Geld & Recht alle pijlers

Dure hypotheek.

20-04-2014 19:56 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn man en ik hebben wonen momenteel samen met ons 1 jarig zoontje in een oude huurwoning en we willen hier heel graag weg. De buurt is erg asociaal en het huis is oud en tochtig (zoontje heeft astma dus extra vervelend)

Helaas is het niet mogelijk om voor een fatsoenlijk bedrag een ander huis te huren omdat we niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning (verdienen teveel)

Nou hebben wij een super mooie nieuwbouwwoning op het oog maar de bruto hypotheek daarvan bedraagt maandelijks 1029 euro (Netto 790) incl bouwdepot. Wij hebben een gezamenlijk inkomen van 2800 euro (zonder vakantiegeld, EJUm toeslagen enz echt het loon wat we maandelijks krijgen)

Ik merk wel dat het lastig is om een leuk huisje te vinden wat minder duur is... voordeel van deze woning is wel dat het energie neutraal is (scheelt dus wel in energiekosten) en dat ik sowieso nog door kan groeien in mijn salaris. Ik werk nu al 24 uur en zal dit ook minimaal blijven werken.

Wat vinden jullie van dit bedrag in verhouding met onze inkomsten?
Ik vind het netto best veel. Wij zitten netto in de 8000 en bruto iets van 600. Wij verdienen samen iets meer dan jullie. Hou er rekening mee dat je de toekomst niet kan voorspellen en de ander misschien een klap in inkomen moet opvangen? Ik kan zeggen wij kunnen nu van het leven genieten ook straks als er kinderen komen, wr hoeven niet te bezuinigen ik kan zelfs stoppen met werken en dan redden we het nog(word wel krap leven:p)

Die 1700 voor vaste lasten is dat incl verzekeringen,ziekenfonds,autokosten,water,energie etc? Ps kopen is kopen dan is alle onderhoud voor je eigen rekening. Wat als de cv kapot gaat of schutting eruit waait of nieuwe kozijnen etc nodig zijn. Hou ook daar rekening mee.
Netto 800 bedoel ik hjaha
Van ruim 1000 euro per maand kun je toch gemakkelijk leven? Ik denk dat voor de gemiddelde Nederlanders dit een heel normale maandlast is.
die 17oo euro is met alles erbij (incl 100 euro sparen voor het onderhoud van het huis en de kinderopvang enz)

Vind het zo spannend om de stap te zetten ;) Mijn schoonvader heeft zich verdiept in de woningen en zegt wel dat het allemaal duurzaam is (kunstof kozijnen en goede zonnepanelen enz)
Ik vind het teveel. Niet dat je het nu niet kan betalen maar mocht je werkeloos raken of iets dergelijks zit je meteen enorm in de problemen. Wat voor contract heb je nu. Je geeft aan dat je net 1 jaar bij je werkgever zit. Weet je zeker dat je daar volgend jaar ook nog werkt. Ik vind het een verademing dat we onze hypotheek etc op 1 salaris kunnen betalen. Je wilt niet weten hoeveel mensen er in de problemen zijn gekomen afgelopen jaren door een te hoge hypotheek die volgens de adviseur makkelijk te dragen is. En daarnaast wordt de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afgeschaft hou hier ook rekening mee.
haha als het 8000 bruto en 600 netto was geweest had ik graag gehoord hoe je dat geregeld had beautie ;)
quote:swiffer2008 schreef op 20 april 2014 @ 20:16:

totale vaste lasten (incl sparen voor onderhoud huis en sparen zoon) is 1700 euro. hebben dan 1100 euro om voor onszelf te sparen en van te leven (dus zeg 400 sparen en 700 euro om van te leven)

Zitten al een tijd te azen op dit nieuwbouwproject. Is voor ons het droomhuis op de perfecte locatie. Als we een goedkopere woning zouden nemen moeten we extra aan gwl betalen omdat deze woning energieneutraal is. Dus weet eigenlijk niet of dat onder aan de streep heel veel uitmaakt.Kunnen jullie het ook nog betalen als kind 2 er is en één van jullie in de WW komt? Of erger, afgekeurd wordt?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je moet doen waar je je prettig bij voelt. Wij verdienen netto 300 meer en hebben een hypotheek van 200 netto meer. Dus ongeveer vergelijkbaar met jullie. Wij kunnen het goed betalen en hebben 3 kinderen Hier in de omgeving kun je niet veel goedkoper wonen in een eengezinswoning dus het is niet anders, maar ik heb nou niet het idee dat we het zo krap hebben hoor!
Hypotheek op 1 salaris gaat hem helaas echt niet meer worden nu de hypotheek niet meer gedeeltelijk aflossingsvrij kan er een spaarhypotheek afgeschaft is.

Ik heb nog geen vast contract mijn man wel. Als ik mijn baan kwijt raak houd het sparen op zolang ik in de WW zit.
O en vergeet niet iedereen kan iets vinden van je hypotheek of de maandlasten in verhouding tot de grote van het huis maar jullie moeten het zelf elke maand ophoesten en niet de adviseur, schoonvader of beste vriendin.
Bedankt tandpasta.

Heb nu al een paar reacties gehad van vergelijkbare situaties die zeggen dat het meevalt kwa financiën dus dat geeft mij een positief gevoel.

Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken en kan ik alleen maar hopen dat we niet langdurig werkloos worden of helemaal afgekeurd worden.
quote:swiffer2008 schreef op 20 april 2014 @ 20:34:

Hypotheek op 1 salaris gaat hem helaas echt niet meer worden nu de hypotheek niet meer gedeeltelijk aflossingsvrij kan er een spaarhypotheek afgeschaft is.

Ik heb nog geen vast contract mijn man wel. Als ik mijn baan kwijt raak houd het sparen op zolang ik in de WW zit.Wat een onzin. Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht met salaris van 2200 euro bruto onder de huidige voorwaarde. Genoegen nemen met minder en meer zekerheid is wel een puntje natuurlijk maar dat je op 1salaris geen hypotheek krijgt is echt niet waar. Ik snap dat het een mooi huis is, nieuw fris schoon groot Miss maar zet de rosebril af en zeker gezien je laatste opmerking in je post "hopen dat we niet langdurig werkeloos worden" lijkt me het niet onverstandig alles eens goed op een rijtje te zetten incl gevolgen van werkeloosheid, extra kind dus extra kosten en opvang etc.
Ik denk dat tegenwoordig de regels voor het krijgen van een hypotheek zo zijn aangeschept, dat als een adviseur zegt dat het kan, dat het dan ook echt kan. Ik zou nu extra zuinig gaan leven om nog meer spaargeld te hebben om evt achter de hand te houden of om de hypotheek lager te krijgen.
nee dat is helemaal zo gordijn 87 maar wel fijn om van mensen met vergelijkbare situaties te horen of het te doen is of niet (hoe anderen het ervaren)
Hè swiffer,

Garanties heb je nooit.

Als je je inkomen houdt zou het toch moeten kunnen. Er zijn er genoeg die van minder moeten rondkomen.

De gezondheid van je kind en woonplezier zijn ook belangrijk.

Ik woon ik een goedkoop deel van nl, dus wij hebben lagere woonlasten en verdienen als twee fulltimers meer. Maar kijk naar jezelf.

Bepaal samen of je de woonlasten wilt, kunt missen.

Zoals hierboven, je moet t zelf betalen.
quote:gordijn87 schreef op 20 april 2014 @ 20:38:

[...]

Wat een onzin. Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht met salaris van 2200 euro bruto onder de huidige voorwaarde. Genoegen nemen met minder en meer zekerheid is wel een puntje natuurlijk maar dat je op 1salaris geen hypotheek krijgt is echt niet waar.Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe je dat hebt gedaan en hoeveel hypotheek je dan hebt gekregen. Wij kunnen hiermee namelijk net 100.000 euro krijgen en daar koop je hier nog geen 2 kamer app van :(
Hebben jullie genoeg spaargeld?

Wij hebben een flinke buffer en voor het geval dat één van ons werkloos thuis komt te zitten is dat wel fijn. We kunnen het sowieso een jaar uitzingen, zonder salaris van man en dat idee vind ik prettig.
Gewoon bij een onafhankelijke adviseur langs geweest. hypotheek van ongeveer 180.000 euro lopend bij obvion. maandlasten 750 euro teruggaaf belasting 215 euro ( even uit mijn hoofd)
we hebben nu 10.000 euro aan spaargeld waarvan we een gedeelte evt in het huis willen steken
Wel nog een kanttekening; wij gingen er ook vanuit dat we in de loop der jaren meer zouden gaan verdienen én dus meer zouden overhouden voor leuke dingen... tot nu toe klopt dat meer verdienen wel (al houdt dat ook niet over ) maar de uitgaven worden ook meer... zo hadden we eerst 1 kind en nu 3
jee wij zijn bij 2 adviseurs geweest en kwamen echt maar tot 100.000 euro op 1 salaris (vrijwel vergelijkbaar salaris)
En als je nieuwbouw koopt, zullen je onderhoudskosten van je cv en kozijnen voorlopig wel meevallen.
DTEEZ!
Onafhankelijke adviseurs? Overigens ben ik wel benieuwd waar je in nl wilt kopen.
Het is wel allemaal strenger geworden. Dus misschien daarom?

Denk bij kopen van een huis ook aan de woz ed, dat is best hoog bedrag.

Ik zou t zelf wel veel vinden, maar mijn situatie is ook niet vergelijkbaar. Met gezamenlijk inkomen rond 4250 euro per maand en 550 aan netto hypotheek.
quote:tandpasta schreef op 20 april 2014 @ 20:44:

Wel nog een kanttekening; wij gingen er ook vanuit dat we in de loop der jaren meer zouden gaan verdienen én dus meer zouden overhouden voor leuke dingen... tot nu toe klopt dat meer verdienen wel (al houdt dat ook niet over ) maar de uitgaven worden ook meer... zo hadden we eerst 1 kind en nu 3

haha hier levert zoon geld op hoor ;) voeding en luiers enz daar doen we gewoon niet aan :P

Huis staat in noord holland

Eerste adviseur was van de Rabobank 2e was onafhankelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven