Het leven kabbelt voort...

20-03-2015 16:09 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder op dit forum gepost, een aantal jaren terug. Toen ging het over "het roer omgooien" in je leven. Nu, wat later, zit ik eigenlijk nog steeds in hetzelfde schuitje.

Single, goeie baan, maar beleef er nu ook weer niet heel veel plezier aan. Veel gesolliciteerd maar steeds afgewezen. Mijn branche is ook vrij beperkt. Heb een koophuis, een handje vol vrienden waarvan de meesten inmiddels gesetteld zijn. Woon in een grote stad. Ben vaak eenzaam. En heb zero spaargeld. Hoge vaste lasten, kosten e.d waardoor ik eigenlijk dit jaar niet eens op vakantie kan, laat staan geld voor een sabbatical of zo.

Het is heel makkelijk gezegd: ga iets anders doen!! Maar ik heb het gevoel dat ik er niet uitkom. Je kan niet zomaar alles opgeven en jezelf in het onbekende storten zonder een financiële buffer. Ik ben geen 20 meer. Het is een lastige, harde tijd. Ook in het buitenland is de werkloosheid hoog.

Ik wil mijn huis verkopen en wat goedkoper proberen te gaan wonen. Veel goedkoper gaat niet want dan woon ik in een kartonnen doos (indien koop). En voor sociale huur kom ik niet in aanmerking. De stad uit? Het lonkt. Maar bang voor nog meer eenzaamheid. En hoe moet dat dan allemaal? Eerst mijn huis verkopen en dan iets anders? En als ik nou niks vind? Waar moet ik wonen?

Ik draai steeds in kringetjes rond. Verhuizen? Andere woonplaats? Andere baan? relatie zoeken? Cursus doen voor een ander beroep? Nieuwe vrienden maken? (wat niet zo makkelijk gaat, dat is ook een proces - ik zit al op sportverenigingen etc maar die mensen zie ik daarbuiten niet)

Ik word gek van mezelf. Ik zat ook te denken aan een loopbaan/levenscoach, die mij in stappen verder kan helpen. Dat ik kan zien van: OK, ik moet daar beginnen en dan dat en dan dat. Want ik zie door de bomen het bos niet meer

Heeft iemand ervaring hiermee, en dan bedoel ik mensen die ook 35/40 plus zijn, zonder veel geld en die na die leeftijd bepaalde lastige, dergelijke stappen hebben genomen in hun leven? Hoe hebben jullie dat aangepakt? En hebben jullie toen iemand ingeschakeld om je verder op weg te helpen?

Ik dacht laatst: het doel van je leven is: gelukkig zijn. Maar eigenlijk is dat voor veel mensen niet het doel. Het doel van veel mensen is eigenlijk: veiligheid. Hoeveel mensen blijven niet hangen in een situatie omdat ze bang zijn voor de risico's bij een stap uit de comfort zone? Dat zie ik nu ook in mezelf. Want wat ik vroeger toen ik 25/30 was makkelijk deed (verhuizen, baan opzeggen etc) doe ik nu zoooo veel moeilijker.

Hoe kom ik uit deze impasse?
Dat kan ik me nog herinneren. Ik heb toen ook gereageerd. Ik weet niet eens meer wat. Ik weet wel dat je het steeds oneens was met wat ik schreef.
Iets doen en niet zulke lappen tekst schrijven.
.
Hi Muis,

Vervelend dat je je zo voelt en ik herken het ergens wel, zit vastgeroest in een bepaald patroon en doe werk wat me eigenlijk niet echt gelukkig maakt maar wat ik dan wel wil weet ik niet. Nu heb ik wel via oude werkgever een baan aangeboden gekregen in het buitenland wat ik wel serieus overweeg en wat ik leuk vind dat dat op mijn pad gekomen is totaal onverwacht maar zo avontuurlijk als ik vroeger was ben ik niet meer en erg gehecht aan zekerheid waardoor ik nu zo loop te dubben. MAar goed even over jou nu. Kan je wat beter voor jezelf bepalen wat het is wat je anders zou willen? Je kaart een aantal dingen aan maar alles in 1 keer veranderen lukt niet dus denk dat je het beter in stappen kan doen.

Wat is het eerste wat je zou willen veranderen? Andere baan, andere woning, meer mensen leren kennen? Wellicht kan je dat iets beter aangeven
Als het te lang is Thor....je hoeft het toch niet te lezen? Ik probeer mijn situatie en denkwijze te schetsen.

En TheQ, dat weet ik niet meer. Dat kan zijn. Maar volgens mij gaat het er in een forum om dat je met elkaar brainstormt over dingen en dat je heus ook mag zeggen als je bepaalde dingen niet ziet zitten of dat dat niet gaat. Alles bij elkaar neem ik de tips heus mee. Ik had ook een nieuwe forumnaam kunnen aanmaken.

Dank in elk geval voor de input!
.

Sorry, had het idee dat je op iedereen reageerde behalve op mij en dacht toen: dikke doei. Beetje ongeduldig blijkbaar. Nu link teruggeplaatst.
quote:cappi schreef op 20 maart 2015 @ 16:19:

Hi Muis,

Vervelend dat je je zo voelt en ik herken het ergens wel, zit vastgeroest in een bepaald patroon en doe werk wat me eigenlijk niet echt gelukkig maakt maar wat ik dan wel wil weet ik niet. Nu heb ik wel via oude werkgever een baan aangeboden gekregen in het buitenland wat ik wel serieus overweeg en wat ik leuk vind dat dat op mijn pad gekomen is totaal onverwacht maar zo avontuurlijk als ik vroeger was ben ik niet meer en erg gehecht aan zekerheid waardoor ik nu zo loop te dubben. MAar goed even over jou nu. Kan je wat beter voor jezelf bepalen wat het is wat je anders zou willen? Je kaart een aantal dingen aan maar alles in 1 keer veranderen lukt niet dus denk dat je het beter in stappen kan doen.

Wat is het eerste wat je zou willen veranderen? Andere baan, andere woning, meer mensen leren kennen? Wellicht kan je dat iets beter aangeven

Ja, dat is een goeie. Daar kom ik dus niet zo goed uit. Ik denk dat als ik een relatie zou hebben, het ook al anders zou zijn. Het breekt me soms op dat ik altijd alles alleen moet doen. Vakanties, plannen, weekend doorbrengen etc. Maar ik weet ook dat je een relatie niet op je wenken krijgt aangeboden dus wil ik de dingen veranderen waar ik wel invloed op kan hebben. Ik denk dat het een geheel is van dingen.

Ik denk dat een ander huis ook zou kunnen helpen, hoewel ik helemaal niet slecht woon. Maar een tuin, meer buitenlucht om me heen zou mij denkelijk al helpen. Maar dan ben ik weer bang voor eenzaamheid omdat dat dan waarschijnlijk in een andere woonplaats zou zijn. Wat natuurlijk ook wel weer nieuwe perspectieven kan bieden. Wat ontzettend tof dat je de mogelijkheid krijgt voor een baan in het buitenland met perspectief (ik bedoel, het zal geen proppers-baantje zijn..:-). Ik begrijp je overwegingen ook hoor. Zo makkelijk is het niet om dat ineens maar te doen. Maar het biedt wel perspectief..leuk!
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 maart 2015 @ 16:21:

.

Wat een goed stuk Ikea!

Negatieve gedachtes..inderdaad. Die zou ik willen verslaan.

En die angst voor armoede is bij mij ook een sterk aanwezig basisangst.

Het zou zo prettig zijn als je al die angsten overboord kan gooien en op jezelf te durven vertrouwen....
Het is niet te lang, maar ik lees vooral veel kan ik niet wil ik niet gaat niet lukt niet.

Terwijl je zoveel kunt doen: zet je huis te koop en kijk wat er gebeurt, kijk ondertussen naar andere huizen, solliciteer, kijk naar een cursus of opleiding, zoek een goedkope nieuwe hobby, ga eens door je contactenlijst om te zien of er mensen tussen zitten met wie je meer contact zou willen, ga sporten, maar doe íets.

An inch of movement is better than a mile of intention.

Cliché, maar wel waar. Je denkt er héél diep over na, maar je doet niks, dus dan verandert er niks. En er heel diep over nadenken gaat je weinig opleveren, want de leukste dingen gebeuren door gewoon iets te doen. Neem eens een risico, ga daten, ga uit, ga meer werken, maar stop vooral met denken.
Je zou natuurlijk kunnen gaan daten als je graag een relatie wil.

Wellicht levert daten je ook nog wat leuke vrienden op.
Heb je weleens een relatie gehad? En bijv internetdaten en dan kaart ik dat niet aan om gelijk een relatie te krijgen maar misschien meer om weer een beetje in contact te komen met mannen en het daten zonder dat je wellicht gelijk een relatie krijgt kan je dat misschien beetje impuls geven als is het alleen om wat meer mensen te leren kennen / zinnen verzetten.

Mbt ander huis, waarom zou dat in een andere woonplaats zijn? Wil je perse weer iets kopen? en iets huren?
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 maart 2015 @ 16:21:

.

Sorry, had het idee dat je op iedereen reageerde behalve op mij en dacht toen: dikke doei. Beetje ongeduldig blijkbaar. Nu link teruggeplaatst. Zo hé, lekker passief agressief.
Haha, klopt, Thordis. Ik zal eraan werken.
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 maart 2015 @ 16:37:

Haha, klopt, Thordis. Ik zal eraan werken.

Oh je reageert, ik wilde bijna mijn reactie weer weghalen

En nog wel binnen een minuut!

Ik denk inderdaad veel te veel. Ik ben de laatste jaren alleen maar aan het denken geweest en heb niet echt veel gedaan. Nu ja, gewoon mijn leven geleid zoals het is. Wel gekeken naar huizen maar verder geen actie. Behalve dan dat ik een paar keer heb gesolliciteerd.

Oh ja, en daten heb ik ook wel gedaan....maar ook daarin lijkt het alsof ik de "verkeerde" mannen aantrek, mannen die alleen maar 1 ding willen of het bekende "friends with benefits". Dat wil ik niet (meer). Maar ik denk dat ook hierin een deel bij mezelf ligt. Dat het mede ligt aan wie ik toelaat en wie niet. De serieuzere man, dat vind ik al snel "eng", een soort van bindingsangst. Dus blijf ik in contact met de mannen die dat niet willen. Maar dat wil ik dan ook weer eigenlijk niet. Vermoeiend. Ik denk echt dat mijn denkwijze hierin niet goed is. Ik zal moeten leren openstaan voor leuke, serieuze mannen en inderdaad komt daar misschien dan wel een leuke vriendschap uit voort. Ik ga dat echt proberen.

Huren kan, maar dan zit ik in de vrije sector. En hou ik waarschijnlijk nog minder geld over per maand. Kopen in mijn woonplaats is erg duur, voor een 2/3 kamerwoning met een tuintje kom ik dus al snel elders terecht. Of ik moet ervoor kiezen om een stuk kleiner te gaan wonen. Dat kan natuurlijk ook nog. Een kleine 2-kamerwoning met een leuk tuintje.

Het is soms ook wel de kritiek van mensen die je beïnvloedt. Of niet zozeer kritiek, maar advies. Mensen die vinden dat je toch eigenlijk allemaal goed voor elkaar hebt met een goeie baan en een prima huis. Dan word ik heen en weer geslingerd want dan denk ik: ja, dat is ook wel weer zo. Zo slecht heb ik het objectief gezien namelijk helemaal niet. En dan vind ik mezelf ook een zeur.

"An inch of movement is better than a mile of intention."

Misschien een cliché maar wel een heel mooi cliché...:-)

Ik heb in het verleden wel relaties gehad, ook samengewoond.
@ikea: haha...ik type snel, maar ook weer niet zó snel...

Ik vond je reacties juist zinvol...dank voor het terugplaatsen van de link!
Maar je hébt het toch ook goed voor elkaar? Dat is geen kritiek van mensen. En het zegt zelfs niet dat je niks mag veranderen. Maar je hebt een baan, een eigen huis en je kunt je redden. Dat is wqt mij betreft prima voor elkaar. Alleen zou ik idd liever kleiner wonen met wat meer ruimte dan groot met weinig geld, ongeacht wat mijn omgeving daarvan vindt. In mijn eentje zou ik geen 3 slaapkamers hoeven.

Al die zekerheden die je opnoemt zijn schijnzekerheid, je baan kun je zo kwijtraken, je kunt morgen ziek worden, dus hang daar niet teveel aan. Het kan juist enorm veel ruimte geven om dat een beetje los te laten. En je hoeft niet meteen álles te veranderen, dat is niet realistisch. Maar kom in beweging!
Heel mooi wat je zegt over schijnzekerheden. Want dat zijn het inderdaad. Zelfs in 1 dag kan alles anders zijn.

Ik denk dat ik stapsgewijs zal moeten gaan acteren: te beginnen met lagere kosten waardoor ik meer leuke dingen kan doen. Ik vereenzaam soms nu ook omdat ik gewoon geen geld heb om uit te gaan, uit eten, vakantie etc. Het wordt een soort vicieuze cirkel daardoor. Ik betaal mijn vaste lasten, doe boodschappen en heel soms een keer ergens wat drinken, maar dan is het geld gewoon op. Het voelt daardoor meer als overleven ipv leven.

Mooi ook dat je zegt: je hebt het goed voor elkaar maar dat betekent niet dat je niets mag veranderen. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Verhelderend.

En...stap voor stap..ipv alles tegelijk.

Als ik dat eenmaal heb gedaan kan ik kijken hoe ik me voel en waar de verdere behoeftes nog liggen.
geluk is tevreden zijn met wat er is

je baan opzeggen of een nieuw huis maakt je niet perse gelukkiger
Wat een lastige situatie heb je TO.

Maar je baan opzeggen en je spullen oppakken is vlucht gedrag.

Ik krijg bij het lezen het gevoel dat je, je leven echt wel op orde hebt alleen op sociaal vlak nog niet het juiste evenwicht heb gevonden.

Maak er een leuke missie van om een leuke sociale hobby te vinden waarbij je nieuwe mensen ontmoet. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn, salsa lessen? eerste lessen zijn toch gratis! Ga naar verschillende soorten danslessen en doe de eerste les gratis mee. En als je dan wat hebt gevonden van dit is het even verder informeren waar de mensen s'avond leuk dansen zonder les. En dat is dan vaak gratis.

Een kookclubje of wijngroep is ook super leuk en zolang jij niet aan de beurt bent is het gratis! En wanneer je wel aan de beurt bent, is het aan jouw hoe duur je het maken wilt.

Nu het weer bijna lente is beginnen de open lucht theaters en festivals weer. Bij sommigen heb je gratis toegang en bij die dingen is het leuk dat je vaak wel het zelfde publiek tegen komt. Na de 2e of 3e herken je de zelfde koppies en spreek je ze aan, 'Klopt het dat ik jullie vorige week ... daar ook hebt gezien?'' Vaak vinden mensen het leuk en maak je van zelf nieuwe vrienden.

In de bekende parken heb je wanneer het weer mooie weer begint te worden veel yoga groepjes, of hardloopgroepjes. Vraag de trainer om meer informatie want vaak kost zoiets niet veel, na mijn weten ongeveer 40 tientjes per maand en ontmoet je heel veel leuke mensen.

En een relatie? De leukste partners kom je toch vaak tegen op spontane momenten wanneer je er niet mee bezig bent. Ga deze zomer er lekker op uit en jezelf ontdekken. Stoppen met het vlucht gedrag en ga jouw sociale evenwicht vinden.

Misschien kom je er juist achter dat je toch meer een persoon bent die liever alleen is en zich zelf prima weet te vermaken met een boek in het park en geniet van de volgeltjes op de achtergrond. :-)
life is to celebrate
Ik zie het niet zo als vluchtgedrag maar dat TO niet goed weet wat ze wil en daarom dingen wil proberen. Kan het mis hebben natuurlijk. Wel leuke tips, die gratis dingen.
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 maart 2015 @ 17:14:

Ik zie het niet zo als vluchtgedrag maar dat TO niet goed weet wat ze wil en daarom dingen wil proberen. Kan het mis hebben natuurlijk. Wel leuke tips, die gratis dingen.

Ja, daar maak je een goed punt! Ik denk dat TO ons daar straks wel antwoord op kan geven. Voor mij komt het een beetje over als vluchten maar ik kan er natuurlijk 100% naast zitten.

Misschien heeft TO ook moeite met het vestigen op locatie ofzo? Wat ik veel om mij heen zie is mensen gaan verhuizen vanwege baan of studie. En dan sluiten ze zich aan bij een club waar ze dan weer nieuwe vrienden ontmoeten. Vaak na een half jaar stoppen ze ook weer met de hobby omdat ze tevreden zijn met hun sociaal leven en weer andere dingen gaan ondernemen.

Toen ik mijn stiefdochter voor het eerst naar hockey bracht ontmoete ik de hockey mamma's, en kwam er al snel achter dat voor veel van die vrouwen het toch een sociale happening was. Dacht bij mijzelf altijd bij het lezen en zien van die fanatieke sport ouders, zo ga ik nooit worden! Jup, je ontdekt toch stiekem dat je het leuk vind om haar naar hockey te brengen. Later ontwikkeld de vriendschap met die ouders zich meer en ben je op eens een fanatieke hockey mamma geworden. :-)
life is to celebrate
Muis kan je wat met onze reacties. Het klopt wel wat thordis zegt je denkt teveel en je kan eea zelf in gang zetten bijv huis te koop zetten, daten, solliciteren etc en denk dat er dan 1 vd dingen gaat lukken wat weer positief effect op de andere dingen heeft en je nieuwe impulsen geeft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven