De tienermoeder discussie

06-04-2015 22:36 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft er blijkbaar een mening over, een mening die iedereen maar al te graag roept.

Ik gooi mezelf op het schandeblok;

Ik ben een tienermoeder. Op mijn 15de zwanger geraakt toen ik een jaar school in Denemarken deed. De vader waar ik overigens geen relatie mee had was destijds 18.

Heb met de vader van mijn zoon die inmiddels 5 jaar is, een leuke vriendschappelijke band. Is regelmatig voor gekomen dat ik zelfs met vriend bij hun( de vader en zijn partner) heb gelogeerd, andersom doen ze dit ook wel eens bij ons.

Iedereen begint altijd te roepen;

Als mijn kinderen zo jong zwanger thuis komen dan....

Bij mij was het huis ook echt te klein. Vertelde het mijn ouders waren beide zwaar teleurgesteld. Mijn moeder heeft een tijd abortus abortus abortus geroepen. Vader die heeft mij in keus vrijgelaten en ging mij in die keus steunen. Op de voorwaarde dat hij de voogdij kreeg tot ik volwassen was.

(Zijn gedachte hier achter was, als ik haar het zelf uit laat zoeken god mag weten waar ze mét baby terecht komt en wat voor bijkomende ellende ze dan op zich af roept.) Vader is heel duidelijk en streng geweest over de regels; hoefde echt niet dronken/stoned/high thuis te komen. Als niet goed voor mijn zoon zorgde dan mocht ik het lekker zelf gaan uitzoeken zonder zoon het zelfde gelde als ik mijn zoon in gevaarlijke situatie's bracht. Kreeg de kinderbijslag van mijn vader + extra maar moest de bonnetjes op tafel leggen om te laten zien dat ik het echt aan zoon had besteed.

Kortom als tienermoeder heb ik het door steun van mijn vader nog makkelijk gehad. En heeft hij ons veel jeugdzorg ellende bespaard door de voogdij op zich te nemen.

Waarom ik dit topic open? Overal geven mensen hun mening als ze het lezen. Mening mag je hebben, mag hem geven op gepaste wijzen. Maar in topic's ontstaat er nogal eens een discussie erover.
Zoals ik je verhaal heb gelezen doe je het toch best goed? Hoezo schandpaal?
quote:SaveTheDay schreef op 06 april 2015 @ 22:38:

Zoals ik je verhaal heb gelezen doe je het toch best goed? Hoezo schandpaal?

Je moest eens weten hoe mensen er over denken en ook gewoon echt tegen je zeggen. Soms krijgen je gewoon opmerkingen dan is het net alsof je je hele leven hebt verkloot.

Toen ik met ouders naar school ging om het te vertellen zeiden ze nog net niet kijk daar hebben we weer 1.

Tijdens het gesprek op school over verlof etc. Is zelfs door de medewerker vanuit school heel droog gezegd ; "het ligt aan de opvoeding."
Zeldzaam dat het gewoon goed gaat, jij bent een positieve uitzondering
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb je vorige verhaal in het andere topic ook gelezen en een dikke pluim voor je vader. Ik las ook dat je gelijk in de tokkie-hoek werd gedouwd, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ben ook op mijn 16e zwanger geraakt, maar heb zelf gekozen voor abortus. Ik gebruikte de pil en toen ging mijn verkering uit, mijn moeder zei dat ik dan wel kon stoppen met de pil en toen ging mijn verkering weer aan. Ik dacht ergens in de Break Out gelezen te hebben dat de pil nog minimaal 3 mnd door zou werken.... Dat is niet waar.

Mijn ouders lieten de keuze aan mij, als ik besloot om t te houden dan zouden zij t opvoeden zodat ik mijn studie af kon maken. Ze hebben me het hele traject gesteund en ik voelde me achteraf zo schuldig dat ik ze teleurgesteld had. Dat vond ik nog het ergste.
Inderdaad, hulde aan jouw pa.

Je staat toch boven stomme opmerkingen?

Jij weet toch wie je bent.
Ik vind dat je het goed doet en fijn dat met name je vader je zo gesteund heeft.
Een vriendin van mij was 16 toen ze zwanger raakte van haar eerste. Medelijden is niet het goede woord, ik vond het zo jammer voor haar dat ze geen tiener meer kon zijn zoals ons. Ze heeft heel veel moeten opgeven maar heeft er ook heel veel voor terug gekregen. Ondertussen is ze meer dan 3 jaar met haar man getrouwd en hebben nu 3 kinderen. Het is een fantastisch mooi gezinnetje geworden en voor zulke goede jonge ouders kan ik alleen maar respect hebben. Dat ze zo jong waren en dat ze zich er zo goed door heen hebben geslagen.

Zij is samen met jou een positieve uitzondering. En ik ben dan ook erg blij dat het wél goed kan gaan.

'Het ligt aan de opvoeding' vind ik altijd zo gemakkelijk gezegt. Ongeluk zit in een klein hoekje en ouders hebben uiteindelijk geen of weinig grip op hun kinderen wanneer ze zichzelf gaan ontdekken.
Hulde aan jou en jouw vader. Ook de vader van jouw kind en zijn partner.

Maar eerlijk, mijn dochter is net 7 jaar en ik moet er echt niet aan denken dat ze over 8 jaar zwanger is. Ik gun haar gewoon een onbezorgde tiener/studententijd.

Dus ik zou haar ook stimuleren om een abortus te plegen maar wel binnen de normale weken (tot 12 weken en dat vind ik dan al behoorlijk heftig).
Jij laat zien dat het wel kan en mogelijk is, met de hulp van jou vader is het allemaal toch gelukt.

Er zijn helaas ook andere verhalen, maar goed zolang jij weet dat je alles met de beste bedoelingen doet kun je lekker boven die rot opmerkingen gaan staan. Ze zoeken het maar uit, jou leven niet van anderen.

Sowieso vind ik jou vader top, hoe hij je heeft geholpen en nu nog doet.. Fijn zo hoort het, maar zeker niet vanzelfsprekend overal.

Ga zo door!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Gatekeeper.

Wat fijn dat je ouders je wouden helpen. Het opvoeden zodat ik mijn school kon afmaken zat er bij mij niet in, mag er lekker zelf S'nacht af als mijn zoon iets moest. Heb soms als een echte puber de slaapliedjes iets harder staan zingen want ik niet slapen, niemand slapen.

Tijdens mijn examen week gingen mijn ouders er wel S'nacht uit. O wat heerlijk die 2 weken.

Denk dat de 'wijze' woorden van de break out/hitkrant heel wat tienerzwangerschappen hebben veroorzaakt. Bij mij hadden ze het wel even bij de antibiotica kuur mogen vermelden. Vraag nu bij álle medicijnen/pilletjes/prikjes of het wel veilig is in combinatie met de pil.

Kreeg een keer een spuit in mijn slijmbeurs, ik vraag dus mooi van is die veilig in combinatie met de pil. Mijn moeder draaide zich even om. En vroeg in de auto of ik dat serieus bedoelde...

Ben met 18 gestopt met school toen ik mijn MBO 2 diploma had. Was te zwaar een peuter thuis én fulltime school. Toen ik 18 was wou ik ook echt het huis uit want die ouders die alles beter wisten.

Had het praat op straat moeten horen! Was meteen van nou zie je wel, tienermoeder en geen school afmaken. En ik zou uithuisgeplaatst/getrapt zijn.
Nou ja, die real life programma's over tienermoeders zullen ook niet echt positief bijdragen aan de beeldvorming, vrees ik. Laat ze maar lekker lullen dus, ze weten niet beter .

En wat die opvoeding betreft: ik heb mijn kinderen altijd geleerd goed uit te kijken in het verkeer en ik dacht toch echt dat ik daar redelijk in was geslaagd, maar toch liep mijn zoon onder een auto. Is dat mijn schuld? Nee natuurlijk niet. Het is wel mijn verplichting om hem zo goed mogelijk te steunen in zijn herstel- en verwerkingsproces, en wat mij betreft gaat hetzelfde op voor ouders wier dochter ondanks alle voorlichting toch zwanger raakt. Jouw vader heeft dat enorm goed gedaan als ik het zo lees, je moeder zo op het oog wat minder maar ook zij heeft ongetwijfeld het beste met je voor gehad toen ze 'abortus abortus' riep.

Ik ben in elk geval blij te lezen dat het bij jullie gewoon goed gaat, en wat mij betreft valt er dus heel weinig te discussiëren. Misschien kun je iets gaan doen met begeleiding van tienermoeders, later als je uit de kleine kinderen bent. Je hebt er dan in ieder geval nog tijd genoeg voor .
quote:yajes schreef op 06 april 2015 @ 22:57:

Hulde aan jou en jouw vader. Ook de vader van jouw kind en zijn partner.

Maar eerlijk, mijn dochter is net 7 jaar en ik moet er echt niet aan denken dat ze over 8 jaar zwanger is. Ik gun haar gewoon een onbezorgde tiener/studententijd.

Dus ik zou haar ook stimuleren om een abortus te plegen maar wel binnen de normale weken (tot 12 weken en dat vind ik dan al behoorlijk heftig).

Tuurlijk. Elke ouder wilt dat voor zijn kind.

Je hebt er helaas weinig invloed op, je kan ze enkel goed waarschuwen.

Maar ik denk dat als jou dochter anders beslist en het toch gewoon wilt laten komen en opvoeden, dat daar ook ruimte voor moet kunnen zijn. Met een beetje hulp van de ouders in welke vorm dan ook gaat het vaak wel prima.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik zou ook niet blij worden als een van mijn zoons over een paar jaar een vriendinnetje zwanger zou maken. Maar mocht het gebeuren dan zal ik ze steunen. Wat kun je anders? Laten stikken vind ik geen optie.

Zoals ik de OP lees heb je het goed gedaan, hou je daar maar aan vast. Domme opmerkingen zul je altijd krijgen; of je nou moeder wordt op je 16de, 26ste of 36ste...de mensen vinden altijd wel iets om over te zeuren.
Ik denk dat het een beetje komt door het programma "teen mom" en dergelijke. Er zijn positieve uitzonderingen, zoals jij. Maar als je dat programma bekijkt, ziet het er inderdaad hopeloos uit. Moeder van het kind krijgt daarin áltijd problemen met vader van het kind, kind wordt blootgesteld aan veel geschreeuw, stress, verdriet, vader van kind is/wordt werkeloos en gooit er met de pet naar etc etc etc.

Er zijn dus positieve uitzonderingen, maar vaak gaat het ook gewoon fout en dat vind ik altijd zó zielig voor het kindje.. Die heeft er niet voor gekozen om geboren te worden.
Ik zou er ook niet om staan te springen om een kleinkind op te voeden, die tijd heb ik gehad!

En ja, ik zou mijn kinderen absoluut proberen te overtuigen om voor een abortus te gaan.
Ik was twintig toen mijn oudste geboren werd en kreeg ook regelmatig opmerkingen die... minder op waarheid dan op vooroordeel gebaseerd waren.

Als het nu over jonge zwangeren gaat kan ik het dan ook niet laten om keihard "schande!" en "galg en rad!" te roepen.

De kinderen van jonge ouders die ik ken zijn allemaal zeer goed terecht gekomen of bezig goed terecht te gaan komen. Maar dat is nooit wat degenen die lang en diep hebben nagedacht over het krijgen van kinderen en die hebben gespaard en gewacht willen horen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Overigens vind ik niet dat jouw zoon niet geboren had mogen worden, probeer mijn woorden alsjeblieft niet persoonlijk op te vatten
quote:wished- schreef op 06 april 2015 @ 23:01:

[...]

Tuurlijk. Elke ouder wilt dat voor zijn kind.

Je hebt er helaas weinig invloed op, je kan ze enkel goed waarschuwen.

Maar ik denk dat als jou dochter anders beslist en het toch gewoon wilt laten komen en opvoeden, dat daar ook ruimte voor moet kunnen zijn. Met een beetje hulp van de ouders in welke vorm dan ook gaat het vaak wel prima.

Ja, maar ik vind dat niet prima. Ben ik net zelf uit de kleine kinderen, midden in mijn carrière, moet ik klaarstaan voor een kleinkind en een kind.

Ik begrijp best dat het ook mijn dochter kan gebeuren maar ik ga zeker geen dingen roepen als: als je het wil houden help ik je. Naar mijn mening zal een kind van 15 jaar sneller zeggen dat ze het wil houden want mama helpt wel.

Ik ben niet anti-abortus en al helemaal niet in deze situatie. Dus ik zal er alles aan doen om haar te overtuigen dat een abortus een veel betere keus is.
En daarom ben ik stiekem blij dat ik alleen zoons heb. No offence, maar bij een ongelukje komt de zorg toch vaak op de moeder en ouders van de moeder neer. De ouders van vader hebben er veel minder mee te maken (in praktische zin tenminste)
zo te zien heb jij niet 1 seconde nagedacht over wat jouw zwangerschap voor je ouders heeft betekent en wat de gevolgen zijn geweest voor jullie gezin.
quote:Starshine schreef op 06 april 2015 @ 23:20:

En daarom ben ik stiekem blij dat ik alleen zoons heb. No offence, maar bij een ongelukje komt de zorg toch vaak op de moeder en ouders van de moeder neer. De ouders van vader hebben er veel minder mee te maken (in praktische zin tenminste)

Precies. Dochter woont dan nog thuis en dan gezellig een baby erbij..

Nogmaals, petje af voor to dat het bij haar goed gaat maar ik vind het nog steeds geen aanrader voor mijn dochter en ik zal echt behulpzaam reageren.
Ik heb ook je verhaal in een ander topic gelezen en echt, alle respect voor jou en je vader. Mensen zullen altijd wel wat te zeuren/vooroordelen hebben en het lijkt mij ook vervelend daar steeds tegenaan te lopen, ook al weet je zelf wel beter. Jullie hebben er echt het beste van gemaakt en dat vind ik onwijs knap.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2015 09:17
Reden: provoceren
% gewijzigd
Ahum, niet behulpzaam reageren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven