Algemene backpack tips!

16-02-2015 22:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva lezeressen,

Volgens mij zijn er vrouwen op dit forum die gek zijn op backpacken, en ervaring hiermee hebben!

Zelf is mijn vliegticket geboekt, en vertrek ik in september voor 2,5 maand naar Latijns America. Tips kan ik dus zeker wel gebruiken, en ik denk andere lezeressen ook.

Dit topic is niet bedoeld voor bijzondere locaties en mooie landen ect. maar echt tips voor backpacks. do & dont's, vrouwelijke backpack dingen, tassen tips, hoeveel/wat mee en wat is zonde van het gewicht. Ga zo maar door! Tips voor beginners en ervaren backpackers .. Laten we zo elkaar helpen!

Zelf nog geen ervaring, dus tips kan ik jullie (nog) niet geven
Oke. Niet meer dan 10 kilo mee. Zelf heb ik altijd slippers mee (soms 2 paar, de betere loopslippers ipv sandalen en een strand/avondsetje) en gympen. Wandelschoenen zijn veel te zwaar.

Kleding oprollen en in afzonderlijke tasjes in je backpack. Hoogstens twee lange broeken, geen spijkerbroek. Paar shorts/rokjes, wat je fijn vindt om te dragen. Ga ervan uit dat je alles daar kan wassen, vandaar niet meer dan 10 kilo totaal. Dunne trui voor 's avonds. Katoenen bh's. Sowieso katoenen ondergoed. Als je in september gaat, zou ik ook een regenponcho meenemen...

Slotjes voor je backpack. Een riem waar je briefgeld in kan verstoppen.

Dit is even het eerste wat me te binnen schiet... Veel plezier in ieder geval!
Neem geen kleding mee die je dierbaar is/ vooral oude spullen. Sowieso is er meer viezigheid, smog en een hoop zweet. Daarna dagen in de backpack voordat je een wasserette tegenkomt. En ook daar weet je niet hoe je de kleding terug krijgt. Ik ben op mijn vorige reis en mooie sjaal kwijt geraakt en baal er soms nog van..

Neem hammam doeken mee! Ik gebruik ze als handdoek, badlaken, laken om op of onder te slapen, sarong ed. Ik wil niets anders meer! En laat al die sneldrogende handdoeken tegenwoordig thuis.

Ik neem veel Lush mee. Bijvoorbeeld de shampoo bars. De mini versie van de tangle teezer is ook handig. klein en weegt niks http://www.tangleteezer.com/products.ph ... t=original

als je geld over hebt, koop dan een Gopro;)
Eens met lilyofthevalley. Maximaal 10 kg. Liefst 8 kg. Spullen laat je ter plekke wassen. Neem kleine verpakkingen van deo en scheerschuim. Mocht het opraken, dan kan je terplekke meer kopen.

Verder: Ik ben sinds mijn laatste Azie-reizen overgestapt op een rol-tas (van Vaude), en dat bevalt beter dan een rugzak: De realiteit is 1) dat je loopt in de stad (en er dus bestrating is) en 2) het warm is (dus liever geen spullen op je rug).

Als je een roltas uitkiest, zorg dan dat de wielbasis groot is. Dus de wielen aan de buitenzijde van de tas. Anders kan de tas te makkelijk kantelen.
Ik doe mijn rondreizen gewoon met een fijne rolkoffer. Geen gesjouw, makkelijk in te delen en je kan meer meenemen (ca 20 kilo - niet perse vanaf huis maar dan kun je onderweg ook nog wat kopen en meenemen). In de koffer zit een rugzakje voor daytrips.
.
Misschien moet ik hier maar eens mijn vraag stellen:

Ik ben geen backpacker maar ik heb een paar jaar terug wel een 65L rugtas gekocht die je ook als trolley kunt gebruiken. Super handig, waar het kan rol ik um en op drukke stations met veel trappen hup op de rug.

Enige nadeel: Ik heb nog steeds niet de manier gevonden om hem zo efficient mogelijk in te pakken, ik heb van die speciale lucht compressie zakjes voor ondergoed en sokken, ik rol mijn kleding maar dan nog. Nu weet ik dat bijvoorbeeld eagle creek een speciaal opberg systeem heeft voor in je rugtas en dat lijkt mij echt ideaal als het werkt maar ook behoorlijk duur. Heeft iemand ervaring met zo'n systeem of andere tips?

Ik heb dus zoiets: http://www.adventure-maga ... eek/eagle_creek_twist.jpg
Een rugzak met een opening aan de bovenkant is gewoon niet handig in te pakken. Er zijn ook rugzakken die openen als een koffer, die zijn handiger. Maar het blijft een nodeloos gesjouw. Mijn rugzak ligt al jaren te verstoffen.
.
Wat ik meestal meeneem aan kleding (ik neem niet altijd al het onderstaande mee, koop vaak daar wat t-shirts etc)

- trekkingbroek

- harembroek (soms 2 ligt aan temperatuur)

- legging (vooral voor als ik het koud heb onder andere kleding)

- 5 onderbroeken

- 2 bh's

- stuk of 4 oude t-shirts + 3 hemdjes

- 2 korte broeken

- tevasandalen (jaja) / sneakers of beide

- slippers

- longsleeve

- dun fleecevest

- bikini

- jurk (soms 2)

Verder is handig:

- lakenzak

- 3 lichte (als in gewicht, kleur hoe donkerder hoe beter ivm vuil) handdoeken

- zaklamp

- ducttape

- elastieken

- losse tassen waar je in kan organiseren (ikea heeft deze van ikea family)

- bandana

- vuiliszak/plasticzak

- douchespul, shampoo etc in mini's

Dat was het wel zo'n beetje denk ik.

Veel kun je ook ter plekke kopen.
Wat betreft vrouwendingen denk ik vooral dat je niet teveel mee moet nemen. En neem oude kleding mee, ik ga niet op vakantie om er mooi bij te lopen. Bovendien zijn de laundryservices niet altijd heel secuur met de temperatuur en het wasmiddel.

Wat ik vaak wel bij me heb is een ketting en een paar armbanden. En waterproof mascara.
Had altijd rond de 12 kilo bij me en dat ging prima. Kleding vooral uitgezocht op laagjes kunnen maken. Had altijd mijn zwaarste schoenen aan op reis. Vind zelf trouwens alleen gympen en slippers echt geen doen, had een aantal reizen gruwelijk onderuit gegaan als ik geen schoenen met goede grip had gehad.

Verder natuurlijk een goede actuele reisgids als de lonely planet, Actueel omdat dan de locaties van bussen, prijsindicaties etc nog kloppen en ook de hotels/hostels.

Verder goed letten op de echtheid van taxi's en ik zou aanbevelen het hotel voor de allereerste nacht te boeken. Verder gewoon je verstand meenemen en genieten!
Alle belangrijke documenten inscannen en op je emailaccount bewaren. Als alles kwijtraakt heb je altijd een kopie.

Foto's onderweg opladen, reisgenoot heeft ooit aan het eind van een reis al zijn foto's verloren omdat zijn camera gerold werd.
Zelf vind ik het heel handig (naast veel bovenstaande goede tips!) om een slotje mee te nemen (voor als je in hostels slaap en je spullen in een locker gaan), een zakmes en een klein naaisetje.
Over de fotos als je die met je telefoon maakt zet ook onedrive op je telefoon als je dan wifi hebt worden ze daar in bewaard ook.

Sowieso wel handig in geval van diefstal van je telefoon.

En wij nemen ook altijd meerdere geheugen kaartjes mee voor in de camera.
Ik vind één handdoek altijd genoeg, een hamamdoek van 50x100cm. Vergeet die sneldrogende microvezelmeuk die ze je bij Bever aan proberen te smeren, dat spul stinkt constant. In veel guesthouses/hostels krijg je tegenwoordig een handdoek, dus heel vaak heb ik 'm niet nodig gehad. Verder voor aan het strand (of als extra laken, picknickkleed, etc) een sarong van hele dunne katoen.

Toiletartikelen van Lush vind ik zelf onmisbaar. Met name de shampoobar (shampoo in vaste vorm) gaat altijd mee. Hij weegt maar 55 gram, gaat zo'n 90 wasbeurten mee, levert geen plastic afval op en kan nooit gaan lekken. Ook hun zepen en gezichtsreiniger in vaste vorm vind ik erg fijn.

Ik heb een bovenlader van Osprey (50 liter) en heb in mijn rugzak alles onderverdeeld in (zelfgenaaide) zakjes in verschillende stoffen. Ik weet precies welk zakje ik eruit moet trekken om sokken of pleisters te vinden. Nooit meer chaos in m'n rugzak!

Verder wat al gezegd is: hangslotje, een paar wasknijpers (ook handig voor gordijnen die niet goed sluiten), zaklamp, van die hele kleine fietslichtjes voor als je 's avonds langs slecht verlichte wegen loopt.

Een navulbare drinkfles (bijv. Dopper of iets groters). Ik weet niet hoe dat in Latijns Amerika geregeld is, maar ik vond het in Azië opvallend dat ik tegenwoordig echt in bijna elk guesthouse/hostel mijn fles kon bijvullen. Het scheelt echt enorm veel plastic troep en daar hebben we al genoeg van op de wereld.
quote:evaq schreef op 16 februari 2015 @ 23:15:

Eens met lilyofthevalley. Maximaal 10 kg. Liefst 8 kg. Spullen laat je ter plekke wassen. Neem kleine verpakkingen van deo en scheerschuim. Mocht het opraken, dan kan je terplekke meer kopen.

Verder: Ik ben sinds mijn laatste Azie-reizen overgestapt op een rol-tas (van Vaude), en dat bevalt beter dan een rugzak: De realiteit is 1) dat je loopt in de stad (en er dus bestrating is) en 2) het warm is (dus liever geen spullen op je rug).

Als je een roltas uitkiest, zorg dan dat de wielbasis groot is. Dus de wielen aan de buitenzijde van de tas. Anders kan de tas te makkelijk kantelen.

Ik moet zeggen dat ik wel echt heel erg blij ben met mijn rugzak, want als je buiten de stad komt, wat nogal vaak gebeurd als backpacker, kun je dat rollen wel vergeten. Heb vaak genoeg mensen zien worstelen met zo'n rolding over onverharde wegen, blubber en water etc. Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je eigen voorkeur, en wat je precies gaat doen!

Oh en waar ik altijd jaloers op ben: mensen met een rugzak die over de hele voorkant open kan! Zo handig, aanrader! Want die opening alleen bovenop en onderaan is wel echt rete onhandig. Wist niet dat die dingen ook bestonden toen ik mijn rugzak kocht...

Verder zou ik ook die rare reishanddoeken achterwege laten, en een sarong meenemen. En een zaklamp, en een grote fles zonnebrand. Verkopen ze niet overal, raar genoeg.
Nee, in Azie willen ze witter worden, niet bruiner, dus daar heb je geen zonnebrand. Verder inderdaad geen rolkoffer als backpacker. En ik heb sinds een paar jaar een backpack die over de hele voorzijde openkan, ZO handig.
quote:lilyofthevalley schreef op 17 februari 2015 @ 09:13:

Nee, in Azie willen ze witter worden, niet bruiner, dus daar heb je geen zonnebrand. Verder inderdaad geen rolkoffer als backpacker. En ik heb sinds een paar jaar een backpack die over de hele voorzijde openkan, ZO handig.

Haha ja precies, geen zonnebrand, alleen bleekmiddeltjes

En ik ben dus bijzonder jaloers op je voorlader rugzak!
Na tien jaar met een bovenlader die eigenlijk nog wel oke (en heel duur) was, besloot ik mezelf de voorlader te gunnen
Een voorlader is inderdaad ideaal! Verder werden de inpakzakjes van Ikea family ook al genoemd, gebruiken wij ook, dingen kosten niks en zijn handig.

Neem koffiestickjes en een hardplastic beker mee: in Azië hebben wij daar zo van genoten! Thee is ook heerlijk maar voor de afwisseling is koffie echt even genieten.

Pleisters, rekverband en pijnstillers nemen wij ook mee, evenals Deet, ORS en antidiarreepillen. Als je ineens in the middle of nowhere last krijgt kun je niet zo gemakkelijk naar een apotheek.

E-reader is onmisbaar, evenals oplader voor je telefoon en e-reader.
Oh ik ben duidelijk een net iets andere backpacker Ik neem juist wel leuke kleren mee en geen oude, want kom op ik wil er op vakantie echt wel leuk bij lopen (en ook leuk op de foto's staan). Natuurlijk geen truitjes van 100 euro maar wel leuke dingen en met name: allemaal met elkaar combineerbaar zodat ik bijvoorbeeld vanalles over elkaar aan kan trekken wanneer het koud is.

Een grote sjaal van dunne stof vind ik onmisbaar, alleen al voor in het vliegtuig waar ik anders altijd een stijve nek krijg, maar ook bijvoorbeeld om even om je schouders te slaan (bij tempel/kerkbezoek of tegen de zon of de kou). Een paar slippers en een paar goeie schoenen, ik draag het liefst doc. martens; stevig maar niet zo loeizwaar. Zonnebrandcreme neem ik echt van thuis mee (vision, werkt echt de hele dag met maar 1x smeren) maar overige verzorgingsproducten kan je ook wel ter plekke kopen.

Welke kleren ik inpak hangt echt af van de gebruiken en gewoontes in een land, wanneer de cultuur het niet waardeert dat vrouwen in een korte broek en hemdje rondlopen ga ik dat dus niet doen; dan maar geen bruine benen. Soms loont het ook om daar kleding te kopen, bijvoorbeeld in Thailand eerst een stop maken in Bangkok om te shoppen omdat het allemaal 3x niets kost. Of op een heel andere manier; in India direct een paar shalwar kameezes aanschaffen want daarin voelde ik me als vrouw alleen toch een stuk minder bekeken dan in mn westerse kleding.

Als je goedkope hostels gaat nemen is een lakenzak écht een aanrader, want dan hoef je je tenminste geen zorgen te maken om die rare vlekken in de lakens en of je daar wel op wil liggen

Ik hou van mn rugzak en zou echt niet met een rolkoffer op reis willen. Mijn rugzak tilt lekker en ik gooi m zo op mn rug, maar ook zo op een bus of achterin een auto oid. Zo'n travelbag er omheen is soms wel handig, blijft ie schoon(er). Ik heb wel een bovenlader maar ik vind dat eigenlijk niet echt onhandig, heb m wel verdeeld in twee vakken die je ook open kan ritsen tot 1 groot vak, dus ik kan ook van onderen bij mn spullen en kan dingen gescheiden houden.

Verder vind ik een dagrugzak dan weer niet fijn, daar heb ik liever een schoudertas voor. Ten eerste omdat dat makkelijker is als je allebei je tassen bij je hebt, en ten tweede omdat er uit een rugzak toch makkelijker gerold wordt en zo'n dagrugzak wel echt warm kan worden als je er de hele dag mee rondloopt. Wel een schoudertas die sluit met een rits en een klep, weer tegen het zakkenrollen. Niet al je geld op 1 plaats bewaren natuurlijk maar een beetje gespreid, en inderdaad van je paspoort/bankpas/rijbewijs/verzekeringspas/vliegtickets zorgen dat je scans in je email hebt zodat je er altijd bij kan.

Iets meenemen om te zorgen dat je halverwege je foto's kan uploaden is ook wel fijn, kan je ze tenminste niet meer kwijt raken!

Wat ik ook fijn vond om bij me te hebben zijn een ketting en een hangslotje, om bijvoorbeeld tijdens nachttreinen je rugzak vast te kunnen maken als je gaat slapen. En een zaklamp bleek ook al vaker superhandig om te hebben.
Zeg maar Spijker.
quote:lilyofthevalley schreef op 17 februari 2015 @ 09:55:

Na tien jaar met een bovenlader die eigenlijk nog wel oke (en heel duur) was, besloot ik mezelf de voorlader te gunnen

Oh gelijk heb je. Ik zit al jaren naar die van mij te kijken en te hopen dat ie stuk gaat. Maar hij was zo duur dat ik bang ben dat ie t nog 10 jaar doet... Verdorie

Over deet trouwens: dat koop ik altijd ter plekke. In Nederland wordt meer dan 50% niet verkocht, en in gebieden waar echt veel muggen zijn werkt dat niet altijd even goed. In het buitenland heb je ook 98% bijvoorbeeld (wel een beetje eng spul!) Vooral belangrijk dus als je naar malariagebied gaat! Oh ja en t kost een fractie van wat t hier kost, ook niet geheel onbelangrijk.
quote:lilyofthevalley schreef op 17 februari 2015 @ 09:55:

Oh gelijk heb je. Ik zit al jaren naar die van mij te kijken en te hopen dat ie stuk gaat. Maar hij was zo duur dat ik bang ben dat ie t nog 10 jaar doet... Verdorie

Over deet trouwens: dat koop ik altijd ter plekke. In Nederland wordt meer dan 50% niet verkocht, en in gebieden waar echt veel muggen zijn werkt dat niet altijd even goed. In het buitenland heb je ook 98% bijvoorbeeld (wel een beetje eng spul!) Wel echt belangrijk dus, vooral als je naar malariagebied gaat! Oh ja en t kost een fractie van wat t hier kost, ook niet geheel onbelangrijk.
quote:Elandic schreef op 17 februari 2015 @ 10:33:

[...]

Over deet trouwens: dat koop ik altijd ter plekke. In Nederland wordt meer dan 50% niet verkocht, en in gebieden waar echt veel muggen zijn werkt dat niet altijd even goed. In het buitenland heb je ook 98% bijvoorbeeld (wel een beetje eng spul!) Wel echt belangrijk dus, vooral als je naar malariagebied gaat! Oh ja en t kost een fractie van wat t hier kost, ook niet geheel onbelangrijk.

Moet je niet een al te gevoelige huid hebben, ik heb daar een giga allergische reactie op gehad! Sommige dingen zijn volgens mij ook niet voor niets in Nederland niet zomaar te krijgen. Ik neem bijvoorbeeld ook liever niet zomaar antibiotica ergens, hoewel veel landen dat oh zo gemakkelijk voorschrijven.

In de medische hoek nog handig om mee te nemen: ors-poeders en een ehbo-setje. Sommige landen: eigen hechtnaald en -draad (geloof me ik wou dat ik m bij me had gehad). Ook fijn: van dat spul om je handen te wassen/desinfecteren zonder water.
Zeg maar Spijker.
Zeker voor Latijns Amerika zou ik aanraden om zelf (of schakel een handige moeder/oma/tante in) losse zakjes met ritsen te maken met twee knoopsgaten bovenin. En dan in elke broek die je meeneemt twee knopen naaien. Dan kun je daar bijvoorbeeld je paspoort en wat dollars in doen, en hebben dieven het niet snel in de gaten. De standaard riem onder je kleren weten ze namelijk wel te vinden.

Als je het wat lijkt, let me know, dan kan ik je misschien een foto sturen van wat ik heb.

Verder ga ik niet op pad zonder:

- koplamp (handig om onder de dekens nog even te lezen/de weg te vinden naar de wc / nachtelijke wandelingen door de jungle)

- zo'n goedkope grote reishanddoek van de Xenos (8 euro, groot genoeg als badlaken en die kun je dan op het eind zonder aarzeling weggooien en zo ruimte maken voor souvenirs)

- alka selzer/Rennie en diarree remmers (vorige keer had ik ze in 't vliegtuig heen al nodig...)

- een hoes voor om m'n backpack met slotjes (sowieso 3 cijferslotjes)

- een slot met kabel (om je backpack aan iets vast te maken, niet helemaal dief-proof maar maakt het ze misschien net te moeilijk zodat ze de volgende tas kiezen)

- van die zakjes om je kleding onder te verdelen (zip-locks van IKEA werken ook goed) sokken bij sokken, ondergoed bij elkaar, hemdjes, T-shirts, jurkjes: handig!!! + een grote tas/zak om je was in weg te brengen

- fijne Nederlandse kleine tampons: ze hebben vaak vooral die enorme Amerikaanse units daar = onnodig veel ruimte

- Teva slippers (kan ik echt rustig drie weken op lopen), neem minstens 2 paar mee

- Teva sandalen voor ruigere tochten

- als je veel wilt gaan wandelen: wandelschoenen, maar ik zou daarnaast ook bijv. Allstars of andere kleine gympen meenemen

- lakenzak (voor als het beddengoed niet uitnodigt tot erop liggen, of je ineens er extra voor moet betalen (??? bestaat!))

- ik ben van de twee rugzakken. heb een mega unit van 85 liter. dat schijnt overdreven te zijn, maar ik krijg 'm toch wel vol elke keer weer..... En daarnaast een rugzakje voor overdag, die draag ik dan voorop. Ik vind mensen met kleinere / 1 tas altijd bijzonder bewonderingswaardig

- boek in het Engels --> makkelijk om te ruilen bij hostels/medereizigers

- ipad/iphone met lekker veel series erop, ideaal voor eenzame chillmomentjes of lange busritten

- USB-stickjes om back-ups van je foto's te maken (ben echt iedere reis wel iemand tegengekomen die al z'n foto's op de een of andere manier is kwijtgeraakt: mijn persoonlijke hel zou dat zijn)

- zo'n universele (SD)kaart reader --> als je dan mensen ontmoet en ze hebben ook foto's gemaakt, kun je zonder kabeltje de foto's vast op je USB-stick laden

- dollars --> super handig, ik heb meestal 250 dollar op zak als noodgeld

- een tweede pinpas die je op een andere plek verstopt + een creditcard die weer op een andere plek zit (kansen spreiden!)

- ik heb sowieso altijd een schaduwportemonnee met dollars en een pinpas of creditcard erin in m'n grote tas in een onopvallend vakje zitten. Dieven hebben 't vaak gemunt op je kleine tas en dan heb je in een dramatisch geval nog wat achter de hand.

- niet iets wat je meeneemt, maar ik zou als je van land wisselt 's ochtends een printscreen van de wisselkoers van die dag op je telefoon maken en dan bij de grens laten zien --> werkte bij mij altijd om een betere wisselkoers dan de rest te krijgen. Ik schreef het trouwens op een papiertje en dat werkte 8 jaar geleden net zo goed

's Avonds nooit nooit nooit alleen over straat. (in Latijns Amerika, bijna alle landen)

Moet je toch alleen over straat 's nachts, laat iemand die je semi vertrouwt of die te achterhalen is (eigenaar van busstation/restaurant/bar) een taxi bellen. Geen tuk-tuk nemen 's nachts.

Altijd van tevoren taxi prijzen afspreken. Zes keer herhalen.

Wat ik in taxi's ook vaak deed, was op m'n kaart kijken of we goed reden.

Altijd taxinummer zichtbaar noteren (zodat de chauffeur het ziet bedoel ik dan)

Oh en natuurlijk vooral genieten . En niet te paranoia worden. Bij mij is uiteindelijk helemaal niks gebeurd in 8 maanden, maar ik was zoals je kunt lezen dan ook erg voorzichtig. Heb toen toch wel veel eerste- en tweedehands verhalen gehoord van situaties waar ik liever niet in terecht zou komen ('s nachts achtervolgd worden door een man met pistool / met een mes op je keel van je geldriem bestolen worden / tuk-tukchauffeurs die meisjes verkrachten).
O ja, als je alleen maar naar warme landen gaat (en het zuiden van Zuid-Amerika dus overslaat) zou ik vooral GEEN lange spijkerbroek meenemen: log en zwaar en die trek je nooit aan want veel te heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven