Afbouwen zoloft

06-05-2014 19:35 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds 1,5 jaar gebruik ik Zoloft tegen angstaanvallen en depressie, wat ervoor heeft gezorgd dat ik me nu heel goed voel en mijn leven op de rails heb. Heb een leuke vriend, doe een opleiding die ik geweldig vind en zit lekker in mijn vel.

Nu moet ik van de dokter gaan afbouwen. In eerste instantie was ik hier wel enthousiast over, vooral omdat ik door de medicatie wel heel erg veel slaap en wat ben aangekomen (2 kilo dus geen drama). Maar nu ik ben begonnen aan het afbouwtraject, komen de angsten. Ik heb sowieso last van de bijwerkingen van het minderen, dus is het niet gek dat ik last heb van bepaalde dingen. Maar ik heb vooral de intense angst dat ik alles kwijtraak wat ik zo moeizaam heb opgebouwd de afgelopen tijd. Ik kan niks anders dan huilen, wat me weer bang maakt dat als mijn vriend me zo ziet dat hij me niet meer leuk vindt. Bovendien heb ik binnenkort tentamens waar ik ook geen vertrouwen meer in heb. Ik vind dit zo verschrikkelijk, ik weet ook niet wat ik wil met deze post, misschien gewoon horen dat het allemaal goed komt en dat deze gevoelens tijdelijk zijn..ik weet even niet meer wat ik met mezelf aan moet.
Ik had wel willen leren om met negatieve gedachtes om te gaan. En om gevoel er gewoon te laten zijn, in plaats van gelijk denken dat ze definitief zijn. Ik voel me nu heel erg rot door die medicijnen, en gelijk heb ik het idee dat mijn relatie uitgaat, dat het niet meer overgaat..ik zou zo graag willen kunnen relativeren.

Mijn psychologe zei dat ze voor mij meer een uitlaatklep zou zijn, zodat ik zelf inzicht zou krijgen in bepaalde dingen. Dat is ook wel een beetje verbeterd, maar ik denk dat ik toch meer begeleiding nodig heb om het helemaal zelf te kunnen.
Dan zet je nu je google aan en ga je googlen naar een cognitieve gedragstherapeut bij jou in de buurt.
Gedaan! Ik ga morgen bellen. Als het niet lukt om de medicatie af te bouwen, ga ik in ieder geval zorgen dat het de volgende keer wel lukt.
Goed bezig vrouw!
quote:thankyouforthedays schreef op 06 mei 2014 @ 21:43:

Dank je voor je reactie! Maar in mijn geval was er geen sprake van milde depressie/angststoornis, maar een extreem heftige reactie op gebeurtenissen die het leven echt ondraaglijk maakte. Ik kon echt niet meer verder zonder die medicatie. De therapie die ik erbij heb gekregen was echt alleen maar praten, zonder iets te leren.

Therapie staat altijd voorop. Zonder dat kun je niet verder.

Medicatie is altijd ter ondersteuning van een therapie. Bij matige klachten eventueel medicatie naast therapie, bij ernstige klachten therapie èn medicatie

Af en toe een peut is geen structurele aanpak. Het vereist een langdurige aanpak, in het begin elke week.

Je zegt zelf hier dat je niets hebt geleerd en dat blijkt ook uit het feit dat je weer angstig wordt omdat je medicatie gaat veranderen

Echt, ga terug naar je ha, zoek in overleg met hem/haar een andere peut en ga voor die aanpak, hoe eng en confronterend dat ook zal zijn.

Ik heb met je te doen. Zonder dat je hebt geleerd om te gaan met je klachten heeft afbouwen geen zin,
Je bent zelf een theepot
quote:thankyouforthedays schreef op 06 mei 2014 @ 22:08:

Ik had wel willen leren om met negatieve gedachtes om te gaan. En om gevoel er gewoon te laten zijn, in plaats van gelijk denken dat ze definitief zijn. Ik voel me nu heel erg rot door die medicijnen, en gelijk heb ik het idee dat mijn relatie uitgaat, dat het niet meer overgaat..ik zou zo graag willen kunnen relativeren.

Mijn psychologe zei dat ze voor mij meer een uitlaatklep zou zijn, zodat ik zelf inzicht zou krijgen in bepaalde dingen. Dat is ook wel een beetje verbeterd, maar ik denk dat ik toch meer begeleiding nodig heb om het helemaal zelf te kunnen.

Heel flauw en beslist niet lullig bedoeld:

Je hebt medicatie voorgeschreven gekregen ipv dat therapie voorop stond, je hebt niet kunnen werken aan jezelf

Het kan maar zo zijn dat jouw huidige gemoedstoestand agv de medicatie een therapie tegenwerkt. Maar dat is dan te beoordelen.
Je bent zelf een theepot
quote:Ikbenanoniem schreef op 06 mei 2014 @ 21:21:

Ijos, welke AD heb je en hoe lang heb je het geslikt?

Ik ben zelf ook net gestopt. Geen bijwerkingen gehad gelukkig.

Fluvoxamine, ongeveer 3 jaar? Daarvoor nog een andere AD gehad, maar een SSRI werkte bij mij beter.

Goed dat je eraf bent!
Ik voel me zo slecht..mijn psycholoog en arts zijn allebei niet te bereiken, ik wil me gewoon weer normaal voelen, wat moet ik doen??? Vanavond weer mijn normale medicatie innemen? Of krijg ik dan alsnog weer bijverschijnselen?
Waarom zij ze niet te bereiken? Bel anders naar je huisartsenpost en vraag of je advies kunt krijgen van een andere arts. Beter dan om zelf wat te gaan doen denk ik. Bedenk je in ieder geval dat ook dit gevoel weer voorbij gaat.
Mijn psycholoog zou me vandaag terugbellen, maar heb nog niks gehoord. En de dokter is op onderzoeksdag ofzoiets en die kan ik morgen pas bellen. Ik weet ook dat dit gevoel weer voorbij gaat, maar ik wil me gewoon geen seconde meer zo voelen..ik heb me maandenlang zo gevoeld en het was verschrikkelijk, en nou weer..en het voelt helemaal niet alsof het voorbij gaat, maar alsof alles weer kapot is :( Sorry dat ik zo zeur maar ik voel me zo kut..
Ik snap het wel, het is ook heel rot. Je kunt eventueel nog even achter je psycholoog aanbellen. En verder moet je maar even doen wat jou het beste lijkt, zeuren mag ook . Soms is het gewoon even klote.
Ja het vervelendste is nog dat ik morgen een lang weekend op vakantie ga. Als ik me zo voel als nu, trek ik het echt niet. En ik heb nu het gevoel alsof er ook geen weg terug meer is. Heb nu 2 dagen een mindere dosis genomen, dus ik hb geen idee of ik vandaag gewoon weer terug naar het 'oude' kan gaan zonder problemen.

Heel erg bedankt in ieder geval, iemand die luistert helpt al zo erg..
Oh wat jammer, dat klinkt juist zo leuk op vakantie, maar daar kun je nu misschien niet echt van genieten. Ik denk dat het best kan zijn, dat als je naar je oude dosis gaat, je je wat beter gaat voelen maar daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Maar als je nou voordat je op vakantie gaat daar wat advies over inwint, dan ga je misschien wat fijner op vakantie.

En graag gedaan hoor
Tuurlijk kan je na twee dagen minder de oude dosis weer nemen, er zijn zat mensen die hun medicatie weleens n paar dagen vergeten bijv. handig is echter wel dat je je ha daarover informeert.

Probeer je niet mee te laten slepen door deze angst voor angst, zonde van je vakantie. Goed dat je aan de bel trekt bij je psych! Heeft die nog terug gebeld?
Ik weet echt niet meer wat ik moet..ben inmiddls al 12 dagen terug op mijn gebruikelijke dosis, maar de bijwerkingrn lijken alleen maar erger te worden..elke dsg word ik in paniek wakker, rusteloos, hele dagen huilen, angstig, opvliegers, geen eetlust..ik voel me afschuwelijk. Ik snap er niks meer van, het lijkt of mijn medicatie helemaal niet werkt, ik voel me net als aan het begin van de medicatie..arts en psycholoog zeggen dat ik mezelf de tijd moet geven, en dat probeer ik ook, maar het duurt nu zo lang..ik geloof niet meer dat het overgaat..
Iemand..alsjeblieft? De arts zegt er ook niks zinnigs over..
-
Ik heb je een pb gestuurd! Hoop dat ie aangekomen is!
Hee barbabientje! Hij is niet aangekomen helaas..maar hoe ging het bij jou dan? Had je ook zo lang en zo heftig bijwerkingen na een verandering in medicatie?
Mail me anders even!

Barbabientje86@gmail.com

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven