(C)PTSS

26-12-2014 16:20 333 berichten
Alle reacties Link kopieren
In 2012 is bij mij de diagnose CPTSS vastgesteld. Dit was voor mij geen verassing. Had hier zelf ook al aan gedacht. De diagnosestelling was voor mij een bevestiging.

Gelukkig had ik goede mensen om me heen, die me naar de juiste mensen konden doorverwijzen. Ik heb een jaar lang twee dagen in de week groepstherapie gehad. Daarnaast waren er ook individuele onderdelen. De groepstherapie was soms best zwaar, maar het was ook prettig om mensen te ontmoeten die aan een half woord genoeg hadden. Ik merk dat het voor 'de buitenwereld' niet zichtbaar is. De mensen in mijn directe omgeving zien een vrouw die de boel op orde heeft, werkt en leuke activiteiten doet met haar kind.

De groepstherapie heb ik een halfjaar geleden afgesloten. Ik heb nog wel individuele ondersteuning. Ik merk dat ik behoefte heb aan contact met mensen die aan een half woord genoeg hebben. Een tijdje geleden heb ik met ingeschreven bij een lotgenotenforum, maar ik merk dat die niet helpend is. Ik merk dat binnen dat forum de nadruk teveel ligt op het 'negatieve'. Ik zelf zit juist in de fase van nu en de toekomst. Natuurlijk is het verleden er en hoeft dit niet onder het kleed geschoven te worden, maar er is ook een nu en straks. Graag zou ik met mensen willen delen over hoe er wordt omgegaan met het nu (die vast wordt beïnvloed door toen). Misschien lopen we tegen dezelfde dingen aan en kunnen we elkaar hierin steunen.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Dankjewel Mariëlle. En natuurlijk kun je niet altijd positief blijven. Maar de insteek is er. En dat bevalt me!

Ibi leuk een neefje van vijf! Mijn nichtje wordt vrijdag 1. Ik heb zo een houten blokken kar tweedehands van fb gekocht voor dr.

Het vrijwilligerswerk tja ik twijfel echt heel erg. Eigenlijk wil ik een eigen bedrijfje beginnen maar ben tot de conclusie gekomen dat ik daar nog niet stabiel genoeg voor ben en dat ik dat uitstel met een maand of drie.

Dan ga ik nu gewoon vrijwilligerswerk doen en ondertussen een cursus boekhouden en websites.

Maar bij het dierenasiel is vooral leuk, en dat administratieve baantje meer gericht op werk in de toekomst.

M'n psychiater zei vandaag dat ik ook eerst drie maanden dierenasiel dan drie maanden administratie en dan eigen bedrijf kon doen.

Maarja dan duurt het nog drie maanden langer...

Genoeg om over na te denken!!

Ha gladoortje lastig hoor die zorgverzekering. Als je ooit vragen hebt over de zorgverzekering zelf hoef je maar een gil te geven. M'n zus werkt bij een redelijk grote en regelt ook alles voor mij. Superhandig.

En honden zijn idd heerlijk. Ik heb de mijne helaas weg moeten doen maar dat wist je al.

Afgelopen weekend wel het hele weekend bij dr geweest. Dat was wel fijn!

Ook wel verwarrend voor haar, twee baasjes. Ze wil niet meer naar die vriendin luisteren als ik in de buurt ben. En toen ik weg ging raakte ze helemaal overstuur maar dat heeft gelukkig maar een paar minuten geduurd.

Ze ziet er goed uit, haar vacht glanst, ze is mooi slank en vrolijk. Als ik haar zie knuffelen met die vriendin denk ik ja je hebt de juiste beslissing gemaakt.
Nou ik wist het wel van je hond maar dat was weer weggezakt. Dat is wel moeilijk he, jeetje. Je blijft een heldin voor me dat je het welzijn van je hond voorop stelt maar leuk is anders. Je praat er wel vrij over, dat lijkt me goed. Wegstoppen maakt het niet minder erg en je doet het goed, zo te horen als je bij haar bent. Een hond kan zich aan meer dan 1 persoon hechten, als ze maar luistert, is dat geen punt. Maar ik snap dat je bij afscheid veel moeite hebt. Bij honden is het vaak het beste om niet heel duidelijk medelijden met ze te hebben. Ze hebben meer aan duidelijkheid meestal.

Wel tof dat je bij het dierenasiel met honden bezig kan zijn. Jouw tijd komt echt nog wel dat je stabiel genoeg bent voor een eigen hond. Intussen train je jezelf in honden opvoeden en begeleiden. Dat vind ik zelf goeie bezigheidstherapie want je bent dan niet zo met jezelf bezig. Veel plezier met de hondjes en succes met je opleiding!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
He kun je ook niet slapen?

Ik ben maar een beetje aan het opruimen. Wasje draaien etc.
Hi allen, ik blijf meelezen maar heb het zelf eigenlijk wel zwaar gehad afgelopen tijd. Dus dan zeg ik niet zoveel. Goed dat jullie door blijven pakken!

Louise, bedoel je behandeling? Ik heb zelf goeie ervaringen met Psyq in Rotterdam, maar dat is 'n grote zorginstelling en ik denk dat je 't dan wel 'n beetje moet treffen. Persoonlijk lijkt 't me 't belangrijkst dat je 'n goeie klik hebt met behandelaar (en schroom vooral niet om te vragen om iemand anders als die klik ontbreekt).
Doe eens niet
Hee Sas, ben je al wakker of nog steeds wakker? Ik heb vannacht geslapen, vanaf elf uur. Gebeurt niet vaak. Vorige nacht ben ik volgens half vijf pas in slaap gevallen, ik had net je berichtje gemist.

@doe eens niet, dat heb ik ook wel. Mijn oma zei vaak, als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan liever niks, haha, dus bij mij is geen bericht, slecht bericht. Maar ik worstel en kom boven! Hoe lang het ook duurt, ik kom er altijd weer uit. En volgens mij jullie ook, sterke dames.
Nee gladoortje al wakker. Ben vaak vroeg wakker!

Fijn dat jij zo goed geslapen hebt.

Ik heb een supergave bank gekocht op fb. Ga m dinsdag ophalen met een vriend.
Wat leuk, via fb kun je best aan leuke spullen komen. Wat voor bank is het? Wij hebben jaren geleden een aparte fluwelen bank gekocht met de kussens in allemaal verschillende kleuren. Die is alleen verloren gegaan in de brand die we hadden jaren geleden. Ik was ook al mijn kleren kwijt maar die bank vond ik erger, haha. Het is nu zeven jaar geleden maar ik moet nog steeds op internet kijken als ik sirenes hoor. Je hebt ptss, of je hebt het niet, haha. Maar dat hebben gewone mensen ook wel met brand.

Moet je meesjouwen? Ik neem altijd mijn vriend mee en dan duim ik dat er nog iemand kan helpen want ik ben geen popeye, en ik heb geen richtingsgevoel. Leuk met een draaitrap.
Goh heftig zeg een brand!

Weet je hoe het kwam?

Gelukkig ben je er nog

Ik ben laatst in slaap gevallen met een sigaret. Hele brandvlek in m'n dekbed. Groggy van de slaapmedicatie. Ook wel ff een wake up call
Kortsluiting in een stopcontact denken we zelf. De oorzaak is nooit gevonden. Gebeurt vaker dan je verwacht, dat ze de oorzaak niet kunnen vinden. Maar ja als alles verbrand is, valt er niks te onderzoeken. We waren beneden toen ineens de stroom uitviel. Toen was het al niet meer te blussen. Mijn vriend heeft het nog wel geprobeerd maar die heeft rook ingeademd. Het was nogal traumatisch. Maar ik heb al ptss vanaf mijn jeugd hoor.

We moesten toen verhuizen, alleen moesten we de vrije sector in en de woningbouwvereniging had geen huis voor ons. Sindsdien zijn we officieel dakloos en wonen antikraak. We kunnen geen andere woning krijgen omdat ons inkomen eigenlijk veel te laag is voor de vrije sector. Als dit pand wordt gesloopt, staan we weer op straat. Ach ja, je bent een verschoppeling van de samenleving, of niet! Mijn partner is ook chronisch psychisch ziek. En we hebben geen familie of vrienden om ons te helpen. Maar je hoort mij niet klagen hoor. Er zijn zat mensen met meer problemen dan wij. We hebben nu sinds gisteren weer een zorgverzekering, drie jaar niet gehad. Geen onwil of achterstanden hoor. De gemeente vertikt het om ons in te schrijven.

Ik heb gelezen dat ptss patienten een stof schijnen te missen in het brein die het mogelijk maakt nare herinneringen te vergeten. En dat klopt echt want ik weet elk detail nog maar mijn vriend niet. Ik onthou alles wat negatief en moeilijk is heel goed. Ik ben wel blij dat ik ouder word want mijn geheugen wordt al slechter. Ik heb ook gelezen dat cptss patienten meer kans maken om dement te worden. Leuk vooruitzicht, zucht. Maar wie weet vergeet je je trauma's dan ook. Dat zou wel fijn zijn.

Ja uitkijken met sigaretten hoor. Als ik groggy ben, steek ik er geen op want heel af en toe, zak ik ineens weg in slaap. Ik hou niet bij hoeveel ik slaap en soms slaap ik dan waarschijnlijk een week lang 3-4 uur per nacht. Dat heb ik niet door dan, dat ik zo moe ben, totdat ik omkukel, haha. Dan kan ik me ook niet herinneren hoe ik in slaap viel. En dan laat mijn vriend me maar slapen. Als ik dan wakker word, weet ik niet waar ik ben of welke dag het is. Een soft reset slaapje.

Ben je weer zo vroeg wakker, sas, of ben je weer naar bed gegaan?
Pff heftig allemaal hoor. Dat kun je er ook nog wel bij hebben.

Wel fijn dat je nu zorgverzekering hebt. Hoe heb je al die jaren dan je medicatie betaald? Uit eigen zak?

Dat van dat stofje vind ik wel interessant. Ik heb ook nog een broer en een zus, en een stiefbroer, stiefzus halfbroer en exstiefzus.

Met de een gaat het hartstikke goed, die heeft ogenschijnlijk nergens last van en de ander kan nooit meer werken.

Terwijl we allemaal in meer of mindere mate hetzelfde hebben meegemaakt en dezelfde genen hebben.

Vaag he.
Goedemorgen dames,

Van dat stofje heb ik nog nooit gehoord. Ik weet nagenoeg niets meer tot mijn 11de. Vanaf mijn 11de tot nu wel heel veel. Via mijn zus heb ik begrepen dat mijn jongste broer (ik ben de jongste van allemaal) ook veel niet meer weet. Toch weigert hij te geloven dat ik me bijna niets meer kan herinneren tot mijn 11de. Ik heb hem laten weten dat dat mag. Dat ik hem niet kan dwingen om mij te geloven. Ik heb nauwelijks contact met hem. Wordt al moe als ik een keer een mail van hem krijg.

Zelf denk ik dat ik er, ondanks alles, nog redelijk uit ben gekomen. Dat het me aardig is gelukt om onafhankelijk te worden en mijn eigen leven te hebben. Op het moment dat ik nog niet echt wist CPTSS te hebben, was het voor mij wel duidelijk dat ik 'mijn genen' niet wilde doorgeven. Soms slaan bepaalde genetische eigenschappen een generatie over. Alleen de gedachte al dat ik dat zou gaan doorgeven aan een kind

Ik heb mijn kinderwens dan ook bewust in vervulling laten gaan door een kindje te adopteren. Een geweldig meisje van nu bijna 8 jaar. Volgens mij lukt het me aardig om de zieke patronen die er binnen het systeem waarin ik ben 'grootgebracht' te doorbreken!
Wat goed dat je verzekering nu echt rond is gladoortje!

Ik had ook nog niks gehoord van dat stofje. Het zou kunnen.

Ikzelf heb mijn kinderwens niet in vervulling laten gaan. In overleg met psychiater en behandelaar wel geprobeerd zwanger te worden met mijn man, een tijd bezig geweest zonder succes. Toen werd hij ziek en overleed hij.

Het is nadien zo enorm slecht met mij gegaan dat ik besloten heb geen kinderen te "nemen" Ik zou niet in staat zijn een stabiele en rustige omgeving te bieden. Die heb ik zelf ook nooit gehad en kijk waar het mij gebracht heeft. Soms doet het wel pijn hoor maar ik probeer extra te genieten van mijn neefjes en nichtje. Mijn huidige vriend wil zelf ook geen kinderen vanwege psychische klachten dus probeer ik het helemaal los te laten.

Marielle, wat een teken van kracht zeg jouw beslissing en wat fijn dat het je een geweldig meisje heeft gebracht!

Sas, ben jij overdag niet erg moe als je steeds zo vroeg wakker bent of ga jij erg vroeg naar bed?

Vanmiddag komen hier vrienden en we gaan uit eten vanavond. Morgen wordt mijn neefje alweer 5 dus tijd voor een bezoekje en taart.

Fijn weekend allemaal!
Doe eens niet: Ja, PsyQ had de psycholoog het over. Ik snap alleen nog niet hoe het zit met vergoedingen dit jaar. Het is allemaal weer verandert..
Ik neem ook geen kinderen. Vanwege m'n genen en ook vanwege m'n eigen psychische gesteldheid.

Vroeger dacht ik nog wel eens dat adoptie of pleegouder een optie was, maar daarvoor moet je steviger in je schoenen staan.

Mariëlle wat fijn dat het jou wel gelukt is; adoptie!

Ibi ik heb m'n slaapmedicatie afgebouwd. Dat is even wennen. Dus ik slaap nu heel weinig.
Nouja lees t terug. Neem ook geen kinderen klinkt zo raar.

Want als je ze wel wilt is het maar de vraag of je ze krijgt natuurlijk. Maar jullie snappen wat ik bedoel
Ik begrijp je wel sas.
Ik begrijp het ook. Ik zeg meestal, ik begin niet aan kinderen. Bewust kinderloos, zo noemen mensen zich meestal als ze geen kinderen willen. En dat is niet zo bij mij. Maar bewust onvrijwillig kinderloos klinkt ook weer zo zwaar. Ik ben dol op kinderen maar ik begin er niet aan, om meerdere redenen. Geen stabiele basis kunnen bieden is niet het hele verhaal. Ik heb bv al 23 jaar dezelfde partner. Met ups en downs natuurlijk. En ik ben kan wel heel goed voor mijn dieren zorgen. Ik krijg vaak complimenten bij de dierenarts. Maar een dier is geen kind. Een kind heeft meerdere zaken nodig die ik niet kan bieden, of alleen met hulp van anderen.

Juist omdat ik zoveel van kinderen hou, begin ik er niet aan. Ik denk dat dat herkenbaar is voor meer mensen in dit topic, als mijn gevoel klopt. Ik wil iig zeggen, ik lees veel liefde voor kinderen en een groot verantwoordelijkheids gevoel bij meerdere mensen hier. En daar neem ik mijn hoed voor af, chapeaux dames.

En groot respect voor jou, Marielle, ik weet zeker dat jij een hele goede moeder bent. Voor jou neem ik mijn hoed nog een keer extra af. En echt geweldig dat je een kind hebt geadopteerd. Het klinkt of je een cirkel doorbroken hebt, dat is mijn gevoel iig. En dat is iets wat ik herken. Je bent voor mij echt een voorbeeld. Meen ik serieus.

Ik ben klaar met mijn experiment, ik ga weer aan de pil. Ik was gisteravond niet zo gezellig, om het zachtjes uit te drukken. En de pre overgangsfase is volgens mij begonnen. Ik zal niet in detail treden, hahaha. Ik moet nu mensen mijn excuses aan gaan bieden. Iig mijn vriend, heb ik al gedaan maar ik weet niet meer precies wat ik vanmorgen heb gezegd in een trollentopic. Dat topic is verwijderd. Dus ik heb geen idee wie ik beledigd kan hebben. Gezellig.

Wel heeft waterplant me aan het huilen gekregen in Sas haar topic en toen ben ik maar gaan slapen, hahaha. Ik ga nu schoorvoetend met een zak over mijn hoofd op het forum kijken. Mijn reacties nalezend valt het mee met de schade. Ik doe niet aan boos doen op het forum normaliter. Maar ja, er zullen altijd mensen zijn die je dat kwalijk nemen en dat geeft ook niks, het waren ook mijn woorden en nu kan ik ze niet eens meer terugnemen want ik weet ze niet meer, hahaha. Sorry voor wie ik beledigd heb iig. Was niet de bedoeling.

O ja, over die stof, er stond een tijdje geleden iets over in de krant, ik weet alleen niet meer welke. Het ging over wetenschappelijk onderzoek. Ik ga zoeken iig en geef een link als ik het vind.

Knuffel!
O ik heb ook te weinig geslapen, als ik mijn voorlaatste reactie lees. Meestal besef ik het ook wel maar merk het pas als ik ga haperen. Over die dementie, dat heb ik idd gelezen maar hoeveel meer kans je maakt, weet ik niet meer. Van dat stofje, dat klopt wel. Mijn broer heeft ook geen ptss en van mijn zusje twijfel ik. Ik had als kind veel last van een trigger en zij zei dat ze daar ook last van had. Maar ik ben 3,5 jaar ouder dan haar dus het is mogelijk dat het kopieergedrag was. Ik ga zoeken.
Gevonden, denk ik, maar ik zoek nog verder
"Ook blijkt bij mensen een genvariant mogelijk die de gevoeligheid voor PTSS beïnvloedt.", die bedoel ik. Maar er was nog een simpeler artikel dus ik zoek nog even verder.
Tututu, niks interessants.
Euhm arme muizen... Hoe krijgen ze die zo gestresst dat ze dat kunnen onderzoeken vraag ik me meteen af.

Wel een interessant artikel. Ik hoop dat ze er verder onderzoek naar doen!

Hihi je komt op mij niet over als een online bitch ofzo. Dus als je een keer sago wat onaardigs zegt is het toch ook niet het einde van de wereld?

Ja waterplant wist mij ook wel te raken. Je neemt het leven zoals het is het roeit met de riemen die je hebt. Probeert niet te vergelijken met anderen want dat heeft toch geen zin.

En dan zegt iemand zoiets. Beng
Wat een herkenbare verhalen lees ik hier zeg.. Ik denk ook dat sommige mensen kwetsbaarder zijn dan andere.. Waar iemand anders vrolijk doorheen gaat, is een ander meteen van slag. Ook met trauma's, je kunt niks vergelijken. Iemand kan opkrabbelen en een ander lukt het niet. Ik ben blij met mijn diagnose, ik ben mij nu heel bewust van wat er speelt en waar ik last van heb.

Sommige dingen zijn te erg om aan terug te denken.. Bij mij is het geweld.. Psychoterror..

Ik heb nu geleerd dat je geen enkel probleem met elkaar mag vergelijken of denken ja maar ik heb dit meegemaakt, mijn probleem is erger. Ik heb nog niet alles gelezen hier, ga ik eens op mijn gemak doen. Fijn weekend iedereen!
Hoopvolle berichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven