Suicidaal

15-07-2014 09:49 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het vele maanden aangehoord te moeten hebben, 'alles gaat slecht, niets is mij gegegunt, waarom ben ik er nog, ik pak de eerst komende trein, enz.', kan ik nu wel inzien dat het echt serieus is. Voorbereidingen zijn zelfs al getroffen, de manier waarop is me verteld, het moet een ongeluk lijken, verzekeringen zijn verhoogd, schulden grotendeels afbetaald, zelfs een testament is opgemaakt.

Hij gaat het doen, alleen ik weet niet wanneer, iedere dag kan het zover zijn.

Het voelt heel wreed en slecht, maar na wat ik heb meegemaakt en dat ik inzie hoe hij zich voelt is het misschien de beste oplossing. Niet dat ik het wil, hij komt er alleen niet meer uit en wil geen hulp wat hij ook heeft aangegeven aan zijn begeleiders. Die doen dan ook helemaal niets aan de situatie.

Kan je om iemand heen een gedwongen opname regelen?

Zoals hij praat is hij niet alleen een gevaar voor zichzelf, ook voor anderen. Ik stap niet meer bij hem in de wagen, ga er het liefst niet meer heen omdat ik niet weet hoe hij kan doorslaan met zijn gedachten, maar ik KAN het niet loslaten, op een of andere manier ben ik bang dat hij niet alleen zichzelf wat aandoet. Ik wil niet mee, ik ben gewoon wanhopig en radeloos. Ik krijg zelf al hulp, maar dit schiet niet voldoende op voor mij.

Ik kan de steun niet meer opbrengen, maar wanneer ik hem ECHT verlaat kan ik nog niet rustig op de bank zitten. Bang dat hij me opzoekt, of meerdere, in ieder geval niet alleen zichzelf. Hij dreigt ook, niet op mij gericht, maar wel mijn naasten. Ik ben radeloos, waar kan ik heen dat ik op een veilige plek ben, voor mijn gevoel is dat niet eens in mijn eigen huis, ook al heeft hij geen sleutel. Hij is gek, onvoorspelbaar, wisselt van uur op uur van stemming, zadelt mij ermee op en doet het in een goede bui af als een lachtertje.

Hij wil rust, maar ik inmiddels ook. Ik denk inmiddels zo slecht over de situatie dat ik denk doe het dan, doe het wel alleen jezelf aan, dan heb je rust die je zoekt, maar dan leef ik ook niet meer continu in angst en bezorgdheid

Ik voel me hier zo slecht om. Niemand begrijpt mijn gedachten hierom, dat ik de knoop niet doorhak, maar ik hoop dat iemand mij hier wel begrijpt, dat ik gewoon bang ben, misschien onterecht bang, maar ik leef continu met hoge stress.

Waar kan ik heen als het MIJ teveel wordt? Op stel en sprong als ik bang ben dat hij naar mij toekom, want ik ga daar niet meer heen, ik trek het nu ECHT niet meer. Waar ben ik veilig? Hoe moet ik met hem omgaan als hij me zulke dingen stuurt, opbelt, foto's stuurt, video's, enz. ik kan het alleen ontlopen met een blokkade, maar dan ben ik bang dat hij flipt.

Hoe moet ik ermee omgaan? Wat kan ik doen? Hoe help ik mezelf hieruit? Hoe wordt ik echt weer veilig?
In zo'n geval kan iemand gedwongen worden opgenomen. Neem contact op met zijn begeleiders.
Cum non tum age
Is hij je partner TO? Door je post denk ik dat niet. In elk geval adviseer ik je samen met hem hulp voor hem te zoeken: dit kun je niet alleen! En welke mensen heb jij om je heen die jou kunnen steunen?
Je kunt contact opnemen met de crisisdienst in jouw woonplaats en de zaak aan hen voorleggen. Vermeld er ook bij dat je bang bent dat hij ook schadelijk kan zijn voor derden!
Even loepen is een tip.

Hij is mijn vriend ja, maar ik ben al bij hem weggegaan. Ik ben niet zomaar weg gegaan, dit heeft een duidelijke reden die nu maar weer de kop opsteekt. Hij kan zich totaal niet in mij inleven, alleen ik ik ik. Sinds ik weg ben is hij doorgeslagen. Ik krijg ook de schuld nu van alles. Hij is teleurgesteld, slachtofferrol.

Ik ben ziek van de stress, echt ziek.

Zelf krijg ik psychische hulp, maar dit is voor deze situatie niet voldoende.

@Noa, ik durf het niet eens te regelen, want hij wil het echt niet, heeft dit ook uitgesproken aan psych/maatschappelijk werker/ begeleiders. Deze doen inderdaad dus gewoon niks, ik snap het niet, hij is een gevaar.
wat zwaar lijkt me dit. Ik wens je veel sterkte.

Wat redhothead zegt: wie is er voor jou, voor raad, advies en steun?
Dup, ik zit mobiel dus loepen gaat niet, maar wat als je hem nu gewoon laat gaan? Zou je niet eens kunnen proberen vrede te hebben met het feit dat hij echt niet meer kan? Dat de dood een goede optie is in dit geval?

(Makkelijk lullen, snap ik, maar zo ga je kapot en das natuurlijk niet de bedoeling)
De crisisdienst zal altijd (wanneer ze je serieus nemen en het de moeite waard vinden) eerst een (onverwacht) bezoek aan hem brengen en dan doet een psychiater ter plekke een beoordeling. Als de psychiater de persoon in kwestie in staat acht tot het schaden van zichzelf en/of derden, dan kan er besloten worden tot gedwongen opname.

Bedenk dat een gedwongen opname niet snel gedaan wordt. Wat gebeurt er als de psychiater niet besluit tot opname? Is de persoon in kwestie dan direct achterdochtig naar jou? En kan hij je dan iets aandoen?

Mocht hij ook maar op enige manier jou bedreigen, dan kun je 112 bellen. Als je de crisisdienst al op de hoogte hebt gebracht, dan kun je dit ook melden bij 112 (dat hij bekend is bij hen m.b.t. psychische problematiek en mogelijke agressie naar zichzelf en anderen).
Gedwongen opname in de psychiatrie.
Ik denk dat als je aan de politie of crisisdienst kan laten zien dat je voor je eigen leven vreest, dat er dan wel actie wordt ondernomen. Daar zijn regels voor, ook voor bescherming, toch?
@lionliy, een psycholoog, voor de rest niemand behalve personen die eerder al riepen ga daar weg. die zullen nu alleen maar harder roepen. ik durf het niet eens meer te vertellen.

Zijn omgeving ziet mij als de persoon die bij hem weg ging en dat hij nu zo zwaar depri is met neigingen is aan mij te verwijten. Ik heb geen hart.

Ik heb maanden lang genoeg gevochten, niemand kreeg mee wat er dag in dag uit speelde, niemand moest hetzelfde meemaken als ik, er werd mooi weer gespeeld zowel door mij als door hem. Door hem nog wel meer, waardoor zijn omgeving nu denkt dat ik er gewoon geen zin meer in had, maar ik ben radeloos geweest en nu nog steeds.
Sterkte ...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Er is een bezoek aan hem gebracht, hier was ik niet bij natuurlijk. Er zijn twee personen bij hem langsgeweest, zijn maatschappelijk werker en nog iemand. Wie weet ik niet, maar ze zijn van het GGZ.

Wat er beoordeeld is weet ik ook niet, hij weet het zelf niet eens meer omdat hij zichzelf had platgespoten met allerlei middelen.

Wat zou dit geweest kunnen zijn?
Voor je eigen veiligheid zou je ook naar een blijf van mijn lijf huis kunnen, tijdelijk.
quote:waranaka schreef op 15 juli 2014 @ 10:02:

Is de persoon in kwestie dan direct achterdochtig naar jou? Misschien... misschien niet vanwege zijn bezoek van vorige week. En kan hij je dan iets aandoen? 200% ja

Mocht hij ook maar op enige manier jou bedreigen, dan kun je 112 bellen. Als je de crisisdienst al op de hoogte hebt gebracht, dan kun je dit ook melden bij 112 (dat hij bekend is bij hen m.b.t. psychische problematiek en mogelijke agressie naar zichzelf en anderen).
quote:duppster schreef op 15 juli 2014 @ 10:07:

Er is een bezoek aan hem gebracht, hier was ik niet bij natuurlijk. Er zijn twee personen bij hem langsgeweest, zijn maatschappelijk werker en nog iemand. Wie weet ik niet, maar ze zijn van het GGZ.

Wat er beoordeeld is weet ik ook niet, hij weet het zelf niet eens meer omdat hij zichzelf had platgespoten met allerlei middelen.

Wat zou dit geweest kunnen zijn?Het is mogelijk dat dit een bezoek was voor een beoordeling over hoe ernstig hij eraan toe is. Maar bij de crisisdienst gaat meestal de eigen hulpverlener niet mee.
Bij die mensen die zeggen dat je weg moet, zit daar iemand bij die tenminste een week met je op vakantie zou willen? Volgens mij is het van het grootste belang dat jij nu afstand neemt en veilig bent. Een paar 100 kilometer verderop gaan zitten in de zon dat lijkt me heel erg goed voor jou.

Wat dit gaat zo uitdraaien op een crisisopname voor jou als het zo door gaat.
Ik zou in jouw situatie contact opnemen met de crisisdienst. Je kunt dan ook over iemand advies vragen zonder meteen zijn naam te noemen. Dat kan altijd nog.

Vertel waar je bang voor bent. Vooral dat je ook bang bent dat hij een gevaar is voor anderen. Dat hij zichzelf iets aan wil doen, maar dat je bang bent dat hij ook anderen iets aandoet.
quote:duppster schreef op 15 juli 2014 @ 10:07:

Wat zou dit geweest kunnen zijn?Waarom bel je het GGZ niet op of zijn maatschappelijk werker?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@Suze02, nee vakantie is voor mij nog niet mogelijk ivm werk, ik ben er wel heel erg aan toe. Psychisch bij mij zit het wel "goed" alleen ik ben mentaal helemaal op en wordt door dit alleen verder uitgeput. Ik heb nu hulp om alles op een rijtje te zetten en van me af te kunnen praten.

@Waranka, een blijf van mijn lijf huis is toch alleen voor mishandeling? ik kan niet zomaar weg van mijn huis, ik heb meer om voor te zorgen dan alleen mezelf

@Mylene_Valerie, omdat ik bang ben dat hij hierachter komt en het me kwalijk neemt. Hij neemt me al zoveel onterecht kwalijk waardoor hij nu zo is en ik kan me alleen maar voorstellen dat het nog erger wordt door zo'n actie.
ggzcentraal:

24-uurs acute psychiatrie (crisisdienst)

Het programma 24- uurs acute psychiatrie (crisisdienst) heeft als belangrijkste functie patiënten die acute psychiatrische hulp nodig hebben een snelle opvang en behandeling te kunnen bieden.

24-uurs acute psychiatrie (crisisidienst) is één van de voordeurfuncties van GGz Centraal binnen de regio Gooi en Vechtstreek. Dat betekent dat een patiënt direct door de verwijzer (in de meeste gevallen door de huisarts) voor dit programma wordt aangemeld. Het gaat om patiënten met ernstige psychiatrische problematiek die, als zij niet onmiddellijk of uiterlijk binnen 24 uur worden behandeld, ernstig gevaar lopen of veroorzaken.

De eerste acties zijn er op gericht om de bestaande crisis te verminderen. Gelijktijdig wordt de aanpak van problemen bepaald voor de korte termijn. Dit leggen wij vast in een (voorlopig) behandelplan. Behandeling binnen dit behandelprogramma is meestal structurerend van aard en gericht op behoud en herstel van evenwicht. De behandeling krijgt die intensiteit die nodig is. Bij voorkeur ambulant met één of meer crisisinterventies, maar deeltijdbehandeling of klinische opname kan ook overwogen worden.

De hulpverlening kan plaatsvinden op vrijwillige basis. In een aantal gevallen kan gedwongen opname noodzakelijk zijn. Dit kan alleen binnen het wettelijk kader van de Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ), de In Bewaring Stelling (IBS) of de Rechterlijke Machtiging (RM).

Het programma 24-uurs acute psychiatrie (crisisdienst) werkt vanuit de Rembrandthof in Hilversum. Huisartsen weten hoe ze dit programma kunnen bereiken.
quote:duppster schreef op 15 juli 2014 @ 10:43:

@Mylene_Valerie, omdat ik bang ben dat hij hierachter komt en het me kwalijk neemt. Hij neemt me al zoveel onterecht kwalijk waardoor hij nu zo is en ik kan me alleen maar voorstellen dat het nog erger wordt door zo'n actie.

Dan neemt hij het je maar kwalijk. Kwaad is hij toch al op je. Je moet nu aan jezelf denken. Straks doet hij je wel iets aan en dan kan je het niet meer navertellen.

(ik heb het ook een keer gemeld bij de behandelaar van mijn ex, ja hij was ook kwaad maar beter dat iedereen weet wat voor wandelende bom hij is, dan achteraf zeggen `had ik maar ..... `.)

Jouw veiligheid is op dit moment het belangrijkste. Zijn hulpverleners moeten maar voor hem zorgen. Jij bent zijn hulpverlener niet en door omstandigheden is het makkelijk om jou de schuld te geven maar je weet zelf ook wel dat het niet zo is. Tijd om nu aan jezelf te denken voordat je er zelf aan onderdoor gaat.

Heb je vrienden waar je heel even naar toe kan gaan? Of familie?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mylene ik heb alleen de mensen waar ik naartoe kan gaan, waarvan hij dreigt dat hij die liever met zich meeneemt. Ik wil hun niet in een gevaarlijke situatie brengen.
Heftig. Sterkte to.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven