Termen

09-09-2014 00:56 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zonet ben ik de herdenking van kamp vlucht aan het kijken op uitzendinggemist.

Het valt mij wederom op dat er veelal termen gebruikt worden die voor de tweede Wereldoorlog gangbaar waren, maar die mijn inziens de lading totaal niet dekken en zelfs verhullend zijn. Waarom wordt deze termonolologie niet aangepast?

Enkele voorbeelden:

- executeren,

Waarom niet 'vermoorden' of 'dood schieten'

- deporteren,

Waarom niet 'ontvoeren' od 'kidnappen'

- 'joden'

Waarom niet 'mensen met een joods geloof' of 'gevangenen'?

Weet iemand meer voorbeelden?

En wat vinden jullie hiervan?
Omdat die "termen" net even specifieker zijn dan de alternatieven die jij noemt zodat sneller begrepen wordt waar het over gaat.
kamp vlucht?

Volgens mij dekken de woorden de lading wel, iig veel meer dan de vervangers die jij biedt.

Als je het verschil niet begrijpt dan zou ik nog iets meer lezen of kijken over WO2, of überhaupt iets meer lezen.
Heel simpel, omdat de terminologie nog steeds prima is...Het dekt prima de lading...

Executeren kan op verschillende manieren en is niet per definitie hetzelfde als vermoorden of dood schieten

Deporteren is niet hetzelfde als ontvoeren of kidnappen.

Joden zijn een ras, het is geen geloof.

Moeten ze het volgens jou ook kamp "Vlucht" gaan noemen zeker...

Ik zou als ik jou was me morgen weer aanmelden op de basisschool. Begin eens in groep 1 zou ik zeggen
Ik ben het juist helemaal niet met je eens. Jouw suggesties vind ik weer niet de lading dekken, de woorden die jij aangeeft vind ik passen bij alle vreselijke ellende die zijn gebeurd in de oorlog en ja, die dekken de gruwelen, iedereen weet denk ik wat ermee bedoelt wordt.

Nee ik ben het totaal niet met je eens dat er andere woorden gebruikt moeten worden, maar zeker niet jouw suggesties ervoor.

Kamp Vlucht?

Type foutje?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Doe eens gek, pak een woordenboek

Christenen zijn tenslotte ook christenen, en niet mensen met HET christelijk geloof (volgens jou bestaan er blijkbaar meerdere joodse geloven)
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
De terminologie wordt niet aangepast omdat de woorden die gebruikt worden en de woorden die jij voorstelt niet helemaal hetzelfde betekenen.

Executeren bijvoorbeeld:

Volgens vandale.nl: terechtstellen.

Terechtstellen betekent volgens vandale.nl: de doodstraf aan iemand voltrekken.

Vanuit ons huidige gedachtengoed zijn de mensen die geëxecuteerd zijn vermoord, en feitelijk zijn ze doodgeschoten. Maar er heeft iemand bevel voor gegeven, er is een vonnis of bevel aan vooraf gegaan. En dat maakt het een executie.

Wat de term "joden" betreft: in de tweede wereldoorlog ging het niet zozeer om het joodse geloof, maar om de joodse afkomst. En niet alle gevangenen waren van joodse afkomst en niet alle mensen van joodse afkomst waren gevangenen.
Ik vind trouwens dat ze een dom blondje gewoon moeten benoemen zoals het is. Een persoon van het vrouwelijk geslacht met een laag intelligentie quotiënt en weinig tot geen pigment in het haar.
quote:netniet schreef op 09 september 2014 @ 01:12:

Ik vind trouwens dat ze een dom blondje gewoon moeten benoemen zoals het is. Een persoon van het vrouwelijk geslacht met een laag intelligentie quotiënt en weinig tot geen pigment in het haar.
Die woorden dekken de lading vele malen beter dan de zwakke alternatieven die jij biedt die taalkundig ook nog 'ns klinken alsof ze bedoeld zijn voor kleine kinderen die nog geen uitgebreide woordenschat hebben.
Deporteren is hetzelfde als ontvoeren?

Mijn God, ga jij eens heel snel terug naar school.

Ik zit niet snel met open mond een OP te lezen,ik ben best wat gewend.

Maar deze OP is zo ontzettend dom,hier heb ik echt geen woorden voor.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Zelfs in het jeugdjournaal gebruiken ze volwassener taal.
En je bedoelt Kamp Vught neem ik aan?
Deporteren betekent ook niet ontvoeren of kidnappen. Het betekent grote groepen mensen "weg voeren" naar een plek ver bij jou vandaan.

Als jij deze woorden niet begrijpt, en ook niet begrijpt waarom ze gebruikt worden, dan moet je nog maar eens jouw geschiedenisboeken induiken, want de woorden die jij gebruikt doen echt geen recht aan de verschrikkelijke dingen die er destijds zijn gebeurd!
Het woord deporteren wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld het wegvoeren van moslims tijdens de Joegoslavië-oorlog. Het is niet ouderwets, net als executeren trouwens. Maar goed...
Denk je dat je hier toch alles wel hebt voorbij zien komen zo ongeveer
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik moet er eerder van huilen.
Sorry voor TO maar dit is echt hilarisch! Je moet echt de geschiedenisboeken weer in. Dat je je dit uberhaupt kan afvragen. Ik mag hopen dat vlucht een typefoutje was. Ben het met reageerders eens.
quote:iamalady schreef op 09 september 2014 @ 01:17:

[...]

Mweh, dit zijn toevallig allemaal slechte voorbeelden, maar wat mij wel opviel is dat in Duitse musea altijd op de bordjes staat dat 'persoon X is vermoord in kamp Y', terwijl in Nederland altijd staat dat 'persoon X is omgekomen in kamp Y'. Dan gaan die Duitsers er toch wat beter mee om.

En bij_zonder heeft gelijk: het ging over het ras Joden (niet het geloof). Als je van meerdere rassen afstamde kon je een briefje halen bij de dokter dat je voldoende niet-Joods was.
Liever elitair dan een pauper!
Dat ligt eraan Kalliope. Veel mensen zijn inderdaad omgekomen door ziektes. Dat kun je 'vermoord' noemen maar dat dekt mijns inziens de lading dan toch niet helemaal.
Ik verbaas me erover hoe iemand zo dom uit de hoek kan komen...
Ik neem je je topic over vlees ook niet meer kwalijk opeens.

Ik adviseer je nog steeds wel terug te gaan naar school...

En zorg dat je kinderen eerst hun huiswerk afhebben voor ze op de piano gaan oefenen....
quote:

netniet schreef op 09 september 2014 @ 01:12:

Ik vind trouwens dat ze een dom blondje gewoon moeten benoemen zoals het is. Een persoon van het vrouwelijk geslacht met een laag intelligentie quotiënt en weinig tot geen pigment in het haar.Haarkleur correleert niet met intelligentie quotiënt, dus dat is hem net net, netniet.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven