

Dit is geheel subjectief, en niet representatief voor iedereen.

Het is hoe ik denk dat het is, helaas is het niet zo simpel, maar wil het toch graag delen.

Bedankt voor het lezen en begrip.

Graag hoor ik jouw mening, want ik sta open voor een andere kijk hierop.

PS: excuses voor taalfouten, ik ben dyslectisch.
anoniem_197264 wijzigde dit bericht op 17-03-2014 07:10
Reden: Aangeven van samenvatting onderaan het bericht.
% gewijzigd
Aanpakken is inderdaad heel moeilijk als leraren meedoen of het pestgedrag bagatelliseren.
Dat doet kleingeluk ook, bagataliseren.
Ik kan me zo voorstellen dat Kleingeluk dat doet omdat je anders als gepeste vreselijk veel energie blijft steken in woede naar de schuldigen en je zelf zo niet vooruit komt. Ik ben nog steeds woedend...
Ik niet meer. Ik ga voor de oplossing: maak duidelijk wat pesten doet met de ander en wil je het niet horen? Dan volgen er consequenties.
Ook psychologen zijn het niet eens over pesten: http://www.nrc.nl/stevend ... -voor-de-slachtoffertjes/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.kennislink.nl/ ... ten-los-je-op-in-de-groep
BGB: mevrouw Guldberg spoort niet:

Bovendien, zo stelt de psychologe, is het delen van een gezamenlijke antipathie jegens een klasgenootje een normaal, sociaal verschijnsel. Kinderen die zich gezamenlijk afkeren van een ander kind, en dat kenbaar maken middels pesten, zouden minder tekenen van onaangepastheid vertonen. Het ‘slachtoffer’ leert vervolgens van die uitsluiting en krijgt de kans zich te revancheren of zich ertegen te wapenen. Een autoriteit, zoals een docent, doet er volgens Guldberg daarom niet goed aan te interveniëren.

Echt, hoe krijgt ze het haar strot uit?!?!
Oh kijk, de heren Veenstra en Huitsing formuleren wat ik denk
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 maart 2014 @ 11:02:

Ook psychologen zijn het niet eens over pesten: http://www.nrc.nl/stevend ... -voor-de-slachtoffertjes/

Zo ken ik er nog een paar:

'Ook artsen zijn het niet eens over vaccineren'

'Ook psychologen vinden dat ADHD massaal overgediagnosticeerd en behandeld wordt'

'Ook architecten zijn het niet eens over de noodzaak van fundering'

'Ook klimaatwetenschappers zijn het niet eens over opwarming aarde'

Een paar gekken betekent nog niet dat er een grote tweedeling in een beroepsgroep is...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 17 maart 2014 @ 11:13:

[...]

Zo ken ik er nog een paar:

'Ook artsen zijn het niet eens over vaccineren'

'Ook psychologen vinden dat ADHD massaal overgediagnosticeerd en behandeld wordt'

'Ook architecten zijn het niet eens over de noodzaak van fundering'

'Ook klimaatwetenschappers zijn het niet eens over opwarming aarde'

Een paar gekken betekent nog niet dat er een grote tweedeling in een beroepsgroep is...Tsss, zal nog eens een poging doen de boel een beetje op te fokken : )
quote:Suze02 schreef op 17 maart 2014 @ 11:06:

Bovendien, zo stelt de psychologe, is het delen van een gezamenlijke antipathie jegens een klasgenootje een normaal, sociaal verschijnsel. Kinderen die zich gezamenlijk afkeren van een ander kind, en dat kenbaar maken middels pesten, zouden minder tekenen van onaangepastheid vertonen. Het ‘slachtoffer’ leert vervolgens van die uitsluiting en krijgt de kans zich te revancheren of zich ertegen te wapenen. Een autoriteit, zoals een docent, doet er volgens Guldberg daarom niet goed aan te interveniëren.

Echt, hoe krijgt ze het haar strot uit?!?!Ik krijg de neiging een 'Godwin' te doen hier. Te makkelijk...
Occam's razor
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 maart 2014 @ 11:16:

[...]

Tsss, zal nog eens een poging doen de boel een beetje op te fokken : )Wat ben jij gemeen. Ik denk dat we even met de hele groep een interventie moeten doen met jou :-D
Occam's razor
quote:Suze02 schreef op 17 maart 2014 @ 11:08:

Oh kijk, de heren Veenstra en Huitsing formuleren wat ik denk

Ik heb ook niet gezegd dat ik de ideeën van mevr. G aanhang.

Al moet ik zeggen dat er volgens mij geen één klas is waarin er niet gepest wordt tot er wat aan gedaan wordt; in dat opzicht is het volgens mij een " normaal " verschijnsel.
quote:Debora schreef op 17 maart 2014 @ 11:17:

[...]

Wat ben jij gemeen. Ik denk dat we even met de hele groep een interventie moeten doen met jou :-D

Prima, hoor.

Ik pest in mijn gemak in mijn eentje jullie allemaal.

( zou dát weleens gebeuren? )
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 maart 2014 @ 11:02:

Van die stelling in dat artikel en de manier waarop die is verwoord gaat mijn bloed koken eerlijk waar!

Het zou helemaal niet slecht zijn om gepest te worden, daarmee leer je met negatieve gevoelens om te gaan..... Echt wat een bull shit. Oudste slaapt slecht, is angstig en krijgt inmiddels emdr op aanraden van een psycholoog vanwege het feit dat ze is gepest.

Zelf ben ik ook jarenlang gepest en bij mij heeft het ook sporen achtergelaten. Moeite met groepen mensen, niet makkelijk iemand vertrouwen, moed moeten verzamelen voor ik iets vraag als, kunt u me vertellen waar de limonade staat? Ik doe het allemaal en het gaat uiteindelijk goed Maar ik moet mezelf dwingen en voorhouden dat de angst die ik voel onterecht is.

Volgens de mening die in dit artikel geventileerd wordt is alles wat we hebben meegemaakt gewoon gezond. Ik vraag me af wat men als men die mening heeft vind van de problemen die kind en ik hebben, misschien dat we een stelletje aanstellers zijn en we niet zo moeten miepen?

Edit: toen ik mijn reactie typte was bovenstaande het laatste bericht daarna kwam dit bericht

quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 maart 2014 @ 11:05:

http://www.kennislink.nl/ ... ten-los-je-op-in-de-groepEn in dit artikel kan ik me dan weer helemaal vinden.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 maart 2014 @ 11:19:

[...]

Prima, hoor.

Ik pest in mijn gemak in mijn eentje jullie allemaal.

( zou dát weleens gebeuren? )

Dat de hele school angstig wegduikt als er één kind komt binnenlopen?

Maar ik denk dat dit wel gebeurt ja, op de werkvloer, als je een baas uit de hel hebt...
Occam's razor
quote:BJF33 schreef op 17 maart 2014 @ 11:24:

[...]

Van die stelling in dat artikel en de manier waarop die is verwoord gaat mijn bloed koken eerlijk waar!

Luister, dit soort artikelen zijn gemaakt om je bloed te doen koken. Zo'n psycholoog meent het vast echt allemaal. Maar meestal is het met mensen met dit soort bizarre overtuigingen, dat als je ze in het echt tegenkomt er wel meer mis mee is...

Zo was er laatst ook een Nederlands arts die een heel pleidooi hield tégen homorechten, want dat was een westerse uitvinding. Dan denk ik echt: heb je niet wat beters te doen met je tijd, jongen?...

Ik bedoel: wat bezielt je om tegen de gevestigde orde in te gaan met: 'Neeee, je moet kinderen lekker laten pesten, dat is gezond voor iedereen', terwijl uit veel onderzoek blijkt dat zowel pesters als gepesten vaak (ernstige) psychische problemen hebben. Dan neemt niemand je toch meer serieus?...
Occam's razor
Hier ook een pestklantje. Ik ben gepest op de basisschool van groep 6 tot groep 8, gelukkig gingen de pesters allemaal naar een andere school, op de middelbare school ging ik van slachtoffer naar dader/meeloper, gewoon om mezelf te beschermen, er voor te zorgen dat ik geen doelwit meer was, liever een ander dan ik.
quote:Debora schreef op 17 maart 2014 @ 11:37:

[...]

Luister, dit soort artikelen zijn gemaakt om je bloed te doen koken. Zo'n psycholoog meent het vast echt allemaal. Maar meestal is het met mensen met dit soort bizarre overtuigingen, dat als je ze in het echt tegenkomt er wel meer mis mee is...

Zo was er laatst ook een Nederlands arts die een heel pleidooi hield tégen homorechten, want dat was een westerse uitvinding. Dan denk ik echt: heb je niet wat beters te doen met je tijd, jongen?...

Ik bedoel: wat bezielt je om tegen de gevestigde orde in te gaan met: 'Neeee, je moet kinderen lekker laten pesten, dat is gezond voor iedereen', terwijl uit veel onderzoek blijkt dat zowel pesters als gepesten vaak (ernstige) psychische problemen hebben. Dan neemt niemand je toch meer serieus?...

Je hebt ook helemaal gelijk, het is ook gewoon te belachlijk om serieus te nemen.

Die arts tegen homorechten klinkt idd al minstens zo gestoord zolang de meerderheid van de bevolking dit soort types niet serieus neemt is er natuurlijk ook niks aan de hand.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
quote:boerderijgeit028 schreef op 17 maart 2014 @ 11:43:

Hier ook een pestklantje. Ik ben gepest op de basisschool van groep 6 tot groep 8, gelukkig gingen de pesters allemaal naar een andere school, op de middelbare school ging ik van slachtoffer naar dader/meeloper, gewoon om mezelf te beschermen, er voor te zorgen dat ik geen doelwit meer was, liever een ander dan ik.

Ik denk dat dat een beetje is wat kleingeluk bedoelt. In de periode dat ik heel erg gepest werd op school, deed ik thuis met buitenspelen met een meisje mee die een ander meisje pestte. Dan was ik zogenaamd stoer en cool, en dus geen slachtoffer.

Oftewel: je kunt niet alle pesters over 1 kam scheren. Bij de ene pester werkt straffen echt averechts omdat hij gewoon lak heeft aan alles (zo iemand die het leuk vindt om zoveel mogelijk tegendraads te zijn). Bij de ander werkt straffen niet omdat het het probleem niet oplost (de pesters die pesten omdat ze zelf heel onzeker zijn, en bang om zelf gepest te worden). De eerste groep moet je gewoon keihard aanpakken. De tweede groep moet je helpen om hun eigen trauma te overwinnen.
quote:Suze02 schreef op 17 maart 2014 @ 10:58:

Ik niet meer. Ik ga voor de oplossing: maak duidelijk wat pesten doet met de ander en wil je het niet horen? Dan volgen er consequenties.

+1

Ik heb deze hele discussie gelezen, maar ik heb geen zin om mijn eigen mening te ventileren omdat het me nu een beetje te hoog zit en ik geen logische zinnen kan maken. Ik ben het, tot nu toe, helemaal eens met alles wat Suze02 zegt.
De film 'spijt' zou op school verplichte kost moeten zijn. Laat pesters maar voelen wat ze aanrichten.
quote:Suze02 schreef op 17 maart 2014 @ 11:06:

Echt, hoe krijgt ze het haar strot uit?!?!Snap ik ook niet. Ik ben vroeger ook gepest en dat heeft er meer ingehakt dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik dacht ook altijd dat het 'erbij hoorde', maar door een groep in een hoek gedreven worden en dat diezelfde groep je staat uit te schelden hoort er echt niet bij.
En ik neem het niet alleen de pesters kwalijk, maar ook mijn ouders en met name mijn vader....die alleen maar riepen dat ik dan maar terug moest slaan. Kwam ik huilend thuis omdat ik gepest was, kreeg ik ook nog op mijn donder omdat ik niet voor mijzelf opkwam.
quote:Suze02 schreef op 17 maart 2014 @ 10:41:

Dat doet kleingeluk ook, bagataliseren.Inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven