Geld & Recht alle pijlers

schuldsanering

23-05-2014 11:50 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
kan iemand mij vertellen met welk bedrag je rond moet komen als je in de schuldsanering zit.

is dit voor iedereen hetzelfde bedrag of verschild het per situatie.

ik bedoel het bedrag te besteden voor eten e.d wat overblijft als vastelasten betaald zijn.
Probeer Google eens. Daarmee had ik direct het antwoord gevonden.
Het bedrag verschilt van persoon tot persoon en hangt af van de situatie. De hoofdregel is, dat je van 90% van de bijstandsnorm rond moet komen.

Wat verder van belang is:

- Heb je werk (en werk je over)

- Eigen woning / huurwoning

- Is de huurwoning te duur?

- Vaste lasten zoals verzekering, etc.

Ik weet niet hoe ver je in het proces bent, maar de gemeente kan een vrij gedetailleerde berekening maken van dat bedrag. Het is daarbij wel van belang dat er gestabiliseerd is. Dwz dat de inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn.
dit is een algemene vraag ik zit niet in een proces ofzo.

hoorde deze week een persoon in een praatprogramma zeggen dat hij 100euro per week vrij te besteden had.

als je in de schuldsanering zit is dat dan een normaal besteedbaar bedrag?
Nogmaals dat ligt aan de situatie en bv. hoeveel mensen van dat bedrag rond moeten komen.
Voor de duidelijkheid ik heb ook tijden zat gehad (en nu nog als er onverwachte rekeningen komen) waarbij ik met minder rond moest komen dan sommige mensen in de schuldhulpverlening (dat weet ik vanuit mijn werk) maar ik weet dat het bij mij tijdelijk is en dat ik nergens schulden heb. Geeft me heel wat rust.
Je kan de VTLB berekenen op http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm? ... =betrokken

In de schuldsanering wordt berekend hoeveel je kan aflossen per maand. Dat gaat naar de schuldeisers. Alles wat daaronder zit mag je houden en gebruiken voor je vaste lasten en je boodschappen.
ik dacht dat de vaste lasten ook beheerd werden door een instantie en dat je alleen een vast bedrag p.w krijgt voor eten e.d.

maar het ene gezin krijgt dus meer als het andere?
quote:wilmaiy schreef op 23 mei 2014 @ 12:24:

ik dacht dat de vaste lasten ook beheerd werden door een instantie en dat je alleen een vast bedrag p.w krijgt voor eten e.d.

Dat eerste is niet standaard verplicht. En ja het is een heel individueel proces.

Vind je die 100 euro te veel ofzo? Wat is je gedachte achter je vraag?
quote:wilmaiy schreef op vrijdag 23 mei 2014 12:05 dit is een algemene vraag ik zit niet in een proces ofzo.

hoorde deze week een persoon in een praatprogramma zeggen dat hij 100euro per week vrij te besteden had.

als je in de schuldsanering zit is dat dan een normaal besteedbaar bedrag?

100 euro per week kan ja,

Maar das niet om leuke dingen van te doen.

Eten, drinken, benzine, autoverzekering, sport, gas water licht gaat van dat bedrag. Of wat je dan ook meer wil doen..
Geniet van elke dag!
quote:wilmaiy schreef op vrijdag 23 mei 2014 12:24 ik dacht dat de vaste lasten ook beheerd werden door een instantie en dat je alleen een vast bedrag p.w krijgt voor eten e.d.

Ligt eraan, je kunt het ook zelf beheren.

Je moet dan wel elke keer je bankafschriften opsturen etc etc..
Geniet van elke dag!
quote:mrsnem schreef op 23 mei 2014 @ 12:34:

[...]

Eten, drinken, benzine, autoverzekering, sport, gas water licht gaat van dat bedrag. Of wat je dan ook meer wil doen..

Dit klopt niet helemaal.

De vaste lasten en andere rekeningen worden betaald en het vrij te laten bedrag is voor eten en sport en kleding etc.

Niet voor verzekeringen, gas, water en licht.

Mijn ex en ik hadden ¤90 per week.
De VTLB is wat je mag hebben om alle vaste lasten van te betalen. Dit kun je in eigen beheer hebben, maar dit kan ook via een budgetbeheerder of bewindvoerder beheert worden. In het eerste geval moet je alle betalingen zelf doen en geen nieuwe schulden maken. In het laatste geval krijg je slechts boodschappengeld. Afhankelijk van hoe hoog je vaste lasten zijn, blijft er een deel over voor je boodschappen. Soms zijn de vaste lasten heel hoog, dan blijft er minder over voor boodschappen. En sommige hebben hele lage vaste lasten en hebben dus meer te besteden.

Het is dus net als mensen zonder schuldsanering. Hoe hoger de lasten, hoe minder vrij te besteden
quote:Scamp schreef op vrijdag 23 mei 2014 12:36 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mrsnem in "schuldsanering"" class="messagelink">mrsnem schreef op 23 mei 2014 @ 12:34</a>:</b>

[...]

Eten, drinken, benzine, autoverzekering, sport, gas water licht gaat van dat bedrag. Of wat je dan ook meer wil doen..</div></blockquote>

Dit klopt niet helemaal.

De vaste lasten en andere rekeningen worden betaald en het vrij te laten bedrag is voor eten en sport en kleding etc.

Niet voor verzekeringen, gas, water en licht.

Mijn ex en ik hadden ¤90 per week. ***
Geniet van elke dag!
quote:Doreia schreef op vrijdag 23 mei 2014 12:41 De VTLB is wat je mag hebben om alle vaste lasten van te betalen. Dit kun je in eigen beheer hebben, maar dit kan ook via een budgetbeheerder of bewindvoerder beheert worden. In het eerste geval moet je alle betalingen zelf doen en geen nieuwe schulden maken. In het laatste geval krijg je slechts boodschappengeld. Afhankelijk van hoe hoog je vaste lasten zijn, blijft er een deel over voor je boodschappen. Soms zijn de vaste lasten heel hoog, dan blijft er minder over voor boodschappen. En sommige hebben hele lage vaste lasten en hebben dus meer te besteden.

Het is dus net als mensen zonder schuldsanering. Hoe hoger de lasten, hoe minder vrij te besteden

Als je lage vaste lasten hebt, moet je meer afdragen, en heb je evenveel te besteden.

Ze proberen wel je lasten laag te houden (zorgverzekering niet meer aanvullend, auto verkopen, sociale huurwoning)
Geniet van elke dag!
100 Euro per week voor eten, kleding, sport, kapper, noem maar op, is toch helemaal niet veel?

Nou, wellicht als je alleen bent wel, maar met een gezin is dat best krap.
quote:mrsnem schreef op 23 mei 2014 @ 12:45:

[...]

Als je lage vaste lasten hebt, moet je meer afdragen, en heb je evenveel te besteden.

Ze proberen wel je lasten laag te houden (zorgverzekering niet meer aanvullend, auto verkopen, sociale huurwoning)nee hoor, een VTLB berekening is gewoon en VTLB berekening. Wat je vervolgens doet met het geld mag je zelf weten, het heet niet voor niets het VRIJ te laten bedrag. Zolang je maar alle vaste lasten kunt betalen. Iemand met een huurhuis van 300 of 500 euro in een WWB zal nog steeds 68 euro per maand afdragen aan de schuldsanering. En niet opeens 268 euro omdat ie nu eenmaal goedkoop woont.
quote:mrsnem schreef op 23 mei 2014 @ 12:43:

[...]

Bij ons wel ;)

VTLB moest ik alles van betalen, behalve de afdracht (naar curator)Ah, ik snap hem nu. Wij hadden beheer. Dat vond ik zo rustgevend.
de 100euro in de week was alleen voor eten en is volgens mij best veel.

je komt pas voor een voedselpakket in aanmerking als je minder dan 180euro per maand overhoud.

dus je kunt beter in de schuldsanering zitten?vreemd.
quote:mrsnem schreef op 23 mei 2014 @ 12:45:

[...]

Ze proberen wel je lasten laag te houden (zorgverzekering niet meer aanvullend, auto verkopen, sociale huurwoning)Ow? En wie gaat dan de onverwachte medische kosten betalen?
quote:Mopsie41 schreef op vrijdag 23 mei 2014 13:07 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mrsnem in "schuldsanering"" class="messagelink">mrsnem schreef op 23 mei 2014 @ 12:45</a>:</b>

[...]

Ze proberen wel je lasten laag te houden (<b>zorgverzekering niet meer aanvullend</b>, auto verkopen, sociale huurwoning)</div></blockquote>Ow? En wie gaat dan de onverwachte medische kosten betalen? Daarvoor kun je bijzondere bijstand aanvragen..
Geniet van elke dag!
bijzondere bijstand? volgens mij gaat dat niet zo gemakkelijk.
quote:wilmaiy schreef op vrijdag 23 mei 2014 13:19 bijzondere bijstand? volgens mij gaat dat niet zo gemakkelijk.Klopt.. Maar als je in de schuldsanering zit, hierdoor geen aanvullende (tandarts, in dit geval) verzekering hebt, en er is een infectie krijg je bij hoge nood een bepaald bedrag.
Geniet van elke dag!
quote:wilmaiy schreef op 23 mei 2014 @ 13:02:

de 100euro in de week was alleen voor eten en is volgens mij best veel.

je komt pas voor een voedselpakket in aanmerking als je minder dan 180euro per maand overhoud.

dus je kunt beter in de schuldsanering zitten?vreemd.Vanwaar al je vragen? Wat is er, denk je dat er iets niet goed zit bij die persoon van het praatprogramma? Over wat voor gezinssamenstelling heb jij het? Ik heb een gezin van 4 wat 100 euro per week krijgt. Maar ook een alleenstaande die 60 euro per week krijgt. Beide zonder voedselpakket. En nu?
quote:Mopsie41 schreef op 23 mei 2014 @ 13:07:

[...]

Ow? En wie gaat dan de onverwachte medische kosten betalen?Jij zelf betaald gewoon je eigen risico ,en voor de tandarts krijg je echt geen bijzondere bijstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven