Hoeveel tijd..

08-02-2015 20:47 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw hier, maar wel een meelezer.

Al bijna een half jaar in therapie en nog steeds geen verbetering. Hoe meer therapie , hoe meer twijfel over dingen. Bijv mijn relatie. Kilo's aangekomen...niet meer kunnen werken, maar me ook niet beter voelen. Zal het ooit anders worden?
Wat zijn je klachten?
boos zijn over een situatie en dit niet kunnen ombuigen. Veel depressie.. Nutteloos voelen, vermijding.
Kun je er werkelijk iets aan doen? Of is dat een utopie? Heeft het met je relatie te maken?
Tja kattenmans, wat kunnen wij daar over zeggen?

Misschien wel, misschien niet. Ik denk dat je deze vraag beter voor kunt leggen aan je behandelaar.

Sterkte, want het lijkt me niet makkelijk.
Misschien heb je onrealistische verwachtingen van therapie en blijf je hangen in boosheid. Of de therapie heeft juist effect omdat je nu in contact komt met je gevoelens. Ik denk dat je dit met je behandelaar moet bespreken zoals bootje al aangaf. Ik zit zelf in therapie en met tijden gaat het slechter met me, maar ik weet het wel altijd te plaatsen en verwelkom het zelfs omdat het onderdeel van verwerken is.

Nogmaals; check bij je behandelaar of wat je voelt en ervaart normaal is of dat je je houding misschien moet aanpassen (therapie is geen wondermiddel)
situatieschets: verliefd geworden, tijdens relatie helaas. We zijn nu jaren verder. Ik heb Co ouderschap met ex en zelfs nog dagelijks contact. Nieuwepartner veel strijd met ex. Die ex ondertussen alweer hertrouwd. Ik in therapie door alle gebeurtenissen. Onzeker geworden, vermijdend en ook boos. Nog wekelijks geconfronteerd worden met ex van partner. Kinderen van partner lijden enorm.. En ik denk dat de enige uitweg weggaan is..
Volgens therapeuten kom ik idd eindelijk bij gevoel.. Positief dus.

Maar ik denk alleen maar beëindiging relatie. Weg hier. Rust.
Sorry kattenmans, maar ik denk dat je een antwoord wilt horen wat hier niet gegeven kan worden. Wij zijn geen psychologen en hebben je dossier niet gezien.
Ik zou graag iets willen horen over ervaringen. Schematherapie ? Heeft t echt geholpen? Ben je veranderd?
Ik doe schematherapie en mijn ervaring is dat het 99 procent bestaat uit zelf hard aan de bak moeten en 1 procent uit de begeleiding en uitleg van therapeuten. Tot nu toe merk ik vooruitgang omdat ik door ieder inzicht mijn gedrag verander en van daaruit weer andere ervaringen opdoe dan ik altijd in het verleden opdeed.
Je hebt levensproblemen.... Leer er mee omgaan en zuig jezelf niet zo de put in. Therapie is voor mensen met een psychische stoornis en zeker schematherapie. Jij hebt last van aanpassingsproblematiek als ik je zo lees En vraag me dan ook af of therapie wel goed voor je is. Je vergroot daar je onzekerheid en problemen alleen maar uit waardoor je je steeds slechter gaat voelen. Ga op zoek naar iets dat wel voor je werkt.
water en zand
Ja, schematherapie is bewezen effectief. Maar het is inderdaad wat Sensy zegt: hard aan de bak, je gedrag veranderen en daardoor weer andere ervaringen opdoen.

Sommige mensen zijn heel erg succesvol in de schematherapie en anderen minder, dat hangt van een heleboel factoren af.
quote:modder schreef op 08 februari 2015 @ 21:24:

Je hebt levensproblemen.... Leer er mee omgaan en zuig jezelf niet zo de put in. Therapie is voor mensen met een psychische stoornis en zeker schematherapie. Jij hebt last van aanpassingsproblematiek als ik je zo lees En vraag me dan ook af of therapie wel goed voor je is. Je vergroot daar je onzekerheid en problemen alleen maar uit waardoor je je steeds slechter gaat voelen. Ga op zoek naar iets dat wel voor je werkt.Wij weten niet wat er gediagnosticeerd is toch? Schematherapie is ontzettend duur, dus bij twijfel krijg je eerst wat anders aangeboden.
Dat je het zelf moet doen is waar, maar met hard aan de bak kom je er echt niet als je een echte stoornis hebt. Dan kun je nog zoveel en zo hard vanalles proberen maar beter zul je niet worden. Inzicht en acceptatie is dan het hoogst haalbare en voor de rest zul je er mee moeten leren leven.
water en zand
Ik ben meer dan hard aan de bak. Ik volg 4 dagen therapie. Stoornis: vermijdende persoonlijkheid stoornis en ptts. Ptts door m'n jeugd en door de scheiding van huidige partner. Ik moet een knop om... Maar hoe??
Dat is al hele andere info dan eerst. Ik vraag me dus af of die knop er in dat geval wel is. Dat bedoelde ik met mijn vorige post. Accepteren dat je wat hebt en daar zo goed mogelijk mee proberen om te gaan en zoveel mogelijk uit het leven als als mogelijk is. Het heeft dan weinig zin om ook jezelf nog onderuit te halen met je gedachten. Kun je niet iets zoeken waar je meer zelfvertrouwen van krijgt? Hobby, sport, cursus..
water en zand
Dat is het.. Ik voel me soms zo moedeloos . Druk in therapie en veel Verwachtingen thuis. Ik zie de fout bij de ander en ben daar boos om. Geraakt door. Kilo's aangekomen en nog niet happy zijn. Wat wil ik??
Accepteren dat je boos bent, maar niet de schuld bij de ander neerleggen... Het is jouw gevoel en daar moet je zelf mee leren omgaan. Jij voelt je moedeloos en voelt dat de ander iets van je verwacht. Heb je de ander wel eens gevraagd of hij of zij ook daadwerkelijk van je verwacht wat jij denkt? Of bedenk je dat zelf.
water en zand
Mijn partner denkt wat ik denk... Maar heeft de consequenties te aanvaarden van zijn ex relatie ..kinderen. Klaar mee. Pijn verdriet shit!
modder, ik vind het een beetje vreemd dat je iemand die duidelijk intensieve hulp nodig heeft, adviseert om hobby's te gaan zoeken. En ook bizar dat je uitspraken doet over wat er wel/niet mogelijk is in het geval van TO. Of een knop in geval van een stoornis om kan, verschilt per individu en de aangeboden therapie.

kattenmans, het advies is eerder gegeven: ga in gesprek en BLIJF in gesprek met je behandelaar over waar je nu tegenaan loopt. Het is een rommeltje in en om je heen. Wat je nu nodig hebt is ordening van je gedachten en gevoelens en daar is therapie (welke therapie doe je nu?) bij uitstek geschikt voor.
Ik zeg nergens dat de therapie gestopt moet worden. Wel bekijk ik het van een andere kant. Als je niet beter wordt van therapie is het dan de moeite waard er mee door te gaan? Een hobby of wat dan ook kan goed zijn om je zelfvertrouwen op te vijzelen en evt nieuwe contacten op te doen. Dit kan ook naast therapie... En ja, ik ben er van overtuigd dat in sommige of misschien wel veel gevallen acceptatie een sleutelrol speelt in het omgaan met de ziekte, stoornis of klacht en dat graven en allerlei gevoelens naarboven halen niet altijd goed is. We leven in het nu en moeten er nu het beste van maken. Als je steeds bezig bent met achterom kijken of piekeren of de toekomst of wat anderen van je denken enz enz dan leef je juist niet hier en nu en mis je een heleboel!
water en zand
En Sensy, jij adviseert To toch ook?? Waarom moet ze van jou doorgaan met therapie en waarom weet jij dat de knop bij mensen wel om kan gaan? We doen dan toch beide aan koffiedik kijken in het geval van To?
water en zand
ACT is misschien wel iets ja. Kan nooit kwaad om te leren dan dingen nu zo zijn en dat je er niks aan hebt om daar in te blijven hangen en eventueel te zwelgen.

http://nl.wikipedia.org/w ... ce_and_commitment_therapy

Ik zou wel beginnen om eens goed met je therapeut te gaan praten asap.
quote:modder schreef op 08 februari 2015 @ 23:41:

En Sensy, jij adviseert To toch ook?? Waarom moet ze van jou doorgaan met therapie en waarom weet jij dat de knop bij mensen wel om kan gaan? We doen dan toch beide aan koffiedik kijken in het geval van To?

Ik adviseer TO om met haar behandelaar in gesprek te gaan en niet met koffiedikkijkende forummers.

Verder vroeg TO naar ervaringen en ik heb de mijne gedeeld. Mijn persoonlijke ervaring is dat de knop om kan gaan, maar ook ik werd van behandeling naar behandeling doorverwezen. Liever dat ik verkeerd zit en elders beter geholpen kan worden, dan dat ik bij de eerste poging te horen krijg dat mijn knop niet om kan. Dat is een vrij boute uitspraak voor een forummer die - naar ik aanneem - geen therapeut is. Of ben je dat wel?

Van mij moet ze overigens niks, maar wat ik uit haar verhaal is dat ze op zoek is naar hulp en die gaat ze hier niet krijgen. Therapie is passen en meten. Niet alles wat je aangeboden krijgt is ook meteen raak. Vandaar mijn advies aan TO om wat ze hier meldt in haar therapie te bespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven