Kleutercitotoets

06-04-2015 07:48 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, even een vraag. Wat vinden jullie van de kluetercitotoets? Mijn zoon van 4 heeft die van hem net gehad en ik ben er een beetje dubbel in. Aan de ene kant vind ik het goed dat ze kijken waar hij goed in is en waar minder en aan de andere kant vind ik hem nog zo jong.
Zolang er geen consequenties aan verbonden zitten, mag er van mij cito getoetst worden. In de kleuterklas vind ik het vooral belangrijk dat er ruimte is voor het kind om te ontwikkelen: op zijn niveau de dingen doen die gedaan moeten worden. De ontwikkeling verloopt niet lineair, dus er kunnen pieken en dalen inzitten. (zeker bij kleuteres).
Onze kinderen kregen de cito pas, toen ze op de nominatie stonden om naar groep 3 te gaan. En dan is het wel leuk om te zien waar ze staan. Maar inderdaad, mening van juf is bepalend, cito staat leuk op het verslagje.
Zonder oorzaak geen gevolg
De Cito is onderdeel van het leerlingvolgsysteem, om door de basisschool heen te volgen hoe een kind het doet. Het is niet het enige meet instrument, de observatie van de leerkracht hoort er ook bij. Net zo goed als de Cito een momentopname is, is de observatie van de leerkracht niet feilloos want nooit 100% objectief. Te samen vormt het echter een redelijk goed beeld.

Het is toch nodig om te kunnen volgen hoe een kind het doet in het onderwijs. Ik zou niet weten wat daar op tegen is. Dat deze methode niet onfeilbaar is klopt, maar dat is geen enkele methode.

Zolang kinderen geen last hebben van het toetsen, heb ik er niks op tegen. Ze zullen hun leven lang worden getoetst, daar kun je dan maar beter aan wennen.
Wat Patchouli zegt.
Bij ons hebben ze geen kleuter-Cito en dat vind ik prima.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik vind het wel waar wat je zegt Patchouli, alleen vind ik het een beetje gevaarlijk om op deze leeftijd al conclusies te verbinden aan een toetsuitslag. Ik kwam deze test tegen op internet: www.quest.nl/artikel/hoe-knap-is-jouw-kleuter

Ik heb de 3 tests met mijn zoon gedaan en er kwam iets heel anders uit dan de citotoets. Ik denk dat de persoonlijke aandacht van mij tijdens deze tests er voor zorgde dat mijn zoon minder druk voelde. De vragen leken wel op de citocragen. Met andere woorden; een toets of test is een momentopname..
Een vierjarige gaat heus niet dood van een cito-tje, en het is nou ook weer niet alsof een per ongelukkige IV op de M1 Woordenschat zijn toekomstige carriere voorgoed verpest. Kortom, ik zou me er vooral niet druk over maken.
Met die druk valt het volgens mij heel erg mee. Op de school van mijn kinderen zeggen ze niet eens dat het een toets is. Mijn zoontje zei dat hij een heel leuk werkje had gedaan. De toets wordt voorgelezen door de juf en de kinderen moeten een streep onder het goede antwoord zetten. Mijn zoontje dacht dat hij alles goed had want hij moest een streep onder een plaatje zetten en dat had hij gedaan dus was het goed!
Dubbel.
Ik vind het prima dat ze meerdere keren kijken hoe het staat met alles. Bij de kleuterschool cito groep 1 en 2 doen ze dat ook spelenderwijs.

Groep 3 cito was wel echt overduidelijk toetsen met een vreemde onderwijsassistent van een andere groep die met een stopwatch woorden lezen ging checken, dat vond mijn kind echt niet fijn.
Hier wilden alle kinderen perse de cito doen. Het was koud buiten en als je cito deed mocht je binnen blijven met juf....

Het is niet verkeerd om te zien waar je kind staat.
Niks mis mee.
quote:Sientje.2 schreef op 06 april 2015 @ 09:29:

Met die druk valt het volgens mij heel erg mee. Op de school van mijn kinderen zeggen ze niet eens dat het een toets is. Mijn zoontje zei dat hij een heel leuk werkje had gedaan. De toets wordt voorgelezen door de juf en de kinderen moeten een streep onder het goede antwoord zetten. Mijn zoontje dacht dat hij alles goed had want hij moest een streep onder een plaatje zetten en dat had hij gedaan dus was het goed! Precies. Paniek om niks.
Zoon weet niet eens dat hij een cito-toets heeft gemaakt. Met ouders bespreken ze wel eventuele uitkomsten indien gewenst. Daarin maakt school ook heel duidelijk dat het een meetmoment is, onderdeel van het leerlingvolgsysteem. Ik vind de 'uitkomsten' van de pravoolijst (LVS) dan ook interessanter op deze leeftijd.

Vroeger was er geen kleutercito. Toch bekeken ze aan de hand van bepaalde werkjes en oefeningen waar een kind stond qua ontwikkeling. Bij mijn eerste rapport in groep 3 stond ook geschreven op welke punten er met mij extra werd geoefend of niet op aanraden van kleuterjuffen. Tegenwoordig moet dat uniform en digitaal zijn op te slaan.
quote:Sientje.2 schreef op 06 april 2015 @ 09:29:

Met die druk valt het volgens mij heel erg mee. Op de school van mijn kinderen zeggen ze niet eens dat het een toets is. Mijn zoontje zei dat hij een heel leuk werkje had gedaan. De toets wordt voorgelezen door de juf en de kinderen moeten een streep onder het goede antwoord zetten. Mijn zoontje dacht dat hij alles goed had want hij moest een streep onder een plaatje zetten en dat had hij gedaan dus was het goed! Wat schattig!
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 06 april 2015 @ 08:52:

Bij ons hebben ze geen kleuter-Cito en dat vind ik prima.Misschien ook wel en vertellen ze het niet om stress bij ouders te voorkomen. 😹
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vind het raar en vooral erg onnodig.

Hoewel ik het aan de ene kant wel begrijp dat het een meetinstrument is om het kunnen van de kinderen in te schatten en bij te houden, denk ik toch dat zo'n cito gewoon niet de juiste insteek is.

Mijn zoon is 2 en heeft er dus nog geen gehad. De eerste cito is met 3 op de peuterspeelzaal heb ik begrepen.
quote:Fame schreef op 06 april 2015 @ 10:30:

[...]

Misschien ook wel en vertellen ze het niet om stress bij ouders te voorkomen. 😹

Dat zou toch best belachelijk zijn eigenlijk.

Als het zo zou zijn dat ze je kind wel een test geven maar dit niet met jou als ouder bespreken!
Rustig maar. Het is een grapje.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hier op school zeiden ze ook dat er niet wordt gezegd dat er sprake is van een toets. Op de toetsochtend vergeet mijn zoon zijn tas, dus kom ik die later brengen en ik zie de groep 2-ers zitten: in de (kleuter)gymzaal, tafeltjes in een rijtjes achter elkaar. Hoorde juf nog zeggen dat ze niet mochten afkijken en zag mijn zoon vertwijfeld kijken ('wat is dat: afkijken').

Ik vond het best vreemd om te zien, maar goed.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:Fame schreef op 06 april 2015 @ 10:38:

Rustig maar. Het is een grapje.Jij maakt misschien een grapje, maar wie weet hè.
quote:Fame schreef op 06 april 2015 @ 10:30:

[...]

Misschien ook wel en vertellen ze het niet om stress bij ouders te voorkomen. 😹Nee, serieus niet. Maar als het er wel zou zijn: waarom zou je daar als ouder stress van hebben?
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 06 april 2015 @ 10:47:

[...]

Nee, serieus niet. Maar als het er wel zou zijn: waarom zou je daar als ouder stress van hebben?

Als ik zelf een toets moet afleggen met ik meestal ook zenuwachtig, ervaar ik stress.

Als je kind een toets moet afleggen zou het niet vreemd zijn als je die stress ook voelt omdat je het dus spannend vind.

Angst dat je kind niet goed genoeg presteert?

Zoiets denk ik.
Ik begrijp dat ze die kleuter-Cito niet vertellen van te voren. En dat de kinderen het meestal niet eens doorhebben. Om juist dit soort situaties te vermijden. Volkomen onnodig dus om daarvan in de stress te raken toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven