Werk & Studie alle pijlers

Bedrijfsnaam.. help!

24-02-2015 23:59 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben al weken aan het brainstormen voor een goede naam voor mijn bedrijf. Ik ben helemaal vastgelopen en ik hoop dat jullie me weer aan het denken krijgen!

Ik heb in ieder geval bedacht dat ik graag een sterke naam wil die suggereert dat ik de beste ben in mijn vakgebied (iets in de gezondheidszorg, details zijn niet belangrijk voor de naam) zonder het er te dik op te leggen. Liefst een woord dat zowel in het Nederlands als Engels goed klinkt. 'Favorieten' op het moment zijn platinum en optimum, maar veel verder kom ik niet. Wie o wie kan mij helpen??
quote:liara schreef op 25 februari 2015 @ 09:25:

[...]

Bij dit soort namen krijg ik meer de associatie: "heel erg duur" en dan google ik nog even verder.Inderdaad, die associaties heb ik ook en ik google ook verder. :-)
quote:liara schreef op 25 februari 2015 @ 09:25:

[...]

Bij dit soort namen krijg ik meer de associatie: "heel erg duur" en dan google ik nog even verder.Bij kwalitop denk ik vooral: oh god, zo iemand die denkt gevat te zijn
quote:lux. schreef op 25 februari 2015 @ 09:53:

[...]

Bij kwalitop denk ik vooral: oh god, zo iemand die denkt gevat te zijn Dat ook ja.
quote:Misskatie schreef op 25 februari 2015 @ 03:24:

De wijk waarin de therapie is gevestigd in de naam noemen.Ik heb dan juist het idee, dat ze alleen voor die ene wijk is, als ik in andere wijk woon, zoek ik verder
Eigen naam is prima als bedrijfsnaam, helemaal als je als ZZp-er werkt. Dan gaat het echt om de band die mensen met Jou hebben.

Denk ook aan een goede URL. Als jouw naam zich daar niet voor leent, zoek dan iets wat erg opvalt en goed te onthouden is.
quote:lilalinda schreef op 25 februari 2015 @ 10:00:

Eigen naam is prima als bedrijfsnaam, helemaal als je als ZZp-er werkt. Dan gaat het echt om de band die mensen met Jou hebben.

Denk ook aan een goede URL. Als jouw naam zich daar niet voor leent, zoek dan iets wat erg opvalt en goed te onthouden is.

Eens. Mijn moeder heeft ook haar eigen naam, maar is ook het beroep wat in haar bedrijfsnaam staat. Dus zeg maar: Marieke de Vries, fysiotherapeut.

Ze is toch alleen. Ik vind het wel mooi: rechtdoorzee, goed vindbaar, niks mis mee.
quote:lux. schreef op 25 februari 2015 @ 09:53:

[...]

Bij kwalitop denk ik vooral: oh god, zo iemand die denkt gevat te zijn Haha ik vond het inderdaad ook heel gevat van mezelf
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 25 februari 2015 @ 09:27:

[...]

Inderdaad, die associaties heb ik ook en ik google ook verder. :-)

Dan doe je er toch een slogan onder, zoals:

Zo goedkoop kan kwaliteit zijn! Of zoiets maar goed, TO wil de beste zijn in haar vakgebied, niet de goedkoopste, daar hoort dan inderdaad een prijskaartje aan.
Je kunt een deel van je achter- of voornaam nemen, bijvoorbeeld één lettergreep.

En dan op internet zoeken naar een woord dat daarmee begint of eindigt en dat past bij wat je doet.

Bijvoorbeeld voor Marieke de Vries van hierboven, zijn dit voorbeelden van woorden:

http://www.woorden.org/begin/vrie

(Iets wat nu in me opkomt en wat ik vooral niet zou kiezen: Vriesiotherapeut .... )
die claims zeggen niks: de beste fysio van Ned? Hoezo? Wie bepaalt dat? Ik zou nooit een fysio kiezen op basis van zo'n claim. eerlijk gezegd ga ik naar de fysio die

1. mijn huisarts adviseert

2. die in de buurt zit

3. waar ik zelf goede ervaringen mee heb
Heel erg bedankt voor de suggesties en associaties die jullie hebben met de woorden!

Primus stond ook op mijn lijstje. Om jullie vragen te beantwoorden: Waarom wil ik mezelf neerzetten als de beste? Ik heb me laten vertellen dat als je zo'n naam kiest mensen onbewust voor jou kiezen. Omdat zij dan dus ook denken: oh, dit is de beste. Dit lijkt mij puur over een google zoekopdracht te gaan.

Ik wilde het bedrijf heel graag naar de wijk noemen, maar de locatie is nog niet 100% zeker. Als ik straks een perfect pand vind net buiten de wijk, heb ik alle voorbereiding met logo's etc voor niets gedaan.

De doelgroep is families. Het is een relatief jonge wijk, en eigenlijk ook best een beetje hip. Maargoed, verzin maar eens een goede 'hippe' naam. En misschien moet ik ook wel helemaal niet 'hip' willen zijn, het gaat niet om een kledingzaak tenslotte.

En dan over mijn achternaam.. tsja, ik vind het ook wat inspiratieloos. Veel concurrenten gebruiken inderdaad hun naam. Ik wil graag anders zijn. Ik zal uiteindelijk ook niet de enige zijn die er gaat werken.

Conclusie: ik wil graag een abstracte naam die niet perse laat zien wat ik doe maar wel associaties van gezondheid of de beste zijn oproept. Jullie hebben me dus al aan het nadenken gezet!
maar:

Je bent ZZP'er

je doet iets in de zorg, fysio - het gaat dus niet om creativiteit

je klanten kiezen je niet omdat je de beste bent

wat je wilt uitstralen is

1. vindbaarheid

2. betrouwbaarheid

3. professionaliteit
Ga dus voor een zo concreet mogelijke naam die goed vindbaar is, dus laat je beroep/ naam of lokatie terugkomen in je naam
Waarover gaat het bij fysiotherapie ... fitheid, bewegingsvrijheid, gezondheid, ...

op die items gaan brainstormen dus : bijvoorbeeld Medifit, Optimove, Fitfree, Healthfit, Carefit, Optimax, ...

enzoverder ??
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik vind juist veel van die originele namen een beetje gezocht. Enkele uitzonderingen daargelaten. Ik had een paar namen in mijn hoofd die ik graag wilde en die waren al bezet, ik wilde niet koste wat het kost iets origineels, want als dat er teveel vanaf spat dan vind ik het alsnog inspiratieloos.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:belgali schreef op 25 februari 2015 @ 11:49:

Waarover gaat het bij fysiotherapie ... fitheid, bewegingsvrijheid, gezondheid, ...

op die items gaan brainstormen dus : bijvoorbeeld Medifit, Optimove, Fitfree, Healthfit, Carefit, Optimax, ...

enzoverder ??euh het is een fysio, geen sportschool, het gros van de klanten zal bejaard zijn
quote:Misskatie schreef op 25 februari 2015 @ 03:24:

De wijk waarin de therapie is gevestigd in de naam noemen.

Vind ik geen gek idee. Zeker als je je eigen naam liever niet gebruikt. Gefeliciteerd trouwens, Misspiggiej met het oprichten van je bedrijf.

Terecht dat je goed nadenkt over de naam. Wel een beetje mee oppassen want niet alles mag (zie KvK, handelsnaam, en MKB-site), je kunt er een probleem mee krijgen. En heel veel namen bestaan al, maakt het ook lastig. Je kunt ook fysiotherapie afkorten tot fysio, met iets ervoor of erachter (b.v. FysioFirst of zoiets, maar weet niet of dat al bestaat).

Succes gewenst!
quote:Susan schreef op 25 februari 2015 @ 11:53:

Ik vind juist veel van die originele namen een beetje gezocht. Enkele uitzonderingen daargelaten. Ik had een paar namen in mijn hoofd die ik graag wilde en die waren al bezet, ik wilde niet koste wat het kost iets origineels, want als dat er teveel vanaf spat dan vind ik het alsnog inspiratieloos.

Dat heeft meestal te maken met merkbescherming, als je de naam zou willen vastleggen.

Als jij PrimaFysio wil gaan heten, kun je niet voorkomen, dat er in je woonplaats alleen al nog drie PrimaFysio's geopend worden. Als je Hatfervlup-Fysio wil gaan heten, kun je die naam wel vastleggen.
quote:ciambella schreef op 25 februari 2015 @ 11:04:

[...]

Haha ik vond het inderdaad ook heel gevat van mezelf Sorry, niks persoonlijks
quote:misspiggiej schreef op 25 februari 2015 @ 11:42:

Heel erg bedankt voor de suggesties en associaties die jullie hebben met de woorden!

Primus stond ook op mijn lijstje.Primus is een merk gasflessen... Kijk ook 'ns of een merknaam al bestaat als URL. Dat vond ik erg handig bij het zoeken naar een geschikte bedrijfsnaam. Als mensen zich in allerlei moeilijke bochten moeten wringen door bijv. streepjes in de URL te hebben worden ze niet blij.
quote:ciambella schreef op 25 februari 2015 @ 03:18:

Wat dacht je van:

Excellence of Excellent

Superieur

Kwalitop (kwaliteit en top)

Service plus (en dan in je logo een plusteken)
Primus is ook een Belgisch biermerk.
Geen hippe naam gaan verzinnen, want wat nu hip is is over 10 jaar zo oubollig als wat. En neem aan dat je niet iedere paar jaar een naamswijziging wil doorvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven