Geld & Recht alle pijlers

Dure hobby

17-10-2014 20:36 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n hobby die me maandelijks veel geld kost. Het is mij veel waard, ik ben er dan ook bijna dagelijks mee bezig. Anderen schrikken weleens als ze horen wat ik er aan kwijt ben en als ik het op jaarbasis uitreken, dan zie ik dat je er ook een hoop andere leuke dingen voor kunt doen

Zijn er meer mensen met kostbare hobby's en hoeveel heb jij er voor over om dit mogelijk te maken/houden? Hoe compenseer je het eventueel met andere maandelijkse lasten?
Ik zou het niet eerlijk vinden om mijn paard de handel in te gooien als hij oud is. Dan mag hij van zijn oude dag genieten en dat is bij mij, want dan weet ik zeker dat ie krijgt wat ie verdient.

Fijn dat dat bij jou ook zo is, Iones.
In mijn omgeving hebben een aantal mensen moeilijk afstand kunnen doen van hun paard, toen die een levenslange blessure kreeg en niet meer bereden kon worden. Die zijn naar een speciaal adres gegaan waar ze voor 100,- per maand in een kudde met inloopstal staan.

Alleen, een van die paarden werd 32 jaar oud. Een ander paard was 12 toen hij ging en staat daar nu met 24 nog. De band met het dier verwaterd maar de rekening valt elke maand in de bus. Daar hoor ik die eigenaren toch over klagen. Maar om dan van de een op de andere dag hem toch zomaar de dood in te sturen, vinden ze ook weer moeilijk.

Je oude of geblesseerde paard te koop of te geef zetten vind ik misdadig. Niemand neemt zomaar een kostenpost op zich waar hij niets voor terugkrijgt, dus ze gaan alsnog naar de slager of -erger- er wordt toch weer op doorgereden.
Dat zijn moeilijke situaties, Hiltje. Zie ik ook gebeuren.

En dat laatste is inderdaad gewoon belachelijk, maar gebeurt helaas ook te vaak. Brr.
Het onderhouden van een paard komt neer op zo'n 400 euro per maand.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:Spijk-er schreef op 17 oktober 2014 @ 21:54:

1 keer per maand? TO had het toch over dagelijks?

Ik ben net een jaartje begonnen met paardrijden en mij valt op dat paarden best een aantal keren van eigenaar kunnen verwisselen. Dat het niet is zoals met een hond dat je een paard als veulen koopt en houdt tot hij sterft.

Tenminste, dat idee krijg ik.

Daarom vroeg ik me af: voor hoe lang heb je een paard? Voor een aantal jaren, zolang als het leuk is? Of voor zo oud als hij wordt, ook als hij bejaard is met dure kwaaltjes en je er niet meer op kan rijden?

(dit wijkt af van je originele onderwerp sorry, ben gewoon benieuwd)

Er komen natuurlijk nog wel allerlei kosten om de hoek kijken. Je moet wel een auto hebben, en een trailer, en die moeten ook weer onderhoud.

Een paar maanden terug sprak ik de manegehouder, van wiens broer ik iones gekocht had. Hij was verbaasd dat ik hem nog had. Het is niet gebruikelijk om een paard van begin tot het eind te houden. Ik moet ook wel zeggen dat de band met een hond dieper gaat. Jij bent het belangrijkste voor je hond, en hij zal zijn collega gezinshond niet boven jou stellen in belang. Dat is het verschil met een paard. Je zult altijd maar een mens blijven, en een ander paard zal altijd belangrijker voor hem zijn. Mits hij maatjes heeft, en ik hoop dat de meeste paarden dat hebben want daar hebben ze echt behoefte aan.

Daarnaast leeft een hond met jou in huis en dat is een stuk intenser dan met een dier die niet met jou leeft, maar in een ander verblijf is, zodat je niet zoveel samen bent.

Een paard kan diep gaan maar een hond gaat dieper.
Ik heb dan weer minder met honden eigenlijk, vind die verhouding anders en ik heb zelf meer aan de gelijkwaardigheid die ik met mijn paard voel. Klinkt zweveriger dan ik bedoel trouwens.

Ik zou echt geen enkele reden kunnen bedenken waarom ik mijn paard zou verkopen. Ik ken ook geen fijner paard dan mijn paard. Ik heb hem op een bijzonder moment in mijn leven gekocht, hij is echt een steun voor me geweest, het zou als verraad voelen als ik dat zou opgeven. Andere dieren heb ik ook niet trouwens.
Paarden zijn inderdaad erg duur als hobby, m'n moeder heeft 2 paarden, 1 voor zusje en 1 voor haarzelf (elders gestald) en ze geeft aan dat ze ongeveer 20.000 euro per jaar eraan kwijt is. Incl alles... Toch echt een enorme berg geld.

Begreep ook daarna waarom ze zo blij was dat ik binnen 4 jaar was afgestudeerd (dure studie etc haha)
Oh en ze zouden er inderdaad zonder problemen een auto voor verkopen of een extra job bijnemen als het nodig mocht zijn...
Dat is wel heel veel, tienduizend per paard per jaar. Daar kom ik -gelukkig- niet aan!
Ja ik weet ook niet hoe ze het doen. Maar per paard waren ze al ongeveer 500pm kwijt aan stalling... Dus dat is al behoorlijk meer dan gemiddeld!
Dat is wel een hoop geld. Erg dure regio lijkt me. Maar goed, ach, ik ben de laatste die zal roepen dat iemand het niet moet doen. Het is een vrij gezonde hobby, geloof ik.
Ben nog steeds benieuwd naar andermans dure hobby's en wat men er zoal aan kwijt is. Ik ga maar eens verder overpeinzen of ik het het geld waard vind om er nóg meer aan uit te gaan geven ivm mogelijke verhuizing.

Dank je wel voor jullie reacties!
Ik heb ook een dure hobby! Heeft niks met paarden te maken

Al kan ik mijn hobby eigenlijk niet meer gewoon hobby noemen. Ik naai namelijk. Véél. Ik koop dus veel materiaal, niet alleen stoffen maar ook fournituren. Kan er niet genoeg van hebben, haha. Mijn collectie is zo groot dat ik wel een eigen winkel kan beginnen.

Daarbij ontwerp ik 'lifestyle artikelen' (vaag, ivm herkenbaarheid) die ik ook verkoop en dat loopt heel goed. En daar blog ik dan weer over.

Mijn hobby kost dus niet alleen veel geld en tijd, het levert ook nog wat op. Helaas nog niet genoeg om mijn gewone baan op te geven, haha.
Een eigen paardje hebben, dat is echt mijn droom . Het liefst aan huis gewoon, en ik hoop echt dat ik dat kan bereiken, maar voorlopig blijft het nog een tijdje bij dromen!

Ik zou áltijd kiezen voor het beste voor je paard, als je die benen toch kapot rijd, geloof me, dan ben je véél verder van huis. Dus als je het kunt betalen, dan zou ik het zeker doen. Of toch nog even verder zoeken naar andere opties, die misschien wat verder weg zijn maar wellicht wel goedkoper? Maar die bakbodem is echt wel belangrijk om goed te hebben, wil je fijn kunnen blijven rijden hoor. Moeilijk hoor, succes met het maken van je keuze! Ik blijf voorlopig nog gewoon af-en-toe rijden op een kleine manege en ik blijf dromen over het hebben van een eigen paard .
Een eigen paard is niks voor mij. Ik vind paardrijden erg leuk! Ga zometeen een buitenrit van 2 uur maken maar als ik zie hoeveel tijd en geld het kost, een eigen paard. Dat zou ik niet kunnen opbrengen. Paardrijles doe ik inmiddels ook niet meer, vond ik ook te duur worden. Idd 70 euro per maand en dan een uurtje les per week. Nu vond ik de manier van lesgeven ook niet fantastisch en ik kan in de buurt geen manege vinden die me echt leuk lijkt. Ik ben dus maar wat anders aan sport gaan doen en ga af en toe eens paardrijden

Mijn hobby is het sparen van kerstservies van Villeroy & boch ik ben pas vorig jaar begonnen, tijdens de kerstmarkt in Keulen even de winkel in gelopen en mijn eerste 2 items gekocht. Inmiddels nog wat dingen gekocht en het staat mooi te zijn in de kast het staat er ook het hele jaar door, ik word daar blij van! Heb inmiddels een groot diep bord, een klein diep bordje, een mok, een schaal met een voet eronder en een grote muziekdoos waar een lichtje in kan. Die laatste staat niet in de kast, te groot haha! Die komt met kerst op tafel. Wat ik eraan kwijt ben, afgelopen week 2 dingen gekocht voor 47 euro. Denk dat ik er nu zo'n 150 euro aan heb uitgegeven dus valt mee. Ik koop zo af en toe eens wat, moet wel leuk blijven.
Dat klinkt goed, Tanejo, van je hobby je werk maken! Misschien dat je ooit je baan ervoor op kunt geven..zou je dat willen, er van kunnen/gaan leven?

En wat leuk DH! Wat is je plan ermee? Wil je helemaal gaan uitbreiden en heb je daar plek voor in huis? Ben je niet bang er een keer op uitgekeken te zijn?

Manegelessen zijn ook duur. Dan zit je ook nog in een groep en het is zo beperkt qua tijd.Ik vind het hebben van een eigen paard juist zo leuk, omdat ik er heen kan wanneer ik wil. En ik hou ook van het getut enzo. Hoeft niet eens altijd rijden te zijn.

Paard bij huis zou ik eerlijk gezegd niet willen. Misschien als ik veel ouder ben en minder andere dingen wil. Maar nu hou ik ook nog van de vrijheid die ik heb. Ik kan een dag niet gaan, hij wordt toch goed verzorgd en staat lekker buiten tussen soortgenootjes. Ook als ik op vakantie ga, dan hoef ik niets te regelen. Ideaal en luxe.
Hier ook een paard,omgeving vind het inderdaad een dure hobby(is het ook)
Leuk, Isabella! Heb jij je paard ook elders staan en wat betaal jij en wat heb je ervoor?
Zelfs de meest onbenullige hobby's kosten vaak geld. Zeker als je er erg bedreven in bent wat dan wil je toch vaak ook nieuwe dingen uitproberen of het beste van het beste hebben (tenminste ik wel). Maar ik vind een hobby het wel waard om geld aan uit te geven, het is toch een stukje zelfontplooiing/ontspanning.
Mijn dure hobby zijn mijn katten. Ze zijn allebei oud, en hebben nogal wat kwaaltjes zo langzamerhand. Per maand ben ik zeker 300 euro kwijt aan medicatie en dieetvoer.

En als het even tegenzit, komen daar soms ineens heel veel dierenartsbezoekjes bij en lopen de kosten dus echt op.

Gelukkig knappen ze tot nu toe elke keer weer op, en kunnen ze nog een behoorlijk normaal kattenleven hebben. En het zijn ontzettend lieve beesten!

Het valt me eigenlijk reuze mee hoe hoog de kosten voor jullie paarden zijn. Ik dacht altijd dat dat nog véél meer was. Als die andere stalling gezonder voor je paard is, en je het kan en wil betalen, waarom niet?
Ach, veel hobby's kun je zo duur of goedkoop maken als je wil.

Ik dans salsa en dat is op zich niet duur. Lessen 95 euro voor 10 keer (eens per week), dansschoenen kosten rond de 100 euro, maar ik heb ze tweedehands gekocht voor 25, vrijdansen doe ik op gratis feestjes, maar soms is er entree van 10 euro ofzo. Ik heb geen speciale kleding, gewoon een luchtig jurkje.

Maarrrrrr, je kan ook dansschoenen van 300 euro kopen en hele dure jurken en dan matching schoenen bij elke outfit.

Je kan meerdere lessen per week nemen, of privélessen bij dure dansdocenten. Je kan het hele land doorrijden voor exclusieve feesten. En als je gaat wedstrijddansen wordt het pas echt duur.

Ik kan het geld, tijd en passie daarvoor niet opbrengen. Ik heb het zo ook naar mijn zin.
Paarden zijn inderdaad duur. Ik heb zelf een eigen paard(je) maar bij mij vallen de kosten reuze mee. Ze staat namelijk bij mijn ouders (gratis) die een boerderij hebben. Het enige wat ik dus zelf hoef te betalen is krachtvoer (hooi/stro hebben mijn ouders wel), de smid en inderdaad de dierenartskosten. Ik neem zelf geen lessen meer. Op dit moment rij ik alleen recreatief (buiten). Ze staat buiten met inloopstal (IJslander dus die doe je geen plezier met te veel binnen staan) en hierdoor valt de hoeveelheid werk ook wel mee.

Vroeger heb ik wel een periode echt aan sport gedaan: TREC, langeafstandsrijden, zelfs nog een periode horseball... Maar daar heb ik nu allemaal geen tijd meer voor en buiten rijden is ook fijn.

Het enige wat ik soms mis is een bak want die hebben we niet. Af en toe maak ik dus gebruik van de bak van de manege (daar kan je voor betalen) dus dat is ook een extra kostenpost.

Maar al met al zolang ze geen ongeluk krijgt/ernstige ziek wordt vallen de kosten dus reuze mee.
quote:Desperate_Housewive schreef op 18 oktober 2014 @ 09:07:

Een eigen paard is niks voor mij. Ik vind paardrijden erg leuk! Ga zometeen een buitenrit van 2 uur maken maar als ik zie hoeveel tijd en geld het kost, een eigen paard. Dat zou ik niet kunnen opbrengen. Paardrijles doe ik inmiddels ook niet meer, vond ik ook te duur worden. Idd 70 euro per maand en dan een uurtje les per week. Nu vond ik de manier van lesgeven ook niet fantastisch en ik kan in de buurt geen manege vinden die me echt leuk lijkt. Ik ben dus maar wat anders aan sport gaan doen en ga af en toe eens paardrijden .Wat voor jou een interessante optie zou kunnen zijn, is iemands bijrijder worden. Dat je iemands paard dus 1 of 2x per week gaat rijden, en met dat paard privéles gaat nemen. Dat is financieel goed te behappen.quote:Desperate_Housewive schreef op 18 oktober 2014 @ 09:07:

Mijn hobby is het sparen van kerstservies van Villeroy & boch ik ben pas vorig jaar begonnen, tijdens de kerstmarkt in Keulen even de winkel in gelopen en mijn eerste 2 items gekocht. Inmiddels nog wat dingen gekocht en het staat mooi te zijn in de kast het staat er ook het hele jaar door, ik word daar blij van! Heb inmiddels een groot diep bord, een klein diep bordje, een mok, een schaal met een voet eronder en een grote muziekdoos waar een lichtje in kan. Die laatste staat niet in de kast, te groot haha! Die komt met kerst op tafel. Wat ik eraan kwijt ben, afgelopen week 2 dingen gekocht voor 47 euro. Denk dat ik er nu zo'n 150 euro aan heb uitgegeven dus valt mee. Ik koop zo af en toe eens wat, moet wel leuk blijven.

Dat is inderdaad ook een dure hobby. Je zou het ook bij elkaar kunnen sprokkelen op marktplaats. De jacht op zulke dingen is leuk hoor! Nou heb ik dus van hetzelfde merk kerstballen en kerstklokjes!

Oók duur hoor! Maar van marktplaats! Ben er heel blij mee. Zo krijg ik een mooie nostalgische kerstboom.
quote:selah01 schreef op 18 oktober 2014 @ 11:29:

Paarden zijn inderdaad duur. Ik heb zelf een eigen paard(je) maar bij mij vallen de kosten reuze mee. Ze staat namelijk bij mijn ouders (gratis) die een boerderij hebben. Het enige wat ik dus zelf hoef te betalen is krachtvoer (hooi/stro hebben mijn ouders wel), de smid en inderdaad de dierenartskosten. Ik neem zelf geen lessen meer. Op dit moment rij ik alleen recreatief (buiten). Ze staat buiten met inloopstal (IJslander dus die doe je geen plezier met te veel binnen staan) en hierdoor valt de hoeveelheid werk ook wel mee.

Vroeger heb ik wel een periode echt aan sport gedaan: TREC, langeafstandsrijden, zelfs nog een periode horseball... Maar daar heb ik nu allemaal geen tijd meer voor en buiten rijden is ook fijn.

Het enige wat ik soms mis is een bak want die hebben we niet. Af en toe maak ik dus gebruik van de bak van de manege (daar kan je voor betalen) dus dat is ook een extra kostenpost.

Maar al met al zolang ze geen ongeluk krijgt/ernstige ziek wordt vallen de kosten dus reuze mee.Mijn paarden hebben een grote inloopstal. Momenteel staan ze ook nog op de wei, maar straks is het gras op en lopen ze alles kapot. Dan gaat de wei dicht en kunnen ze in de paddock en vervolgens zelf bepalen of ze binnen of buiten willen. Aan de voorkant van de loopstal zijn grote tralies waar ze hun hoofd door kunnen steken om bij de rondbaal te komen. Zo kunnen ze onbeperkt ruwvoer tot zich nemen. Het is zo minder intensief, en ze verknoeien ook minder. Hoewel ik warmbloed rijpaarden heb en één Welsh pony, houden zij ook niet ervan om opgesloten te staan. Dat ligt ook niet in hun natuur. En ik ben niet van het opsluiten, vandaar.
Weet je wat ook meespeelt bij mij: ik ben nu enorm gemotiveerd en heb veel zin in het goed trainen van mijn paard. Ik breng er dan ook veel tijd door. Hiernaast breng ik ook veel tijd door met familie en vrienden. Ergens ben ik een beetje bang hoe de dingen zullen zijn als ik een relatie zou krijgen. Het past eigenlijk nauwelijks in mijn leven. Misschien ben ik daar onbewust ook wel mee bezig en vind ik dat een beetje eng, nu alles in te zetten op mijn paard, maar wat als er een belangrijk persoon, een geliefde, in mijn leven komt?

Maar om die reden kan ik nu toch niet dingen 'on hold' gaan zetten? Dit klinkt best bizar misschien, maar toch spookt het ook weleens door mijn hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven