so un happy

25-02-2015 11:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam zegt denk ik al genoeg. Ppff ik weet niet meer wat ik moet doen, voel me zo vreselijk ongelukkig.

Ik heb geen werk, geen vrienden, enige wat ik heb is mn laptop

Mensen reageren vaak raar op mij, vinden me vaak niet aardig, raar of arrogant. zelf als ze me niet kennen. Ik krijg vaak opmerkingen over mn uiterlijk... bijv jeetje wat heb jij veel haar is het nep, of wat kijk je boos, of over dat ik te stevig ben, of van een bepaald ras zou horen.

Ik kan vriendschappen nooit lang behouden, veel mensen hebben een hekel aan mij, geen 1 man wilt een relatie met mij, vaak blijft het bij wat daten seks etc. Niemand vind me leuk genoeg om echt voor me te gaan.

Me ziel doet echt pijn, ik heb veel last van hartklachten, ik denk nadat ik beetje heb gegoogld dat ik last heb van paniekaanvallen en moet dan daar dagen van bijkomen. ik zie niet echt nog fijne vooruitzichten. NU weet ik dat jullie allemaal gaan zeggen zoek hulp etc. maar ik geloof daar niet zo in, vaak is het zo dat een therapeut zeg: hoe wil je je voelen en hoe denk je dat te bereiken... tsja heee als ik dat wist zat ik niet bij jou.. of willen te veel vroeten in je jeugd terwijl die echt heel fijn was... Ik geloof er gewoon niet echt in, Ik ben niet depressief, maar gewoon heel ongelukkig. Ik weet ook niet wat ik met mn leven aan moet ben al oud, en zie gewoon geen kansen meer voor mezelf...

ik weet het gewoon niet. ik weet echt niet meer wat ik moet doen
Zo doorgaan, de rest van de wereld heeft een probleem en niet ik.

Daar word je nu toch ook gelukkiger van?

Nee!

Waarom zou je niet, want dit levert je ook niets op, toch eens gaan proberen verder te kijken dan naar de rest van de wereld?

Het klinkt raar, maar het zou je een heel eind op weg kunnen helpen...
quote:Polkadot28 schreef op 25 februari 2015 @ 11:49:

Wat jammer dat je bij voorbaat al psychologen e.d. afschrijft.

Ik heb in het verleden ook therapie gevolgd waar "ik niets aan had"

Nu zie ik in dat het op dat moment niet de juiste therapie op was voor mij op dat moment. Ik was er ook niet klaar voor nog.

Nu wel. Ik volg nu al bijna 1,5 jaar intensieve therapie en het helpt mij enorm.

Mijn zelfbeeld is langzaam aan het veranderen, ik kan zien dat ook ik leuk ben en er mag wezen en daardoor zien anderen dit nu ook langzaam aan.

Mijn advies is toch om hulp te zoeken. Ga desnoods, als het moeilijk is om het te verwoorden, het eerst op papier zetten. En ga daarmee naar je huisarts. Geef aan dat je niet weet welke soort therapie bij jou past.

De huisarts kan dan met jou meezoeken.

En er zijn inderdaad wachtlijsten, maar vaak kan je bij een praktijk ondersteuner terecht om te overbruggen. Veel succes.

Lief dank je wel. mooi onderschrift trouwen, eentje om te onthouden wat voor therapie vol jij nu dan?
Een hulpverlener is er niet om jouw probleem op te lossen, maar om jou te helpen zelf je problemen op te lossen.

Je kunt natuurlijk besluiten dat dat voor jou niet werkt, maar die mensen hebben meer verstand van zaken dan wij, al is het maar omdat wij je niet kunnen zien.

Je zegt dat mensen negatief op je reageren. Het kan zijn dat je sociaal niet handig bent, dat je signalen van mensen niet goed oppikt en niet weet hoe je moet reageren. Voordat mensen met elkaar praten, hebben ze al met elkaar gecommuniceerd, bijvoorbeeld door oogcontact te maken, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal. Allemaal dingen waardoor een caissière kan denken dat jij niet open staat voor een praatje. Dat zijn dingen die weinig zeggen over wie jij bent, maar mensen reageren niet op wie jij bent als persoon, maar op de indruk die je maakt.

Als jij eigenlijk ook gelooft dat je niets waard bent en dat je raar bent, versterkt dat de situatie alleen maar. Dat is namelijk aan je te zien, ook al gaat dat onbewust.

Praktische tips:

- Maak een lijst van positieve punten aan jezelf. Wat is er leuk/lief/mooi/bijzonder aan jou? Ga niet vergelijken met andere mensen!

- Stel jezelf doelen. Je hebt geen opleiding afgerond zeg je; dat is dus iets waar je mee bezig kunt zijn. Stel ook doelen voor de korte termijn (bijvoorbeeld: iets leren wat je nog niet kan, sociale contacten uitbreiden, een week lang elke dag een nieuw recept koken, je aanmelden voor vrijwilligerswerk). Een doel, klein of groot, geeft richting aan je leven, voldoening als je het behaald, en een gevoel van succes. Allemaal dingen die je beter laten voelen over jezelf en je leven. En ja, daar moet je soms dingen voor doen die je moeilijk of eng vindt.

- Maak een lijst van dingen die jij zelf interessant en leuk vindt. Dit zijn dingen waar je energie aan moet proberen te besteden.

- Verdiep je in andere mensen. Voor mijn part lees je biografieën, maar ook in gesprekken met anderen. Probeer uit te vinden wat die persoon apart, interessant maakt. Ten eerste vinden mensen het fijn als je oprechte interesse toont, en hoe beter je iemand leert kennen, hoe interessanter die persoon vaak lijkt. Ten tweede leidt het je af van een te zelfbewuste houding waarin je gaat nadenken over of je niet raar overkomt.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik volg momenteel individuele gesprekken bij een psycholoog en een groeps -schematherapie.

In mijn jeugd heb ik bepaalde schema's aangeleerd omdat ze veilig waren maar die mij nu, als volwassene, absoluut niet helpen.

In deze therapie leer ik de dingen anders te zien, anders te doen.

Ben daar nu ruim een jaar mee bezig en het is en blijft pittig.

Maar ik merk echt vooruitgang!!!
Ah, iemand is kritisch naar je posts toe en dan reageert diegene "raar" naar jou toe? Je zit gelijk in de slachtofferhouding.

Ik vind het ook erg moeilijk te geloven dat je zonder enige aanleiding zo vaak aangesproken wordt door wildvreemden. Degenen die dat beweren zijn vaak hopeloos onzeker en denken dat de hele wereld op hen let. En om hun draait. Denk je echt dat die cassiere het op jou persoonlijk voorzien heeft als ze niet haar hele riedeltje afsteekt? Damn, nu je het zegt, ik kreeg laatst alwéér niet de "Airmilesvraag"terwijl al mijn voorgangers dat wel kregen. Twee opties:

1. Kennelijk zie ik er niet uit alsof ik een Airmilespas gebruik.

2. Mensen hebben een hekel aan me!

Je zit echt compleet gevangen in je slachtofferdenken.
Ik vind het echt heel moeilijk te geloven dat wildvreemden je aanspreken op je uiterlijk. Heb je dan zo'n apart uiterlijk? Ben je gothic of emo?
en als zou ik dat zijn, geef het mensen recht om je daar op aan te spreken? Maar nee ik ben dat niet, ik krijg het echt regelmatig naar me hoofd opmerkingen over me lippen, haar, lichaam en dat is niet omdat ik denk dat andere met mij bezig zijn, maar soms komen mensen gewoon naar me toe om te vragen of me haar echt is, of een vrouw als ik bijv chips op de band heb liggen tegen me zegt, ik zou dat maar niet doen, en wijzend naar mijn lichaam.. dat is geen grap ofzo.. ik word daar alleen al dood ongelukkig van... of mensen die de opmerking maken over hoe ik praat, dat ze zeggen jeetje jij praat wel heel goed nederlands.. of ik sta in een winkel en de verkoopster zeg, ik denk dat dit te duur voor je is, of wij verkopen alleen kleine maatjes hoor... en zo kan ik 1000e voorbeelden noemen.
quote:sounhappy schreef op 25 februari 2015 @ 12:13:

en als zou ik dat zijn, geef het mensen recht om je daar op aan te spreken? Maar nee ik ben dat niet, ik krijg het echt regelmatig naar me hoofd opmerkingen over me lippen, haar, lichaam en dat is niet omdat ik denk dat andere met mij bezig zijn, maar soms komen mensen gewoon naar me toe om te vragen of me haar echt is, of een vrouw als ik bijv chips op de band heb liggen tegen me zegt, ik zou dat maar niet doen, en wijzend naar mijn lichaam.. dat is geen grap ofzo.. ik word daar alleen al dood ongelukkig van... of mensen die de opmerking maken over hoe ik praat, dat ze zeggen jeetje jij praat wel heel goed nederlands.. of ik sta in een winkel en de verkoopster zeg, ik denk dat dit te duur voor je is, of wij verkopen alleen kleine maatjes hoor... en zo kan ik 1000e voorbeelden noemen.wat maakt het uit wat andere mensen zeggen, waarom maak je je daar zo druk over?
Je zit een een zeer negatieve cirkel. En dat is zo zonde!

Ik denk dat als jij de juiste ulp krijgt, en ja dat kan soms tijd kosten, dat je jezefl een stuk positiever weer gaat zien. Je moet eerst met jezelf gelukkig zijn.

Probeer een nieuwe studie uit. Wie weet wie je er allemaal leert kennen. En, schrijf hier wat vaker mee. Soms staan hier dingen op waar ik echt om moet lachen.

Chear up! Iedereen is de moeite waard. Jij dus ook!
Carpe Diem!
quote:sounhappy schreef op 25 februari 2015 @ 12:13:

en als zou ik dat zijn, geef het mensen recht om je daar op aan te spreken? Maar nee ik ben dat niet, ik krijg het echt regelmatig naar me hoofd opmerkingen over me lippen, haar, lichaam en dat is niet omdat ik denk dat andere met mij bezig zijn, maar soms komen mensen gewoon naar me toe om te vragen of me haar echt is, of een vrouw als ik bijv chips op de band heb liggen tegen me zegt, ik zou dat maar niet doen, en wijzend naar mijn lichaam.. dat is geen grap ofzo.. ik word daar alleen al dood ongelukkig van... of mensen die de opmerking maken over hoe ik praat, dat ze zeggen jeetje jij praat wel heel goed nederlands.. of ik sta in een winkel en de verkoopster zeg, ik denk dat dit te duur voor je is, of wij verkopen alleen kleine maatjes hoor... en zo kan ik 1000e voorbeelden noemen.Tuurlijk geeft dat mensen niet het recht om je dan wel aan te spreken, maar bovengenoemde voorbeelden zijn gewoon ongeloofwaardig, waarom zou een caissière in godesnaam tegen een klant zeggen zou je die zak chips nou wel kopen? Wat is het nut daarvan?
Het gaat er niet om wat mensen zeggen, het gaat erom wat jij uitstraalt, wat jij oppikt en hoe jij daar mee omgaat.

En daar kun jij, en jij alleen, aan werken.
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2015 @ 12:16:

[...]

Tuurlijk geeft dat mensen niet het recht om je dan wel aan te spreken, maar bovengenoemde voorbeelden zijn gewoon ongeloofwaardig, waarom zou een caissière in godesnaam tegen een klant zeggen zou je die zak chips nou wel kopen? Wat is het nut daarvan?het was een vrouw die achter me stond... die dat tegen mij zei
Okay, dat is wat je nu meemaakt van de buitenwereld, lees ff bovenstaande tips van anderen hoe het ook kan. Het is je eigen onzekerheid die anderen blijkbaar die ruimte geeft om commentaar op jou te durven leveren, ongevraagd.

Bij mij en anderen laten mensen dat wel uit hun hoofd.

Ik heb juist leuke gesprekjes en een glimlach van anderen op straat, kassieres enz, dat ligt echt 100% aan je eigen houding. Dat weet ik omdat ik dat ook niet altijd heb gehad, het is oa wat je er zelf insteekt.

Ik ben zelf vriendelijk en word ook zo door anderen bejegend.

Toen ik (tijdelijk) mezelf letterlijk en figuurlijk niet zag staan, zagen anderen mij ook niet staan.

Je bepaalt echt zelf of je op de kaart staat en of dat positief of negatief is.

Je kan leren een krachtige persoonlijkheid te zijn en dan ben je niet meer zo gevoelig voor wat anderen van jou vinden en gek genoeg houdt dat dan ook op, die ongevraagde kritiek van buitenaf!

Wat jij zelf al denkt zal je ontmoeten in de buitenwereld.

Als je denkt dat mensen "tegen jou" zijn, dan zal je dat ook zo ervaren.

Als jij jouw blik naar jezelf en naar de buitenwereld anders instelt, zal je andere ervaringen opdoen.

En dat leer je door je eigen aandeel in te zien en bewust te veranderen.

Er staan echt goede tips van anderen hierboven, kijk daarnaar, en wat wel kan ipv wat je niet hebt of (nog) niet kunt.

Ook op het topic laat jij duidelijk zien waar jij de focus op legt: je reageert op het negatieve en blijft doorgaan over hoe anderen irl jou bejegenen, maar ga die focus eens verplaatsen naar jezelf.

Wat kan jij zelf doen om eea te veranderen? Want dat is het enige waar je invloed op hebt. Je kan anderen en hoe ze tegen jou doen niet veranderen, dus geef daar je tijd en aandacht niet aan!

Wat je aandacht geeft, groeit. Aan jou te bepalen wat dat is, dat groeit en ontwikkelt. Of je de focus verlegt naar positief of negatieve ervaringen en je conditioneringen (eigen gedrag en gedachten) blijft herhalen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Suzy je hebt ook gelijk! er zitten hele fijne tips bij, ik ga er ook echt mee aan de slag, ik ga zo de HA bellen om toch maar een afspraak te gaan maken. Maar mag ik vragen hoe jij zo 'sterk' geworden bent? Ook doormiddel van therapie?

maar in elk geval dankjewel voor de reacties.
quote:sounhappy schreef op 25 februari 2015 @ 12:18:

[...]

het was een vrouw die achter me stond... die dat tegen mij zei

Ik denk werkelijk waar dat je je dat ingebeeld hebt. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, opgevangen en zelfs maar van horen zeggen. En ik doe al zéér lang boodschappen.

Dat jou dit structureel overkomt is gewoonweg zeer ongeloofwaardig.
Ik wil wel vrienden zijn
Weet je waar ik een beetje bang voor ben?

Dat je dit topic ook weer gaat gebruiken als negatieve bevestiging.
Eerst even die EMDR... Heb je toevallig de klikjes gehad? Daarvan wordt namelijk langzaamaan duidelijk dat die variant veel minder doet dan de andere twee varianten. Steeds minder therapeuten werken daarmee.

Dan: je hebt nu, simpel gezegd, 3 opties:

1. Accepteren dat het is zoals het is.

2. Zelf iets proberen te doen (zelfhulpboeken, 'zoek jezelf'-cursus, dat soort dingen)

3. Naar een professional gaan en die om hulp vragen.
quote:sounhappy schreef op 25 februari 2015 @ 12:30:

Suzy je hebt ook gelijk! er zitten hele fijne tips bij, ik ga er ook echt mee aan de slag, ik ga zo de HA bellen om toch maar een afspraak te gaan maken. Maar mag ik vragen hoe jij zo 'sterk' geworden bent? Ook doormiddel van therapie?

maar in elk geval dankjewel voor de reacties.

Door schijt te krijgen aan wat anderen vinden, door mijn eigen weg te zoeken en te volgen, door coachingtraject jaren geleden, door me te verdiepen in boeken met andere visies of die mijn eigen visies ondersteunden, door te weten wie ik ben en waar ik voor sta, door alleen maar naar anderen te kijken om iets van ze te kunnen leren (welke vaardigheden zij succesvol inzetten en ik van kan leren), door waar je ontevreden over bent van jezelf ofwel te accepteren als "hoort bij mij" danwel (als dat niet zo is) er iets aan te doen.

Als jij niet tevreden bent over je gewicht bijv, is dat iets waar je zelf invloed op hebt en aktief zelf iets aan kan veranderen. Doe je dat niet, dan is het vaak niet dat gewicht zelf wat dwars zit, maar jezelf onbewust veroordelen dat je het zo laat, de moed niet op kan brengen dat te veranderen.

En dat is moeilijk te accepteren, dan kom je in zelfveroordeling terecht. En dat helpt bepaald niet mee.

Het eerste wat helpt is mild naar jezelf zijn en jezelf je fouten/ tekortkomingen niet aan te rekenen, maar dat je alsnog de kansen mag aanpakken om dat te veranderen.

Leren van eerdere "fouten" ipv die te blijven herhalen, maakt je sterker.

Focus op vooruitgang en persoonlijke ontwikkeling, in welke levensgebieden dan ook.

Jezelf verdiepen dus.

Veranderingen vinden plaats op een ander niveau dan je gedrag. Gedrag is maar oppervlakkig en wordt gestuurd door overtuigingen, mechanismen die je ooit hebt aangeleerd, ervaringen, je intenties.

En die zijn allemaal door jouzelf aktief te (be)sturen, als jij het stuur in eigen handen neemt!

Dat betekent ook dat je best een rijinstructeur in de arm mag nemen als je nog niet kan autorijden.

En zo is het ook mentaal: je mag daar best iemand voor inschakelen van wie jij dat mag leren.
Dan nog heb ik in mijn leven net zo goed vele missers, ben ik in mijn eigenwijsheid ook de mist ingegaan, vaak zat, heb ik evengoed mijn terugvallen naar oude patronen als ik niet oplet, moet ik me aktief blijven inzetten om levenslessen mee te nemen in het vervolg, te leven naar wat ik leer.

En eenmaal die processen (diepgang) in werking gezet, blijf je een leven lang leren!

En positieve en negatieve nieuwe ervaringen opdoen.

Niemand is verschoond van tegenslag, het gaat erom hoe je omgaat met wat er aan kansen, geluk, maar ook tegenslag op je pad komt.

En dat mag je leren hoe dat kan, oude pijnen van je afschudden en met frisse moed verder te gaan.

Dat is voor niemand eenvoudig, het kost aktieve inspanning. En moed verzamelen.

Daar mag je best wat aanmoediging van buitenaf voor krijgen en liefst van objectieve buitenstaanders die het fijn vinden om anderen op weg te helpen, zoals professionals daar hun beroep niet voor niks van gemaakt hebben. Die hebben zich daar letterlijk in verdiept omdat dat ze interesseerde en ze doen waar ze goed in zijn.
Ik denk dat je momenteel in zo een negatieve spiraal zit dat je opmerkingen die juist positief bedoelt zijn als negatief ziet. Ik lees bijvoorbeeld: "wat heb jij veel haar, is dat nep?" (dat is juist een compliment, mensen denken dat jouw haar nep is omdat het zo een volle bos is, wat de meeste niet hebben). Ook las ik dat iemand een opmerking maakte dat jouw nederlands zo goed was, ook dat is iets positiefs.

Niet meteen alles negatief opvatten!
Enne: wat ook helpt is letterlijk in beweging komen. Dat heb ik zelf ook weer van iemand recent geleerd: ga wandelen, zwemmen, fietsen, ga op dansles of een goedkope sportschool, badminton of wat je maar leuk vindt om te doen of te leren. Dat hoeft niet veel geld te kosten.

Letterlijk voelen is je zintuigen aan het werk zetten: de wind op je huid, om je heen kijken als je buiten loopt, de vogels of een vliegtuig horen, je spieren voelen, warmte en kou, regen en daglicht pakken, en alles is goed, als je maar iets aktiefs doet.

Daar ben ik ook op attent gemaakt door iemand anders, en dat ga ik nu dus zometeen ook weer doen.

Het helpt je uit je patronen te komen!
quote:_blabla_ schreef op 25 februari 2015 @ 13:07:

Ik denk dat je momenteel in zo een negatieve spiraal zit dat je opmerkingen die juist positief bedoelt zijn als negatief ziet. Ik lees bijvoorbeeld: "wat heb jij veel haar, is dat nep?" (dat is juist een compliment, mensen denken dat jouw haar nep is omdat het zo een volle bos is, wat de meeste niet hebben). Ook las ik dat iemand een opmerking maakte dat jouw nederlands zo goed was, ook dat is iets positiefs.

Niet meteen alles negatief opvatten!

Dat is dus de blik die ik bedoel hierboven.

Zoals je zelf interpreteert is hoe je zelf de wereld in kijkt en wat je terugkrijgt van buitenaf.

Ik zou het ook als compliment zien, een ander ziet het als commentaar.

Dat zegt alleen maar iets over de ontvanger, hoe die de wereld (en zichzelf) beziet en erin leest zoals ie zelf denkt.

Als je die blik kan veranderen, verandert alles mee!
Ik denk dat je onbewust uitzendt wat je over jezelf denkt en het dan ook weer terug ontvangt. Ik ben bijvoorbeeld ook te zwaar, maar heb echt nog nooit maar dan ook nooit van iemand commentaar gehad op de producten in mijn mandje of op de band. Weet je waarom niet ? Omdat ik ok ben met mezelf en schijt heb aan wat iemand er van vindt. Volgens mij straal je dat dan ook uit.

Je mag er zijn zoals je bent. Leer eerst van jezelf te gaan houden en veroordeel jezelf niet op zoveel punten. Als je daar niet zelf uitkomt, dan hulp zoeken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik zou toch naar de huisarts gaan en een verwijzing vragen naar een ggz.

ik denk dat je er zelf niet uitkomt en dan kan je beter voor die hulp kiezen, omdat dit toch een kans geeft dat het wel gaat lukken dan.

Jij kijkt erg negatief naar je zelf, niet doen!

Dat negatieve gevoel straal je uit naar andere.

Ik snap dat het niet leuk is door andere zo negatief benaderd te worden. Maar het is wel belangrijk dat je jezelf gewoon leuk blijft vinden.

Ik begrijp ook dat je je oud voelt. Maar jij weet zelf natuurlijk ook dat 26 niet oud is.

Ik ken het gevoel hoor. Ben zelf 30 maar dat is ook helemaal niet oud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven