Ramadan

27-06-2014 23:32 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de geïnteresseerde (niet) moslims onder ons: WAT IS RAMADAN?

1. Wat is de ramadan?

De ramadan is de negende maand van de islamitische kalender en is een maand van vasten, bezinning en gebeden. Moslims gedenken dat in deze maand de profeet Mohammed de eerste van een reeks openbaringen ontving die samen de koran vormen.

Naar het voorbeeld van de profeet vasten moslims in deze maand gedurende de dag. Het vasten is de vierde van de vijf zuilen van de islam, de vijf fundamentele religieuze verplichtingen van elke moslim die essentieel worden geacht om Allah te behagen.

2. Wat zijn de 'spelregels' van de ramadan?

Tijdens de ramadan mogen moslims tussen zonsopkomst en zonsondergang niet eten, drinken, roken of seksueel actief zijn. Liegen, kwaadspreken en vloeken zijn tijdens de ramadan extra kwalijk. Na zonsondergang wordt het vasten gebroken en wordt vaak uitbundig gedineerd, de zogeheten iftar. Tijdens de ramadan wordt ook geprobeerd de koran geheel door te lezen.

3. Waartoe dient de ramadan?

Het verplichte vasten wordt gezien als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan Allah. "Het is een moment waarop je de gelegenheid krijgt een aantal competenties verder te ontwikkelen, zoals goed zijn, niet liegen en zorgen voor de medemens. Het gaat erom dat de ramadan een effect heeft op je gedrag, je bejegening, op hoe je in het leven staat en hoe je naar de medemens kijkt", zegt woordvoerder van het Contactorgaan Moslims en Overheid Yassin Elforkani. De bedoeling is dat het goede gedrag tijdens de ramadan ook na het vasten wordt voortgezet.

4. Wanneer is de ramadan precies?

De ramadan vindt jaar op jaar steeds ongeveer elf dagen eerder plaats. Het exacte begin en einde hangt af van het verschijnen van de sikkel van de maan. Turken gaan daarbij doorgaans uit van een berekenening. De ramadan duurt voor hen dit jaar daardoor van 28 juni tot 27 juli.

Marokkanen volgen vaak de islamitische geestelijken die in Saudi-Arabië kijken of de nieuwe maan daadwerkelijk te zien is. Voor hen kunnen de data van de ramadan daardoor licht verschillen.

Het einde van de vastenmaand wordt na 29 of dertig dagen vasten gemarkeerd door het Suikerfeest. Het feest wordt ook wel Id al-Fitr, letterlijk het ontvasten, of het kleine feest genoemd. Het afsluitende feest vangt aan met een gebed in de moskee en een preek van de imam.

5. Wie nemen in Nederland deel aan de ramadan?

Iedere moslim vanaf de puberteit wordt verondersteld de ramadan in acht te nemen. Naar schatting vast tachtig tot negentig procent van de moslims in meer of mindere mate. Nederland telt circa 825 duizend moslims, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek eind 2012.

Er zijn dispensatieregels, al verschillen die per stroming en land van herkomst. Vrouwen die menstrueren, zwanger zijn of borstvoeding geven, zieken die tijdelijk moeten worden behandeld, zwakke ouderen, reizigers en mensen die zeer zware arbeid moeten verrichten genieten tijdelijke vrijstelling. Zij moeten het vasten later inhalen.

Definitieve vrijstelling geldt over het algemeen voor chronisch zieken die meerdere keren per dag medicijnen moeten slikken, verstandelijk gehandicapten, dementerenden en psychiatrische patiënten. Zij moeten gedurende de ramadan wel een minderbedeelde in de omgeving ondersteunen.
@Impala en dat is ook wel te begrijpen. Net als je als Nederlander misschien meer waarde gaat hechten aan tradities als je naar het buitenland zou verhuizen. En ook dat is weer voor iedereen verschillend.

@Virginia, ik kan zo uit mijn hoofd geen denkers bedenken die betrekking hebben op de ramadan, maar voor bijvoorbeeld vrouwenzaken zijn de boeken van Amina Wadud en Asma Barlas wel interessant.
Dank Matroesjka, ik ga beide even googlen.
quote:jo-elise schreef op 30 juni 2014 @ 09:14:

[Klopt helemaal wat voortrekken betreft. Ik heb eens een keer mijn mening gegeven over mijn laatste pasfoto. Ik moest al mijn haar achter de oren doen , ben een vrouw van middelbare leeftijd . Ik leek wel een vent op die foto. Ik sputterde nog wat tegen , maar nee het zou en het moest. En geloof me, in het gewone leven zie ik er zeker niet uit als een vent. Ik vraag nog: En de moslims dan? Die mogen wel met een lap op hun hoofd op de foto? Ja , die mogen het wel. Schijtziek word ik van deze aanstellerij. Jullie mogen echt veel meer als andere gelovigen , alleen zien jullie het niet , en eisen gewoon. Dat is mijn probleem met de moslims hier. Alles moet anders en het moet in hun straatje passen. Zo niet, spelen we het toch hoger op, en gooien we het op discriminatie. Winnen we het altijd en dan krijgen we toch wel onze zin. En gekke Henkie Nederland buigt als een knipmes voor de moslims vandaag de dag. Ik snap niet dat er zoveel moslims hier wonen en dat onze samenleving zich moet aanpassen terwijl er zoveel landen zijn waar jullie lekker onder elkaar zijn en de ramadam en dat soort zaken met elkaar kunnen doen zonder dat de samenleving ook hier weer rekening mee moeten houden. Waarom??? Ik snap het echt niet. Ik zou niet in een islam. land willen wonen, puur en alleen al omdat ik echt een afkeer heb van een geloof wat jou leven in alles bepaald.wow.. heb jij wel genoeg gegeten?
Later is nu
@Virginia van beide staat ook het eea op youtube
Ook ik vast dit jaar voor de 4de keer mee sinds mijn bekering 3 jaar geleden!

Het is goed vol te houden vind ik zelf, alleen moeilijk om 's avonds voldoende voeding tot me te nemen is het lastige. En daarom val ik ook meestal wel een aantal kilo's af.

Het enige wat ik me afvraag en ik hoop dat andere moslims mij hier ook een mening over kunnen geven, is of 19 uur lang vasten wel gezond is voor een mens. Ik weet dat God in de Koran heeft vermeldt dat er gevast dient te worden van zonsopgang tot zonsondergang, maar de profeet leefde in een heel ander gebied des tijd. Ik heb ook gezien dat bepaalde geleerden hebben gezegd: als er langer dan 18 uur gevast moet worden mag men de tijden van Mekka aanhouden. Puur omdat de vast periode te lang is en niet meer gezond voor een mensenlichaam, terwijl een kortere periode JUIST gezond is voor een mens. En God heeft ons gezegd om goed voor onze lichamen te zorgen. Tot nu toe volg ik gewoon de nederlandse tijden maar ik zit erg in dubio of ik de tijden niet naar Mekka zal aanpassen. Hoe denken jullie hierover?

Ramadan kareem
Enlighten, ik doe dan wel geen ramadan, maar het is een onderwerp waar geen consensus over is onder de moslims en de geleerden.

Er valt idd wat voor te zeggen dat de traditie ontstaan is in een gebied waar niet zo'n groot verschil zat tussen de tijden van zonsopgang en zonsondergang in de zomer en in de winter. Dat gecombineerd met dat 19 uur vasten (en gebroken nachten) op het dag wel echt vermoeiend is voor je lichaam zou een goed argument zijn voor het verkorten van het vasten (in mijn ogen he!).

Ik zou voor mezelf gewoon de afweging maken als ik jou was. Vind je het zo goed te doen en wil je graag echt de tijden van zonsopgang en zonsondergang aanhouden? Dan is dat prima.

Merk je dat het toch wel iets te zwaar is dan zou ik de dagen inkorten.
quote:enlighten schreef op 30 juni 2014 @ 13:05:

Het is goed vol te houden vind ik zelf, alleen moeilijk om 's avonds voldoende voeding tot me te nemen is het lastige. En daarom val ik ook meestal wel een aantal kilo's af.

Het enige wat ik me afvraag en ik hoop dat andere moslims mij hier ook een mening over kunnen geven, is of 19 uur lang vasten wel gezond is voor een mens. Ik weet dat God in de Koran heeft vermeldt dat er gevast dient te worden van zonsopgang tot zonsondergang, maar de profeet leefde in een heel ander gebied des tijd. Ik heb ook gezien dat bepaalde geleerden hebben gezegd: als er langer dan 18 uur gevast moet worden mag men de tijden van Mekka aanhouden. Puur omdat de vast periode te lang is en niet meer gezond voor een mensenlichaam, terwijl een kortere periode JUIST gezond is voor een mens. En God heeft ons gezegd om goed voor onze lichamen te zorgen. Tot nu toe volg ik gewoon de nederlandse tijden maar ik zit erg in dubio of ik de tijden niet naar Mekka zal aanpassen. Hoe denken jullie hierover?

Ramadan kareem

Vasten is inderdaad gezond voor je lichaam, dat is wetenschappelijk aangetoond. Bovendien is het een gewoonte die voorkomt in geloven en tradities over de hele wereld. Maar doet het exacte aantal uren er werkelijk toe? Of zijn het slechts regeltjes bedacht door mensen, bedoeld als een richtlijn?

Ik zou zeggen: zoek uit wat medisch verantwoord is (dan zorg je gelijk goed voor je lichaam), en volg verder je eigen gevoel. Het gaat er toch vooral om of je een goed mens bent, en niet over hoe goed je de regeltjes kunt volgen?
quote:enlighten schreef op 30 juni 2014 @ 13:05:

Ramadan kareem

geleerden zijn er elk jaar over in discussie over, ivm de lange dagen en of het nog verantwoord is.

Persoonlijk zou ik het niet kunnen aanpassen, voelt voor mij niet lekker. Ik vind he ook moeilijk om genoeg voeding binnen te kijgen in de korte nacht en vooral ook genoeg slaaaaaap.
quote:jo-elise schreef op 30 juni 2014 @ 09:14:

[Klopt helemaal wat voortrekken betreft. Ik heb eens een keer mijn mening gegeven over mijn laatste pasfoto. Ik moest al mijn haar achter de oren doen , ben een vrouw van middelbare leeftijd . Ik leek wel een vent op die foto. Ik sputterde nog wat tegen , maar nee het zou en het moest. En geloof me, in het gewone leven zie ik er zeker niet uit als een vent. Ik vraag nog: En de moslims dan? Die mogen wel met een lap op hun hoofd op de foto? Ja , die mogen het wel. Schijtziek word ik van deze aanstellerij. Jullie mogen echt veel meer als andere gelovigen , alleen zien jullie het niet , en eisen gewoon. Dat is mijn probleem met de moslims hier. Alles moet anders en het moet in hun straatje passen. Zo niet, spelen we het toch hoger op, en gooien we het op discriminatie. Winnen we het altijd en dan krijgen we toch wel onze zin. En gekke Henkie Nederland buigt als een knipmes voor de moslims vandaag de dag. Ik snap niet dat er zoveel moslims hier wonen en dat onze samenleving zich moet aanpassen terwijl er zoveel landen zijn waar jullie lekker onder elkaar zijn en de ramadam en dat soort zaken met elkaar kunnen doen zonder dat de samenleving ook hier weer rekening mee moeten houden. Waarom??? Ik snap het echt niet. Ik zou niet in een islam. land willen wonen, puur en alleen al omdat ik echt een afkeer heb van een geloof wat jou leven in alles bepaald.

en dit alles om een pastfoto?

Wees gerust ik moest mijn oren ook laten zien, hoofddoek of geen hoofddoek.

Maar verbaast was ik toen ik erachter kwam het bij anderen geen probleem was om je oren te bedekken met haar of hoofddoek.

Worden wij beide niet voorgetrokken, potjandorie
Ik zou ook voor jezelf nagaan of het vasten wel zinvol is zo. In die zin: vasten heeft voor een groot deel ook te maken met de spirituele dimensie. Als de dagen voor jou te lang zijn om je daar op te kunnen concentreren dan is kortere dagen goed vasten beter dan de lange dagen vasten en het daar zo moeilijk mee hebben dat je niet meer toe komt aan de spirituele kant. Naar mijn mening.
quote:stippensokken schreef op 30 juni 2014 @ 08:42:

[...]

Gewoon een nieuwsgierige vraag zonder te veroodelen:

De zon komt in NL momenteel op rond 5.20h (pin me niet vast op exacte tijden), waarom mag er dan maar tot 3.50h gegeten worden? Terwijl er 's avonds wel direct na officiële zonsondergang gegeten mag worden.

Ik ben nu op reis in een Islamitisch land, ik moet 's ochtends en 's middags wat meer zoeken naar eten, maar over het algemeen gingen de eerste drie dagen best goed. Alleen gister was ik even chagrijnig omdat de buschauffeur tijdens een 8 uur durende busrit stopte bij een restaurant dat gewoon dicht was. Ik heb toen ongewild meegevast. Gelukkig gaat de zon rond 19.30h onder en openen rond die tijd de food markets ook Je vast vanaf dageraad (ochtendgloren) en niet vanaf zonsopkomst. Dageraad is eerder dan zonsopkomst.
En dat alleen maar om een pasfoto?? Je vergeet ook maar even voor het gemak dat er steeds meer bedrijven alleen nog maar halavlees etc. klaarmaken en verkopen om de moslims niet voor het hoofd te stoten. Schiet nou toch op zeg. De islamisering hier is in alle hevigheid toegeslagen helaas. Ik zou graag zelf kiezen wat ik eet en niet dat er een dier is geofferd aan een of andere god met een voor ons zinloze spreuk. Ik word nu echt pissig. Jullie hebben zoveel vrijheid hier, alles kunnen jullie doen wat jullie god je opdraagt. En de Christenen worden afgeslacht, alleen maar omdat ze in Jezus geloven. Zijn we allemaal die Meriam al vergeten ???? Nu ik niet. En dan nu een beetje vroom lopen doen met elkaar. Vanavond hebben jullie weer een vol bord voor jullie snuffert staan en de werkelijk arme mensen hebben dat voorrecht niet. Die hebben geen hap te vreten. Worden op hetzelfde moment afgeslacht. En dan met dat suikerfeest?? Wordt er dagenlang gevreten dat het een lieve lust is toch?? En de arme mensen dan? Krijgen die van jullie een stukje baklava of een andere zoete hap. Nee , dat kan niet , dat is veel te ver weg, dus is deze hele actie zo zinloos als wat. En alleen aan de arme mensen denken daar is nog niemand gezond of rijk door geworden. Nu is het 4 weken afzien en vroom doen, daarna gaan alle remmen los, met van alles en nog wat. Zelfs extra politie is er voorgaande jaren ingezet om het tuig in toom te houden na die 4 weken. Schaamteloos gedrag was dat van die pubers en de ouders waren natuurlijk veel te druk met "gezellig doen" bij de familie. Ik houd mijn hart weer vast wat er dit jaar weer gaat gebeuren. .
quote:jo-elise schreef op 30 juni 2014 @ 13:46:

En dat alleen maar om een pasfoto?? Je vergeet ook maar even voor het gemak dat er steeds meer bedrijven alleen nog maar halavlees etc. klaarmaken en verkopen om de moslims niet voor het hoofd te stoten.Noem eens wat voorbeelden?

En dan nog, wat is er mis mee dat winkels, restaurants, etc., geld willen verdienen door iets te verkopen waar vraag naar is?

quote:Schiet nou toch op zeg. De islamisering hier is in alle hevigheid toegeslagen helaas. Ik zou graag zelf kiezen wat ik eet en niet dat er een dier is geofferd aan een of andere god met een voor ons zinloze spreuk.Jij wordt regelmatig door enge moslims overvallen die je dan dwingen hallal vlees te eten? Het is wat.quote:Ik word nu echt pissig. Jullie hebben zoveel vrijheid hier, alles kunnen jullie doen wat jullie god je opdraagt. En de Christenen worden afgeslacht, alleen maar omdat ze in Jezus geloven.Voor je helemaal schuimbekkend tegen de vlakte slaat: welke christen kan je noemen die pakweg de afgelopen 10 jaar in Nederland is "afgeslacht" wegens zijn of haar geloof? En wat kunnen alle moslims van Nederland daar precies aan doen?

Of wil je beweren dat we in Nederland maar wraak moeten nemen op moslims, vanwege wat aan de andere kant van de planeet gebeurt?

quote:Zijn we allemaal die Meriam al vergeten ???? Nu ik niet. En dan nu een beetje vroom lopen doen met elkaar. Vanavond hebben jullie weer een vol bord voor jullie snuffert staan en de werkelijk arme mensen hebben dat voorrecht niet. Die hebben geen hap te vreten. Worden op hetzelfde moment afgeslacht. En dan met dat suikerfeest?? Wordt er dagenlang gevreten dat het een lieve lust is toch?? En de arme mensen dan? Krijgen die van jullie een stukje baklava of een andere zoete hap. Nee , dat kan niet , dat is veel te ver weg, dus is deze hele actie zo zinloos als wat. En alleen aan de arme mensen denken daar is nog niemand gezond of rijk door geworden. Nu is het 4 weken afzien en vroom doen, daarna gaan alle remmen los, met van alles en nog wat. Zelfs extra politie is er voorgaande jaren ingezet om het tuig in toom te houden na die 4 weken. Schaamteloos gedrag was dat van die pubers en de ouders waren natuurlijk veel te druk met "gezellig doen" bij de familie. Ik houd mijn hart weer vast wat er dit jaar weer gaat gebeuren. .En intussen ben je zelf op welke manier actief voor de armen in de wereld?
quote:jo-elise schreef op 30 juni 2014 @ 13:46:

En dat alleen maar om een pasfoto?? Je vergeet ook maar even voor het gemak dat er steeds meer bedrijven alleen nog maar halavlees etc. klaarmaken en verkopen om de moslims niet voor het hoofd te stoten. Schiet nou toch op zeg. De islamisering hier is in alle hevigheid toegeslagen helaas. Ik zou graag zelf kiezen wat ik eet en niet dat er een dier is geofferd aan een of andere god met een voor ons zinloze spreuk. Ik word nu echt pissig. Jullie hebben zoveel vrijheid hier, alles kunnen jullie doen wat jullie god je opdraagt. En de Christenen worden afgeslacht, alleen maar omdat ze in Jezus geloven. Zijn we allemaal die Meriam al vergeten ???? Nu ik niet. En dan nu een beetje vroom lopen doen met elkaar. Vanavond hebben jullie weer een vol bord voor jullie snuffert staan en de werkelijk arme mensen hebben dat voorrecht niet. Die hebben geen hap te vreten. Worden op hetzelfde moment afgeslacht. En dan met dat suikerfeest?? Wordt er dagenlang gevreten dat het een lieve lust is toch?? En de arme mensen dan? Krijgen die van jullie een stukje baklava of een andere zoete hap. Nee , dat kan niet , dat is veel te ver weg, dus is deze hele actie zo zinloos als wat. En alleen aan de arme mensen denken daar is nog niemand gezond of rijk door geworden. Nu is het 4 weken afzien en vroom doen, daarna gaan alle remmen los, met van alles en nog wat. Zelfs extra politie is er voorgaande jaren ingezet om het tuig in toom te houden na die 4 weken. Schaamteloos gedrag was dat van die pubers en de ouders waren natuurlijk veel te druk met "gezellig doen" bij de familie. Ik houd mijn hart weer vast wat er dit jaar weer gaat gebeuren. .

Echt serieus, waar zit jouw probleem precies? Het hele leven is hier ingericht op christelijke waarden en normen. Vakanties worden verdeeld naar aanleiding van christelijke feestdagen. Voorlopig wordt daar nog meer rekening mee gehouden, dan met welk geloof dan ook, gezien de discussie over winkelopening op zondag. Maar als je maar hard genoeg schreeuwt, is het vanzelf waar.. of niet?

Oh.. en voor het geval je gaat denken dat ik ook zo'n verislamitischt figuur ben: ik ben blank, louter voorouders uit den Nederlanden, geen aanhanger van een geloof.

En wat mij betreft zou er best een goede vrijdag of tweede pinksterdag ingeleverd mogen worden voor een suikerfeest of lichtjesfeest of wat dan ook. Er is toch bijna niemand meer die weet waarvoor we die dagen vrij zijn. Maar nee.. op christelijke feestdagen moeten we vrij, en dan gaan schelden als andersgelovigen op hun eigen feestdagen vrij willen hebben
Later is nu
Ik MOET met kerst en pasen vrij zijn terwijl ik graag wil werken. Ik word onderdrukt door de joods-christelijke traditie
Oh en op zondag zou ik ook graag werken maar dan word ik weer onderdrukt. Boehoe.
Nou nou, jo-elise, het zit je wel hoog he? Ongelooflijk.
Ja inderdaad zitten er een aantal zaken mij heel hoog. Bij jullie blijkbaar niet, slaap lekker verder zou ik zeggen.
Ja ik probeer dit gewoon vol te houden. Ik heb de wilskracht er gelukkig wel voor. Maar dan en het vasten verbreken, bidden, taraweeh gebeden in de moskee, weer ontbijten en bidden, koran lezen, is allemaal erg krap in niet eens 5 uur tijd. Ik vind dan gaat de essentie ook een beetje verloren met het gehaast, naast de vraag of zo lang vasten wel gezond is. Maar het voelt ook niet goed om iets te doen wat niet zeker weten goed is snap je? Maar ik houd dit aan en dan zien we het wel.
quote:enlighten schreef op 30 juni 2014 @ 14:46:

Ja ik probeer dit gewoon vol te houden. Ik heb de wilskracht er gelukkig wel voor. Maar dan en het vasten verbreken, bidden, taraweeh gebeden in de moskee, weer ontbijten en bidden, koran lezen, is allemaal erg krap in niet eens 5 uur tijd. Ik vind dan gaat de essentie ook een beetje verloren met het gehaast, naast de vraag of zo lang vasten wel gezond is. Maar het voelt ook niet goed om iets te doen wat niet zeker weten goed is snap je? Maar ik houd dit aan en dan zien we het wel.

Dat illustreert dus dat irrationale waar ik het eerder over had. Je wéét en voelt dat het niet goed kan zijn, en dat kun je ook nog eens beredeneren, en tóch blijf je het maar doen. Omdat afwijken van de regels 'niet goed voelt'.

Timaatje zei dat ook al:

quote:timaatje schreef op 30 juni 2014 @ 13:24:

[...]

geleerden zijn er elk jaar over in discussie over, ivm de lange dagen en of het nog verantwoord is.

Persoonlijk zou ik het niet kunnen aanpassen, voelt voor mij niet lekker. Ik vind he ook moeilijk om genoeg voeding binnen te kijgen in de korte nacht en vooral ook genoeg slaaaaaap.Nu gaat het om iets onschuldigs als ramadan. Maar dat blind volgen van de 'regels', dat kan ook andere vormen aan gaan nemen. Het stuit mij tegen de borst, dat mensen niet meer zelf beslissen wat goed en slecht voor ze is. En zelfs hun gezonde intuitie opzij zetten om de leider te volgen.
.

Ja ik probeer dit gewoon vol te houden. Ik heb de wilskracht er gelukkig wel voor. Maar dan en het vasten verbreken, bidden, taraweeh gebeden in de moskee, weer ontbijten en bidden, koran lezen, is allemaal erg krap in niet eens 5 uur tijd. Ik vind dan gaat de essentie ook een beetje verloren met het gehaast, naast de vraag of zo lang vasten wel gezond is. Maar het voelt ook niet goed om iets te doen wat niet zeker weten goed is snap je? Maar ik houd dit aan en dan zien we het wel. Af en toe 24 uur vasten of een eetraam van 6-8 uur per dag is wel gezond voor je lichaam. Maar dat je geen water drinkt kan natuurlijk nooit goed voor je zijn. Verder is je leefritme van de dag naar de nacht verplaatsen natuurlijk ook slecht. Tenzij je van nature altijd al een nachtmens bent, is het voor mensen met 'n normaal dag/nachtritme natuurlijk echt niet goed om opeens nog te moeten gaan tafelen op de tijd dat ze normaal naar bed gaan.
@ eldorado: Wat wij elke maand doen is een x bedrag overmaken naar een land met grote gezinnen en die echt zo arm zijn als een kerkrat. Dat geld wordt gestort op de plaatselijke rekening van de desbetreffende supermarkt aldaar en dan krijgt dat gezin bericht dat ze voor dat bedrag op die dag boodschappen mogen halen. Geen drank, sigaretten of andere troep. Nee, echt iets voor de kinderen. Eten en drinken. Kijk, als iedereen dat doet, hoeft er niet zoveel honger en ellende te zijn in de wereld. Natuurlijk kunnen we niet iedereen helpen, dat moge duidelijk zijn. Maar we doen echt wel meer als aan deze mensen "denken". Dat bedoel ik , daar help je niemand mee.. misschien dat het jou een goed gevoel zou geven, mij zegt dat totaal niets, van alleen maar denken kan de kachel niet branden natuurlijk. Daadwerkelijk helpen, daar draait het uiteindelijk om.
quote:impala schreef op 30 juni 2014 @ 14:51:

[...]

Nu gaat het om iets onschuldigs als ramadan. Maar dat blind volgen van de 'regels', dat kan ook andere vormen aan gaan nemen. Het stuit mij tegen de borst, dat mensen niet meer zelf beslissen wat goed en slecht voor ze is. En zelfs hun gezonde intuitie opzij zetten om de leider te volgen.Religies/sektes zijn doorgaans niet gezond voor de mens. Het heeft niets meer met zelfdenkende mensen te maken, ze volgen klakkeloos een fabeltje wat iemand jaren geleden eens heeft verzonnen om het gepeupel in het gareel te kunnen houden in de toenmalige tijdsgeest. En ze laten die traditie niet mee evolueren met de ontwikkelingen van de mens, maar blijven in die ouderwetse traditie hangen. Het Katholieke geloof/christendom had ook een vastenperiode vroeger, maar dat wordt allang niet meer gepraktiseerd (tenzij misschien wat extreme uitzonderingen), zelfs niet als ze nog regelmatig de kerk bezoeken.
quote:jo-elise schreef op 30 juni 2014 @ 15:03:

@ eldorado: Wat wij elke maand doen is een x bedrag overmaken naar een land met grote gezinnen en die echt zo arm zijn als een kerkrat. Dat geld wordt gestort op de plaatselijke rekening van de desbetreffende supermarkt aldaar en dan krijgt dat gezin bericht dat ze voor dat bedrag op die dag boodschappen mogen halen. Geen drank, sigaretten of andere troep. Nee, echt iets voor de kinderen. Eten en drinken. Kijk, als iedereen dat doet, hoeft er niet zoveel honger en ellende te zijn in de wereld. Natuurlijk kunnen we niet iedereen helpen, dat moge duidelijk zijn. Maar we doen echt wel meer als aan deze mensen "denken". Dat bedoel ik , daar help je niemand mee.. misschien dat het jou een goed gevoel zou geven, mij zegt dat totaal niets, van alleen maar denken kan de kachel niet branden natuurlijk. Daadwerkelijk helpen, daar draait het uiteindelijk om.

Lief van je.

En de andere vragen?

Ja ik probeer dit gewoon vol te houden. Ik heb de wilskracht er gelukkig wel voor. Maar dan en het vasten verbreken, bidden, taraweeh gebeden in de moskee, weer ontbijten en bidden, koran lezen, is allemaal erg krap in niet eens 5 uur tijd. Ik vind dan gaat de essentie ook een beetje verloren met het gehaast, naast de vraag of zo lang vasten wel gezond is. Maar het voelt ook niet goed om iets te doen wat niet zeker weten goed is snap je? Maar ik houd dit aan en dan zien we het wel. Behoor jij tot een hele extreme variant dat je de hele nacht wakker blijft om te bidden? Dacht dat het gebruikelijk was om na zonsondergang een flinke maaltijd in je mik te proppen en daarna te gaan slapen. Anders kun je toch helemaal niet meer functioneren in je baan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven