Stemdilemma

21-05-2014 18:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen zijn de Europese verkiezingen. Ik vind het belangrijk om gebruik te maken van mijn stemrecht, dus ik wil morgen zeker gaan stemmen. Ondanks dat de Europese politiek mij vrij weinig zegt.

Drie stemwijzersites verder ben ik in totale verwarring: GroenLinks; 50+ en D66 kwamen eruit. Hoe moet ik nou beslissen waar ik op ga stemmen?? Blanco stemmen vind ik normaal gesproken een beetje loos, maar nu neem ik het toch in overweging.

Hoe maken jullie de keus voor waar je op gaat stemmen?
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:markovic schreef op 22 mei 2014 @ 16:35:

[...]

Je stemt in Nederland voor partijen, niet tegen. Dat driekwart op een ander partij stemt betekent niet dat driekwart ook tegen die partij is. Voor sommigen van die driekwart was die partij wellicht tweede/derde/vierde keus.

Ik hoop dat dit gegeven niet te hoog voor je gegrepen is.Juist. Heb ik net ook al uit moeten leggen. Grote denker Crique bedient zich van valse dilemma's.

Maar dat zal inderdaad te hoog gegrepen zijn, anders zou ze die malle drogredeneringen niet steeds neerplempen hier.
quote:noesa schreef op 22 mei 2014 @ 16:45:

[...]

Juist. Heb ik net ook al uit moeten leggen. Grote denker Crique bedient zich van valse dilemma's.

Maar dat zal inderdaad te hoog gegrepen zijn, anders zou ze die malle drogredeneringen niet steeds neerplempen hier.Steeds als ik crique lees dan bekruipt mij het gevoel dat Alexander Pechtold himself hier aan het posten is.
Iemand die op de PVV stemt is in mijn ogen per definitie dom ja. Prima als dat wat zegt over mijn intelligentieniveau.

Edit: dom als het om politiek gaat.
quote:tzippa2 schreef op 22 mei 2014 @ 14:04:

Ik stem Partij voor de Dieren.

.ik ook. Is niet mijn gebruikelijke keuze, maar ik vind dat er op Europees niveau een schone taak ligt voor "de Dierenpoes".
quote:noesa schreef op 22 mei 2014 @ 16:45:

[...]

Juist. Heb ik net ook al uit moeten leggen. Grote denker Crique bedient zich van valse dilemma's.

Maar dat zal inderdaad te hoog gegrepen zijn, anders zou ze die malle drogredeneringen niet steeds neerplempen hier.

Jongens, leer rekenenen en Nousa, koop een woordenboek.

Minimaal 75% stemt géén PVV, waarschijnlijk eerder 80%.

Niemand wil met de PVV regeren.

Resultaat: voorlopig kunnen de deportaties nog niet beginnen, en er gaat geregeerd worden in plaats van geklaagd.

De democratie wint weer, Crique blij.

En of mensen dan D66, VVD of SP stemmen maakt me helemaal niet zoveel uit. Zolang ze maar uit de buurt populistische haatzaaiers blijven, en dat doet de overgrote meerderheid nog steeds uit volle overtuiging.

De term gutmensch zie ik overigens eerder als een geuzennaam dan als een belediging, dus als je weer wilt gaan schelden kun je beter iets anders verzinnen. Iets moderners, misschien
quote:diamond-gloss schreef op 22 mei 2014 @ 16:53:

[...]

Steeds als ik crique lees dan bekruipt mij het gevoel dat Alexander Pechtold himself hier aan het posten is.

Ondanks dat ik veel mooier ben dan Alexander, ben ik toch gevleid.

Ik ben het niet met hem eens, maar hij is een uitstekende politicus en een geweldige debater. Bedankt voor het compliment.
quote:Crique schreef op 22 mei 2014 @ 17:11:

[...]

Ondanks dat ik veel mooier ben dan Alexander, ben ik toch gevleid.

Ik ben het niet met hem eens, maar hij is een uitstekende politicus en een geweldige debater. Bedankt voor het compliment.Maar dat kan ook al snel..
quote:diamond-gloss schreef op 22 mei 2014 @ 16:53:

[...]

Steeds als ik crique lees dan bekruipt mij het gevoel dat Alexander Pechtold himself hier aan het posten is.

Nou wie weet. Misschien is het Arrogander in diskaais.

Ze hebben in ieder geval dezelfde blinde obsessie voor Wilders en de PVV.

En qua opgeblazen pedanterie is de gelijkenis ook treffend.
Ik zou mijn pensioenpotje maar alvast gaan beschermen kriekje.

Mensen kunnen gaan werken voor een schijntje per uur.

De Eu gaat voortaan wel even bepalen wat Nederland en Europa wel en niet mag en moet.
odi et amo
quote:Ka32 schreef op 22 mei 2014 @ 14:12:

Toch bizar dat er nog steeds mensen zijn die PVV stemmen...

Ik ga zelf op Groen Links stemmen. In de stemwijzer stond deze partij bovenaan met PvdA, maar aangezien ik het milieu belangrijk vind, kies ik toch voor Groen Links.Toch bizar dat er nog steeds mensen zijn die GroenLinks stemmen. maar goed, sommigen volwassenen geloven nog steeds in feetjes en elfjes...
quote:Noah_ schreef op 22 mei 2014 @ 17:04:

Iemand die op de PVV stemt is in mijn ogen per definitie dom ja. Prima als dat wat zegt over mijn intelligentieniveau.

Edit: dom als het om politiek gaat.Ja, dat zegt heel wat over jouw intelligentieniveau. Namelijk dat dat niet al te hoog is!
quote:lamaatje schreef op 22 mei 2014 @ 17:16:

Ik zou mijn pensioenpotje maar alvast gaan beschermen kriekje.

Mensen kunnen gaan werken voor een schijntje per uur.

De Eu gaat voortaan wel even bepalen wat Nederland en Europa wel en niet mag en moet.

Daarom heb ik ook SP gestemd.

Je hoeft echt geen PVV te stemmen om tegen grotere Europese bemoeienis te zijn.

Die vuilspuiterij tegen de buitenlanders is helemaal nergens voor nodig, er zijn genoeg andere oplossingen. Het pleit niet voor je als je dat niet kunt zien.
quote:markovic schreef op 22 mei 2014 @ 17:17:

[...]

Toch bizar dat er nog steeds mensen zijn die GroenLinks stemmen. maar goed, sommigen volwassenen geloven nog steeds in feetjes en elfjes... Nou precies,D66 begrijp ik nog een keer maar GL ?
quote:Crique schreef op 22 mei 2014 @ 17:18:

[...]

Daarom heb ik ook SP gestemd.

Je hoeft echt geen PVV te stemmen om tegen grotere Europese bemoeienis te zijn.

Die vuilspuiterij tegen de buitenlanders is helemaal nergens voor nodig, er zijn genoeg andere oplossingen. Het pleit niet voor je als je dat niet kunt zien.Zo zie je maar,we zijn het nooit ergens over eens maar vandaag hebben we toch beiden hetzelfde gestemd.
Groen Links?

Dat zijn toch die lui die met het voorstel kwamen van de forensentax. Lever u reisvergoeding grotendeels in, want dat is goed voor het millieu.
odi et amo
Groenlinks?

Groenlinks en D66 zijn de twee partijen die in de Stemwijzer hebben ingevuld dat zij een directe Europese belasting willen invoeren!

Bedankt Groenlinks en D66 stemmers! En nou niet straks klagen over nóg meer belastingen, als dit daadwerkelijk ingevoerd gaat worden.
quote:noesa schreef op 22 mei 2014 @ 17:29:

Groenlinks?

Groenlinks en D66 zijn de twee partijen die in de Stemwijzer hebben ingevuld dat zij een directe Europese belasting willen invoeren!

Bedankt Groenlinks en D66 stemmers! En nou niet straks klagen over nóg meer belastingen, als dit daadwerkelijk ingevoerd gaat worden.

Denk je echt dat je nu geen belasting voor de EU betaalt? Het enige verschil is waarschijnlijk wie hem gaat innen.

Voor hetzelfde geld valt het voorstel van D66 of GL goedkoper uit voor de Nederlandse belastingbetaler dan de huidige situatie.

Ik verwacht het niet, maar het zou best kunnen. Je weet het niet hè, als je zomaar wat roept.
Ik doe altijd de stemwijzer en dan kijk ik per vraag waarom 'mijn' partij iets anders voorstaat, dan wat ik koos. En ik kijk ook bij andere partijen wat de uitleg van voor of tegen is. Omdat ik daardoor meer inzicht krijg in de hele systematiek van de keuzes.
Later is nu
En dan? Dan krijgen we een Europese Belastingdienst? Probeer daar je bezwaarschrift maar eens behandeld te krijgen .

Of gaat de Nederlandse BD dat uitvoeren? Toeslagen kunnen ze al niet aan...

Neh. lijkt me niks. Dan liever het huidige systeem, geldt kost het sowieso. (seau oui seau - om het Europees te houden)
quote:Crique schreef op 22 mei 2014 @ 17:36:

[...]

Denk je echt dat je nu geen belasting voor de EU betaalt? Het enige verschil is waarschijnlijk wie hem gaat innen.

Voor hetzelfde geld valt het voorstel van D66 of GL goedkoper uit voor de Nederlandse belastingbetaler dan de huidige situatie.

Ik verwacht het niet, maar het zou best kunnen. Je weet het niet hè, als je zomaar wat roept.Belastingen die 'best' 'goedkoper' kunnen uitvallen? Lol, wat een roeptoeter ben je ook. Of je hebt onder een steen geleefd de afgelopen decennia.
Ik ga zo GroenLinks stemmen. Ik ben dus een van die naïevelingen zoals hierboven gepost

De redenen:

Ik ben pro Europa, omdat ik denk dat sommige zaken beter op een breder niveau geregeld kunnen worden, omdat de wereld niet buiten de grens van Nederland ophoudt. Denk hierbij aan milieu en immigratie. Ik ben echter ook van mening dat er hervormingen mogen/moeten komen in het EP. Meer transparantie en meer zeggenschap. Ook vind ik milieu een belangrijk issue, als we zo blijven vervuilen krijgen de generaties na ons de rekening en ik denk dat dit in Europees verband beter geregeld kan worden dan dat alleen een aantal lidstaten zich netjes aan de regels houdt en de rest nergens rekening mee houdt. En tot slot vind ik het belachelijk dat het meeste geld naar landbouwsubsidies gaat.

Ik vind het best een goed idee om belastingen te heffen op EU niveau, dat geld betalen we nu toch wel en zo worden uitgaven transparanter en moeten alle burgers en bedrijven in de EU hetzelfde afdragen.

Ik heb ook nog getwijfeld over D66, maar die zitten in dezelfde Europese fractie als de VVD en die zijn me te conservatief en te rechts.
En. W.b.t belastingen blijkt maar weer dat niemand zich inleest voor hij/zij gaat stemmen. De belastingen zouden in de plaats komen voor de nationale afdrachten en vervangen niet het hele landelijke belastingstelsel zoals hierboven gesuggereerd. Je betaald dus niet meer of dubbel.

Daarnaast zou je kunnen kijken naar btw en belastingen die bedrijven afdragen, lijkt me voor NL alleen maar positief als dit gelijkgetrokken wordt. Bovendien krijg je meer transparantie in wat er met het geld gedaan wordt.
quote:Crique schreef op 22 mei 2014 @ 17:09:

De term gutmensch zie ik overigens eerder als een geuzennaam dan als een belediging, dus als je weer wilt gaan schelden kun je beter iets anders verzinnen. Iets moderners, misschien

Wat dacht je van 'betuttelracist':

Betuttelracisme is de vooral in progressieve kringen levende gedachte, dat etnische en vooral religieuze minderheden, bestaan uit zielige, onmondige, arme, achtergestelde mensen die door beschaafde, welopgeleide blanke westerlingen geholpen en beschermd moeten worden, omdat zij er anders niet komen.
ik heb pvv gestemd, alleen uit protest tegen EU
quote:Noah_ schreef op 22 mei 2014 @ 17:04:

Edit: dom als het om politiek gaat.

Lijkt me dan nogal kortzichtig. Waarom? Kijken we bijv. bij GeenStijl, dan zal de meerderheid voor PVV stemmen. En de achterban van GeenStijl blijkt uit onderzoek voornamelijk het volgende te zijn:

- man

- leeftijd tussen de 25 en 35 jaar (oid)

- hoogopgeleid (en vaak niet de makkelijkste studies, maar bijv. technische studies)

Dus om iemand vanwege de partijkeuze als dom te bestempelen is zelf nogal dom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven