Traumaverwerking..

24-03-2014 20:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Traumaverwerking... Wie heeft hier ervaring mee? In de zin van tips.. Om het makkelijker te maken.

Zit sinds een aantal maanden in psychotherapie om een heel aantal 'spoken uit het verleden' te verwerken. Heb jarenlang gedacht het wel een plekje gegeven te hebben, maar toch bleven periode van depressieve klachten mijn leven overheersen.

Hoe verder de therapie vordert, hoe meer (werkelijk verdrongen) afschuwelijke ervaringen en gevoelens van vroeger naar boven komen..

Af en toe is de 'strijd' zo lood- en loodzwaar... Heeft iemand tips om het allemaal wat makkelijker te kunnen verdragen?

(heb overigens een hele goede, fijne therapeut, en af en toe gaat er ook een 'pammetje' in om wat meer rust en slaap te kunnen krijgen)
Heeft je therapeut EMDR al eens met je besproken? Werkt bij de meeste mensen met trauma heel goed, zoek maar eens op.

Heb er zelf ervaring mee. Is een hele vage therapie maar heeft super goed gewerkt. Sterkte!!
Ik heb geen idee. Wat mij heeft geholpen is zelf aan het lezen te gaan. Het boek Trauma and Recovery bijvoorbeeld.

Maar dat was meer dat ik het proces begreep en wat die peuten nou precies van mij wilden, en waar ze mee bezig waren.
EMDR heb ik inderdaad overwogen, maar wordt helaas niet veel toegepast in het land waar ik woon (woon dus niet in Nl).

Het boek dat je aanbeveelt, lizzebeestje, klinkt erg interessant! Ik vind het ook zo lastig om het 'proces' van traumaverwerking te volgen. Zo komen er soms plotseling zúlke heftige ervaringen naar boven, die ik voorheen echt uit m'n geheugen 'gewist' lijkt te hebben. Volgens peut is dat een normale reactie van onze hersenen als iets te overweldigend is, maar het maakt me to onzeker soms...

Iig bedankt voor jullie reacties!
Lief zijn voor jezelf, veel geduld hebben en af en toe eens flink huilen zonder je daarvoor te schamen. En geloven in jezelf, want het kan maar zo zijn dat je op een gegeven moment denkt dat je niet vooruit gaat.

In mijn ervaring zijn dat meestal momenten (of weken) waarin er onbewust veel gebeurt en je net voor een grote stap staat.

En er vertrouwen in hebben dat dit een goede keuze is die je uiteindelijk veel gaat brengen. Vertrouwen hebben in jezelf, omdat je weet dat je dit aankunt, ook op momenten dat het zwaar is.

En dat kun je, zekers te weten.
Wat een lief berichtje van je, Wollenstonecraft.. Dank je..

Moet van de peut proberen extra te slapen (wat niet zo makkelijk is met twee kleine kinderen ), dus ga zo maar proberen lief voor mezelf te zijn door naar bed te gaan (met de gekregen slaapmedicatie.. Dat dan weer wel )

Uit je berichtje lees ik dat je het proces zelf ook doorgemaakt hebt.. Hoe lang heeft het bij jou geduurd? (Al is dat natuurlijk voor iedereen anders) 't Is op t moment gewoon even erg zwaar, bleeegh!

(Nu weer klaar met klagen )
Ik heb wat trauma's moeten verwerken, helaas. En je móet door die emoties en herinneringen heen om ze te kunnen verwerken. Alleen door te voelen wat er onder zit haal je de lading er uiteindelijk af.

K*t, ik weet het. Maar het hélpt wel en uiteindelijk als je het hebt verwerkt voel je je 100 kilo lichter en doet het je niks meer, het trauma wordt neutraal. Dat is een zalig gevoel!

Overigens heb ik wel emdr gehad, maar dat was slechts een heel klein onderdeel.
Zelf heb ik ook een proces van verwerken doorgemaakt onder begeleiding van een therapeut. En ja, het is soms erg zwaar.

Wat ik vooral zo zwaar vond is dat je de controle niet hebt over het proces en dat het zich voltrekt volgens een heel eigen logica. Ik moest leren om daar in mee te gaan en te vertrouwen op de goede afloop.

Zeker op momenten waarop ik geen vooruitgang zag vond ik dat moeilijk, soms hopeloos. Maar dan merkte ik dat er wel degelijk vooruitgang was, ongemerkt vaak.

En af en toe ging het met twee stappen vooruit en dan weer drie stappen achteruit.

Het is nu al een tijdje geleden dat ik mijn therapie heb afgesloten en het heeft me zoveel goeds gebracht! Ik had het niet willen missen.

Succes, en fijn dat je zo'n fijne therapeut hebt, dat is veel waard.
Ik denk dat het soort behandeling afhangt van de klachten die je van het trauma hebt. Bij ieder mens en ieder trauma uit zich dat op een andere manier.

Ik had een trauma waarbij ik last had van flash-backs die ervoor zorgde dat ik bepaalde situaties dwangmatig vermeed (heel lastig als dat in je eigen huis heeft gespeeld) ik ernstige nachtmerries had waardoor ik niet meer naar bed durfde, ik erg in mezelf gekeerd was en soms distantieerde van mezelf.

Aan het begin heb ik idd. medicatie gekregen en toen ik stabiel genoeg was onder strikte omstandigheden EMDR gaan volgen. Zo was het verplicht om aan minimaal 2 mensen te vertellen dat ik die dag EMDR had, ik kreeg bed op recept en telefoon op recept en de dag na een sessie belde mijn therapeut me op om te vragen hoe het met me ging.

Het is jammer dat EMDR niet echt gedaan wordt in jouw land. Wellicht toch een optie om te kijken waar het dan wel gedaan wordt in je omgeving? Het heeft me echt goed gedaan.
Bedankt voor de reacties..! Lief! Fijn om te lezen dat zo'n moeilijke periode erbij hoort, en dat het daarna vaak echt beter gaat..

Kruip nu maar snel m'n bedje in, voordat peuter/baby de slaap weer verstoort
EMDR is het beste advies wat ik je kan geven. Als het trauma complex is, zul je zeker meerdere sessies nodig hebben, maar het werkt zo goed! 96% van de mensen die die behandeling doet heeft na afloop minder klachten tot geen klachten meer. Daarnaast is het een relatief kortdurende therapie.

Ik heb zelf ook EMDR gehad, en nu er zich een vergelijkbare situatie heeft voorgedaan, overwegen mijn behandelaar en ik het weer.

Ik weet niet of het in jouw land verkrijgbaar is, anders zou je het misschien kunnen laten opsturen vanuit NL: het boek 'Zwaartekracht' van Milou van der Horst. Zij schrijft hierin vrij uitgebreid over haar ervaringen met EMDR, en dat geeft best een duidelijk beeld van wat je (ongeveer) kunt verwachten.
Ik ben lid van de VEN: vereniging EMDR Nederland. De VEN is weer onderdeel van een hele actieve internationale vereniging. Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar misschien kun je hier eens zoeken? http://www.emdria.org/displaycommon.cfm?an=1

Anders zou je (of je therapeut) contact op kunnen nemen met de VEN (www.emdr.nl). Als er een therapeut bij jou in de buurt is, moet ie zo te vinden zijn!

Alle goeds voor je behandeling!
Hallo Badeendje, ik heb zelf traumaverwerking gehad door middel van EMDR-therapie en het was de beste keus die ik ooit gemaakt heb in mijn leven... Praten hielp niet en zelf kwam ik er niet meer uit. Ik duwde iedereen van mij af, was depressief en dacht alleen nog maar in kringetjes. Ik zag het eind van de tunnel even niet meer. Door die therapie heb ik alles weer op een rijtje gekregen en zijn mijn herinneringen niet meer gekoppeld aan heftige emoties, maar zijn het gewoon feitelijke herinneringen. Het leven is een stuk luchtiger en lichter nu. Het is het denk ik echt wel waard om eens goed te kijken of dit in jouw land gegeven wordt en om anders eens te kijken naar landen over de grens! Heel veel succes!
Nog een keer bedankt voor de racties die erbij gekomen zijn!

EMDR zou inderdaad een goede optie kunnen zijn. Anna, bedankt voor je link naar o.a. Internationale therapeuten. Helaas zit er hier in de buurt (dwz, in een straal van een paar honderd kilometer) niemand. Nu zou het voor mij evt. ook een optie zijn om daarvoor tijdelijk naar Nl terug te gaan..

Nu vroeg ik me af of EMDR te combineren is met de huidige (o.a. Trauma)therapie die ik nu heb. Want eigenlijk wil ik niet zonder deze therapie. De therapeut is nl een collega arts (ben dus zelf ook arts), en behalve de directe 'spoken uit het verleden', worden ook situatie die ik met (lastige) patienten heb icm mijn verleden besproken. Dus EMDR alleen lijkt me niet verstandig.

Weet iemand (Anna bijvoorbeeld ) of dit te ombineren is?
Hoi,

Wat knap dat je in therapie bent. Wat jammer dat in het land waar jij woont niet zoveel EMDR wordt gegeven. Want het werkt echt.

Ik volg zelf ook EMDR. En het is zwaar. Maar uiteindelijk heb ik het er voor overr. Het wordt beter.

Maar de emdr in combi met de trauma therapie die je nu hebt zou denk ik veel te zwaar worden, dat moet je niet onderschatten.

Ik heb ook een lieve therapeute die ik vertrouw, dat is essentieel.

Verder sluiten we elke sessie af met mijn veilige plek, daar kan ik altijd naar toe gaan als het mij teveel wordt. En zorg altijd dat ik mij ergens op kan focussen, zodat ik in de realiteit blijf. Wens je veel succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven