Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
@Summer: leuk de hoge veluwe loop. Maar vergis je je niet in de datum? Op de site staat dat deze op 5 oktober is. Ik wil deze ook gaan lopen, dat is net twee weken na de bridge to bridge. Of bedoel jij een andere hoge veluwe?

De Zeven heuvelen loop lijkt me ook erg gaaf om te doen maar dat zit er dit jaar echt niet in ha ha. Eerst zien dat ik straks kan opbouwen naar de 10 km. Misschien volgend jaar?

@Martini: bruiloft was erg gezellig gisteren. Leuk bruidspaar wat het feest in eigen tuin gaf. Waren er de hele dag dus best vermoeiend en was vergeten vrij te vragen op het werk dus kon niet lekker uitslapen.

Ik heb morgen 08:30 uur afspraak bij de dokter. Ik ga ervan uit dat het allemaal wel meevalt en dat het (waarschijnlijk de tijd van het jaar is) dat mijn benauwdheid nu opspeelt. Mijn broer heeft zelf hele zware astma. Ik heb vroeger als kind wel bronchites gehad dus kans is groot dat ik ook licht astmatisch ben. Maar kan geen kwaad om het nu eens even goed na te kijken toch. Ik laat het uiteraard weten.
quote:Chardonnay schreef op 15 juli 2008 @ 20:49:

ik kon mijn bed vanmorgen niet echt uitkomen. Vanavond had ik ook geen puf. Dus morgen een nieuwe poging.

:( Najaaaaaahhh?! Sjar heeft écht een léven... tssss...
Computer says nooooo
@Audrey: haha.. ik vergis me zeker in de datum ja! We hebben het over dezelfde datum! Leuk dat jij die gaat lopen, kijken of we elkaar daar gedag kunnen zeggen?? Meer geinteresseerden?

En laten we dan zeggen dat we zevenheuvelen volgend jaar doen. Volgens mij is het de goden verzoeken om die dit jaar te willen doen.. Niet alleen 15 km -dat zou ik denkelijk tegen die tijd nog wel redden- maar die heuvels..
Computer says nooooo
... en succes morgen bij de dokter!!
Computer says nooooo
Annie: is echt ongelooflijk joh. Wat een megapech kun je hebben. Maar dat er nog steeds zulke mensen zijn, bah!

Summer: die in eindhoven; dacht idd dat dat ook een 10k was, maar was maar 6km zag ik gister. Utrecht lijkt me ook leuk; zeker zo door de stad. De veluwe klinkt ook echt mooi, maar denk dat ik dat wat te ver vind (maar is het 5-8?? Das al over n paar weken) zie dat het 5-10 is

Geweldig gelopen trouwens! Super joh; die 10km moet je makkelijk lukken dit najaar. Die 15 km zou voor jou idd nog te doen kunnen zijn in november, maar die heuvels die lijken me het ergste. Dat doet volgens mij een grote aanslag op je conditie. Volgend jaar is een beter idee ja.

Char: kom op he. T komt wel weer goed. T is ff afzien, maar uiteindelijk loop ook jij weer fluitend 5km (en verder!).

Audrey: goed dat je evne naar de dokter gaat; je kunt maar weten wat er aan de hand is nietwaar?! En probeer goed je rust te nemen ja, dat is toch wel heel belangrijk! Succes bij de dokter morgen (zal voor duimen)

Revival: ook jij kunt 7 minuten!!! Ik dacht elke keer dat ik half dood ging, maar dacht steeds 'ik geef verdorie niet op' en toch steeds gelukt. Dus kom op!

Miepie: leuk he, dat je jezelf elke keer weer verbaasd met wat je allemaal kunt. Dus ook die 'o my god- are you kidding me' 7 minuten gaan je lukken!

Ik heb daarstraks ook weer gelopen. Nu een vrij kort loopje (30 min), maar met intervallen. Heb les 1 en deel les 2 van serie 1 gedaan; en dan bij het wandelen rustig rennen en bij het rennen in hoog tempo rennen.
@Shift, dag te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd!

@Martini, in het najaar tien km ga ik ook nog niet redden. Ik weet niet in welke regio je woont, maar er is ergens halverwege september een loop in Dordrecht, waarbij je zowel de 5 als de 10km zou kunnen doen. Ik had mezelf beloofd mee te doen aan in ieder geval de 5! Nu nog even kijken dat mijn vakantie geen roet in het eten gooit (he, bah, die vakanties ook altijd )

Nu even heel erg de egomodus aan:

HET ZIT ER OP! Ik heb net de laatste les van reeks 1 gelopen. Ik moest 10-1-20, maar heb gewoon maar doorgelopen, 31 minuten dus. Iets meer dan 4,5 km achter elkaar!

Oh, ik ben zo fier, zo fier!!!!!!

En dan nu? Ja , euh, reeks 2??? Iemand hier al tips voor me over dat rare versnellen? Ik heb nou niet echt zomaar een stuk waarvan ik precies weet hoe veel meter het is. Even 4x 100 sprinten bijvoorbeeld, dat wordt dus echt helemaal niks! Echt helemaal niks! Dit soort dingen zitten toch in reeks 2? Tell me, nog meer ervaren-loopgenoten!

Hahahaha, ik ben er! Ongeveer 11,5 week geleden ben ik er aan begonnen, dus zo heel veel heb ik ook nog eens niet gespijbeld!

Oh, ik ben zo fier, ik ben zo fier! Het laatste stuk heb ik naar huis gehuppeld van blijdschap, ik moest gewoon lachen. Terwijl er mensen waren die mij aankeken alsof ik opgenomen moest worden in een inrichting, was er ook een klein lief meisje dat besloot met mij mee te huppelen! Is dat niet lief!!!!

He meiden, super veel succes. Ook ik dacht bij les 1 dat ik het NOOIT zou kunnen, maar het kan dus!

Ik hoop nog op ervaringen voor de tweede reeks en tips voor de intervallen!

Oh ja, en Whopper: NIET LOPEN VOORDAT HET WEER MAG VAN DE DOKTER! Sjow! ( en dan voor de beterschapswensen uiteraard nog: )
@Marianne goeoeoeoeoed man!!! Heel terecht fier hoor, super gedaan!

@Whopper voorzichtig doen joh, het zou zonde zijn als je door net ff te vroeg beginnen later weer rustiger aan moet doen.

@Annedepannie shiiit zeg wat balen zeg, wat een etters!

Nou... ik ga schoentjes aandoen en ff lekker rennen. Deze hele week les 2, tenzij het hele goed gaat maar dit voelt goed hoor. Beetje de druk eraf, heb nu het gevoel dat ik dit toch wel moet halen zeg maar
SUPER Marianne. je mag idd trots op jezelf zijn

@ twompie. hoop dat je het droog gehouden hebt. het regende hier best wel ff hard rond 10 uur
Bedankt voor alle felicitaties! Heb een erg leuke verjaardag gehad, niet iedereen was er al, maar daarom volgt zaterdag deel II!

Audrey, ik ben nog een beetje vroeg, maar hoe was het bij de dokter? Heeft hij je nog iets voor die benauwdheid gegeven? Hoop iig dat je er mee verder kunt en niet meer zoveel last van hebt!

Summer en alle andere (toekomstige) 7heuvelen-fanatiekelingen, echt, diep respect! Ik woon in Nijmegen en ken 'm dus, maar zelfs met de fiets zijn die heuvels amper te doen! Ik laat het dus nog wel een paar jaartjes aan me voorbij gaan, maar als jullie 'm gaan rennen zorg ik wel voor een aanmoedigingscommitée!

Marianne, geweldig gedaan! Ook een "dikke proficiat" voor jou! Laat die mensen maar denken dat je richting een inrichting moet, jij hebt wel mooi die 27 lessen helemaal uitgerend! ;)

En wat rode hoofden betreft; dat is wel weer een teken van een erg goede doorbloeding en dat verlaagt ook vást de kans op rimpels, uitgezakte oogleden, puistjes etc. etc. etc. etc.!
En ohja, wat hardlopen betreft, vanmiddag/avond les 11! Wat vinden jullie btw het fijnste tijdstip om te rennen? 's Ochtends vroeg, uurtje na het eten of 's avonds laat?

Vanwege mijn bezigheden overdag ren ik vaak na het eten, maar merk dat ik dan veel last heb van steken (ook al wacht ik 1,5 uur). Ren dus liever later op de avond (21.00u-22.00u), maar dat vind ik toch niet altijd zo'n heel geweldig idee omdat het in het park dan heel rustig is..
Ik heb net eindelijk weer eens evy gehoord

Ik had haar best wel gemist. Nou ja, les 7 zit er op. Ben fier op mezelf.
Wow Marianne, goooehhooeeedd!! Nu dus serie twee, leuk zeg. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet.

Audrey, wat zei de huisarts over je benauwdheid?

Chardonnay, lekker vroeg wezen lopen zeg! Ik heb wel respect voor de ochtendlopers, ik ben totaaaaal geen ochtendmens, moet mezelf echt mn bed uit sleuren, ik zie mezelf dus ook nog niet 'sochtends lopen!

Shift, ik loop het liefste na m'n werk, vóór het eten. Als ik na het eten ga word ik echt vreselijk misselijk en krijg ik steken tijdens het lopen. Zelfs als ik 1,5 á 2 uur wacht voelt het niet prettig, dus ik probeer altijd voor het eten te lopen. Ik kan me voorstellen dat 'sochtends ook erg lekker is, maar zoals ik al zei, opstaan is elke ochtend weer een crime bij mij...

Hoe ging jouw les Twompie?

Ik ga vanmiddag / vanavond voor les 15, ben benieuwd hoe die me afgaat. Moet zeggen dat ik nog steeds een klein beetje spierpijn heb van les 14, maar ik wil vandaag persé lopen... wish me luck!

Fijne (loop)dag allemaal!!
Marianne, gefeliciteerd!! Ik ben fier op je!

En Summer, wat ga jij goed!

Fiba, neem je rustdagen!! Die zijn er echt niet voor niks!
Natuurlijk lukt je dat Revival!
Annie, wat een pech zo vlak achter elkaar......

Marianne, super!! Het kan dus echt: 30 minuten achter elkaar lopen.

Chardonnay, welkom terug in het ritme lieverd.

Fiba, ik merk dat ik standaard twee rustdagen nodig heb, ben na één rustdag nog niet voldoende hersteld.

En dan even de egomodus (zoals het hier zo mooi genoemd wordt) - gisteravond les 21 gelopen. 10-10-12. Helemaal niets gesmokkeld, alles netjes volgens Evy en in één poging gelukt. Toen Evy zei dat de les afgelopen was, kon ik me niet inhouden en heb ik even gejuicht . Ik had nooit gedacht zo ver te komen en ik ben zeker nog niet klaar.
quote:helleveeg schreef op 16 juli 2008 @ 08:23:

Natuurlijk lukt je dat Revival!
En Shift, ik loop meestal 's avonds na negenen. Zorg dat ik voor 7 uur mijn eten binnen heb, niet teveel en geen rauwe tomaten/uien. Oh en pannenkoeken is ook geen goed idee.

En fijne tweede-verjaardag alvast zaterdag.
Even kort (zit nu op mijn werk Evy opnieuw te downloaden oho). Vanavond les 23 of 24 lopen (even kijken waar ik ook al weer ben gebleven). Het einde is in zicht.

Net even alle berichtjes snel doorgelopen, iedereen gaat nog steeds goed lees ik, goed zo! Zonder Evy lopen was van de week wel raar (wat hijg ik zeg!), maar ook wel weer lekker, je hoort nog eens wat omgevingsgeluiden. Toch merk ik wel dat als ik Evy op mijn kop heb, ik me helemaal daarop concentreer, dat loopt ook wel erg lekker. Heb er weer zin in vanavond!

Suc7 allemaal weer met lopen!
quote:bergamot schreef op 16 juli 2008 @ 09:14:

Toen Evy zei dat de les afgelopen was, kon ik me niet inhouden en heb ik even gejuicht Haha, herkenbaar! Ik begin spontaan te juichen en te klappen als Evy na het laatste loopstukje 'proficiat!' in mn oor tettert (om me er vervolgens van bewust te worden dat dat er heel raar uitziet) Ben iedere keer weer zo trots fier op mezelf!
Gisteren dit topic ontdekt en aangezien ik mijn 'innere Schweinehund' de afgelopen week niet van mijn bank kon jagen (en in mijn sportspulletjes) de boel maar s gedownload op m'n ipodje. Ik heb ik dec een autoongeluk gehad en liep voor die tijd 2 uur (dus ergens tussen de 15-20 km). Ik merkte vorige week dat mijn conditie echt achteruit gehold is. Kwartiertje was al voldoende. Dus baalbaalbaal. Nu gisteren met Evy, als een soort personal coach. Wel in serie 1 begonnen, maar thuis eerst even de schema's bekeken. Ingestapt in les 14. De rustdag sla ik over, merk dat met de opbouw van Evy alles makkelijk gaat, dus vanavond les 15. Is echt fijn, zo iemand die zelf de tijd bijhoudt en muziek levert en af en toe roept: goed zo! Al geloof ik wel dat de mensen die de honden aan het uitlaten waren een beetje raar opkeken van mijn intervallen. En nu maar hopen dat die Schweinehund een beetje getemd is en ik over het dode punt kom.

Zo te lezen hier werkt het echt, had ik jaaaaren eerder moeten ontdekken. Dankdankdank
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:bergamot schreef op 16 juli 2008 @ 09:14:

Toen Evy zei dat de les afgelopen was, kon ik me niet inhouden en heb ik even gejuicht . Ik had nooit gedacht zo ver te komen en ik ben zeker nog niet klaar.

dan voel je je net even Rocky op de trap he

Fijn dat je zo lekker gaat!
Computer says nooooo
Sjar, welcome back!

Shift: Tnx, maarreh.. volgend jaar pas, hoor

Ik ga het denk ik dit jaar niet redden.. summerman gaat wel, die komt er niet onderuit (werkt in N'megen, op een heuvel, haha). Ik ga ook langs de kant aanmoedigen!

Ik loop trouwens het liefste 's ochtends, kan ik helemaal lekker in fitte modus aan de dag beginnen. Maar ik heb het gemakkelijk, want werk meestal thuis (freelance).

Annie: kreeg het nu pas mee, wat rot zeg al die pech! Vorig jaar zo'n episode gehad, weet hoe je je voelt

Marianne: dat versnellen in de 2de reeks gaat helemaal vanzelf! Evy roept en wij draaien, laat maar zeggen

Ik meen bij les 3 of 4 ga je samen opwarmen (beetje huppelen, rustig inlopen, dan rekken en dan begin je te lopen.Op een gegeven moment zegt evy dan dat je voor 30 seconden gaat versnellen, en ze zegt het ook als de 30 sec. weer over zijn. Easy does it.

girl-1983 en Audrey: het liefst doe ik beide loopjes, eigenlijk, haha. Lijkt me beiden erg leuk.

Gaan jullie ze doen?

Ik ga even kijken hier thuis en met werk. Er zijn in die periode ook wat beurzen nl waar ik naar toe moet en in die periode zouden we mss nog een weekje met vakantie gaan...

Ik kom er asap op terug!
Computer says nooooo
@Shift, nog gefelcitieerd met je verjaardag!

@Anniethepannie, hoe kon dat nou gebeuren?? Jeetje, echt erg!

@girl83, heb jij nou les 1 EN les 2 gelopen van serie 2?? Jij bent fanatiek!

@marianne, gefeliciteerd! Ik ben ook fier op je!! En wat een ontzettend lief verhaal van dat meisje dat mee ging huppelen. Van zulke kleine dingen, kan ik altijd erg blij worden.

@char, goed zo, je bent gegaan! Hoop dat het goed blijft gaan. Ik heb vandaag een poging gedaan zonder Evy te lopen. Maar eigen muziek waren in vreemd tempo en ik begon Evy te missen, dus ik heb na 5 minuten toch maar weer de laaste les opgezet, hihi.

@noanne, jeetje jij liep al best ver. Balen he va dat autoongeluk. Ik rij sinds december auto. Tot nu toe is dat een en al vrijheid blijheid maar door dit soort berichten wordt je er wel even aan herinnert hoe gevaarlijk het eigenlijk ook is. Het zit in een klein hoeje zeg maar,,,

Verder ben ik zelf weer erg trots op mezelf (mag wel toch?). Heb daarnet 5.7 km gelopen in ongeveer 37 minuten dat is zo rond de 9 km/p u. Dit keer ook echt zonder tussenpauze. Heb namelijk een keer eerder verder dan 5 km gelopen, maar toen heb ik een korte plaspauze gehouden in de bosjes...

Voor vandaag ben ik dus tevreden!!! Nou, de rest van de dag nog doorkomen. Heb niet zo'n zin in mijn werk namelijk...Is een nieuwe, agressieve bewoner bj gekomen...Best heftig, dus. Maar dan denk ik maar zo, nog maar twee drie weken en dan ben ik daar klaar. Maar moet het wel goed afsluiten van mezelf. Kan daar niet met een vervelend gevoel weg. DUs ik ga er weer voor vandaag. Helemaal vanwege de EGOBOOST van het hardlopen.

Fijne dag allemaal!
o, ja en Marianne, je moet nu wel lief voor jezelf zijn, he? Een cadeautje heb je wel verdiend vind ik!!!
Whoehoe, ik heb net les 13 gelopen en het ging goed! Raar is dat: vorige week vond ik 5 minuten zo lang, en vandaag moest ik 3 x 5 minuten lopen en leek het ineens een stuk korter. Niet dat ik nu niet moe ben, maar ik heb het gered en ik weet nu zeker dat ik ook die stukjes van 6 en 7 minuten wel ga redden. Heb er echt onwijs veel zin in!

Nu eerst even douchen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven