Luizen vraagje
donderdag 5 maart 2015 om 10:35
Ik word net door de school van mijn kinderen gebeld dat er luizencontrole is geweest, en dat mijn dochter opgehaald moet worden omdat ze hoofdluis heeft zodat ze behandeld kan worden.
Nu snap ik best dat ze behandeld moet worden (dit doe ik al heel regelmatig overigens, ik kan zo slecht tegen hoofdluis) maar dat ze opgehaald moet worden heb ik dus nog nooit meegemaakt. Mag dit zomaar? Ze is gewoon leerplichtig.
Nu snap ik best dat ze behandeld moet worden (dit doe ik al heel regelmatig overigens, ik kan zo slecht tegen hoofdluis) maar dat ze opgehaald moet worden heb ik dus nog nooit meegemaakt. Mag dit zomaar? Ze is gewoon leerplichtig.
donderdag 5 maart 2015 om 10:43
donderdag 5 maart 2015 om 10:44
donderdag 5 maart 2015 om 10:44
Is bij ons op school ook de regel.
Na de behandeling mogen ze dan weer terug naar school.
Maar hoe bedoel je dat je al regelmatig behandelt? Heeft je dochter dan regelmatig hoofdluis? Dan wordt het denk ik (vrees ik) tijd voor een echte rigoreuze aanpak:
Alles op 60 graden wassen in het hele huis! Alle jassen van de kapstok, alle beddengoed etc etc.
En misschien overwegen om haar haar wat korter te knippen (als dat nu lang is).
Meer gel te gebruiken of haarlak etc.
Luizen houden van schone zachte kinderhaartjes en sommigen zijn er vatbaarder voor dan anderen.
Sterkte, lijkt me een grote klus!
Na de behandeling mogen ze dan weer terug naar school.
Maar hoe bedoel je dat je al regelmatig behandelt? Heeft je dochter dan regelmatig hoofdluis? Dan wordt het denk ik (vrees ik) tijd voor een echte rigoreuze aanpak:
Alles op 60 graden wassen in het hele huis! Alle jassen van de kapstok, alle beddengoed etc etc.
En misschien overwegen om haar haar wat korter te knippen (als dat nu lang is).
Meer gel te gebruiken of haarlak etc.
Luizen houden van schone zachte kinderhaartjes en sommigen zijn er vatbaarder voor dan anderen.
Sterkte, lijkt me een grote klus!
donderdag 5 maart 2015 om 10:47
Wat ik niet snap, is dat behandelen. Het advies is nl kammen, kammen, kammen. Dan ga je nu zitten kammen en morgen weer naar school. Maar dit moet je minimaal 2 weken volhouden om alle luizen en ook de nieuwe neten eruit te krijgen. Heeft dus totaal geen zin om nu naar huis te laten gaan, want morgen zijn die luizen dan echt nog niet allemaal weg.
donderdag 5 maart 2015 om 10:49
quote:poeziewoezie schreef op 05 maart 2015 @ 10:44:
Ja, natuurlijk. Anders krijgen andere kinderen ook de luizen. Gelijk behandelen, kan ze morgen weer naar school.
Wel alles wassen of 24 uur in de vriezer gooien (jassen, dassen, mutsen, kussen, dekbed, kleding, eventueel je stoffen bank en stoelen behandelen enzovoort.)
Succes!Dit is achterhaald, dat wassen etc. Hier vind je de informatie van het RIVM over behandelen. In het kort komt het er op neer dat je vooral moet kammen, twee weken lang, eventueel in combinatie met een anti luizen middel.
Ja, natuurlijk. Anders krijgen andere kinderen ook de luizen. Gelijk behandelen, kan ze morgen weer naar school.
Wel alles wassen of 24 uur in de vriezer gooien (jassen, dassen, mutsen, kussen, dekbed, kleding, eventueel je stoffen bank en stoelen behandelen enzovoort.)
Succes!Dit is achterhaald, dat wassen etc. Hier vind je de informatie van het RIVM over behandelen. In het kort komt het er op neer dat je vooral moet kammen, twee weken lang, eventueel in combinatie met een anti luizen middel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 5 maart 2015 om 10:52
Ik ben zelf luizenmoeder geweest en heb ooit 1 luis gevonden. Op een jongetje met kort stekeltjeshaar dat stijf stond van de gel. Luizen houden nou eenmaal van kindertjes .
Het enige dat écht afdoende helpt is langsgaan bij iemand die de griep heeft. Van koorts vallen die luizen zo van het hoofd. Maarja, dat is nou weer het soort behandeling waar de meeste moeders ook niet echt op zitten te wachten.
En het advies mag dan kammenkammenkammen zijn, feit is dat de meesten toch gewoon een anti luis middeltje kopen om er sneller vanaf te zijn. Alles wassen schijnt dan weer niet nodig te zijn, maar als je je kind continue brengt en haalt met de auto, moet je misschien wel eens naar de hoofdsteunen kijken.
Het enige dat écht afdoende helpt is langsgaan bij iemand die de griep heeft. Van koorts vallen die luizen zo van het hoofd. Maarja, dat is nou weer het soort behandeling waar de meeste moeders ook niet echt op zitten te wachten.
En het advies mag dan kammenkammenkammen zijn, feit is dat de meesten toch gewoon een anti luis middeltje kopen om er sneller vanaf te zijn. Alles wassen schijnt dan weer niet nodig te zijn, maar als je je kind continue brengt en haalt met de auto, moet je misschien wel eens naar de hoofdsteunen kijken.
donderdag 5 maart 2015 om 10:53
Zal best dat advies, maar ik zou er toch mooi een flinke fles anti luizen spul doorheen doen ook!
Ff een korte klap om daarna inderdaad te blijven kammen.
Ben trouwens blij dat mijn dochter het nooit gehad heeft, want die heeft flinke bos krullen en daar kom je niet doorheen met die luizenkam. Dat wordt dus eerst de schaar erin!
Bij haar in de klas zit ook een meisje dat vaak luizen had en die heeft nu ook een kort koppie met gel, en geen luis meer gehad!
Ff een korte klap om daarna inderdaad te blijven kammen.
Ben trouwens blij dat mijn dochter het nooit gehad heeft, want die heeft flinke bos krullen en daar kom je niet doorheen met die luizenkam. Dat wordt dus eerst de schaar erin!
Bij haar in de klas zit ook een meisje dat vaak luizen had en die heeft nu ook een kort koppie met gel, en geen luis meer gehad!
donderdag 5 maart 2015 om 10:54
quote:poeziewoezie schreef op 05 maart 2015 @ 10:44:
Succes!
Ontzettend achterhaalde info.
Verdiep je er eens in
Succes!
Ontzettend achterhaalde info.
Verdiep je er eens in
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 5 maart 2015 om 10:55
quote:Desperate_Housewive schreef op 05 maart 2015 @ 10:47:
Wat ik niet snap, is dat behandelen. Het advies is nl kammen, kammen, kammen. Dan ga je nu zitten kammen en morgen weer naar school. Maar dit moet je minimaal 2 weken volhouden om alle luizen en ook de nieuwe neten eruit te krijgen. Heeft dus totaal geen zin om nu naar huis te laten gaan, want morgen zijn die luizen dan echt nog niet allemaal weg.
Dit.
Ik zou niet blij zijn als ik mijn kind daarom meteen moest ophalen van school.
Dit.
Ik zou niet blij zijn als ik mijn kind daarom meteen moest ophalen van school.
donderdag 5 maart 2015 om 11:02
donderdag 5 maart 2015 om 11:15
Onder regelmatig behandelen versta ik kammen, kammen, kammen. Als ze echt luizen heeft dan ga ik met lotion aan de slag. Heb dochter opgehaald, er was maar 1 luis, die over haar vlechtje liep. Op de hoofdhuid niets te vinden. Waarschijnlijk dus gewoon toeval/pech. Neemt niet weg dat dit wel reuze onhandig is. In dit geval nog extra, want gezien het ouderschapsplan zijn dit de uren van papa. Had ik zelf al mijn afspraken afgezegd ivm de griep, heb ik nu toch mijn dochter thuis (een eerder dan normaal). Maar ze is toch mijn kind, dus mama haalt haar uiteraard wel gewoon op. Gaan we straks wel iets gezelligs doen, maar eerst eens goed controleren.
donderdag 5 maart 2015 om 11:20
quote:calvijn1 schreef op 05 maart 2015 @ 11:07:
[...]
Nopeze houden echt meer van schoon haar: http://web.archive.org/we ... l/doh/html/cd/cdped.shtml
A common misconception is that lice infestation is a result of poor hygienic practices. In fact, it is actually believed that head lice prefer clean hair to dirty hair.
[...]
Nopeze houden echt meer van schoon haar: http://web.archive.org/we ... l/doh/html/cd/cdped.shtml
A common misconception is that lice infestation is a result of poor hygienic practices. In fact, it is actually believed that head lice prefer clean hair to dirty hair.
donderdag 5 maart 2015 om 11:22
Ik werk op een peuterspeelzaal maar wij mogen kinderen niet naar huis sturen als we luis aantreffen.
Er word wel tegen de betreffende ouder gezegd wat we hebben aangetroffen en dat ze pas terug mogen komen als allen luizen en neten weg zijn.
Het enige wat echt werkt is kammen kammen kammen.
Ik vind het voor een kind ook erg dat ze naar huis gestuurd worden na een luizencontrole want iedereen weet direct waarom.
Er word wel tegen de betreffende ouder gezegd wat we hebben aangetroffen en dat ze pas terug mogen komen als allen luizen en neten weg zijn.
Het enige wat echt werkt is kammen kammen kammen.
Ik vind het voor een kind ook erg dat ze naar huis gestuurd worden na een luizencontrole want iedereen weet direct waarom.
donderdag 5 maart 2015 om 11:27