levensdoel

29-11-2014 00:45 145 berichten
Wat is jouw 'levensdoel'? Met andere woorden wanneer zou jij echt gelukkig zijn?
Staat een levensdoel hebben gelijk aan gelukkig zijn?
Zelfverwerkelijking.
wat bedoel je?
quote:sorende schreef op 29 november 2014 @ 00:50:

Zelfverwerkelijking.dit is toch vaag, wat kan je er mee?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig sterven. Klinkt misschien een beetje morbide, maar we gaan nu eenmaal allemaal dood. Dat doe ik liever wanneer ik er zelf vrede mee heb.
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 november 2014 @ 00:53:

[...]

dit is toch vaag, wat kan je er mee?Is letterlijk de laatste trede van de piramide van Maslow.
quote:Amaqanda schreef op 29 november 2014 @ 00:54:

[...]

Is letterlijk de laatste trede van de piramide van Maslow.ja en? hoe ga je dit toepassen in de praktijk? zelfverwerkelijking klinkt heel interessant maar zegt geen moer
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 november 2014 @ 00:56:

[...]

ja en? hoe ga je dit toepassen in de praktijk? zelfverwerkelijking klinkt heel interessant maar zegt geen moer

Dat was ook een beetje mijn punt....'

Gewoon overgenomen omdat het interessant klinkt.
Een goed mens zijn. Daar versta ik onder dat je goed bent voor jezelf en anderen. Dat je probeert om anderen te helpen. En dat je je aan de regels houdt ed. Ik probeer altijd vriendelijk te zijn en anderen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. En respect hebben voorjezelf, anderen, de wereld en daar je best voor doen. Goed zorgen voor anderen vind ik wel belangrijk.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:Amaqanda schreef op 29 november 2014 @ 00:58:

[...]

Dat was ook een beetje mijn punt....'

Gewoon overgenomen omdat het interessant klinkt.ik dacht dat jij het kon vertalen in toepasbare levensdoelen, want ik heb ze niet en blijkbaar draait het er allemaal om
quote:gladoortje74 schreef op 29 november 2014 @ 00:59:

Een goed mens zijn. Daar versta ik onder dat je goed bent voor jezelf en anderen. Dat je probeert om anderen te helpen. En dat je je aan de regels houdt ed. Ik probeer altijd vriendelijk te zijn en anderen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. En respect hebben voorjezelf, anderen, de wereld en daar je best voor doen. Goed zorgen voor anderen vind ik wel belangrijk.maar is dat je levensdoel of zijn dat gewoon de waarden die je erop nahoudt?
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 november 2014 @ 01:00:

[...]

ik dacht dat jij het kon vertalen in toepasbare levensdoelen, want ik heb ze niet en blijkbaar draait het er allemaal om

Ik heb het wel voor je gegoogled:

Volgens Abraham H. Maslow voldoet het gedrag van de zelf-geactualiseerde of de psychisch gezonde mens aan een aantal criteria[1]:

Tolereren onzekerheid en nemen de realiteit efficiënt waar

Accepteren zichzelf en anderen voor wat ze zijn

Spontaan in gedrag en gedachten

Probleem-centrisch in plaats van egocentrisch

Heeft gevoel voor humor

Is zeer creatief

Bestand tegen het aannemen van waarden en gedrag omdat het wordt verlangd door de cultuur, hoewel niet expres onconventioneel

Bezorgd om het welzijn van de mensheid

Kan de eenvoudige ervaringen van het leven diep waarderen

Diepe, bevredigende interpersoonlijke relaties aangaan met een paar mensen, in tegenstelling tot veel contacten

Kijkt objectief naar het leven
Levensdoel?

We worden geboren en gaan daarna weer dood.

Niets meer en niets minder.
quote:Amaqanda schreef op 29 november 2014 @ 01:03:

[...]

Ik heb het wel voor je gegoogled:

Volgens Abraham H. Maslow voldoet het gedrag van de zelf-geactualiseerde of de psychisch gezonde mens aan een aantal criteria[1]:

Tolereren onzekerheid en nemen de realiteit efficiënt waar

Accepteren zichzelf en anderen voor wat ze zijn

Spontaan in gedrag en gedachten

Probleem-centrisch in plaats van egocentrisch

Heeft gevoel voor humor

Is zeer creatief

Bestand tegen het aannemen van waarden en gedrag omdat het wordt verlangd door de cultuur, hoewel niet expres onconventioneel

Bezorgd om het welzijn van de mensheid

Kan de eenvoudige ervaringen van het leven diep waarderen

Diepe, bevredigende interpersoonlijke relaties aangaan met een paar mensen, in tegenstelling tot veel contacten

Kijkt objectief naar het levenallemaal al afgevinkt en nu?
quote:sorende schreef op 29 november 2014 @ 00:50:

Zelfverwerkelijking.Mooi scrabblewoord maar wat betekent het?
quote:yasmijn schreef op 29 november 2014 @ 01:05:

[...]

Mooi scrabblewoord maar wat betekent het?nee jij met je abdicatie, drie keer woordwaarde
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 november 2014 @ 01:04:

[...]

allemaal al afgevinkt en nu?dan is er niks meer..........
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 november 2014 @ 01:05:

[...]

nee jij met je abdicatie, drie keer woordwaarde
quote:Amaqanda schreef op 29 november 2014 @ 01:07:

[...]

dan is er niks meer..........ik vond het allemaal ook al zinloos
Zelfverwerkelijking

Zelfverwerkelijking, ook wel zelfrealisatie genoemd, is de verwezenlijking of realisatie van zichzelf.[1]

Inhoud [verbergen]

1 Verschillende betekenissen

2 Westers

2.1 Psychologie

2.2 Spiritualiteit

3 Aziatisch

3.1 Yoga

4 Zie ook

Verschillende betekenissen[bewerken]

Het begrip zelfverwerkelijking wordt zowel in westerse als in Aziatische culturen gebruikt. Het heeft daarin verschillende betekenissen. In het westen is het bekend in de psychologie, de filosofie, en de spiritualiteit. Het kan daarin verschillende betekenissen hebben, maar staat over het algemeen voor het realiseren van een persoonlijke essentie.

In Aziatische culturen staat het voor het realiseren van een onpersoonlijke essentie, zoals in verlichting in het boeddhisme, verlossing en moksha.

Westers[bewerken]

Over zelfverwerkelijking bestaan verschillende opvattingen. Een onderscheid valt te maken naar

Sociaal gerichte zelfverwerkelijking: een mens verwerkelijkt zich als sociaal wezen. Het existentialisme benadrukt deze vorm van zelfverwerkelijking.

Op zichzelf gerichte, individuele, zelfverwerkelijking: leven in volle vrijheid. Zie bijvoorbeeld Max Stirner of Nietzsche.

Een combinatie van deze twee.

Psychologie[bewerken]

Carl Gustav Jung zag de realisatie van het zelf als een natuurlijke vereiste voor de ontwikkeling van de mens. De term zelfactualisering is ingevoerd door de Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow en heeft ongeveer dezelfde betekenis.

Spiritualiteit[bewerken]

Zelfverwerkelijking als hedendaags spiritueel concept is een subjectief proces, waarin uiteenlopende begrippen een rol kunnen spelen. Vaak wordt het gezien als een proces dat zich binnen in de mens afspeelt en geen directe betrokkenheid heeft op de wereld. Anderen zien zelfverwerkelijking in de momenten wanneer welvaart of welzijn wordt bereikt.[bron?]

Aziatisch[bewerken]

Yoga[bewerken]

In yoga en advaita staat zelfverwerkelijking voor het realiseren van de eenheid van atman met brahman. Zelfverwerkelijking kan gerealiseerd worden door meditatie te beoefenen. In de Yogasoetra's schreef Patanjali zijn visie hierover. Een mens die het spel van het dualisme of van de drie guna's doorziet, wat zich afspeelt in het denken, zou vrij zijn van de begoochelingen van het denken.

Volgens sahaja-yoga is zelfverwerkelijking het resultaat van het oprijzen van de kundalini (levenskracht). Deze rust in ons heiligbeen, en wordt door yoga opgewekt. Via de zeven chakras stijgt deze levenskracht omhoog door het lichaam, waarna het zijn uittreding doet tussen het middelpunt van de vier fontanelbeenderen op het schedelvlak. Hierbij is een verkoelend, verfrissend gevoel van verlichting waar te nemen.[bron?]
Kunnen we het ook eens een keer niet over yasmijn hebben?

Ik wil graag praten over levensdoelen ja.
Ah meds,je moet aan de sahaja-yoga. Goed voor je chakras en fontanellen.
quote:Jonari schreef op 29 november 2014 @ 01:11:

Kunnen we het ook eens een keer niet over yasmijn hebben?

Ik wil graag praten over levensdoelen ja.Ik ben al blij als ik een dagdoel heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven