Abortus taboe?
dinsdag 14 oktober 2014 om 17:49
Ik scrolde door mijn Facebook feed en zag daar dit bericht van het tijdschrift VROUW
https://www.facebook.com/vrouw/posts/852702781429791
Zonder het artikel te lezen ging ik even naar de Facebook reacties omdat er behoorlijk wat berichten geplaatst waren. Tot mijn verbazing zag ik dat de meerderhelft behoorlijk heftig reageerde, de vrouw in kwestie een moordenaar noemde, zeggen dat abortus verboden zou moeten worden en ga zo maar door.
Ook werd er een paar keer gezegd dat er zoveel koppels ongewenst kinderloos rondlopen en de vrouw daaraan had moeten denken.
Ben ik dan de enige die alleen maar begrip heeft voor de vrouw in kwestie? Waarom zou je een kind laten komen als je daar zelf niet achter staat? Waarom wordt een abortus zo zwaar gezien? Had deze vrouw dan tegen haar wil in moeder moeten worden omdat abortus moord is?
Ben eerlijk gezegd best 'geschrokken' van al die heftige reacties daarop. Ieder uiteraard zijn eigen mening en visie hierover, maar sommigen reageren zo fel tegen die vrouw...
Ben erg benieuwd hoe de Viva forummers hierover denken.
https://www.facebook.com/vrouw/posts/852702781429791
Zonder het artikel te lezen ging ik even naar de Facebook reacties omdat er behoorlijk wat berichten geplaatst waren. Tot mijn verbazing zag ik dat de meerderhelft behoorlijk heftig reageerde, de vrouw in kwestie een moordenaar noemde, zeggen dat abortus verboden zou moeten worden en ga zo maar door.
Ook werd er een paar keer gezegd dat er zoveel koppels ongewenst kinderloos rondlopen en de vrouw daaraan had moeten denken.
Ben ik dan de enige die alleen maar begrip heeft voor de vrouw in kwestie? Waarom zou je een kind laten komen als je daar zelf niet achter staat? Waarom wordt een abortus zo zwaar gezien? Had deze vrouw dan tegen haar wil in moeder moeten worden omdat abortus moord is?
Ben eerlijk gezegd best 'geschrokken' van al die heftige reacties daarop. Ieder uiteraard zijn eigen mening en visie hierover, maar sommigen reageren zo fel tegen die vrouw...
Ben erg benieuwd hoe de Viva forummers hierover denken.
dinsdag 14 oktober 2014 om 18:28
quote:marco321 schreef op 14 oktober 2014 @ 18:26:
[...]
Ik was zo'n ongewenst kind, zeer ongewenst zelfs, en heb dat vaak moeten horen. Maar ik ben heel dankbaar dat ik niet "in de kiem ben gesmoord" zoals jij dat noemt. Ik heb nu een ontzettend leuke vrouw en kinderen en ben erg blij met het leven.
Dat is erg!
Gelukkig ben jij het goed te boven gekomen. Maar denk je dat dat iedereen lukt?
[...]
Ik was zo'n ongewenst kind, zeer ongewenst zelfs, en heb dat vaak moeten horen. Maar ik ben heel dankbaar dat ik niet "in de kiem ben gesmoord" zoals jij dat noemt. Ik heb nu een ontzettend leuke vrouw en kinderen en ben erg blij met het leven.
Dat is erg!
Gelukkig ben jij het goed te boven gekomen. Maar denk je dat dat iedereen lukt?
dinsdag 14 oktober 2014 om 18:38
In mijn omgeving is er geen taboe denk ik, zeker weten doe ik het natuurlijk niet want het is niet iets waar je dagelijks over praat. Ik ben pro choice, zolang het geen anti-conceptie voor sommigen wordt. Als je geen kinderen wilt vind ik dat je maatregelen moet treffen en ja die kunnen soms ook niet werken en dan valt jezelf niks te verwijten wat mij betreft. tot 21 weken abortus op niet medische gronden vind ik wel heel laat, dan moet je bevallen en overlijdt het kind na de geboorte.
dinsdag 14 oktober 2014 om 18:38
te triest voor woorden dat juist vrouwen een abortus zo veroordelen, het is een zeer belangrijk verworven recht, het recht op zeggenschap over je lichaam, wat er in gaat, wat er uit gaat.
Maar goed, verkrachting is ook vaak de schuld van de vrouw volgens schrikbarend veel mensen. Veel mensen zijn gewoon dom.
Maar goed, verkrachting is ook vaak de schuld van de vrouw volgens schrikbarend veel mensen. Veel mensen zijn gewoon dom.
dinsdag 14 oktober 2014 om 18:44
quote:iones schreef op 14 oktober 2014 @ 18:28:
[...]
Dat is erg!
Gelukkig ben jij het goed te boven gekomen. Maar denk je dat dat iedereen lukt?Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die er wel wat schade aan hebben opgelopen, maar die toch wel heel gelukkig zijn met hun huidige leven. En er zullen er vast ook zijn bij wie het minder goed gaat. Maar ja, de vraag is ook, wat is "lukt"? Ik vind dit een heel moeilijk vraagstuk, ethisch gezien. Maar als ik voor mezelf spreek, ben ik, ondanks dat ik geen enkele band met mijn ouders voel en zij niet met mij, toch heel blij dat ik niet geaborteerd ben.
[...]
Dat is erg!
Gelukkig ben jij het goed te boven gekomen. Maar denk je dat dat iedereen lukt?Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die er wel wat schade aan hebben opgelopen, maar die toch wel heel gelukkig zijn met hun huidige leven. En er zullen er vast ook zijn bij wie het minder goed gaat. Maar ja, de vraag is ook, wat is "lukt"? Ik vind dit een heel moeilijk vraagstuk, ethisch gezien. Maar als ik voor mezelf spreek, ben ik, ondanks dat ik geen enkele band met mijn ouders voel en zij niet met mij, toch heel blij dat ik niet geaborteerd ben.
dinsdag 14 oktober 2014 om 18:59
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:18
Ik was ook een ongelukje, ben in een arm land geboren. Mijn moeder kon niet voor me zorgen en ik ben geadopteerd door hele lieve ouders. Die adoptie boven biologisch verkozen. Als ik niet was afgestaan, was ik nu dood geweest. Als ik terugkijk, ben ik blij dat ik niet geaborteerd ben. Maar als dat wel zo was geweest, had ik het ook niet erg kunnen vinden. Want dan had ik het nooit geweten. En wat je niet kent mis je niet.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:46
Ik begrijp wel dat deze brief heftige reacties oplevert. De brief klinkt namelijk liefdevol, is geschreven naar haar kind, beweert dat ze liefde heeft voor het kind en toch eindigt ze zelf het leven van haar kind. Als iemand heel klinisch staat tegenover ongeboren kinderen en denkt dat dit nog geen echte mensen zijn dan kan ik de keuze voor abortus wel begrijpen maar ik snap niet hoe je aan de ene kant duidelijk je kind als mens kan zien, kan spreken van liefde voor je kind en aan de andere kant vervolgens het leven van dat zelfde kind kan beindigen.
Ik ben zelf inderdaad pro-life en ik zie abortus als moord al zal ik dat woord niet gebruiken in een gesprek met een vrouw die een abortus heeft laten plegen. In zekere zin is zij namelijk ook slachtoffer, slachtoffer van een maatschappij die niet het meest kwetsbare wil beschermen, slachtoffer van een gedachte gang waarin de eigen ik tot meest belangrijke wordt verheven ten koste van al het andere, slachtoffer van de ideeen dat een ongeboren kind nog geen mens is.
Dat is dus wat ik meteen het vreemde van deze brief vindt: aan de ene kant de erkenning van haar ongeboren kind als een kind maar aan de andere kant vervolgens wel dat zelfde leven laten beindigen.
Ik ben zelf inderdaad pro-life en ik zie abortus als moord al zal ik dat woord niet gebruiken in een gesprek met een vrouw die een abortus heeft laten plegen. In zekere zin is zij namelijk ook slachtoffer, slachtoffer van een maatschappij die niet het meest kwetsbare wil beschermen, slachtoffer van een gedachte gang waarin de eigen ik tot meest belangrijke wordt verheven ten koste van al het andere, slachtoffer van de ideeen dat een ongeboren kind nog geen mens is.
Dat is dus wat ik meteen het vreemde van deze brief vindt: aan de ene kant de erkenning van haar ongeboren kind als een kind maar aan de andere kant vervolgens wel dat zelfde leven laten beindigen.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:47
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:49
Er spreekt ook een ontkenning van de realiteit uit deze brief. Ze zegt dat ze het kind weer zal zien de volgende keer als ze zwanger is en het blijkbaar wel uitkomt. Maar dat is niet zo. Ze zal dan een ander kind krijgen, niet dit kind. Dit kind is dan dood. Misschien een lllusie die ze nodig heeft om de realiteit aan te kunnen.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:51
quote:selah01 schreef op 14 oktober 2014 @ 19:49:
Er spreekt ook een ontkenning van de realiteit uit deze brief. Ze zegt dat ze het kind weer zal zien de volgende keer als ze zwanger is en het blijkbaar wel uitkomt. Maar dat is niet zo. Ze zal dan een ander kind krijgen, niet dit kind. Dit kind is dan dood. Misschien een lllusie die ze nodig heeft om de realiteit aan te kunnen.
Zij gelooft dat ze dit kind weer zal zien, jij gelooft dat het moord is.
Daarom is het geloof, niks rationeels aan.
Anders zouden het wel feiten zijn.
Zij gelooft dat ze dit kind weer zal zien, jij gelooft dat het moord is.
Daarom is het geloof, niks rationeels aan.
Anders zouden het wel feiten zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:53
Ik heb moeite met abortus en vind het jammer dat iedere reden goed genoeg is om een abortus te laten uitvoeren. Aan de andere kant is dat natuurlijk inherent aan het recht op abortus en zou ik niet willen dat allerlei (christelijke) organisaties voorwaarden gaan stellen aan abortus. Wat mij betreft zou de termijn wel flink omlaag mogen. Bij een termijn van meer dan 10 weken is er toch dermate sprake van een 'af' kind dat het wat mij betreft beperkt zou mogen worden tot levensbedreigende situaties of een kind met ernstige handicap. De afgelopen jaren heb ik in mijn omgeving van minstens drie stellen gehoord dat ze hun zwangerschap 'moesten' afbreken vanwege de uitkomst van het prenatale onderzoek. In wiens belang is dat?
Er is in het verleden hard gestreden om de wetgeving te krijgen zoals hij is, en ik denk dat dat niet meer teruggedraaid kan worden.
Ik weet liever niet van mensen dat ze abortus hebben laten doen, en ik ga geen luisterend oor bieden aan die mensen, dat dan weer niet.
Er is in het verleden hard gestreden om de wetgeving te krijgen zoals hij is, en ik denk dat dat niet meer teruggedraaid kan worden.
Ik weet liever niet van mensen dat ze abortus hebben laten doen, en ik ga geen luisterend oor bieden aan die mensen, dat dan weer niet.
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:55