Kreta ervaringen

22-02-2015 12:55 50 berichten
Hoi allemaal,

tijd om een vakantie te boeken! Onze voorkeur gaat uit naar Kreta, Rhodos en Kos zijn we al geweest. 'We' is mijn vriend en ik (20-30 jr). Ik weet dat Kreta een groot eiland is en ik vraag me af welke plaats leuk is om te verblijven.

We willen het liefst 15 dagen all in en niet in de buurt van Cherso bijvoorbeeld. Het mag een levendige plek zijn waar ook nog wel wat te zien is. Om het eiland te verkennen, willen we een auto huren. Hebben jullie enig idee hoe oud en/of hoelang je je rijbewijs moet hebben hiervoor?

Verder zijn tips altijd welkom!
Alle reacties Link kopieren
Kreta is zeker de moeite waard. Ben er zelf zo'n 8 jaar geleden geweest. Ik zat toen in het plaatjes Stalia. Dit is tussen Malia en Cherso. Van Cherso merkte je echter verder niets. Stalia was toen erg leuk. Vlakbij mooi zandstand en de bruisende levendigheid. Met een auto huren daar heb ik geen ervaring. Wel heb ik gehoord en gelezen dat het 'veiliger' zou zijn om dat al vanuit NL te doen. Ervaringen van mensen die het daar deden waren niet altijd positief. Veel gedoe met huurprijs en terug krijgen van borg enzo.

All in zou ik daar niet doen. Wanneer je lekker het eiland wilt gaan verkennen zal je waarschijnlijk niet zo vaak (lang) bij de accommodatie zijn. Als je er lekker op uit wilt met een auto zou ik hooguit kiezen voor logies met ontbijt. Er zijn daar zoveel leuke restaurantjes.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Daar heb je wel gelijk in Marielle75, het is ook zonde om alleen bij het hotel te blijven omdat je daar all-in kunt eten en drinken.

Dankje voor je reactie!
All in zou ik nooit doen in Griekenland. Het stikt er van de goede restaurants. En goedkoop.

Zelf 2 x in Koutolarafari gezeten. Das wel vlakbij cherso maar daar zijn we alleen geweest om te pinnen.

Eerste keer auto gehuurd via de reisorganisatie, tweede keer via de barman van het appartementencomplex.
Wij zijn vorig jaar op Kreta geweest. Bij Sint Nikolaos, erg leuk en goed te doen...

Auto huren kan meestal via de maatschappij waar je boekt en je moet dan meestal 21 jaar zijn, bij sommige mag het geloof ik vanaf 18, het is niet aan te raden het op Kreta zelf te doen.. genoeg bedrijven die het aanbieden maar als er iets gebeurd kan je nooit op iemand terug vallen.

Ik vind Griekenland een geweldig vakantie land, all in valt in griekenland vaak tegen en doodzonde.. alle restaurantjes zijn harstikke goed en niet duur. genoeg te beleven op kreta. Veel plezier met zoeken!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Om een auto te huren moet je vaak minimaal 21 plus zijn en een jaar je rijbewijs hebben.

Het is lang geleden dat ik op kreta ben geweest maar de excursie naar spinalonga eiland waar voorheen mensen die aan lepra leden werden gedropt is leuk en interessant.

Samariakloof is ook een aanrader maar neem dan wel goede schoenen mee. Het is niet te doen op slippertjes, hakjes of sandaaltjes.
Ik zou Rethymon als uitvalsbasis kiezen, zeker als je het eiland wil verkennen zit je lekker centraal. Van de ene kant naar de andere kant van het eiland rijden duurt toch zo'n 5 a 6 uur. Vanuit Rethymon kun je een hele hoop van het eiland zien.

Ik zou er bij het uitkiezen van een accommodatie even de kaart erbij pakken, lang leve google maps. Er loopt een straat langs de boulevard die op een gegeven moment afbuigen en meer 'landinwaarts' langs de kust gaat lopen. Kies daar aan die kant een accommodatie, dan kun je lekker over de boulevard naar het drukkere deel lopen en heb je 's nachts geen last van eventuele stappende jongeren enzo. Ik heb even op maps gekeken.. Daar waar je iperon beach vind, hotel aan het strand, prima accomodatie bv, zie je links daarvan die straat afbuigen. Ik zou geen accommodatie nemen aan die straat maar lekker iets meer daar het oosten is het wat rustiger.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
@ sugarmiss klopt ja is wel 21 zie ik net en soms 18 maar ligt er beetje aan welke organisatie je boekt.

maar dan moet je vaak meer borg betalen of meer eigen risico.

Spinalonga zijn we vorig jaar ook geweest, leuk eilandje vooral om mooie foto's te maken.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Wat een hoop reacties al, leuk!

Auto huren vanuit Nederland gaan we dus zeker doen!

Nu nog de plaats en hotel!
Dat is een goede tip, Morgana81. Ik kon zo snel niet op die naam komen, maar ben er wel geweest. Ik weet nog dat ik toen dacht; de volgende keer neem ik Rethymon als uitvalbasis.

Toefjeslagroom, ik weet nog dat ik in stalia zat en dat de reis naar de Samariakloof wel 5 uur heen en 5 uur terug was. Ik zou zeker eens gaan kijken naar de tip van morgana81.

Zelf ga ik dit keer naar Corfu.

Veel plezier met zoeken!
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Rethymnon heeft wel onze voorkeur, ik ga google maps er even bij pakken. Goeie tip!
Er zijn meer kloven hè...
Wij zijn lang geleden eens op Kreta geweest en zaten toen in Kokkini Hani,ook 1 dag of zo een auto gehuurd( gewoon aan de receptie van je accommodatie vragen) en zelf met de bus naar Spinalonga gegaan en met de bus naar Heraklion. Was toen heel goed te doen.

Later op Rhodos ook gewoon zo een auto gehuurd en geen enkel probleem gehad. En boottocht gewoon in de haven geboekt en wij betaalden een fractie van wat de mensen betaald hadden bij een hostess.

Waarom zou je nergens op terug kunnen vallen als je daar een auto huurt? Je hebt toch een reisverzekering en je huurt toch een auto daar ook met verzekering?

Maar goed als je het fijner vindt kun je het natuurlijk al vanuit hier regelen.
quote:marielle75 schreef op 22 februari 2015 @ 13:02:

Kreta is zeker de moeite waard. Ben er zelf zo'n 8 jaar geleden geweest. Ik zat toen in het plaatjes Stalia. Dit is tussen Malia en Cherso. Van Cherso merkte je echter verder niets. Stalia was toen erg leuk. Vlakbij mooi zandstand en de bruisende levendigheid. Met een auto huren daar heb ik geen ervaring. Wel heb ik gehoord en gelezen dat het 'veiliger' zou zijn om dat al vanuit NL te doen. Ervaringen van mensen die het daar deden waren niet altijd positief. Veel gedoe met huurprijs en terug krijgen van borg enzo.

All in zou ik daar niet doen. Wanneer je lekker het eiland wilt gaan verkennen zal je waarschijnlijk niet zo vaak (lang) bij de accommodatie zijn. Als je er lekker op uit wilt met een auto zou ik hooguit kiezen voor logies met ontbijt. Er zijn daar zoveel leuke restaurantjes.Stalis of Stalida. Stalia bestaat niet.
Life is short. Eat dessert first.
quote:vivapimpelmees schreef op 22 februari 2015 @ 13:09:

All in zou ik nooit doen in Griekenland. Het stikt er van de goede restaurants. En goedkoop.

Zelf 2 x in Koutolarafari gezeten. Das wel vlakbij cherso maar daar zijn we alleen geweest om te pinnen.

Eerste keer auto gehuurd via de reisorganisatie, tweede keer via de barman van het appartementencomplex.Bedoel je Koutouloufari? Heel mooi daar!
Life is short. Eat dessert first.
Vorig jaar in Koutouloufari geweest en 2 weken alles op een quad verkend en 1 dag een auto gehuurd omdat we naar het bounty strand wilden gaan.

Wij vonden het ideaal en lekker betaalbaar.

Ons appartement was Creta Blue Suites, kan ik je echt aanraden.
Rethimnon is de leukste stad en leuke straatjes. samariakloof is heel goed te doen. snapte niet dat mensen er zo over deden alsof je echt een geoefende wandelaar moest zijn om te overleven of iets dergelijks...knosos viel wel tegen omdat het meeste gewoon beton pilaren enzo waren en weinig authenthiek...in het zuiden lagen veel mooiere archeologische sites om te bezoeken.
Ik vond Rethymnon helemaal niet zo'n leuke stad. Heel druk en vol, echt gewoon een grote stad. Wel een mooi centrum, maar ik zou er zelf niet op vakantie willen zitten. Misschien dat de buitenwijken wat mooier zijn. Het ligt wel heel centraal inderdaad, vandaaruit kun je overal relatief snel komen.

Wij zaten een paar jaar geleden in het zuiden, in Agia Galini. Echt een schatje van een plaatsje, dat zelf ook een lange geschiedenis heeft. We hebben wel veel bekeken, maar dat kostte inderdaad elke keer vrij veel reistijd. Er liggen daar veel historische locaties om te bezoeken. Maar het dorpje was echt heerlijk, mooie zee en strand ook en gezellig toeristisch, maar zeker niet massaal.

Als de Samariakloof je te lang is, kun je nog kiezen voor de Imbroskloof om door te wandelen. Dat is maar een kilometer of 5, bergafwaarts, echt heel goed te doen en ik vond 'm ook erg mooi.

Als je 2 weken gaat, zou ik voor twee plaatsen kiezen om te verblijven. Dat scheelt je zoveel reistijd in de vakantie, als je veel wilt gaan doen en zien. Je kunt dan steeds dingen bezoeken die redelijk in je buurt zitten en de rest bewaar je voor het volgende deel van je vakantie, zodat je niet heen en weer blijft rijden.
..
Ik ben jaren geleden op Kreta geweest en we zaten in het Europa Beach hotel in Analypsi. Lekker rustig maar ook redelijk dichtbij Chersonissos etc. Vond het echt een super relaxte vakantie en wat ik ook erg leuk vond was dat het geen standaard hotel was maar een soort mini dorpje met allemaal huisjes, erg mooi aangelegd. Wij zaten er 10 dagen all in en er werden iedere dag wel dingen georganiseerd ook al waren wij er niet in het hoogseizoen maar net ervoor.

Ik snap trouwens niet wat sommige mensen zo leuk vinden aan Chersonissos, ben er wel een keer een half dagje geweest en ik vond het zo saai en verder helemaal geen sfeer en gezelligheid uitstralen. Daar moeten ze het duidelijk van het uitgaan hebben want overdag is er maar bar weinig te beleven.

En tip als je een auto huurt wel het eigen risico afkopen.
Ik heb ooit van Chersonissos een toeristische attractie gemaakt.. Kwam er een keer s avonds laat langs en toen hebben we even een kleine omweg door Chersonisos gemaakt ipv er langs :p
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
quote:doornroosje9 schreef op 22 februari 2015 @ 14:18:

[...]

Bedoel je Koutouloufari? Heel mooi daar!ja dat bedoel ik.
Iets anders dan Kreta ; Zakynthos of Samos? Welke kies je en waarom? Welke plaats op Samos?

Zakynthos spreekt ons aan vanwege de mooie witte stranden e.d., alleen de Engelse toeristen en het feit dat er niet heel veel te doen is, houdt ons tegen. Samos hoor ik veel positiefs over! Is dat ook leuk voor 20-30 jarigen?
quote:doornroosje9 schreef op 22 februari 2015 @ 14:18:

[...]

Bedoel je Koutouloufari? Heel mooi daar!Heel mooi inderdaad maar wel op een berg. Dus nasr het strand gaan betekent wel weer een hele klim omhoog. Als je geen eigen vervoer hebt is iets dichter bij het strand wel fijner.
quote:toefjeslagroom schreef op 23 februari 2015 @ 08:04:

Iets anders dan Kreta ; Zakynthos of Samos? Welke kies je en waarom? Welke plaats op Samos?

Zakynthos spreekt ons aan vanwege de mooie witte stranden e.d., alleen de Engelse toeristen en het feit dat er niet heel veel te doen is, houdt ons tegen. Samos hoor ik veel positiefs over! Is dat ook leuk voor 20-30 jarigen?Samos is heel leuk. Wij zaten in Kokkari. Maar veeeeel kleiner en ook duurder dan Kreta.
Moet eerlijk zeggen dat ik de prijzen schrikbarend hoog vindt, zelfs zonder all-in. Ben al twee keer eerder in Griekenland geweest, toen was het echt niet zo belachelijk duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven