Erg jonge hulpverleners
zaterdag 24 mei 2014 om 23:17
Onlangs ben door bepaalde problemen in de medische molen terechtgekomen (voor mijn zoon) waardoor ik nu moet praten met een psychologe van krap 25. (ik ben zelf in de 40). Blond, Lief maar ook erg naïef en komt onwetend over over bepaalde wereldse zaken. Prima meid verder, maar ze lijkt geen weet te hebben van het gestress dat je kan hebben met werk & kind combi. Ze komt met een juffrouw mier achtige, bedillerigheid aan met oefeningen in structuur aanbrengen en heeft ook erg weinig kijk op wat kinderen op de leeftijd van mijn zoon aankunnen of leuk vinden. Verder vind ik het best gek om met zon jonge vrouw over mijn problemen te praten..
Vorige week moest ik naar mijn bedrijfsarts en dit bleek ook al zon ontzettend jonge man. Ik voelde me heel slecht op mijn gemak bij hem, Ik moest hem het een en ander uitleggen over de thuissituatie en merkte dat hij helemaal niks afwist van de dingen die op scholen spelen, zoals dat kinderen woensdagmiddag vrij hebben, dat er zoiets bestaat als tussenopvang, naschoolse, enz en dat een kind tegenwoordig niet zomaar op een speciale school komt. Het is niet dat ik aan hun kennis of intelligentie twijfel, maar ik miste bij beiden wel levenservaring en inlevingsvermogen over hoe je kan inzitten over problemen met je kind, zeker als je alleen bent. Ik had ook helemaal geen zin om hem te vertellen over mijn overgangsklachten. Al helemaal nadat hij een privetelefoontje had aangenomen en ik hem hoorde zeggen: Hoi, ff kort gast, ik ben aan t werk...ja die ene chick...ok later.... Op een of andere manier voelde ik mij zo ontzettend oud. Door zijn taalgebruik, door het feit dat hij uberhaupt die telefoon aannam in gesprek met mij..Vraag me af of anderen dit gevoel wel eens hebben. En kan ik weigeren naar een bedrijfsarts te gaan of een andere vragen? Er zijn nl meerdere in ons bedrijf.
Vorige week moest ik naar mijn bedrijfsarts en dit bleek ook al zon ontzettend jonge man. Ik voelde me heel slecht op mijn gemak bij hem, Ik moest hem het een en ander uitleggen over de thuissituatie en merkte dat hij helemaal niks afwist van de dingen die op scholen spelen, zoals dat kinderen woensdagmiddag vrij hebben, dat er zoiets bestaat als tussenopvang, naschoolse, enz en dat een kind tegenwoordig niet zomaar op een speciale school komt. Het is niet dat ik aan hun kennis of intelligentie twijfel, maar ik miste bij beiden wel levenservaring en inlevingsvermogen over hoe je kan inzitten over problemen met je kind, zeker als je alleen bent. Ik had ook helemaal geen zin om hem te vertellen over mijn overgangsklachten. Al helemaal nadat hij een privetelefoontje had aangenomen en ik hem hoorde zeggen: Hoi, ff kort gast, ik ben aan t werk...ja die ene chick...ok later.... Op een of andere manier voelde ik mij zo ontzettend oud. Door zijn taalgebruik, door het feit dat hij uberhaupt die telefoon aannam in gesprek met mij..Vraag me af of anderen dit gevoel wel eens hebben. En kan ik weigeren naar een bedrijfsarts te gaan of een andere vragen? Er zijn nl meerdere in ons bedrijf.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:38
zaterdag 24 mei 2014 om 23:41
Je mag altijd om andere hulpverleners vragen, maar er word vaak wel een reden gevraagd. Je kunt altijd aangeven dat je er niet echt een klik mee heb, de reden dat ze te jong zijn kan voor jou zo voelen maar ja iedereen moet ooit beginnen.. Maar als jij je er niet prettig bij voelt mag je dat ten alle tijden aangeven.
Zelfs ik heb het op mijn werk in de zorg.. Nu valt het mee maar ook ik begon als 19 jarig groentje en veel bejaarde mensen vonden dat ook maar niks, zo'n jong ding die hun wel even kwam helpen.. Ik kan me dat ook heel goed voorstellen. En zou me om die reden dan ook niet zo druk maken erover, en waarnschijnlijk doet jouw arts dat ook niet..
Zelfs ik heb het op mijn werk in de zorg.. Nu valt het mee maar ook ik begon als 19 jarig groentje en veel bejaarde mensen vonden dat ook maar niks, zo'n jong ding die hun wel even kwam helpen.. Ik kan me dat ook heel goed voorstellen. En zou me om die reden dan ook niet zo druk maken erover, en waarnschijnlijk doet jouw arts dat ook niet..
zaterdag 24 mei 2014 om 23:41
quote:Thordis schreef op 24 mei 2014 @ 23:35:
[...]
Dat denk ik niet.
Ik ben hulpverlener, en ik snapte heel goed dat iemand van 50 het weleens lastig kon vinden om mij op de stoep te krijgen toen ik 23 was.
Eens met Thordis.
Ik ben zelf een van die 'jonge hulpverleners'. Ben 24 jaar, 3 jaar geleden afgestudeerd. Als iemand tegen mij zou zeggen dat hij of zij het prettiger zou vinden om met iemand te praten die wat ouder is, snap ik dat HEEL goed en verwijs ik die persoon met alle liefde door naar mijn collega's.
Maar ik ben het eens met TO dat je het als hulpverlener niet kan maken om een (prive) telefoontje aan te nemen als je in gesprek bent. Dat vind ik echt not done. Als ik bij iemand zou zitten om mijn problemen te bespreken, en diegene zou tussendoor zijn telefoon beantwoorden (en dan ook nog eens met die woorden.. ) zou ik me echt niet serieus genomen voelen. En had ik gevraagd om een ander.
[...]
Dat denk ik niet.
Ik ben hulpverlener, en ik snapte heel goed dat iemand van 50 het weleens lastig kon vinden om mij op de stoep te krijgen toen ik 23 was.
Eens met Thordis.
Ik ben zelf een van die 'jonge hulpverleners'. Ben 24 jaar, 3 jaar geleden afgestudeerd. Als iemand tegen mij zou zeggen dat hij of zij het prettiger zou vinden om met iemand te praten die wat ouder is, snap ik dat HEEL goed en verwijs ik die persoon met alle liefde door naar mijn collega's.
Maar ik ben het eens met TO dat je het als hulpverlener niet kan maken om een (prive) telefoontje aan te nemen als je in gesprek bent. Dat vind ik echt not done. Als ik bij iemand zou zitten om mijn problemen te bespreken, en diegene zou tussendoor zijn telefoon beantwoorden (en dan ook nog eens met die woorden.. ) zou ik me echt niet serieus genomen voelen. En had ik gevraagd om een ander.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:42
quote:glitter@spice66 schreef op 24 mei 2014 @ 23:17:
Hoi, ff kort gast, ik ben aan t werk...ja die ene chick...ok later.... Op een of andere manier voelde ik mij zo ontzettend oud. Wat? Wat ontzettend onprofessioneel. Dit heeft niets met leeftijd te maken maar met een gebrek aan professionalisme. Die ene chick… wat denkt hij wel? Hij heeft jou dus blijkbaar met een vriend besproken? Alleen dat al lijkt me voldoende reden om te vragen om een andere bedrijfsarts. Hij heeft geen recht jou met wie dan ook in zijn privéomgeving te bespreken.
Hoi, ff kort gast, ik ben aan t werk...ja die ene chick...ok later.... Op een of andere manier voelde ik mij zo ontzettend oud. Wat? Wat ontzettend onprofessioneel. Dit heeft niets met leeftijd te maken maar met een gebrek aan professionalisme. Die ene chick… wat denkt hij wel? Hij heeft jou dus blijkbaar met een vriend besproken? Alleen dat al lijkt me voldoende reden om te vragen om een andere bedrijfsarts. Hij heeft geen recht jou met wie dan ook in zijn privéomgeving te bespreken.
Ga in therapie!
zaterdag 24 mei 2014 om 23:44
Meer ervaring opdoen tijdens de opleiding zou misschien helpen. Stage jaar in een rand gebied of zo… een vroegere vriendin van me heeft zwaar misbruik in haar relatie meegemaakt. Ik zag haar na vele jaren terug en ze was echt een wrak. Als hulpverleners kreeg ze ook net afgestudeerde studentes die zelf waarschijnlijk nooit een relatie hadden gehad en zich totaal geen voorstelling konden maken van haar situatie en haar niet konden leren hoe hiermee om te gaan. Heel jammer.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:44
Ik heb eens ergens gelezen: Je wordt (bent) oud als de politie op straat allemaal broekies zijn. En oeps als ik eens politie zie, ja dan zijn het broekies Volgens mij had ik het er met een vriendin over. Zij vond dat haar, al lang volwassen kinderen zoveel verantwoordelijkheid hadden in hun werk, en met hun kleine kinderen. Zijzelf op die leeftijd met een eigen bedrijfje en ook kleine kinderen, was heel anders, ik kreeg haar niet overtuigd van en ander idee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 24 mei 2014 om 23:49
Ik vind het ook lastig, en ik heb ook liever een arts die ouder is dan ik, maar de spoeling wordt steeds dunner. Mijn tandarts, die ik ruim 35 jaar heb gehad, is onlangs gestopt en nu heb ik er een van 33. Die lag bij wijze van spreken nog in de wieg toen de oude tandarts al met dat haakje in mijn gebit liep te pielen. Wel een enorme verbetering trouwens, en ondanks zijn leeftijd ben ik heel tevreden over hem.
Het moet echter wel klikken met je zorgverlener, zeker als het gaat om een psycholoog aan wie je van alles toevertrouwt. Dus als je je daar echt niet prettig bij voelt, moet je om een andere vragen.
Het moet echter wel klikken met je zorgverlener, zeker als het gaat om een psycholoog aan wie je van alles toevertrouwt. Dus als je je daar echt niet prettig bij voelt, moet je om een andere vragen.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:51
Die bedrijfsarts had van mij een klacht aan zijn broek gehad; ongeacht wie hij bedoelt met 'die chick'.
Een jonge psychologe heb ik ook. Enorme spring in het veld. Nu is mijn probleem vrij licht - ik krijg hulp bij wat meer rationeel denken omtrent mijn zwangerschap: ben erg bang voor miskraam - en daarmee kan ze me goed helpen. Maar ik heb me al wel afgevraagd of ze ook geschikt is voor de wat zwaardere problemen of in situaties waarin meer levenservaring is vereist.
Een jonge psychologe heb ik ook. Enorme spring in het veld. Nu is mijn probleem vrij licht - ik krijg hulp bij wat meer rationeel denken omtrent mijn zwangerschap: ben erg bang voor miskraam - en daarmee kan ze me goed helpen. Maar ik heb me al wel afgevraagd of ze ook geschikt is voor de wat zwaardere problemen of in situaties waarin meer levenservaring is vereist.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:55
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2014 @ 23:44:
Wil je een therapeut of zoek je een vriendin?Als een therapeut zich niet goed kan inleven in de situatie van de cliënt, kan zij haar werk niet goed doen. Zoals anderen hier die zelf hulpverlener zijn aangaven, is het dan helemaal niet raar om om een wat ouder persoon te vragen die dat wel kan. Soms is levenservaring een vereiste.
Wil je een therapeut of zoek je een vriendin?Als een therapeut zich niet goed kan inleven in de situatie van de cliënt, kan zij haar werk niet goed doen. Zoals anderen hier die zelf hulpverlener zijn aangaven, is het dan helemaal niet raar om om een wat ouder persoon te vragen die dat wel kan. Soms is levenservaring een vereiste.
Ga in therapie!
zaterdag 24 mei 2014 om 23:56
Ik denk dat gebrek aan ervaring eerder een probleem is dan leeftijd op zich. Zoals iemand hierboven al zei: laat mensen stage lopen.
Zeker bij universitaire studies komt stage veel te weinig voor m.i. Ik had mijn hele studie (ander vakgebied) glansrijk af kunnen ronden zonder ook maar een seconde in de werkelijke wereld vertoefd te hebben.
Zeker bij universitaire studies komt stage veel te weinig voor m.i. Ik had mijn hele studie (ander vakgebied) glansrijk af kunnen ronden zonder ook maar een seconde in de werkelijke wereld vertoefd te hebben.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:57
quote:MarianneDavids schreef op 24 mei 2014 @ 23:44:
Misschien bedoelde hij met die ene chick wel iemand met wie hij die avond ging stappen.
Zo las ik het wel.
Ik ben wel eens van hulpverlener gewisseld, omdat ik mijn psycholoog te jong vond. Ik vond het erg moeilijk om dingen met haar te bespreken, terwijl ik in haar ogen alleen maar vraagtekens zag. Ze kon me ook niet van passend advies voorzien.
Misschien bedoelde hij met die ene chick wel iemand met wie hij die avond ging stappen.
Zo las ik het wel.
Ik ben wel eens van hulpverlener gewisseld, omdat ik mijn psycholoog te jong vond. Ik vond het erg moeilijk om dingen met haar te bespreken, terwijl ik in haar ogen alleen maar vraagtekens zag. Ze kon me ook niet van passend advies voorzien.
zaterdag 24 mei 2014 om 23:58
Dank voor alle reacties! Ik word denk ik inderdaad gewoon oud. De psychologe is en prima meid en ik wil niemand anders. Wel moet ik haar soms in al haar enthousiaste plannen afremmen omdat al doodmoe ben en mijn kind ook. Iemand schreef dat ik denigrerend over haar doe, nou dat was niet de bedoeling. Ik denk alleen dat ze niet beseft hoe moe ik ben en dat sommige dingen die ze van mij vraagt ook een opgave zijn al zijn ze voor mijn eigen bestwil. Iemand die ook werk en gezin zou combineren zou daar misschien meer begrip voor hebben. Die bedrijfsarts wil ik echt nooit meer zien. Maar hij bedoelde zeker niet mij toen hij het over 'die chick' had. Haha, dat had ik nog wel leuk gevonden...ik voelde me juist zo ONTZETTEND oud door dat taalgebruk van hem. Zon oude fossiel met overgangsklachten die dat aan een jonge, hippe dokter moet uitleggen terwijl hij veel liever achter de chicks aan zou zitten.
zondag 25 mei 2014 om 00:06
Van die Arbo-arts zou ik wel een melding maken. Zo onprofessioneel, de desinteresse spat er vanaf. Nu snap ik ook wel dat het merendeel empathie en betrokkenheid veinst, maar dat ze een opzichtige poging tot empathie veinzen is toch wel het minimale dat je mag verwachten.
Eigenlijk had je ter plekke een emotionele huilbui moeten veinzen, krijsen over verdroogde eierstokken, de macht van de zwaartekracht. Voor extra shockeffect wat lillend buikvet moeten tonen. En dan, als hij er niet onderuit was gekomen om een poging tot kalmeren toe te passen heel koelbloedig kleding fatsoeneren en opstaan. En met een "Ik wens u een prettige avond met uw chick, zoals u ziet: 99 problems but a bitch ain't one" vertrekken.
Eigenlijk had je ter plekke een emotionele huilbui moeten veinzen, krijsen over verdroogde eierstokken, de macht van de zwaartekracht. Voor extra shockeffect wat lillend buikvet moeten tonen. En dan, als hij er niet onderuit was gekomen om een poging tot kalmeren toe te passen heel koelbloedig kleding fatsoeneren en opstaan. En met een "Ik wens u een prettige avond met uw chick, zoals u ziet: 99 problems but a bitch ain't one" vertrekken.
zondag 25 mei 2014 om 00:17
Ik vind het gek dat je je psych 'afkeurt', omdat ze niet begrijpt hoe het is met een kind. Ze is jong, geen levenservaring. Maar wat als zij nou nooit kinderen wil/kan krijgen?! Dan zou ze jou nooit kunnen helpen? Wat als een nieuwe arts ElNinjoo blijkt te zijn???
Die arbo-arts heeft geen greintje fatsoen en kan opdonderen! Denk je trouwens dat je met een oudere mannelijke arts wel makkelijk over je overgangsklachten kan praten?
Verder, sterkte met alles!
Die arbo-arts heeft geen greintje fatsoen en kan opdonderen! Denk je trouwens dat je met een oudere mannelijke arts wel makkelijk over je overgangsklachten kan praten?
Verder, sterkte met alles!