internetverslaving

18-07-2014 10:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er hier iemand wel eens last gehad van internetverslaving? Ik vind van mezelf dat ik teveel naar het internet verlang en het staat nu mijn leven en andere bezigheden steeds vaker in de weg.

Ik las op internet over de symptomen:

U blijft veel tijd doorbrengen op het internet, ondanks signalen uit de omgeving en uw eigen besef dat dit niet goed is.

U komt niet meer toe aan de dingen die u belangrijk vindt, maar die u wel zou willen doen. School/werk, relatie en sociale contacten lijden onder het vele internetgebruik.

U verwaarloost uw gezondheid en persoonlijke verzorging.

Doordat u ’s nachts veel tijd doorbrengt op internet krijgt u slaaptekort en wordt fysiek minder fit.

U heeft last van lichamelijke klachten als droge of branderige ogen of RSI.

U bent onrustig als u niet kunt internetten; als u niet online bent denkt u alleen maar aan internet.

U heeft onthoudingsverschijnselen als angst, irritatie en prikkelbaarheid.

U schaamt zich voor het vele internet gebruik.

U liegt tegenover uw omgeving over de frequentie en de tijd die u aan internet besteedt.

Ik ben trouwens gevoelig voor verslavingen, tenminste dat zegt mijn vriend, want ik noem het obsessies of interesses. Niet echt ernstige dingen, geen drugs of alcohol, maar toch. Zo heb ik bepaalde typen voedsel, maar bijvoorbeeld ook hobbies, waar ik volgens mijn vriend in doorschiet. Zo heb ik een tijdje minimaal 4x per week sushi gegeten, wilde ik gedurende een aantal weken elke vrije minuut aan een bepaald spel op de computer zitten, kon ik de zelfde serie of film wel drie keer achter elkaar kijken op een avond, en was ik helemaal geobsedeerd door een bepaald land, de cultuur en de mensen. En dan niet steeds hetzelfde, maar steeds wat anders (ander eten, andere spellen, andere film/serie, ander land). Ik zelf heb daar niet veel last van, want het zorgt ervoor dat ik me beter kan focussen, ik heb in die perioden van opperste interesse veel energie en ik vind het leuk om ergens zo intens mee bezig te zijn.

Maar nu dus de internetverslaving. En die houdt me weg van gezond leven, harder werken, andere dingen doen die ik graag wil doen. Ik vraag me alleen af wat voor soort oplossing ervoor is. Erkennen dat er een probleem is, is al het halve werk. Maar dan? Ik merk wel dat ik het anders wil, maar het lukt me niet zo goed. Net zoals familieleden wel wilden stoppen met roken, maar dat lukte ook niet altijd. Of vriendinnen die gezonder willen eten, net zoiets. En ook schaam ik me ervoor richting mensen die ik ken en probeer ik net te doen of het er niet is. Hoe kweek je de wilskracht ermee te stoppen of, liever nog, het in controle te houden?
Wat helpt is om er iets anders voor in de plaats te doen en te minderen. Gooi je smartphone de deur uit (als ik er een zou hebben, weet ik zeker dat ik helemaal niets meer zou doen). Ga overdag iets heel anders doen en kruip niet achter de pc. Geef jezelf toestemming om in de avond pas weer te mogen internetten.

Ik herken het wel, ik kan ook volledig opgaan in iets. Ik zou nu eigenlijk al moeten hebben gedoucht en naar de markt zijn gegaan. Maar ik zit hier nog te forummen. Ik heb een dagje vrij, dus dit gaat van mijn zonnebaadtijd van vanmiddag af. Ik zet dus na deze post resoluut de laptop uit. Sterkte!
Hoeveel uur per dag internet je? En wat voor soort dingen laat je ervoor? Vind je het zelf ook een probleem of vindt alleen je vriend dat?
Goed zo Doreia! Ik heb dan inderdaad ook dat ik denk van ik heb geinternet dus dat gaat dan van de tijd voor hobbies of sport af, maar uiteindelijk betekent dat dat ik dan helemaal niks meer doe behalve internetten en werken. Niet echt inspirerend.

Ik werk met de computer, en heb daarbij ook internet nodig voor werk, dus zonder computer en internetverbinding is niet echt mogelijk.

Pff, hoeveel uur? De hele dag door zit ik wel op computer. Wat laat ik? Sporten, gezond eten halen bij een supermarkt die net wat verder weg is, rustig shoppen in plaats van gehaast, mijn werk niet goed doen of niet snel genoeg doen, vrienden en familie bellen, mijn post en rekeningen etc. Ik vind het een probleem, want het is zo nutteloos....
Ben ik weer

Ik werk ook met computer en internet. Heb een eigen kantoor aan huis. Inmiddels heb ik met mezelf afgesproken dat ik in de ochtend mijn eigen dingen doe en pas in de middag achter de computer ga zitten. In de weekenden blijft vanaf nu de computer uit. En zo meteen, heb inmiddels gedoucht en het huis opgeruimd, stap ik op de fiets naar de markt en ga daarna lekker in de tuin zitten met mijn voetjes in een emmer water.

Je moet er zelf iets aan willen veranderen. Je moet er dusdanig last van hebben om het anders te willen. Ik baal bijvoorbeeld dat ik nog steeds 2 melkflessen heb als benen, omdat ik binnen blijf. Dat stoort en dus doe ik er nu iets aan.
Ik noem dat hyperfocus. Heel herkenbaar.baar en vrij onschuldig.

Moet pas op gaan passen als ik slecht ga slapen, zelfs geen slaap meer heb, if honger, of dorst. Dan sla ik te ver door.

Ach ja...het is ps een probleem als je het zo ervaart.
Oh sorry: niet goed gelezen, dat doe je dus al, het als een probleem ervaren.
Hyperfocus, ja dat is het wel. Heel fijn vind ik het, geen problemen heb ik ermee. Maar ik heb wel problemen met de niet geen focus.

Ik zou graag in de ochtenden mijn ding doen. Maar ik werk dan wel vanuit thuis, maar heb wel een baas. En die wil gewoon dat ik uren maak, ookal ben ik niet productief. Daarom wil ik eigenlijk een andere baan.

Maar nu ben ik dus bang dat ik me in die nieuwe baan niet zou kunnen focussen en dan ontslagen wordt. Mijn zelfvertrouwen is al niet zo goed meer, doordat ik het idee heb niks te kunnen, maar zou dan nog verder in de grond zakken.

Ik denk dat hetgeen ik gestudeerd heb, me opeens niet zo meer kan boeien. Ik had tijdens mijn studie en daarna tijdens mijn werk voldoende focus (of zelfs hyperfocus). Ik vond het oplossen van problemen op mijn vakgebied ook super. Maar nu na 10 jaar wil ik liefst gewoon iets heel nieuws, iets anders, iets moeilijks. Wat ik nu doe vinden anderen wel moeilijk, maar ik weet dat ik het kan en dus ik het niet zo spannend meer. Dus wil ik eigenlijk iets nieuws gaan doen en dat nieuws is iets waar anderen van zouden zeggen dat het makkelijk is, maar wat voor mij persoonlijk wel een uitdaging is (en daardoor interessant en daardoor leuk).

Maar na 10 jaar wil ik waarschijnlijk weer iets anders?
Zet een deadline op die hyperfocus. Je vindt een onderwerp ineens heel interessant, zet vervolgens je kookwekker of stel een alarm in op je telefoon, en ga dan heerlijk 2 uur (bijv.) alles over dat onderwerp lezen. Zodra de tijd om is, ga je wat anders doen, en dan liefst niet op de computer, maar iets waarbij je in beweging komt.

Het is helemaal niet erg om elke 10 jaar wat anders te willen. Een kennis van me heeft vijf bedrijven (mede-)opgericht, allemaal in een heel andere sector. Als het bedrijf eenmaal draait, vindt hij het niet meer interessant en dan duikt er een andere interesse op, waar hij zich dan helemaal in verdiept en vervolgens rolt er weer een nieuw bedrijf uit.

Niet dat je bedrijven moet gaan oprichten, maar meer om aan te geven dat het toe zijn aan nieuwe uitdagingen af en toe helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Kun je een studie volgen tijdens je huidige werk? Of op een andere manier naar een andere baan toe werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven