Jungle ( Ecuador)

13-03-2015 16:23 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een voornemen om binnenkort een reis te maken naar een Jungle.

Dat kan ook Panama of Costa Rica zijn. Het lijkt me in die landen zo ongelooflijk mooi dat ik veel wil zien en ook die jungle.

En dan graag een bezoekje brengen aan de lokale bewoners.

Wie heeft hier ervaring mee? Wie heeft dit ook ooit bevallen en hoe is dat bevallen?

Wat zijn de "hou er rekening mee' of juist de hele leuke dingen die zijn meegevallen?
Ik hield rekening met enge beesten

En dat klopte
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ben in C.R. geweest en inderdaad, wat SD zegt. Hou rekening met enge beesten Joekels van spinnen, kevers, sprinkhanen, mieren, ongeïdentificeerde beestjes...

Maar ook met mooie beesten: vogels, vlinders, apen, luiaards, kikkers, kaaimannen, schildpadden etc.

Lokale bewoners zijn geen inheemse stammen, maar gewoon mensen zoals jij en ik.
quote:Summerdance schreef op 13 maart 2015 @ 17:46:

Ik hield rekening met enge beesten

En dat klopte En daar zie ik me toch tegenop
quote:lizzy75 schreef op 13 maart 2015 @ 21:08:

Ben in C.R. geweest en inderdaad, wat SD zegt. Hou rekening met enge beesten Joekels van spinnen, kevers, sprinkhanen, mieren, ongeïdentificeerde beestjes...

Maar ook met mooie beesten: vogels, vlinders, apen, luiaards, kikkers, kaaimannen, schildpadden etc.

Lokale bewoners zijn geen inheemse stammen, maar gewoon mensen zoals jij en ik.

Wat bedoel je precies met t laatste?

Geen mensen met enkel een blaadje voor en hele brede voeten?
quote:liebeskind schreef op 13 maart 2015 @ 21:36:

[...]

En daar zie ik me toch tegenop

Ik wil niet zeggen, als ik het van te voren had geweten had ik het niet gedaan...

Maar mijn hemel wat heb ik dat toen wel vaak geroepen

Achteraf had ik het niet willen missen, maar ik had de jungle wel uit willen rennen
quote:Summerdance schreef op 13 maart 2015 @ 21:39:

[...]

Ik wil niet zeggen, als ik het van te voren had geweten had ik het niet gedaan...

Maar mijn hemel wat heb ik dat toen wel vaak geroepen

Achteraf had ik het niet willen missen, maar ik had de jungle wel uit willen rennen

Ik schijt zeven kleuren stront voor een nederlandse spin. Ben bang voor ziekte s die je daar kan oplopen.

Maar die natuur, die dieren daar ga ik voor.

Dat moet zo adembedemend mooi zijn,

Heb jij malariapillen geslikt of deet gebruikt?

Heb gelezen dat dat ook afdoende is.

Had jij ook een bezoek aan de lokalen gebracht, een goeie gids en een sateliet telefoon mee?
De jungle is prachtig! Lees je van tevoren in over wat je te zien kan krijgen, het is natuurlijk zonde als je de mooiste soorten dieren mist omdat je niet wist dat ze er zaten. Neem desnoods een gids.

In Panama spreekt de lokale bevolking geen Engels, dus zorg ervoor dat je een beetje Spaans spreekt.
quote:fiool schreef op 13 maart 2015 @ 21:44:

De jungle is prachtig! Lees je van tevoren in over wat je te zien kan krijgen, het is natuurlijk zonde als je de mooiste soorten dieren mist omdat je niet wist dat ze er zaten. Neem desnoods een gids.

In Panama spreekt de lokale bevolking geen Engels, dus zorg ervoor dat je een beetje Spaans spreekt.

Spaans spreek ik behoorlijk.

Had jij geen gids dan?
quote:liebeskind schreef op 13 maart 2015 @ 21:44:

[...]

Ik schijt zeven kleuren stront voor een nederlandse spin. Ben bang voor ziekte s die je daar kan oplopen.

Had jij ook een bezoek aan de lokalen gebracht, een goeie gids en een sateliet telefoon mee?

Spinnen zijn ook dieren... Niets om bang voor te zijn. Ik heb een meterslange boa constrictor gezien in de jungle (gaaf!!), en kaaimannen in een meertje waar gewoon een wandelpad langs liep (ook gaaf, maar wel blij dat ik een verrekijker bij me had en een andere route kon nemen).

Malaria is enorm teruggedrongen in de regio. Panama-Stad is nog het gevaarlijkst, met dagactieve muggen die dengue overdragen. Ik heb deet gebruikt, dat werkte prima, maar ik zat ook niet in een gebied dat veel risico's met zich meebracht voor malaria. Costa Rica is al helemaal een beschaafd land met een hoge standaard, dus daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
Ik bedoel dat C.R. geen onontdekte jungle heeft en de mensen die er wonen hebben gewone kleren aan, staan onder een douche, hebben een tv, een auto etc.

Ze zijn behoorlijk 'veramerikaniseerd'. Ik had me verheugd op lekker Midden-Amerikaans eten zoals in Mexico. Maar hier waren het toch vooral hamurgers, spare-ribs en frieten. Heel af en toe vonden we nog ergens een tentje met bijv. gevulde tomaten (ook niet héél apart ) ofzo.
Nee, geen gids, ik ben bioloog en ik was er met andere biologen, dus niet nodig. Satelliettelefoon ook niet nodig. Op de meeste plekken had ik gewoon bereik. Vaak ben je ook niet ver van de bewoonde wereld, er is erg veel gekapt, dus de jungle is vaak niet eens zo groot. Bovendien moet je toch op de paden blijven (de begroeiing is zo dicht dat je het pad zo kwijt bent als je er vanaf gaat).
Ik heb een tijdje in de jungle in Ecuador gewerkt. Wil je alleen reizen? Met een groepje? Met vriend of vriendin? Ik wil je niet bang maken maar er zijn in ieder geval in Ecuador (over de andere landen kan ik niets zeggen) in het verleden vaker nare dingen gebeurd met toeristen die met gids de jungle zijn in gegaan.

Zorg dus dat je een betrouwbare gids hebt! Uiteraard heb je nooit zekerheid, maar ga in ieder geval met een erkende gids op pad en niet met Pietje (of Pedro) van de buren. Als je in een hotel/hostel overnacht laat dan de receptie weten waar je precies heen gaat en wanneer je terug denkt te zijn.

In de jungle moet je er verder rekening mee houden dat het overdag bloedheet en vochtig is maar dat het 's nachts steenkoud kan worden. Het beste is dunne, katoenen kleding te dragen voor overdag (lange broek en lange mouwen). Dat beschermt je meteen tegen de insecten. Neem voldoende water en eten mee, ook als je niet van plan bent een lange tocht te maken. Zorg voor goede (hoge) schoenen of laarzen. Een goede conditie is ook fijn. Zeker bij langere tochten. Daarnaast een regenponcho en schone (warme) kleding. Ik weet natuurlijk niet hoe avontuurlijk je tocht gaat worden, maar dit zijn echt basisdingen voor eenvoudige tochten.
quote:liebeskind schreef op 13 maart 2015 @ 21:44:

[...]

Wat bedoel je precies met lokalen?

Want een inwoner van CR is een lokale bewoner

Maar die rijdt gewoon in een auto, heeft een baan, een mobiele telefoon en internet

Deet gebruik ik altijd op reis

Verder de standaard vaccinaties en verder niets
quote:lizzy75 schreef op 13 maart 2015 @ 21:50:

Ik bedoel dat C.R. geen onontdekte jungle heeft en de mensen die er wonen hebben gewone kleren aan, staan onder een douche, hebben een tv, een auto etc.

Ze zijn behoorlijk 'veramerikaniseerd'. Ik had me verheugd op lekker Midden-Amerikaans eten zoals in Mexico. Maar hier waren het toch vooral hamurgers, spare-ribs en frieten. Heel af en toe vonden we nog ergens een tentje met bijv. gevulde tomaten (ook niet héél apart ) ofzo.In P rijst met bonen en kip. Zonder kruiden, vaak ook zonder saus. Vreselijk. Ga er niet heen voor het eten
quote:fiool schreef op 13 maart 2015 @ 21:54:

[...]

In P rijst met bonen en kip. Zonder kruiden, vaak ook zonder saus. Vreselijk. Ga er niet heen voor het eten

Daar moet je ook voor naar Peru

God wat heb ik daar lekker gegeten

Van cavia tot gevulde tomaten yummm
quote:lizzy75 schreef op 13 maart 2015 @ 21:50:

Ze zijn behoorlijk 'veramerikaniseerd'. Ik had me verheugd op lekker Midden-Amerikaans eten zoals in Mexico. Maar hier waren het toch vooral hamurgers, spare-ribs en frieten. Heel af en toe vonden we nog ergens een tentje met bijv. gevulde tomaten (ook niet héél apart ) ofzo.

Op internet zie ik info van lokale mensen uit de jungle ( indianen ) (ecuador)

Je moet hiervoor erg voorzichtig zijn omdat deze mensen het niet altijd gewenst vinden als je naar hun primitieve leven komt kijken.
quote:Summerdance schreef op 13 maart 2015 @ 21:53:

[...]

Wat bedoel je precies met lokalen?

Want een inwoner van CR is een lokale bewoner

Maar die rijdt gewoon in een auto, heeft een baan, een mobiele telefoon en internet

Deet gebruik ik altijd op reis

Verder de standaard vaccinaties en verder nietsMensen die in de jungle wonen. Stammen bijvoorbeeld
Ik ben welgeteld twee dagen in de jungle in Ecuador geweest, gezwommen in rivieren en bij de oudere stammen in de jungle geweest. Geboekt bij een kantoortje in een dorpje. Het was beweldig, maar nadat ik wakker werd naast een kakkerlak was ik snel de jungle weer uit.

(Inmiddels woon in een deel van het jaar in Afrika, en maal ik niet meer om een kakkerlak meer of minder in mijn bed..)

Verwacht niet teveel van de inheemse stammen, zoals eerder gezegd, vaak hebben ze in het deel datje niet ziet gewoon televisie en internet. Ik heb later twee jongens ontmoet, een Nederlander en een Amerikaan, beide over de twee meter. Zij waren samen ver in de jungle en durfden het dorpshoofd niet te vragen om foto's te mogen maken. Toen ze opstonden en het dorpshoofd zag hoe lang ze waren pakte hij zijn camera en vroeg of hij een foto van de jongens mocht maken....

Het geen electriciteit verhaal viel daarmee in duigen.
quote:feder schreef op 14 maart 2015 @ 06:59:

Ik ben welgeteld twee dagen in de jungle in Ecuador geweest, gezwommen in rivieren en bij de oudere stammen in de jungle geweest. Geboekt bij een kantoortje in een dorpje. Het was beweldig, maar nadat ik wakker werd naast een kakkerlak was ik snel de jungle weer uit.

(Inmiddels woon in een deel van het jaar in Afrika, en maal ik niet meer om een kakkerlak meer of minder in mijn bed..)

Verwacht niet teveel van de inheemse stammen, zoals eerder gezegd, vaak hebben ze in het deel datje niet ziet gewoon televisie en internet. Ik heb later twee jongens ontmoet, een Nederlander en een Amerikaan, beide over de twee meter. Zij waren samen ver in de jungle en durfden het dorpshoofd niet te vragen om foto's te mogen maken. Toen ze opstonden en het dorpshoofd zag hoe lang ze waren pakte hij zijn camera en vroeg of hij een foto van de jongens mocht maken....

Het geen electriciteit verhaal viel daarmee in duigen.

Daar gaat mijn illusie....

Ik dacht serieus dat ze in alle opzichten ver van t gewone leven af zaten.

Zo las ik dat ook op internet.

Dat maakt t wel minder leuk voor mij
quote:muni schreef op 13 maart 2015 @ 21:53:

Ik heb een tijdje in de jungle in Ecuador gewerkt. Wil je alleen reizen? Met een groepje? Met vriend of vriendin? Ik wil je niet bang maken maar er zijn in ieder geval in Ecuador (over de andere landen kan ik niets zeggen) in het verleden vaker nare dingen gebeurd met toeristen die met gids de jungle zijn in gegaan.

Zorg dus dat je een betrouwbare gids hebt! Uiteraard heb je nooit zekerheid, maar ga in ieder geval met een erkende gids op pad en niet met Pietje (of Pedro) van de buren. Als je in een hotel/hostel overnacht laat dan de receptie weten waar je precies heen gaat en wanneer je terug denkt te zijn.

In de jungle moet je er verder rekening mee houden dat het overdag bloedheet en vochtig is maar dat het 's nachts steenkoud kan worden. Het beste is dunne, katoenen kleding te dragen voor overdag (lange broek en lange mouwen). Dat beschermt je meteen tegen de insecten. Neem voldoende water en eten mee, ook als je niet van plan bent een lange tocht te maken. Zorg voor goede (hoge) schoenen of laarzen. Een goede conditie is ook fijn. Zeker bij langere tochten. Daarnaast een regenponcho en schone (warme) kleding. Ik weet natuurlijk niet hoe avontuurlijk je tocht gaat worden, maar dit zijn echt basisdingen voor eenvoudige tochten.

Nee zeker niet alleen. Met een man erbij.

En hopen dat je toch een goeie gids vindt.

Dat zal niet zo makkelijk zijn geloof ik.
Misschien dat Suriname wel wat voor je is, http://indianensuriname.nl/index.php?id=1011. Dan zit je echt in de jungle en bij de plaatselijke bevolking. Ze hebben daar soms elektriciteit, dat hangt er vanaf of de generator werkt, maar die samenleving vermoderniseert natuurlijk wel. Ze gebruiken tegenwoordig geweren om te jagen ipv pijlen en hebben een buitenboordmotor bij hun boot, dat soort dingen.
quote:liebeskind schreef op 13 maart 2015 @ 22:02:

[...]

Op internet zie ik info van lokale mensen uit de jungle ( indianen ) (ecuador)

Je moet hiervoor erg voorzichtig zijn omdat deze mensen het niet altijd gewenst vinden als je naar hun primitieve leven komt kijken.Waarom wil je dan zo graag gaan kijken, als je weet dat ze het niet prettig vinden?
quote:blijekip schreef op 14 maart 2015 @ 23:11:

[...]

Waarom wil je dan zo graag gaan kijken, als je weet dat ze het niet prettig vinden?

Nee, nee, je koopt van te voren een ticket voor een bezoekje aan lokale bewoners die dat wel prettig vinden.

Je moet alleen niet zelfstandig gaan zoeken want dan loop je de kans dat je bewoners tegen komt die een bezoekje niet zo prettig vinden, of "juist wel".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven