Kan dit?

26-10-2014 15:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje (onze moeders zijn zussen) heeft een kindje met een mooie naam.

Nu zijn wij op zoek naar een naam voor ons kindje. Ik heb er een gevonden, maar deze lijkt op die van haar kindje.

Ik heb een goede band met mijn nichtje, maar zie haar ong. 3x per jaar en bel haar ook ongeveer 3x per jaar. Dus heel close zijn we ook niet.

Vinden jullie het kunnen als de namen van onze kinderen op elkaar lijken?

Voorbeelden: Lianne-Rianne, Mara - Yara, Nine-Nina, Jim-Pim etc.

Het gaat er niet om wat jullie van deze namen vinden (het zijn voorbeelden) maar vinden jullie dat dit kan?

Alvast bedankt voor jullie mening.
Ja
Deze voorbeelden met deze verwantschap en deze frequentie en vorm van contact vind ik prima kunnen.

Dezelfde voorbeelden als het om het kind van je zus zou gaan of van je beste vriendin, zou ik dan weer niet doen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ja hoor.
Ja hoor waarom niet..
Waarom niet? Als jij dat een mooie naam vind.
Drie zussen: de een heeft een elize, de tweede een eloise en de derde een eline.

Geen probleem. Vroeger met vernoemen had je dan bijvoorbeeld 3 barten in een familie.
Ja hoor, de dochter van mijn broer heeft zelfs een naam die lijkt op de naam van mijn jongste. We zien ze elke week en ik vergis me vaak, noem ik mijn eigen dochter bij de naam van nichtje en omgekeerd. Mijn broer en schoonzus hebben dit ook. Verder geen probleem.
Geen probleem. En je kan evt een compliment maken, dat je geïnspireerd bent door je nichtje
ja het kan, maar het kan ook dat je er commentaar op krijgt of dat je kind steeds bij de naam van het nichtje genoemd wordt
quote:itsme1973 schreef op 26 oktober 2014 @ 15:29:

ja het kan, maar het kan ook dat je er commentaar op krijgt of dat je kind steeds bij de naam van het nichtje genoemd wordtDat zou dan het achternichtje zijn
ja achternichtje, maar het lijkt me voor het kind niet altijd leuk om door familie bij de verkeerde naam genoemd te worden
Geen probleem. Mijn zoon heeft bijna dezelfde naam als mijn neef (en ze zijn nog jarig op dezelfde dag ook) en de naam van het zoontje van mijn nicht is weer een andere variant op die naam. Scheelt steeds één letter.

Ieder heeft zijn eigen redenen gehad voor die namen en er zijn nooit problemen over geweest of negatieve opmerkingen over gemaakt.
Hoe zou jij het vinden als jou nichtje haar kind een naam geeft die lijkt op hoe jou kindje heet?

Ik zou het geen probleem vinden, maar kan me voorstellen dat andere mensen dat misschien wel vervelend vinden.

Eventueel kun je ook met haar praten dat je denkt over een naam die op die van haar kind lijkt, en of zij dat vervelend vind.....
natuurlijk kan dat
Wees jezelf....
Ik vind het best kunnen.

Maar als je er mee zit, waarom bel je haar niet op en vraag je wat ze er van vind? Dan weet je dat in ieder geval.
quote:socrates007 schreef op 26 oktober 2014 @ 16:06:

Ik vind het best kunnen.

Maar als je er mee zit, waarom bel je haar niet op en vraag je wat ze er van vind? Dan weet je dat in ieder geval.Neee! Niiet bellen, niet vragen. Want, wat doe je als nichtje halstarrig 'nee', zegt? Dan kun je dus echt niet naam niet meet gebruiken.
quote:lilalinda schreef op 26 oktober 2014 @ 16:15:

[...]

Neee! Niiet bellen, niet vragen. Want, wat doe je als nichtje halstarrig 'nee', zegt? Dan kun je dus echt niet naam niet meet gebruiken.

Als ze "nee" zegt, dan kun je er voor kiezen om haar wens te respecteren en een andere naam te kiezen, of, als het zoveel voor je betekent, ervoor kiezen je kind toch die naam te geven.

Lijkt me in ieder geval beter dan het ik-weet-dat-je-het-misschien-niet-leuk-vind-maar-daar-daar-hebben-we-het-niet-over-en-ik-doe-het-achter-je-rug-om-stiekem-toch
De naam van mijn zoon rijmt op die van zijn iets oudere nichtje (denk aan Truus en Guus). We nemen Truus wel eens mee als we iets leuks gaan doen en dan vind ik 't wel gênant om ze te roepen. Wil er dan graag bij zeggen dat ze geen broer en zus zijn. Maar verder geen probleem. Dus als je elkaar zo weinig ziet als jullie zou ik er al helemaal geen punt van maken.
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
quote:socrates007 schreef op 26 oktober 2014 @ 16:22:

[...]

Als ze "nee" zegt, dan kun je er voor kiezen om haar wens te respecteren en een andere naam te kiezen, of, als het zoveel voor je betekent, ervoor kiezen je kind toch die naam te geven.

Lijkt me in ieder geval beter dan het ik-weet-dat-je-het-misschien-niet-leuk-vind-maar-daar-daar-hebben-we-het-niet-over-en-ik-doe-het-achter-je-rug-om-stiekem-toch

Wat nou 'stiekem achter je rug om'?

Je bent toch niet verplicht om met je nicht te overleggen over de naam van je kindje? Ten eerste is het geen naaste familie (geen zus ofzo) die je vaak ziet en ten tweede is het ook alleen een naam die erop lijkt en niet eens exact hetzelfde is.

TO, ik zou het gewoon doen! Kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je nicht er problemen mee zou hebben.

[...]

Ben het gewoon niet met je eens. Als de namen niet hetzelfde zijn (meeste reacties hier zeggen, dat het prima kan), dan vooral niet vragen en je eigen plan trekken.

En al waren de namen hetzelfde, dan nog eigen plan trekken. Je kunt hooguit een paar dagen voor je bevallung bellen en aankodnigen, dat de naam. Je nicht wellicht bekend voor gaat komen

Naar vooral niet vragen of het mag, als je zelf erg graag deze naam kiest

[...]

Lijkt mij een puik recept voor een ruzie in de familie.

Gewoon de naam geven, wat boeit het nou dat ie lijkt op de naam van het kind van je nicht. Wellicht dat je dan drie keer per jaar de verkeerde roept.

Overigens werd (en wordt) ik vaak geroepen met de naam van mijn zusje, broertje, tante, etc. Mijn naam lijkt niet op die van hun en fysiek zijn we ook uit elkaar te houden. Blijkbaar is namen verwisselen gewoon mens eigen
Het overleggen met of vragen aan je nicht zou haar alleen maar voor het blok zetten.

De enige reactie die je dan wil hebben is 'geen probleem'.

Als zij het dan ergens toch een beetje jammer vindt moet ze dat ofwel vanwege het fatsoen inslikken, ofwel ze zegt het wel en vervolgens sta jij voor de positie om dat naast je neer te leggen of een andere naam te kiezen.

En eerst haar mening vragen en die daarna naast je neerleggen is ook weer wat raar en onhandig.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Gewoon doen. Niet naar haar mening vragen.
Ja, tuurlijk kan dit!

Mijn ene nicht heeft een Tim, een andere nicht een Tom.

En we hebben een Joep en een Jip.

Gewoon kiezen wat je mooi vindt, ik heb zelfs twee volle neven met exact dezelfde naam. En mijn vader heeft wel een stuk of zes neven met exact dezelfde naam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven