Geld & Recht alle pijlers

Testament

19-01-2015 21:46 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraag over het opmaken van een testament, eenzijdig in dit geval.

Mijn partner en ik wonen officieël niet samen, hij heeft een koophuis waar we het grootste gedeelte van de tijd samen leven. We hebben geen kinderen en deze gaan er ook niet komen. Hij wil bij zijn overlijden zijn huis aan mij nalaten, in plaats van aan zijn broers en zussen waar hij geen contact mee heeft en wil. Hiervoor wil hij een testament aanmaken, waarin hij mij als zij erfgenaam aanwijst.

Ik begrijp dat hij zijn huis aan mij wil nalaten, we leven hier samen, hebben hier samen verbeteringen aangebracht (blijvende en tijdelijke) en zijn nog lang niet klaar met verbeteren. Dit is ons huis, onze gezamenlijke plek. Ik voel me vereerd, het is een heerlijk huis, maar voel me ook op een vreemde manier bezwaard, aangezien ik weinig heb om terug te doen.

Ik heb zelf een huurwoning die me goed bevalt, maar die niet blijvend is, want huur. Ik heb derhalve weinig na te laten, enkel wat spullen en spaargeld. Ik denk zelfs dat deze eerder mijn familie toekomen dan mijn partner, aangezien ik langer met mijn familie leef dan met mijn partner (nu 5 jaar).

Hij wil zijn testament opmaken en heeft mij gevraagd met hem mee te denken, omdat ik op het gebied van dingen uitzoeken via internet/ prijsvergelijkingen/vergelijkend warenonderzoek de naam heb dit grondig te doen en hij hier vaker een beroep op doet.

Prima, maar dit voelt voor mij als een vrij groot ding in ons leven...ik wil niet inhalig zijn, wil geen dingen over het hoofd zien, wil niet moeilijker doen dan nodig, oftewel...

Wat is nodig, wat zijn de regels, wat zijn de addertjes onder het gras?

Liefs,

74.
*blinkt uit in autisme*
Ga je in de toekomst je eigen woning opzeggen?

Ik denk dat een testament niet iets is wat tegen elkaar op moet wegen, dat je verplicht bent evenveel aan elkaar na te laten. Als je maar niet opgezadeld word met onverwachte zaken tijdens erfenis.
Nee, het is niet onze bedoeling officieël te gaan samenwonen, mijn plek blijft de mijne, ook al ben ik er weinig.

Onverwachte zaken ben ik niet zo bang voor, schulden heeft hij niet, ik wel tot voor kort, en hier konden we open over praten samen.

Een samenlevingscontract/partnerschap is er ook niet.

Eigenlijk gaat het erom dat hij niet wil dat zijn familie van hem erft, hij wil dat in dat geval ik in het huis kan gaan wonen.
*blinkt uit in autisme*
Zolang jij ingeschreven blijft in de huurwoning en jullie geen formele verbintenis hebben, ben jij voor de belastingdienst geen partner. Dat betekent dat jij 30% belasting moet betalen over de eerste 121 duizend euro, en 40% over de rest. Ik vind het echt zonde van dat geld, om het binnen een liefdevolle relatie zo slecht voor elkaar te regelen.
Als hij niet wil dat zijn familie van hem erft, dan is het toch prima zo? Dat 'ie jou als erfgenaam aanwijst bedoel ik. Alleen dat jouw spullen naar jouw familie gaan, mmm, aan één kant begrijpelijk maar wanneer het niet om grote erfstukken gaat, maar om dingetjes waar jullie beiden aan gehecht zijn zou ik die aan hem nalaten. Anders kan hij zijn halve huis leegplukken als jij er niet meer zou zijn.

Volgens mij betaal je wel de hoofdprijs qua successierecht als je niet officieel samenwoont.
Nummerzoveel is me net voor; wilde inderdaad ook al schrijven dat jij wel een bak belasting over de erfenis zult moeten betalen omdat jullie officieel niks van elkaar zijn.

De vraag is of je dan uberhaupt in zijn huis kan gaan wonen, als je dat al zou willen.
Dank voor de reacties, dit zijn dingen die ik me inderdaag afvraag, over belasting, successierecht en het geen officiële partner van elkaar zijn.

Wat we willen is het goed regelen voor elkaar, als 1 van beide er onverwachts niet meer zou zijn. Nu komt dit in ons geval neer op het regelen van de nalatenschap van het huis, als hij eerder overlijdt. Als ik eerder zou overlijden, laat ik wat spullen/geld na, hij blijft dan gewoon in zijn huis. Vraag me wel af wat er gebeurt met mijn opgebouwde pensioen, bijvoorbeeld.
*blinkt uit in autisme*
Wat er gebeurt met pensioen is afhankelijk van het soort pensioen. Meestal vloeit het terug naar het pensioenfonds of de verzekeraar. Partners kunnen wel recht krijgen op een nabestaandenpensioen, maar dat kan geloof ik alleen wanneer de relatie officiëel is en dan moet je dat wel apart meeverzekeren.
Wat betreft het officieël niks van elkaar zijn...tja, we willen niet officieël samenwonen. Hij is ingeschreven op zijn adres, ik op het mijne, en we wonen daar waar het ons op dat moment het beste uitkomt. Vaak bij hem, soms bij mij.
*blinkt uit in autisme*
We willen elkaars officiële partner wel zijn, maar de twee aparte adressen lijken dit niet toe te staan.
*blinkt uit in autisme*
quote:Vier-en-Zeventig schreef op 19 januari 2015 @ 22:18:

Wat betreft het officieël niks van elkaar zijn...tja, we willen niet officieël samenwonen. Hij is ingeschreven op zijn adres, ik op het mijne, en we wonen daar waar het ons op dat moment het beste uitkomt. Vaak bij hem, soms bij mij.En dat is prima, maar dat heeft dus wel financiele consequenties.
quote:Vier-en-Zeventig schreef op 19 januari 2015 @ 22:20:

We willen elkaars officiële partner wel zijn, maar de twee aparte adressen lijken dit niet toe te staan.Je zult dan denk ik na moeten gaan denken over geregistreerd partnerschap of huwelijk. Anders zou je na 5 jaar samenwonen nog als elkaars partner kunnen worden gezien, zonder officiële verbintenis, maar dat is dus niet aan de orde.
Er is dus geen constructie waarbij je elkaars partner bent, geregistreerd en getestamenteerd en al, zonder op hetzelfde adres te wonen?
*blinkt uit in autisme*
quote:Vier-en-Zeventig schreef op 19 januari 2015 @ 22:23:

Er is dus geen constructie waarbij je elkaars partner bent, geregistreerd en getestamenteerd en al, zonder op hetzelfde adres te wonen?Niet voor de belastingdienst in elk geval. Zie ook hun site voor meer info.
http://www.belastingdiens ... fbelasting_moet_u_betalen
Nuttige info mensen, dank daarvoor, ik ga slapen nu. (een nachtje, erover, )

Het is blijkbaar anno '15 nog een vreemde uitzondering aparte adressen te hanteren terwijl je wel een leven deelt samen.

Trusten.
*blinkt uit in autisme*
quote:Vier-en-Zeventig schreef op 19 januari 2015 @ 22:31:

Nuttige info mensen, dank daarvoor, ik ga slapen nu. (een nachtje, erover, )

Het is blijkbaar anno '15 nog een vreemde uitzondering aparte adressen te hanteren terwijl je wel een leven deelt samen.

Trusten.

Nee hoor, dat kan best. Maar de belastingdienst kan natuurlijk niet iedereen geloven die stelt een relatie te hebben, en dus hebben ze daar criteria aan verbonden.

Welterusten!
Ja, dat is natuurlijk heel logisch. Niet alles en iedereen is hartjes-en-madeliefjes-jonge-hondjes-en-pluizige-kittens verliefd met betrekking tot dit soort vraagstukken.

Zal ook veel golddigger-geldruiker-misbruik-maken-van-de-goedheid-enz-enz volk een poging doen tot erven van oma/buurman/veel oudere partner...
*blinkt uit in autisme*
Okee, tijd om te tukken...

Trusten nu echt.
*blinkt uit in autisme*
Is het geen mogelijkheid om je domicilie bij hem te zetten, wettelijk samen te wonen, maar eigenlijk je huurhuis aan te houden?

Elk zijn eigen ruimte, maar op papier toch samenwonen?

Dit heeft dan mogelijk wel gevolgen naar eventuele uitkeringen.
quote:Vier-en-Zeventig schreef op 19 januari 2015 @ 22:20:

We willen elkaars officiële partner wel zijn, maar de twee aparte adressen lijken dit niet toe te staan.Als jullie trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan zijn jullie elkaars fiscale partner zonder dat je moet samenwonen volgens mij. Alleen kunnen hier weer andere haken en ogen aan zitten.
MIsschien een hele stomme vraag, maar als je kunt trouwen/geregistreerd partner zijn zonder samen te wonen, kun je dan ook geen samenleefcontract zonder samen te wonen afsluiten? Gewoon, waarin je elkaar officieel aanwijst als partner?

Er zijn overigens ook pensioenfondsen waar je geen contract hoeft te hebben om nabestaandenpensioen te krijgen, dat zou ik gewoon even navragen, dan heb je dat in ieder geval geregeld voor je partner. En jij kunt natuurlijk net zo goed een testament laten maken voor die paar spulletjes met (emotionele) waarde die je aan je partner nalaat toch?
quote:Kastanjez schreef op 20 januari 2015 @ 11:24:

MIsschien een hele stomme vraag, maar als je kunt trouwen/geregistreerd partner zijn zonder samen te wonen, kun je dan ook geen samenleefcontract zonder samen te wonen afsluiten? Gewoon, waarin je elkaar officieel aanwijst als partner?Nee, bij een samenleefcontract moet je wel verplicht samenwonen volgens mij. Volgens mij wordt zo'n contract automatisch beëindigd als je niet meer op hetzelfde adres woont.
Wow, wat een reacties, leuk zeg, dit! Is het eerste topic dat ik open hier, over een onderwerp dat me momenteel erg bezighoudt.

Ik lees veel, onder andere de links die me in dit topic gestuurd worden, en leer veel bij.

Een samenlevingscontract is alleen mogelijk/wenselijk/handig wanneer je samenwoont, gaat voor ons dus niet op.

De domicilie, zoals mietrot opperde, lijkt me lastig. Qua kostenverdeling, we hebben nu onze eigen huishoudens te bekostigen en ik betaal een, samen overeengekomen, tegemoetkoming aan hem omdat we meer op zijn adres zijn. Weet ook niet hoe 'de overheid' een domicilie zou zien, ik ben dan ingeschreven bij hem, maar heb ook een tweede huis dat ik huur? Wat betreft uitkeringen, daar hebben we beiden op basis van salaris geen recht op en is dus geen issue.
*blinkt uit in autisme*
Een samenlevingscontract wordt inderdaad vanzelf beëindigd wanneer 1 van de partners verhuist en niet langer staat ingeschreven op het samenwoonadres maar ergens anders. Been there, done that.
*blinkt uit in autisme*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven