Kleutercitotoets

06-04-2015 07:48 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, even een vraag. Wat vinden jullie van de kluetercitotoets? Mijn zoon van 4 heeft die van hem net gehad en ik ben er een beetje dubbel in. Aan de ene kant vind ik het goed dat ze kijken waar hij goed in is en waar minder en aan de andere kant vind ik hem nog zo jong.
Ik vind het debiel, een test voor vier jarigen waarbij oa het cijferkundig inzicht al wordt gemeten, halloo, kleuters horen te spelen! En ik vind het helemaal debiel dat er een test, afgenomen op de eerste dag nadat het kind na een longontsteking weer naar school gaat, bloedserieus wordt genomen......
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:Jandekorte747 schreef op 06 april 2015 @ 09:09:

Ik vind het wel waar wat je zegt Patchouli, alleen vind ik het een beetje gevaarlijk om op deze leeftijd al conclusies te verbinden aan een toetsuitslag. Ik kwam deze test tegen op internet: www.quest.nl/artikel/hoe-knap-is-jouw-kleuter

Ik heb de 3 tests met mijn zoon gedaan en er kwam iets heel anders uit dan de citotoets. Ik denk dat de persoonlijke aandacht van mij tijdens deze tests er voor zorgde dat mijn zoon minder druk voelde. De vragen leken wel op de citocragen. Met andere woorden; een toets of test is een momentopname..Heb die tests ook net gedaan met Damian (3 en een beetje). Zit wel leuk in elkaar. Vraag me alleen we af of alles wel klopt wat hierin staat. En jamemr dat je niet precies te zien krijgt welke goed en fout waren. En kent iemand dat spelletje van Quest waar ze het over hebben?
dubbel
quote:felice71 schreef op 06 april 2015 @ 10:57:

Ik vind het debiel, een test voor vier jarigen waarbij oa het cijferkundig inzicht al wordt gemeten, halloo, kleuters horen te spelen! En ik vind het helemaal debiel dat er een test, afgenomen op de eerste dag nadat het kind na een longontsteking weer naar school gaat, bloedserieus wordt genomen......

Wordt die bloedserieus genomen? Mijn kleuter scoorde ook eens slechter dan verwacht, de juf reageerde vrij laconiek, zij zag ook wel dat mijn kind normaalgesproken prima meekomt.

Kinderen leren door te spelen, er wordt getoetst of ze begrippen als eerste, tweede en laatste al kennen. Ik vind het wel handig om te weten of mijn vierjarige een beetje makkelijk meekomt.

Ik vind het debiel, een test voor vier jarigen waarbij oa het cijferkundig inzicht al wordt gemeten, halloo, kleuters horen te spelen! En ik vind het helemaal debiel dat er een test, afgenomen op de eerste dag nadat het kind na een longontsteking weer naar school gaat, bloedserieus wordt genomen......Een keertje een toetsje maken staat het spelen toch verder niet in de weg? Erger nog: de meeste kinderen vinden die toetsjes juist leuk. En wat dat bloedserieus nemen betreft: dat is meer een probleem van juf/school dan van het toetsje.
Op mijn dochter haar school zeggen ze ook niet dat ze een toets gaan doen. Alleen heeft mijn dochter (nu 5) het vorig jaar zelf ontdekt.. Die was er van overtuigd dat het toetsjes waren. Want het boekje was anders, en ze gingen in groepjes mee met de juf. Daar had ze haar vraagtekens bij.

We hebben het er nooit over gehad met haar erbij, en leerkrachten ook niet. Maar dit kan dus ook, een kind die zelf de link legt (en daar last van heeft omdat ze begrijpt dat het menens is als ze dat moet doen....)
De kleutercito wordt eind groep 1 voor het eerst gedaan, tenzij er redenen zijn om het eerder te doen (zoals in geval van dochter, een kind dat nogal voorlijk is). Het wordt gebracht als spelletjes doen met juf. En het wordt voornamelijk gebruikt om te kijken of er dingen zijn waar de juf het jaar erna, in groep 2 waar ze beginnen met leren, aandacht aan kunnen besteden. En de m2 cito idem.

Ze deden op de psz zelfs al de peutercito... Nou ja zeg... Kregen we te horen dat onze dames alles wel wisten wat ze op de peuterschool horen te leren... (kleuren en vormen enz)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op 06 april 2015 @ 14:29:

De kleutercito wordt eind groep 1 voor het eerst gedaan, tenzij er redenen zijn om het eerder te doen (zoals in geval van dochter, een kind dat nogal voorlijk is). Het wordt gebracht als spelletjes doen met juf. En het wordt voornamelijk gebruikt om te kijken of er dingen zijn waar de juf het jaar erna, in groep 2 waar ze beginnen met leren, aandacht aan kunnen besteden. En de m2 cito idem.

Ze deden op de psz zelfs al de peutercito... Nou ja zeg... Kregen we te horen dat onze dames alles wel wisten wat ze op de peuterschool horen te leren... (kleuren en vormen enz)Die dingen leren de kinderen toch gewoon ook thuis?
Zo'n kleutercito is een gedrocht wat mij betreft. Cito in het algemeen, voor zover wij er ervaring mee hebben.

Onze ervaring: zoon scoort na paar maanden groep 1, alles op E.

Wij kregen geen voet aan de grond bij het team, want de cito is zo slecht (kind was zeer ongelukkig geworden op school en liet niets meer zien, van wat hij kon). Ok. Nieuwe school.

Zoon weer zeer ongelukkig. Kind thuisgehouden tot ib-er wel wilde gaan kijken. Bleek ze de hele E2 te hebben afgenomen. Maximale scores. Mocht door naar groep 3. Door de cito- score dus.

Het verschil zat hem in?? Dat ib- het persoonlijk afnam. Want er zaten maar een paar weken "onderwijstijd" tussen de E1 en de E2.

Nu met groep 3 matige cito's, maar maximale methodetoetsscores. En ja, de enige toets die persoonlijk is afgenomen, lezen, daar bleek hij dan de eindtermen van groep 3 al gepasseerd. Dus wat zegt zo'n toets? Dat je kind pas extra oplet als het persoonlijk gebeurd en niet groepsgewijs? Ik vrees dat dit voor heel veel kinderen geldt. Hoeveel kinderen zouden zeer significant beter scoren bij persoonlijke afname?

Wat zegt de toets dus over de vaardigheid van het kind - over wat je kind beheerst?

Bedroevend weinig, zo zie ik het. Het is natte vinger werk.

Daarbij komt dat de kleuterjuffen de gevraagde woorden vooraf speciaal intrainen. Daar maakten ze geen geheim van. Dus het is aapjes trainen. Puur trainen voor de toets, welke woorden er toevallig in de toets voorkomen. De toets zelf, over hoe deze is opgezet - op welke manier ze proberen te achterhalen of het kind het beheerst.. zucht.. dat is een verhaal apart.

Laat ik het erbij houden dat mijn observatie is dat de kinderen geen recht wordt gedaan.

En jullie kunnen wel denken: wie is nou geïnteresseerd in die scores? Nou de docenten van de volgende groepen en als die iets matigs/ slechts zien, denk je dan dat dat geen invloed op ze heeft, in hun oordeel, verwachting en aanpak van jouw kind? En dat heeft weer effect op jouw kind. Of die Cito-score nou wel of niet representatief is voor waar je kind zit. Dat laatste weten de juffen/meesters helemaal niet, die zien een grafiekje.

Daarnaast is het dus onze ervaring, op twee basisscholen, dat die citoscores allesbepalend zijn voor in hoeverre het kind en de ouders serieus worden genomen, qua onderwijsaanbod die het nodig heeft.

Gevaarlijk spul die cito's...

Namelijk niet representatief en zeer bepalend.
quote:suzyqfive schreef op 06 april 2015 @ 14:29:

Ze deden op de psz zelfs al de peutercito... Nou ja zeg... Kregen we te horen dat onze dames alles wel wisten wat ze op de peuterschool horen te leren... (kleuren en vormen enz)De kleutercito is hier in groep 1 in januari gedaan, terwijl dochter pas sinds sept in groep 1 zit, lekker representatief.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Ik vind het debiel, een test voor vier jarigen waarbij oa het cijferkundig inzicht al wordt gemeten, halloo, kleuters horen te spelen! En ik vind het helemaal debiel dat er een test, afgenomen op de eerste dag nadat het kind na een longontsteking weer naar school gaat, bloedserieus wordt genomen......30 jaar geleden misschien.
Hier worden geen Cito's bij kleuters afgenomen, hoeft van mij ook niet zo nodig. Als mijn zoon buiten een hommel ziet is hij al afgeleid, waardoor een Cito nul komma nul waarde heeft. Het zegt namelijk niks over zijn kunde op dat moment. Op die leeftijd kun je het geluk hebben dat ze goed scoren, en de pech dat ze net die dag niet de trui aan mochten die ze wilden en de Cito daardoor niet goed gemaakt word.

Een Cito is een prima meetinstrument zodra kinderen zover zijn dat ze doorhebben dat er bepaalde momenten zijn dat je even bezig moet zijn met dat ene ding omdat dat je vaardigheden toetst. Mi dus geen meetinstrument waarmee je iets zinnigs over een kleuter kunt zeggen.
Op de school van onze zoon word overigens gebruikt van een leerlingvolgsysteem, zonder kleuterCito. Daarbij hoeven ze dus niet op 1 moment te toetsen, maar kijken ze op meerdere momenten in het jaar hoe de vaardigheden er voor staan. Lijkt me veel representatiever.
quote:Star schreef op 06 april 2015 @ 16:36:

[...]

30 jaar geleden misschien.vroeger was alles beter
quote:felice71 schreef op 06 april 2015 @ 18:12:

[...]

vroeger was alles beter

Toen waren er ook hele slechte kleuterjuffen. Het enige is dat ze toen vooral keken of je goed kon prikpennen en plaatjes plakken. Tegenwoordig wordt er op zijn minst een poging gedaan naar meer dingen te kijken. Helaas zijn sommige leerkrachten nog steeds niet slim genoeg.

Ik zie de eerste CITO's trouwens als een soort basis voor het LVS. Het is zeer waardevol het afzakken of opbloeien van iemand waar te kunnen nemen zodat je er meer aan kan doen dat opbloeien opbloeien blijft.
Ik weet dat er heel veel scholen zijn die de woorden van Cito toets oefenen, omdat ze bang zijn voor slechte scores en dan een slechte beoordeling van de inspectie.

Op deze manier heeft de Cito dus geen enkele waarde meer. Het zou pas eerlijk zijn als er elk jaar (net als in groep 8) een andere toets zou zijn.

Bij rekenen speelt dit misschien minder, maar de Cito woordenschat is op deze manier niet betrouwbaar.
Gooien die scholen niet hun eigen glazen in? Volgens mij ziet de inspectie juist graag stijgende resultaten door de jaren heen. In de laagste klas al flink scoren zegt alleen maar dat je een sterke generatie te pakken hebt.
Nee hoor, want het oefenen met woorden houden ze jaren vol. Zo blijven ze allemaal in hun eigen leerlijn. (maar niet heus dus). Ik heb meerdere vriendinnen in het onderwijs, die allemaal bang zijn voor de inspectie. Je wil niet weten wat er gesjoemeld wordt met die Cito toetsen.

Je mag maar een bepaald percentage D en E leerlingen hebben. Ook bij de kleuters. Heb je er teveel dan oefen je dus net zolang totdat die Dleerling een C is geworden.
Ik ben na deze discussie wel benieuwd of op de school van mijn zoon (sinds september naar school) ook de citotoets voor kleuters wordt afgenomen. Op zich heb ik er niks op tegen, maar wil wel weten of ze dit doen en welke conclusies ze er eventueel aan verbinden.
quote:Jandekorte747 schreef op 06 april 2015 @ 09:09:

Ik vind het wel waar wat je zegt Patchouli, alleen vind ik het een beetje gevaarlijk om op deze leeftijd al conclusies te verbinden aan een toetsuitslag. Ik kwam deze test tegen op internet: www.quest.nl/artikel/hoe-knap-is-jouw-kleuter

Ik heb de 3 tests met mijn zoon gedaan en er kwam iets heel anders uit dan de citotoets. Ik denk dat de persoonlijke aandacht van mij tijdens deze tests er voor zorgde dat mijn zoon minder druk voelde. De vragen leken wel op de citocragen. Met andere woorden; een toets of test is een momentopname..Morgenmiddag ga ik dit testje maken met m'n zoon, eens kijken of hij er wat van maakt.
Ik was altijd tegen een cito-toets bij kleuters en toch is mijn mening ondertussen iets gekleurder. Al hoeft er van mij nog steeds niet getoetst te worden bij kleuters.

Ik heb al een paar keer op school gezeten voor het gedrag van mijn dochter. Sinds de cito-toets/uitslag, die heel goed was, bieden ze haar meer verdiepend werk aan. Vanmiddag had ik een gesprek met de juf dat eens anders was dan andere gesprekken. Waar mijn dochter zich eerder nog moest aanpassen, haar plek in de groep vinden, sociaal nog wat meer groeien, was het nu een en al lof. In het geval van mijn dochter heeft de juf zich dus iets aangepast. Doordat ze mijn dochter soms wat meer uitdaagt en verdieping geeft, laat mijn dochter ander gedrag zien.

Ik was er niet opgekomen hoor, dat mijn dochter wat verdiepende werkjes moest gaan doen om haar gedrag bij te sturen.
De kleutercito is vooral de 0-meting voor je kind. Door m te testen kunnen ze aan het einde van de rit precies zien wat je kleuter al kon toen ie binnenkwam en daardoor ook wat ie op school heeft bijgeleerd. Er zijn ook andere bruikbare volgsystemen, maar cito is het meest gebruikt. Aangezien de citotoets steeds meer gebruikt wordt als beoordelingscriterium voor de school, is het voor hen belangrijk om te weten dat de goede scores aan het eind ook daadwerkelijk door hun beleid komt en niet omdat ze toevalleg een heel cohort extreem slimme kinderen hebben.

En wie van jullie heeft er niet naar de beoordeling en citoscores van de school gekeken voordat je deze school uitkoos voor je kind?
quote:Star schreef op 06 april 2015 @ 16:36:

[...]

30 jaar geleden misschien.

Op de (vrije) school nog steeds. Leren doen ze spelenderwijs, van elkaar. Gewoon 5 ochtenden spelen in groep 1, en 2 middagen werkjes doen in groep 2.

En aan het eind van de basisschool kunnen ze allemaal lezen, schrijven, rekenen etc.

Toetsen dmv cito vind ik idioot bij de kleuters.
quote:forumfossiel schreef op 08 april 2015 @ 07:47:[/b

En wie van jullie heeft er niet naar de beoordeling en citoscores van de school gekeken voordat je deze school uitkoos voor je kind?

Ik. De waarde die daar aan gegeven wordt is veel te groot naar mijn mening.

Edit; qua cito's dan. Ik heb uiteraard wel de schoolinspectie rapporten gelezen, en ook gekeken naar de uitstroom van de school.

Maar dat was geen doorslaggevende factor.
quote:Manunui schreef op 08 april 2015 @ 08:20:

[...]

Ik. De waarde die daar aan gegeven wordt is veel te groot naar mijn mening.

Ik ook niet.

En ik ben het er niet mee eens dat het een nulmeting is, het is zo'n enorme momentopname dat het niet als nulmeting gebruikt zou mogen worden. Vroeger speelden we toen we 4 waren en ik ben er werkelijk niet slechter van geworden. Ik vind dat de maatschappij doorslaat in het vroegwijs en vroeg groot laten worden van kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven