Help! zo bang..

02-03-2015 14:01 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!!

Ik lees al allemaal fijne topics, maar heb een eigen verhaal dus dacht dan schrijf ik dat zelf wel.

Ik ben een meisje van 20 jaar en loop nu vanaf november bij de psychiator. Ik heb angstaanvallen en merk dat ik ook een hypochronder ben. Het ging erg goed, tot deze week. Ik werd weer wakker met vervelende gedachten. Ik ben heel erg bang om dood neer te vallen, gewoon dat er dan niks meer is. Een hartaanval,stilstand, longembolie wat ook maar. Ik heb mezelf aangepraat dat je dit elk moment kan krijgen en ik vind dit heel eng. Ik durf ook niks meer en als ik weg wil dan denk ik 'Ja maar wat als er nu wat gebeurd, of ik ga nu dood?'

Het belemmerd mij in alles, en ookal loop ik bij een psychiator, ik vind het toch fijn om van jullie te horen wat jullie er nou van vinden. En misschien een paar tips, zodat ik deze site kan gebruiken om mezelf weer gerust te stellen..

Al met al ben ik gewoon heel bang om zo dood neer te vallen, dat je het niet door hebt. Als je bijvoorbeeld ergens bent en je valt dood, of krijgt iets met je hart. 3 weken geleden heb ik een hartfilmpje laten maken en deze is goed, maar ik maak me nog steeds zorgen!!

Liefs mij.
quote:DorothyParker schreef op 03 maart 2015 @ 04:23:

[...]

GMTA

En doordat hij het eigenlijk niet wou innemen, was zijn lijden niet minder. Snap je dit nu echt niet?Sorry, ik begrijp je reactie niet helemaal naar mij.
Je zet iemand niet aan het denken door neerbuigende opmerkingen te maken.

Daardoor kruipt iemand eerder nog dieper in zijn schulp.

Bedoel, ga maar eens hulp vragen als je opmerkingen naar je hoofd krijgt dat het dan wellicht nog niet erg genoeg is of je je aanstelt.
quote:consuelabananahammok schreef op 03 maart 2015 @ 04:28:

[...]

Sorry, ik begrijp je reactie niet helemaal naar mij.

Was half naar Gladoortje.

Of je zoon die pillen nu wel of niet wou innemen, dat maakte zijn situatie niet erger/lichter.

Sommige mensen willen nu eenmaal geen pillen innemen. Dat wil niet zeggen dat zij niet lijden onder de situatie.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:consuelabananahammok schreef op 03 maart 2015 @ 04:32:

Je zet iemand niet aan het denken door neerbuigende opmerkingen te maken.

Daardoor kruipt iemand eerder nog dieper in zijn schulp.

Bedoel, ga maar eens hulp vragen als je opmerkingen naar je hoofd krijgt dat het dan wellicht nog niet erg genoeg is of je je aanstelt.En ik heb dan weer geen idee op wie je dit bedoelt
quote:DorothyParker schreef op 03 maart 2015 @ 04:34:

[...]

En ik heb dan weer geen idee op wie je dit bedoelt

Volgens mij hebben wij last van een communicatiestoornis

Ik bedoelde die post meer algemeen op de opmerkingen in dit topic die naar mijn mening de verkeerde schoppen zijn , als in tegen het zere been .
quote:DorothyParker schreef op 03 maart 2015 @ 04:34:

[...]

Was half naar Gladoortje.

Of je zoon die pillen nu wel of niet wou innemen, dat maakte zijn situatie niet erger/lichter.

Sommige mensen willen nu eenmaal geen pillen innemen. Dat wil niet zeggen dat zij niet lijden onder de situatie.

Oh zo.

Nee, en probeer maar eens iemand aan de medicatie te krijgen die angst heeft om overal ziek van te kunnen worden.

Kan je praten als brugman, maar je legt het af tegen zijn angsten.

Hij heeft het kort geprobeerd , onder druk eigenlijk maar echt kansloos was dat.
quote:consuelabananahammok schreef op 03 maart 2015 @ 04:42:

[...]

Oh zo.

Nee, en probeer maar eens iemand aan de medicatie te krijgen die angst heeft om overal ziek van te kunnen worden.

Kan je praten als brugman, maar je legt het af tegen zijn angsten.

Hij heeft het kort geprobeerd , onder druk eigenlijk maar echt kansloos was dat.

Je hebt gelijk. Grote miscommunicatie tussen ons .

Kan begrijpen dat hij het niet wil.

Kan niet begrijpen dat iemand het afraadt.
Dat doe ik bewust, stellen dat het wel meevalt, niet om haar te kwetsen. Maar om haar boos te maken en mij de les te laten gaan lezen over de noodzaak. Want het is wel hartstikke erg en ze lijdt er vreselijk onder. Dat weet ik want ik heb het ook gehad en heb drie chronische angststoornissen. Aan de noodzaak kan het dus eigenlijk niet liggen. Ik denk dat to zelf vasthoudt aan, het valt wel mee, ik hoef geen medicatie.

De noodzaak is er, blijft over angst voor de medicatie en eigenwijsheid. Dat is confrontatie, iemand emotioneel uit de tent lokken. Ik weet dat dat kan werken bij mensen die hun eigen probleem niet zien voor wat het is. Nah, nu ligt alles wel op tafel hoor. Als je me een beetje zou kennen, zou je weten dat ik heel weinig problematiek daadwerkelijk bagatalisseer. Maar er zijn meerdere manieren om iemand te helpen.

Eigenlijk heeft Cateautje volgens mij wel een beetje gelijk dat je ook niet teveel mee moet gaan met iemands problematiek. Iemand kan het nodig hebben om even wakker geschud te worden. Maar volgens mij deed ik dat niet tactloos en inlevend ben ik per definitie, omdat ik precies dezelfde angst had als to.

Wat ik nu al een paar keer heb gezegd maar wat je blijkbaar hebt gemist, ik heb zelf angststoornissen. Dat meld ik niet voor een zieligheidsmedaille maar omdat ik er zelf ervaring mee heb. Ik was blij met de AD maar ik ben nooit bang geweest voor medicatie. En het kan erger worden, zo erg dat je geen keuze meer hebt. Daar kun je ook op wachten natuurlijk maar dat vind ik niet verstandig. Dan kun je beter beslissen als je daar nog toe in staat bent. En niet pas als het water je de lippen nadert.

Er was hier wel laatst een discussie waarbij iemand letterlijk stelde dat iemand geen AD nodig had die de diagnose depressie had. Dat zou ik nooit doen. Ik geef geen medisch advies in mijn betoog. Ik laat haar zien dat haar idee dat de noodzaak wel meevalt, niet klopt. Maar ik probeer haar zelf tot die conclusie te laten komen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Oh, dus je zegt domme dingen zodat ze je gaat tegenspreken?

Meen je dit nu echt?

Geef dan gewoon eerlijk toe dat je er naast zat. Dat je even niet nadacht.

En anderen gaan slecht praten nu. Zo stoer.
Tsja, los van het feit dat ik werkelijk niets heb met dat soort tactieken, zou ik mijn handen er niet aan durven branden om een onbekende emotioneel uit de tent te gaan lokken vanachter een schermpje.
En het werkte al bij jullie want jullie worden ook boos. Lees me maar de les over AD hoor. Ik ben voor. TO is nog aan het twijfelen dus ik beschouw haar niet als niet over te halen tot. Niet meteen denken dat het zal verlopen zoals bij jouw zoon want iedereen is anders. Maar tegen to zeggen, joh! neem die pillen toch gewoon in, gaat bij To niet werken he. Daarom gooide ik het over een andere boeg. De tegenovergestelde stelling verdedigen zodat To de stelling ga medicatie gebruiken, aan gaat nemen of iig iets aannemelijker gaat vinden. Omdat ze boos is op mij omdat ik zeg, aaach, tis toch niet nodig!

Ik ga slapen, mijn hersens zijn gaar, ik hoorde net het belletje afgaan.
quote:gladoortje74 schreef op 03 maart 2015 @ 05:10:

En het werkte al bij jullie want jullie worden ook boos. Lees me maar de les over AD hoor. Ik ben voor. TO is nog aan het twijfelen dus ik beschouw haar niet als niet over te halen tot. Niet meteen denken dat het zal verlopen zoals bij jouw zoon want iedereen is anders. Maar tegen to zeggen, joh! neem die pillen toch gewoon in, gaat bij To niet werken he. Daarom gooide ik het over een andere boeg. De tegenovergestelde stelling verdedigen zodat To de stelling ga medicatie gebruiken, aan gaat nemen of iig iets aannemelijker gaat vinden. Omdat ze boos is op mij omdat ik zeg, aaach, tis toch niet nodig!

Dus omdat ik boos word gaat TO aan Xanax?

Kind, snap je nu zelf niet hoe achterlijk dit klinkt? Je hersenen zijn niet gaar, ze zijn niet volgroeid. Maar veel plezier ermee.
En grappig. Ik geef commentaar. Ga je Con haar zoon erbij betrekken. Waarom? Omdat Con 1 keer zegde dat ze het ook niet op die manier zou zeggen?

Wat ben jij toch een leuk persoon!
Weltrusten dames.
quote:gladoortje74 schreef op 03 maart 2015 @ 05:10:

Mijn zoon heeft niets te maken met hoe het voor to gaat werken, ik nam het enkel als voorbeeld door je stelling dat het niet erg genoeg zal zijn als je ze niet neemt.

Je zal het goed bedoeld hebben, maar die opmerking kan heel kwetsend zijn.
Persoonlijk vind ik dat Gladoortje opzich best mijn ogen heeft geopend! Een paar weken geleden kwam ik het huis niet eens uit en had ik de hele dag door gedachten over de dood. Nu ga ik naar drukke winkels, durf af te rekenen en is de angst voor de dood niet heel de dag aanwezig dus het komt in vlagen. Ik weet hierom dus dat ik niet direct naar de medicijnen wil grijpen omdat ik weet dat het tijd nodig heeft om te herstellen van je angsten, en ze te confronteren.. Zelf vind ik het onnodig om direct naar medicijnen te grijpen al helemaal nu ik weer dingen durf, ookal gaat het niet erg snel! En nee mijn therapeut heeft mij niet de medicijnen voorgeschreven, dat deed de dokter. Ik kwam bij de dokter omdat ik bang was dat er iets met mijn hart was, en hij schreef me direct medicijnen voor. Een paar weken later heb ik een hartfilmpje aangevraagd zodat ik zeker wist dat het niks was, en dat heeft wel gerustgesteld, maar ik kan de angst voor zomaar neervallen niet goed loslaten. Mijn therapeut en ik hebben samen besproken dat ik eerst mijn slaapritme op orde moet krijgen en ik me daardoor al een stuk beter zou voelen.

Puur omdat ik al veel meer durf dan voorheen, en ik merk dat het tijd nodig heeft en ik me die zelf gun, wilde ik nog niet aan de medicijnen. Ben niet bang voor medicijnen, alleen voor de bijwerkingen maar die gaan over! Ik wil dit op eigen kracht kunnen omdat het al een stuk vooruit gaat, en inderdaad ik moet ook iemand zoeken die mij gaat helpen met mijn zelfvertrouwen!

Jullie zijn super! En gun iedereen hier het allerbeste.

Een dikke knuffel xx
--
quote:krokodilletje20 schreef op 03 maart 2015 @ 12:49:

Persoonlijk vind ik dat Gladoortje opzich best mijn ogen heeft geopend! Een paar weken geleden kwam ik het huis niet eens uit en had ik de hele dag door gedachten over de dood. Nu ga ik naar drukke winkels, durf af te rekenen en is de angst voor de dood niet heel de dag aanwezig dus het komt in vlagen. Ik weet hierom dus dat ik niet direct naar de medicijnen wil grijpen omdat ik weet dat het tijd nodig heeft om te herstellen van je angsten, en ze te confronteren.. Zelf vind ik het onnodig om direct naar medicijnen te grijpen al helemaal nu ik weer dingen durf, ookal gaat het niet erg snel! En nee mijn therapeut heeft mij niet de medicijnen voorgeschreven, dat deed de dokter. Ik kwam bij de dokter omdat ik bang was dat er iets met mijn hart was, en hij schreef me direct medicijnen voor. Een paar weken later heb ik een hartfilmpje aangevraagd zodat ik zeker wist dat het niks was, en dat heeft wel gerustgesteld, maar ik kan de angst voor zomaar neervallen niet goed loslaten. Mijn therapeut en ik hebben samen besproken dat ik eerst mijn slaapritme op orde moet krijgen en ik me daardoor al een stuk beter zou voelen.

Puur omdat ik al veel meer durf dan voorheen, en ik merk dat het tijd nodig heeft en ik me die zelf gun, wilde ik nog niet aan de medicijnen. Ben niet bang voor medicijnen, alleen voor de bijwerkingen maar die gaan over! Ik wil dit op eigen kracht kunnen omdat het al een stuk vooruit gaat, en inderdaad ik moet ook iemand zoeken die mij gaat helpen met mijn zelfvertrouwen!

Een dikke knuffel xx

Heel blij om te lezen dat je wel iets aan haar posts had.

Al ben ik het er nog steeds helemaal niet mee eens.
quote:DorothyParker schreef op 03 maart 2015 @ 13:18:

[...]

Heel blij om te lezen dat je wel iets aan haar posts had.

Al ben ik het er nog steeds helemaal niet mee eens.Dat begrijp ik ook zeer zeker, maar ik lees eigenlijk alles waar ik wel wat aan heb haha! Maar begrijp wel waarom je het er niet mee eens bent.
quote:krokodilletje20 schreef op 03 maart 2015 @ 12:49:

Een dikke knuffel xxWat lief! Ik wens jou ook het allerbeste en veel succes!
Dankjewel, krokodilletje. Dat vind ik geweldig om te horen. Vooral zo doorgaan!

Ik kan soms drammen over medicatie omdat het voor mezelf zo'n enorm verschil heeft gemaakt. En ik weet dat veel mensen dezelfde ervaring hebben als ik. Ik gun je dat je je wat beter gaat voelen. Maar dat hoeft niet met medicatie. Niemand kan je dwingen en medicatie werkt niet voor iedereen. Uit onderzoek blijkt dat AD meer effectief zijn bij ernstige depressie dan bij lichte.

Ik snap je twijfels ook echt wel hoor. Het zijn geen aspirientjes. Ik heb gelezen dat sommige soorten AD ook als mensen er al jaren mee gestopt zijn, libidoverlagend kan blijven werken. Ben vergeten welke soort dat was. Er is ook genoeg negatiefs te melden over AD, er is ook discussie over of het wel helpt.

Dus als je het op eigen kracht kunt doen, dat is altijd te prefereren natuurlijk. Wel met een therapeut en je hebt genoeg steun, toch?

Ik kijk dus heel vaak naar Dr G. Ik neem aan dat je het programma niet kent. Zij is patholoog anatoom en verricht autopsies. Je ziet niks gruwelijks hoor of heel weinig. En ik weet nu veel over sterven. Ze vertellen ook het verhaal rondom hun dood en naasten komen aan het woord. Ik vind het een heel integer programma. De sterfgevallen die ze behandelen gaan over de bijzondere gevallen. Doodsoorzaken die je niet veel ziet, moorden, ongelukken. Maar dan dus bekeken vanuit het klinische. Je ziet geen lijken.

Omdat het vrij zakelijk en wetenschappelijk wordt gebracht, word ik er niet naar of verdrietig van. En me afvragen of ik ook zo zou kunnen, gaat niet op omdat het altijd over iets bijzonders gaat wat in mijn leven extreem onwaarschijnlijk zou zijn. Bv een keer een alcoholist die cold turkey stopte met heel veel drinken. En dat kan niet. Die ging daar dood aan, aan de ontwenning. En een keer een vrouw die een week op vakantie was en vergat dat je insuline koel moet bewaren. Het was heel warm, de insuline werkte daardoor niet meer, waardoor ze stierf aan een veel te hoog suiker.

Zou jij naar dat programma durven kijken? Of ga je dan denken dat jij ook zo dood kan gaan? Misschien kun je er op die manier met wat afstand naar kijken omdat het over vreemden gaat.
Hoi krokodilletje, ik herken me heel erg in jouw verhaal en vraag me af hoe het nu met je gaat?
Hey Make!

Ik ben nog een beetje laat wakker, had een feestje en zag een mail in mijn email dat hierop gereageerd was, dus dacht ik antwoord even.

Eigenlijk gaat het echt super goed, ik was enorm bang voor de dood op alle vlakken en ben begonnen door meer op mijn eten te letten, meer water te drinken, meer te bewegen en vaker even gauw een stukje fietsen of lopen. Elke keer als ik onderweg was voelde ik me erg duizelig in me hoofd, maar als ik dan thuis was voelde ik me heel goed.

Dit bleef ik herhalen, en het ging elke keer een stukje beter. Ik heb een andere therapeut gezocht, en heb EMDR gedaan. Dit werkte prima, maar heb het idee dat ik het een beetje door mezelf heb overwonnen (duh want je moet t uiteindelijk ook zelf doen) :p

Maar iig, ik heb heel erg goed nagedacht wat ik met mijn leven wilde. Ik kon mijn ex moeilijk loslaten, en heb dat eerst opgelost. Heb hem overal verwijderd en geblokkeerd en als ik wist waar hij was zorgde ik dat ik er niet was, en als hij er wel was koppie omhoog en dan voelde ik me een stuk zekerder. Nu ben ik een aantal maanden over hem heen en heb ik de volgende stap aangepakt, mijn opleiding.. Ik lag al een jaar uit mijn opleiding en moest alles weer oppakken. Alle verslagen, stage, volle dagen school en dit werd me teveel. Ik heb mijn opleiding sinds 1 maand opgegeven en ben een stuk rustiger en heb zooooveel zin om te werken! Ik heb een diploma niveau 3 in de detailhandel en ben opzoek naar een baantje dus ben volop aan het solliciteren! Ook heb ik geen medicatie gebruikt, en hier ben ik heel blij om!

Mijn advies aan jou en alle andere mensen die hier enorm mee te maken hebben en zich in mijn topic kunnen vinden is;

Je angst is meestal gekoppeld aan iets wat zich in je speelt. Ben je onzeker? Ben je niet tevreden met je baan of opleiding of gaat het financieel niet goed. Pak eerst dat bij de wortels aan, en vanuit daar krijg je zoveel meer rust waardoor de angsten vanzelf afnemen, en natuurlijk OEFENEN!!! Nee je kan je angst niet onder ogen komen als je bang bent voor de dood want ja 'ga maar ff dood' zo werkt dat niet, maar je kan wel vaker dingen ondernemen waardoor je ervaart dat er niks gebeurd. Tuurlijk zou je duizelig worden of een enorm zwaar gevoel achter je ogen krijgen of enorm trillerig. Dit is een reactie omdat je dit al zolang niet gedaan hebt, maar elke keer word het weer een beetje beter. Ook ik heb mijn dagen er tussen zitten dat als ik op pad ga ik soms nog wel eens wat duizelig word, maar mijn tactiek is om even iets gezonds te halen (een verse jus met een lekker broodje of wat anders) hierdoor krijg ik het gevoel 'hey ik ben gezond bezig' en hup je gevoel gaat mee en je duizeligheid gaat weg! Ik wens iedereen een hele leerzame weg toe naar heling, ook mij is het gelukt wat ik niet had geloofd als jullie me dit een paar maanden geleden hadden gezegd. En nee ook ik ben er nog niet, maar ik functioneer weer een stuk beter en gun dat iedereen die hetzelfde als ik voel of heeft gevoelt! Let's do it, elke dag gaat het weer een stukje beter!!! Beweeg veel, al ga je eventjes buiten rond je huis 1 rondje lopen !!!!

Dikke knuffel xxxxxx

(Ps. ik heb geleerd dat het niet alleen de angst voor de dood is wat in je speelt, maar dat het zelfvertrouwen, stress en al die dingen zijn en als je die aanpakt, wordt de angst voor de dood veel minder)
Hoi, vervelend zijn die angsten, je weet dat het niet klopt wat je denkt, maar je krijgt het niet uit je systeem. Het is inderdaad een soort verslaving. En het is logisch dat je dan dingen gaat vermijden.....Ik zou het geen aanstellen noemen. Of ik tips heb...Nou, ik heb medicijnen geprobeerd (anti depressiva) maar bij MIJ hielp het niet en was vervelend om er vanaf te komen. Ik typ expres bij MIJ omdat het sommige mensen nou eenmaal heel goed helpt. Ik kan me goed voorstellen dat je het eerst zonder wil doen omdat er nooit een garantie is, dat medicijnen ook echt helpen of welke medicijnen goed bij jou passen....Rustgevende medicatie helpt bij mij wel, maar intussen ben ik eraan verslaafd en ook dat is niet de bedoeling, dus ook geen uitkomst. Dus wat die medicatie betreft, daar moet je zelf een antwoord op vinden, want je zal heel uiteenlopende meningen van mensen krijgen.

Dus een tip (of De gouden tip, die ik lang heb gezocht), helaas die is er denk ik niet, ik heb m niet gevonden. Wat mij helpt, is dingen doen met je angst, ondanks je angst. Want als je met leven wilt wachten tot de angst verdwenen is, kun je lang wachten. Dus probeer te accepteren dat je angst heb, maar dat je ondanks dat echt nog veel kan. Dat je als persoon meer bent dan dat stukje angst.

Krijg je van je psychiater ook therapie, zoals cognitieve gedragstherapie of RET (volgens mij Rationele Emotieve Therapie), daar leren ze je anders tegen situaties aankijken. Wie weet helpt dat. Heel veel succes.
Ha, ik zit hier te slapen, ik las enkel de eerste pagina van je post en zag niet dat het inmiddels een stuk beter gaat. Ben nog niet uitgeslapen denk ik!!! Fijn dat het goed gaat!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven