Welke e-reader?

24-02-2015 14:29 61 berichten
Ik ben op zoek naar een e-reader. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Mijn man heeft een sony gehad, maar die is een aantal keer voor reparatie terug gemoeten en heeft dus niet mijn voorkeur. Ik zoek iets met licht, zodat ik midden in de nacht ook even kan lezen zonder nachtlamp. Verder hoeft het geen super de luxe ding te zijn, zag al een waterdichte van kobo maar dat hoeft niet. Budget, zo rond de 120 euro vind ik wel genoeg. En het liefst in een kleurtje. Zag een roze kobo aura, maar die is nergens meer te koop helaas. Maar die vind ik dus echt prachtig!

Iemand een tip? Of welke juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x een Kobo Glo gehad (van de MM). Allebei liepen ze om de haverklap vast. De eerste deed het helemaal niet meer, die heb ik toen ingeruild voor de tweede. viel gelukkig binnen de garantie. De tweede deed het nog slechter dan de eerste! Die liep echt bij alles vast: aanzetten, blz omslaan, opladen, werd er gek van! Nu heb ik een Kindle. Wat een verschil! Loopt nooit vast, wordt niet traag, gewoon een hele fijne erader. En je kunt ook gewoon mappen er naar toe slepen vanaf je laptop. Je moet alleen wel even je epubs omzetten naar mobi, maar dat is zo gebeurd. En ik heb nu ook een Amazon ebook cloud waar ik al mijn boeken in kan opslaan en kan ik ze met de Kindle uit de cloud plukken. Erg handig voor op vakantie oid.
quote:elninjaa schreef op 25 februari 2015 @ 06:00:

@Newsflash: de nieuwe Kindle heeft een bladerfunctie. Je kunt daarmee versneld voor- en achteruit bladeren terwijl je de inhoud van de pagina's ziet. De pagina waar je was blijft op de achtergrond zichtbaar. Ik vind het handig.Dat lijkt me idd wel handig. Bladerend lezen gaat idd niet goed en dat is soms wel jammer.
.
quote:elninjaa schreef op 25 februari 2015 @ 06:00:

@Newsflash: de nieuwe Kindle heeft een bladerfunctie. Je kunt daarmee versneld voor- en achteruit bladeren terwijl je de inhoud van de pagina's ziet. De pagina waar je was blijft op de achtergrond zichtbaar. Ik vind het handig.

Ah kijk! Was ik toch niet de enige die daar behoefte aan had. Merci voor de info!

Nog iets om misschien rekening mee te houden; wel/geen touchscreen. Zelf heb ik geen touchscreen maar gewoon knopjes. Ik ken mezelf langer dan vandaag, en met touchscreen zou dat ding zo onder de vetvlekken zitten. Misschien gaat bladeren wel sneller met touchscreen (niet zeker van) maar omdat ik mn ereader alleen gebruik voor leesboeken heb ik daar persoonlijk geen last van.
Omdat ik veel had gelezen over vastlopen op de Kobo Glo heb ik de Kobo Aura gekocht. Leest erg fijn.

Hiervoor had ik een Sony, groot nadeel (je bedenkt t niet) was de gevoeligheid van het scherm. Op een camping met heel veel rondvliegende kevertjes landden die ook op het scherm, waardoor de pagina's als een dolle werden omgeslagen. De gevoeligheid van de Kobo is zodanig dat er een echte aanraking nodig is en de kevertjes het nakijken hebben

De interne verlichting is fijn, maar mocht nóg wel zachter zoals hiervoor ook al genoemd.

Ik gebruik m oa voor mijn boekenclub, en bepaalde passages wil ik dan aanstrepen (en dat lukt), maar ik zou niet weten hoe ik dat dan weer makkelijk terug vind. Hier misschien iemand een tip? Ik krijg wel een lijst met paginanummers waarop ik iets heb aangestreept, maar niet wàt dan...
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik heb de Kindle Paperwhite en ben er zeer tevreden mee. Hiervoor ook 5 jaar een Kindle gehad. Ik vind de verlichting super, je kunt de sterkte zelf instellen. Ik gebruik Caliber voor het omzetten en beheren van mijn boeken naar mobi, werkt ideaal. Ik lees zelf vooral in het engels, aanschaf van engelse boeken is veel goedkoper bij Amazon dan bijv. bol.com. De nieuwe bladerfunctie is trouwens ook erg handig!
Ik heb ook een amazon kindle incl. 3g en wifi. Ik kan zo als ik op reis ben in de amazon shop nog boeken bij kopen en als ik ze van mijn laptop op de kindle wil zetten gaat dat gewoon via wifi. Via calibre converteer ik de nederlandse boeken en de kwaliteit van de reader is echt super. Leest net als een boek bladert makkelijk en gebruiksgemak is echt goed. Met mijn eerste kindle die ik in het buitenland had gekocht waren problemen met de wifi en 3g ze hebben toen een nieuwe naar Nederland gestuurd en die gebruik ik al weer 3 jaar!
@Newsflash; wij zijn een ereadertweeling :P Ik geef ook onwijs de voorkeur aan knoppen, maar zo worden ereaders bijna niet meer gemaakt. Ik had eerst ook de Kindle die jij nu nog hebt, maar die gaf de geest. Ideaal zou zijn een ereader met knoppen én licht. De nieuwste Kindle Voyage heeft dat volgens mij maar die kost ¤200 of meer. Dat vind ik veel te duur en mijn huidige Kindle werkt nog goed. De hoofdreden dat knoppen wil is trouwens niet zozeer vette vingers maar het feit dat ik linkshandig ben. Omslaan kan bij de meeste touchscreenreaders alleen mt het rechterdeel van het scherm. Da's ver reiken met je linkerduim ;) Dat is dus typisch iets waar ik (en ik denk vele lefties met mij) echt niet bij stilstaan bij het overstappen naar een touchscreen.
Mijn e-reader heeft touchscreen en knoppen. Ik vind die knoppen erbij wel fijn.

Is het niet lastig met de Kindle om Nederlandse boeken te downloaden? De standaard is toch Epub? Dan moet je alles eerst omzetten op een pc. Anders kun je bijv. via Bol een boek kopen en deze direct op je e-reader laden. Dat is toch handiger als je alleen maar Nederlandse boeken leest?
mijn kindle e-reader heeft ook knoppen en zelfs een toetsenbord

@pientje, ik vind het niet vervelend om de nederlandse boeken via calibre om te zetten van epub naar mobi. Is 5 seconden werk en je kan ze daarna ook meteen op je kindle zetten.

plus mocht je meer engelstalig gaan lezen dan hoef je de boeken niet meer om te zetten..
Vergeet ook niet dat Amazon nu ook nederlandstalige boeken verkoopt. Weer een groot pluspunt.
@ Pientje, Ik vind dat converteren via Calibre ook helemaal niet vervelend. Die software werkt ook een beetje als een bibliotheek, dus je kunt ook makkelijk bijhouden wat er al op je apparaat staat, en welke boeken je verder in je bezit hebt.

Ik heb wel ooit eens iets gehoord over DRM (Digital Rights Managment), een soort elektronische beveiliging die op bepaalde boeken zit waardoor die niet te converteren zijn. Zelf heb ik daar nooit last mee gehad, en ik weet ook niet precies hoe dat werkt. Misschien een van de andere Kindle-gebruikers wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven