Hoeveel kost dat nou? Backpacken.
maandag 23 maart 2015 om 14:58
Ik heb zelf geen plannen om te backpacken, ik denk niet dat dat iets voor mij is maar iedere keer als ik die verhalen lees van zoveel maanden Australië, Azië etc... dan denk ik waar doen ze het toch van? Ik bedoel als je net klaar bent met studeren of je even een tussen jaar neemt om te reizen dan heb je het volgens mij niet breed en met 1000 euro ben je er nog niet. Ik vraag me dus af aan welke bedragen ik dan moet denken 5000 euro? 10,000 euro? Voor een gewone gemiddelde backpack reis.
Is het echt zo verschrikkelijk duur of is het toch goedkoper dan dat ik denk? Het hangt er natuurlijk vanaf wat je ter plaatse wilt gaan doen en hoe lang en je kunt het zo duur en goedkoop maken zoals je wilt maar wat is het gemiddelde?
Is het echt zo verschrikkelijk duur of is het toch goedkoper dan dat ik denk? Het hangt er natuurlijk vanaf wat je ter plaatse wilt gaan doen en hoe lang en je kunt het zo duur en goedkoop maken zoals je wilt maar wat is het gemiddelde?
maandag 23 maart 2015 om 15:04
Voor 50 euro per dag is het goed te doen, als je goedkoop leeft (Azie, hostels). 100 euro is heel royaal. En dan de vliegtickets nog. Voor 2 maanden ben je dan 3000-6000 euro kwijt, plus wat tickets. Een retourtje bangkok heb je al voor 500 euro, dus alles bij elkaar 3500-7000 euro, afhankelijk van hoeveel luxe je nodig hebt. Met een jaar lang 100 euro per week verdienen met een goed bijbaantje kun je dus 2 maanden weg.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
maandag 23 maart 2015 om 15:08
Ik was in 2009 3 mnd weg naar Australië en Thailand en heeft me alles bij elkaar 5300 euro gekost.
Vorig jaar 3 weken Thailand alles bij elkaar 2200 euro incl skydive met foto's/video, beide keren nergens naar gekeken en gedaan wat ik wilde.
Heb wel altijd een vaste fulltime baan gehad en ik 2009 woonde ik nog thuis dus hield meer dan genoeg over om te sparen..
Vorig jaar 3 weken Thailand alles bij elkaar 2200 euro incl skydive met foto's/video, beide keren nergens naar gekeken en gedaan wat ik wilde.
Heb wel altijd een vaste fulltime baan gehad en ik 2009 woonde ik nog thuis dus hield meer dan genoeg over om te sparen..
maandag 23 maart 2015 om 15:10
Waar ze het van doen? Wat dacht je van hard werk naast de studie?
Ik werkte vanaf mijn 14de ( eigenlijk vanaf mijn 12e, maar dat was een lullig krantenwijkje ) en werkte tijdens mijn studie avonden en nachten in de horeca en had nog een administratief baantje. Ik kon makkelijk een paar maanden weg. Tijdens mijn reis heb ik ook gewoon gewerkt. Soms voor geld, soms voor een verblijf. Ik gaf misschien 40 gulden per dag uit, dan neem ik het nog heel ruim.
Ik zou niet weten waar ik 100 euro per dag aan uit had moeten geven. Maarja, ik verbleef dan ook niet bepaald in hilton hotels en at ook niet in sterren restaurants.
Ik werkte vanaf mijn 14de ( eigenlijk vanaf mijn 12e, maar dat was een lullig krantenwijkje ) en werkte tijdens mijn studie avonden en nachten in de horeca en had nog een administratief baantje. Ik kon makkelijk een paar maanden weg. Tijdens mijn reis heb ik ook gewoon gewerkt. Soms voor geld, soms voor een verblijf. Ik gaf misschien 40 gulden per dag uit, dan neem ik het nog heel ruim.
Ik zou niet weten waar ik 100 euro per dag aan uit had moeten geven. Maarja, ik verbleef dan ook niet bepaald in hilton hotels en at ook niet in sterren restaurants.
maandag 23 maart 2015 om 15:15
quote:geordie schreef op 23 maart 2015 @ 15:10:
Ik zou niet weten waar ik 100 euro per dag aan uit had moeten geven. Maarja, ik verbleef dan ook niet bepaald in hilton hotels en at ook niet in sterren restaurants.je geeft niet elke dag 100 euro uit, maar als je een paar keer met een vliegtuig naar een ander land hopt, je gaat een keer duiken, huurt een auto, doet een dure excursie en gaat ergens wel een paar dagen in een duur hotel zitten, dan lopen de kosten flink op. Alleen maar backpacken, achteraan de trein hangen, streetfood eten en onder de brug slapen en je kunt jaren met je geld doen
Ik zou niet weten waar ik 100 euro per dag aan uit had moeten geven. Maarja, ik verbleef dan ook niet bepaald in hilton hotels en at ook niet in sterren restaurants.je geeft niet elke dag 100 euro uit, maar als je een paar keer met een vliegtuig naar een ander land hopt, je gaat een keer duiken, huurt een auto, doet een dure excursie en gaat ergens wel een paar dagen in een duur hotel zitten, dan lopen de kosten flink op. Alleen maar backpacken, achteraan de trein hangen, streetfood eten en onder de brug slapen en je kunt jaren met je geld doen
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
maandag 23 maart 2015 om 15:15
Geen Australië of Azie voor mij, maar de VS.
Heen en terug reis waren kosteloos, want militair transport, niet comfortabel, wel goedkoop.
Aldaar geleefd door met een daar gekochte gitaar door het land te gaan en mee te doen aan live music sessies.
Die zijn daar overal.
En door zo links en rechts op de vrachtwagen te rijden.
Is al wel een hele eeuwigheid terug.
Dus wat het gekost heeft weet ik niet echt meer, erg weinig dacht ik.
Heen en terug reis waren kosteloos, want militair transport, niet comfortabel, wel goedkoop.
Aldaar geleefd door met een daar gekochte gitaar door het land te gaan en mee te doen aan live music sessies.
Die zijn daar overal.
En door zo links en rechts op de vrachtwagen te rijden.
Is al wel een hele eeuwigheid terug.
Dus wat het gekost heeft weet ik niet echt meer, erg weinig dacht ik.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
maandag 23 maart 2015 om 15:20
Ik ben 2 weken naar Maleisië geweest en daarna nog 4 maanden in Australië. Vliegticket koste 1200 euro. In totaal een goeie 6000 euro uitgegeven. Geslapen in hostels, maar niet in de goedkoopste. Heb ongeveer 1100/1200 euro per maand uitgegeven. Dit was inclusief alle guided tours. In Nederland eerst 6 maanden bijna full time gewerkt om geld te sparen. Woonde toen nog thuis, dus had toen niet veel kosten.
maandag 23 maart 2015 om 15:58
Bij mij kostte 4 weken Australië rond de 3000 euro (1100 vliegticket en daar 1900 uitgegeven). Ik sliep in hostels (maar ik ging niet altijd voor de goedkope optie, ook weleens een eenpersoonskamer genomen), reisde met de greyhound-bus, heb in totaal 7 excursie-tours gedaan, en m'n eten ervan gekocht. Het had nog iets goedkoper gekund, maar dit was voor mij prima zo. Ik had ervoor gespaard door te werken tijdens m'n studie en extra te werken in de zomervakantie.
maandag 23 maart 2015 om 18:04
Mij wordt ook wel eens gevraagd waar ik het van doe, als ik weer eens ver op reis ga (door collega's bijvoorbeeld, die ongeveer hetzelfde verdienen). Heel simpel: ik heb geen Bang en Olufsen stereo, een tweedehands autootje, een goedkoop huis waar ik géén nieuwe keuken ingezet heb en koop mijn kleren bij de H&M en C&A. En ik heb geen kinderen
.
maandag 23 maart 2015 om 19:00
Vorig jaar zes maanden in Azië geweest, wat duurdere landen (Zuid Korea - Singapore) en goedkope landen (Maleisië, Indonesië, Filipijnen) gecombineerd en bij elkaar een ruime 6000 euro uitgegeven. Inclusief retourvlucht en vluchten tussen landen.
Hostels en eigen kamers 50/50 afgewisseld, weinig airco, goedkoop eten. Maar toch voelde het voor mij niet als 'afzien' ofzo, ik heb gedaan en gezien wat ik wilde en op de manier die bij mij past.
Wat je uitgeeft, hangt heel erg af van het land. Ik heb in Indonesië en India dagen gehad dat ik nog geen 10 euro per dag uitgaf voor een eigen kamer en drie maaltijden, terwijl ik in bijvoorbeeld Singapore alleen al 25 euro betaalde voor een stapelbed in een dorm.
Verder precies wat Impala zegt: eenvoud, geen kinderen ( ), ik heb geen auto, etc.
Hostels en eigen kamers 50/50 afgewisseld, weinig airco, goedkoop eten. Maar toch voelde het voor mij niet als 'afzien' ofzo, ik heb gedaan en gezien wat ik wilde en op de manier die bij mij past.
Wat je uitgeeft, hangt heel erg af van het land. Ik heb in Indonesië en India dagen gehad dat ik nog geen 10 euro per dag uitgaf voor een eigen kamer en drie maaltijden, terwijl ik in bijvoorbeeld Singapore alleen al 25 euro betaalde voor een stapelbed in een dorm.
Verder precies wat Impala zegt: eenvoud, geen kinderen ( ), ik heb geen auto, etc.
maandag 23 maart 2015 om 21:11
Ik heb in totaal 4maanden door Azië gereisd.
Had een budget van 1000 per maand, maar dat was te ruim gerekend.
Ik zat in goedkope hostels, goedkoop eten, maar nergens op bespaard, qua uitjes.
Ook 2x binnenlandse vlucht gehad.
Denk dat ik in totaal 3500 kwijt was voor 4maanden, inclusief retourtje Bangkok.
En het geld tsja, vooral bij elkaar gespaard tijdens het studeren
Is echt wel te doen hoor! En het was een super ervaring!
Had een budget van 1000 per maand, maar dat was te ruim gerekend.
Ik zat in goedkope hostels, goedkoop eten, maar nergens op bespaard, qua uitjes.
Ook 2x binnenlandse vlucht gehad.
Denk dat ik in totaal 3500 kwijt was voor 4maanden, inclusief retourtje Bangkok.
En het geld tsja, vooral bij elkaar gespaard tijdens het studeren
Is echt wel te doen hoor! En het was een super ervaring!
maandag 23 maart 2015 om 22:00
Ik moet zeggen dat die bedragen die ik lees nog wel mee vind vallen over het algemeen. Hoewel ik alleen een citytrip doen wel leuk vind om te doen lijkt backpacken mij toch iets te avontuurlijk op de een of andere manier anders zou ik het ook een keer overwegen omdat het qua kosten dus blijkbaar best meevalt in vergelijking met een normale vakantie.
Maar misschien heb ik wel een verkeerd beeld bij backpacken.
Maar misschien heb ik wel een verkeerd beeld bij backpacken.
maandag 23 maart 2015 om 22:42
In verhouding, zijn de prijzen ook een stuk lager dan een gewone vakantie.
Het ligt natuurlijk aan de landen waar je heen gaat, ik ben naar zeer goedkope landen geweest en dat maakt de prijs een stuk lager.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar ik merkte dat het backpacken ook een heel andere manier van leven is dan een andere vakantie. Ik heb niet veel luxe gekend, maar op de een of andere manier heb je dat ook niet nodig.
Hostel was de plek waar je sliep en een fijn bed en een douche is dan het belangrijkste.
Ik heb veel in dorms geslapen, niet om de lage prijs, maar omdat het een uitstekende manier was om mensen te leren kennen.
Maar de lage prijs was altijd wel erg fijn. En omdat de dorms ook speciaal ingericht waren voor backpackers, boden ze veel faciliteiten en bv excursies. Maar juist ook weer voor lage prijzen, omdat de meeste backpackers zo goedkoop mogelijk wouden reizen.
Wat voor beeld heb je precies bij het backpacken?
Het ligt natuurlijk aan de landen waar je heen gaat, ik ben naar zeer goedkope landen geweest en dat maakt de prijs een stuk lager.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar ik merkte dat het backpacken ook een heel andere manier van leven is dan een andere vakantie. Ik heb niet veel luxe gekend, maar op de een of andere manier heb je dat ook niet nodig.
Hostel was de plek waar je sliep en een fijn bed en een douche is dan het belangrijkste.
Ik heb veel in dorms geslapen, niet om de lage prijs, maar omdat het een uitstekende manier was om mensen te leren kennen.
Maar de lage prijs was altijd wel erg fijn. En omdat de dorms ook speciaal ingericht waren voor backpackers, boden ze veel faciliteiten en bv excursies. Maar juist ook weer voor lage prijzen, omdat de meeste backpackers zo goedkoop mogelijk wouden reizen.
Wat voor beeld heb je precies bij het backpacken?
maandag 23 maart 2015 om 23:03
Het beeld wat ik bij backpacken heb is dat je toch wat comfort inlevert, veel met je rugzak moet sjouwen, je echt heel de tijd op jezelf aangewezen bent. Kan het niet echt goed uitleggen want ik boek mijn citytrips ook gewoon zonder tussenkomst van een reisbureau en ga dan ook altijd voor low budget.
maandag 23 maart 2015 om 23:03
Afhankelijk van de bestemming,Australië is bijna 2 keer zo duur als Thailand.
En veel mensen werken ook ter plaatse, vooral in Australië zie je dat veel. Dan verdien je ook goed meestal.
En inderdaad prioriteiten, ik heb er alles voor over om te reizen en weekendjes weg te gaan. Koop dus weinig nieuwe kleding_, ga niet ieder weekend uiteten, dat soort dingen
En veel mensen werken ook ter plaatse, vooral in Australië zie je dat veel. Dan verdien je ook goed meestal.
En inderdaad prioriteiten, ik heb er alles voor over om te reizen en weekendjes weg te gaan. Koop dus weinig nieuwe kleding_, ga niet ieder weekend uiteten, dat soort dingen
maandag 23 maart 2015 om 23:06
maandag 23 maart 2015 om 23:11
quote:closednote schreef op 23 maart 2015 @ 23:03:
Het beeld wat ik bij backpacken heb is dat je toch wat comfort inlevert, veel met je rugzak moet sjouwen, je echt heel de tijd op jezelf aangewezen bent. Kan het niet echt goed uitleggen want ik boek mijn citytrips ook gewoon zonder tussenkomst van een reisbureau en ga dan ook altijd voor low budget.
Ik 'backpack' met een rolkoffer
Eén keer met een rugzak weggeweest. Enige voordeel was dat ik afgetraind terugkwam
Ik 'backpack' met een rolkoffer
Eén keer met een rugzak weggeweest. Enige voordeel was dat ik afgetraind terugkwam
.
woensdag 25 maart 2015 om 23:18
5 weken australie kostte mij 7500 euro denk ik, inclusief ticket. Maar ik heb alleen in eigen kamers met eigen badkamer geslapen (soms hotel, meestal hostel maar dan dus met eigen kamer), ik heb heel weinig gekookt (at meestal buiten de deur) en heb vrij veel excursies gedaan. En omdat ik 'maar' vijf weken had maar wel veel wilde zien, een aantal binnenlandse vluchten. En Australie is gewoon geen goedkoop land.
Als je in dorms slaapt, zelf pasta met tomatensaus maakt en met de bus reist, is het een stuk goedkoper. Of als je naar Azië gaat .
Oh, en ik heb trouwens gewoon heel hard gespaard. Het is al een paar jaar geleden, en ik ben nog steeds blij dat ik het toen gedaan heb. Het was duur, maar ik had het geld en de tijd, en het was heel gaaf.
Als je in dorms slaapt, zelf pasta met tomatensaus maakt en met de bus reist, is het een stuk goedkoper. Of als je naar Azië gaat .
Oh, en ik heb trouwens gewoon heel hard gespaard. Het is al een paar jaar geleden, en ik ben nog steeds blij dat ik het toen gedaan heb. Het was duur, maar ik had het geld en de tijd, en het was heel gaaf.
vrijdag 27 maart 2015 om 09:29
8 maanden Midden- en Zuid-Amerika, zeker 10.000 uitgegeven inclusief vlucht en taalcursus van een maand aan het begin. Aantal vluchten genomen en naar Paaseiland geweest (= vlucht van 300 euro plus duurder verblijf van 10 euro per nacht ipv 5 euro gemiddeld). Eigenlijk nergens op bespaard. Praktisch altijd in hostels geslapen, maar soms ook privékamer (à 10 of 15 euro oei oei duur dacht ik toen) met airco en badkamer. Goedkoop eten maar af en toe ook mezelf trakteren op sushi. Pakjes naar huis sturen met souvenirtjes voor iedereen.
Laten we zeggen: het kan een stuk goedkoper maar voor 8 maanden vind ik het uiteindelijk nog netjes.
Laten we zeggen: het kan een stuk goedkoper maar voor 8 maanden vind ik het uiteindelijk nog netjes.
vrijdag 27 maart 2015 om 09:40