De tienermoeder discussie

06-04-2015 22:36 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft er blijkbaar een mening over, een mening die iedereen maar al te graag roept.

Ik gooi mezelf op het schandeblok;

Ik ben een tienermoeder. Op mijn 15de zwanger geraakt toen ik een jaar school in Denemarken deed. De vader waar ik overigens geen relatie mee had was destijds 18.

Heb met de vader van mijn zoon die inmiddels 5 jaar is, een leuke vriendschappelijke band. Is regelmatig voor gekomen dat ik zelfs met vriend bij hun( de vader en zijn partner) heb gelogeerd, andersom doen ze dit ook wel eens bij ons.

Iedereen begint altijd te roepen;

Als mijn kinderen zo jong zwanger thuis komen dan....

Bij mij was het huis ook echt te klein. Vertelde het mijn ouders waren beide zwaar teleurgesteld. Mijn moeder heeft een tijd abortus abortus abortus geroepen. Vader die heeft mij in keus vrijgelaten en ging mij in die keus steunen. Op de voorwaarde dat hij de voogdij kreeg tot ik volwassen was.

(Zijn gedachte hier achter was, als ik haar het zelf uit laat zoeken god mag weten waar ze mét baby terecht komt en wat voor bijkomende ellende ze dan op zich af roept.) Vader is heel duidelijk en streng geweest over de regels; hoefde echt niet dronken/stoned/high thuis te komen. Als niet goed voor mijn zoon zorgde dan mocht ik het lekker zelf gaan uitzoeken zonder zoon het zelfde gelde als ik mijn zoon in gevaarlijke situatie's bracht. Kreeg de kinderbijslag van mijn vader + extra maar moest de bonnetjes op tafel leggen om te laten zien dat ik het echt aan zoon had besteed.

Kortom als tienermoeder heb ik het door steun van mijn vader nog makkelijk gehad. En heeft hij ons veel jeugdzorg ellende bespaard door de voogdij op zich te nemen.

Waarom ik dit topic open? Overal geven mensen hun mening als ze het lezen. Mening mag je hebben, mag hem geven op gepaste wijzen. Maar in topic's ontstaat er nogal eens een discussie erover.
Mijn dochter is afgelopen weekend 15 geworden en ik hoop dat ze nog een tijd gewoon onbezorgd tiener mag zijn. Maar mocht ze zwanger thuis komen en het kindje willen houden, nouja, dan komt er een babybedje, heel eenvoudig.

Een ongelukje kan. Jammer genoeg geldt in dit soort situaties heel vaak dat zo´n ongelukje komt omdat de vader in kwestie drank of drugs gebruikt (je kunt je afvragen of je dan op de juiste manier gebruik maakt van condooms), een meisje geen opleiding heeft, vaak spijbelt, een slechte relatie heeft met haar ouders... kortom; meestal is een abortus wel zo verstandig, in elk geval voor het kindje.

In ons geval zou het anders liggen. Plaats genoeg, een grote familie dus binnen 2 weken staan hier vier complete babykamers, financieel redden we het ook wel en ik werk parttime, dus ik zou mijn dochter daarna gewoon weer naar school sturen.

Wat niet wegneemt dat haar kindertijd dan wel voorgoed is afgesloten. Ik ga dan niet op zaterdagavond op haar kindje passen terwijl zij langlevedelol gaat stappen tot vier uur ´s nachts. Bij een volwassen beslissing hoort een volwassen leven.
quote:Starshine schreef op 06 april 2015 @ 23:20:

En daarom ben ik stiekem blij dat ik alleen zoons heb. No offence, maar bij een ongelukje komt de zorg toch vaak op de moeder en ouders van de moeder neer. De ouders van vader hebben er veel minder mee te maken (in praktische zin tenminste)en toch, je zal maar jongen van 17 zijn, (of 27) en je vriendinnetje zegt aan de pil te zijn. En je bezwangert haar. Dat kind komt er, want zij wil een 'levende pop'. Dan heb je wel je hele leven de zorg (kosten) van die baby. Zit je vanaf je 17e aan een meisje vast, waar je alleen maar mee dacht te vrijen
Ik heb een dochter van die leeftijd en zou het heel naar vinden als ze nu zwanger raakt. Ik zou haar aanraden een abortus te ondergaan. Maar het blijft haar keuze, en ik zou haar steunen ongeacht. (en troosten, heel veel troosten)
quote:Annelaure schreef op 07 april 2015 @ 08:35:

Ik ken tienermoeders die bewust zwanger zijn geraakt en het prima hebben geregeld. Hij werkte, zij had een eigen bedrijf en ze hebben nooit bij de ouders hoeven aankloppen voor hulp. Als tiener ouders worden hoeft geen ramp te zijn, het hangt van de tieners af.

...Die heb je ook natuurlijk en dat zijn in definitie tienermoeders, maar qua situatie vallen ze eerder in de categorie jonge moeders.
quote:Annelaure schreef op 07 april 2015 @ 08:35:

Ik ken tienermoeders die bewust zwanger zijn geraakt en het prima hebben geregeld. Hij werkte, zij had een eigen bedrijf en ze hebben nooit bij de ouders hoeven aankloppen voor hulp. Als tiener ouders worden hoeft geen ramp te zijn, het hangt van de tieners af.

Ik vind het wel jammer voor ze dat ze een geldige tijd/fase in hun leven hebben misgelopen. Die krijgen ze nooit meer terug. Ze hebben er ook niks voor gekregen want ouders worden kon ook als ze ouder waren.Op je 18e krijg je meteen ook zo'n geweldig salaris dat je er een huishouding op draaiende kan houden not! Hoewel er altijd uitzonderingen zijn hoeveel succesvolle vrouwelijke ondernemers van 17 zullen er zijn in Nederland echt niet veel.
Jira is Elninjoo?

Ik heb een stel pubers, met aanhang, en die heus niet enkel met de handjes boven de dekens slapen. God wat zal ik blij zijn als die zijn afgestudeerd, want ik zit er echt niet op te wachten om oma te worden. Ik was zelf heel piep toen ik een gezin kreeg, en hoewel het mooiste wat me ooit is overkomen, is het ook het zwaarste, en ik gun mijn kinderen gewoon een andere volgorde vooral.

Ik weet niet of jouw verhaal perse zo'n succes verhaal is. Je hebt geen scholing en zo te lezen geen beroep/werk. Je hebt geen vader in het leven van je kind. Klinkt redelijk als een cliche tienermoederdrama als je het mij vraagt. Maar goed, ik was ook niet bepaald een lichtend voorbeeld en ook dat is goed gekomen.

Succes ermee hoor.
quote:saaaaar81 schreef op 06 april 2015 @ 22:43:

Zeldzaam dat het gewoon goed gaat, jij bent een positieve uitzondering Zo´n positieve uitzondering is ze blijkbaar niet, want zonder haar vader had ze het niet gered zonder inteventie van jeugdzorg. Zelfstandig was ze dus niet in staat voor het moederschap en dat is wat ik erg tegen heb op kinderen krijgen in de tienerleeftijd. Je bent niet volwassen genoeg om het op eigen kracht te doen. Je bent afhankelijk van ouders of overheid(singrijpen) en dat is niet de bedoeling van kinderen krijgen. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat je in principe in staat bent om dit zelf te doen (uiteraard heeft iedereen netwerk nodig, of je nou 15 bent, of 35).
eerlijk, ik snap dit soort topics niet.

Je hebt een keuze gemaakt en hebt daarin steun gehad. Who the fuck cares wat anderen daar van vinden. Je zou het nooit goed gedaan hebben. Als je abortus had laten doen dan waren er ook hele volksgroepen overeen gevallen.

Mensen zullen altijd een mening hebben over andere mensen. Gewoon omdat het makkelijk is om andere mensen te veroordelen en om jezelf zo in een beter daglicht te zetten.

En ondanks dat mijn dochter nu pas 4 is, hoop ik voor haar dat ze niet zwanger thuis komt als ze 15 is. En daar zal ik ook alles aan doen om dat tegen te gaan. Gewoon omdat ik een andere toekomst voor ogen heb voor haar. Het is nu makkelijk om daarin te oordelen, want ik sta er niet voor en hoef niemand te beinvloeden of dit te overdenken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:yajes schreef op 06 april 2015 @ 23:13:

[...]

Ja, maar ik vind dat niet prima. Ben ik net zelf uit de kleine kinderen, midden in mijn carrière, moet ik klaarstaan voor een kleinkind en een kind.

Ik begrijp best dat het ook mijn dochter kan gebeuren maar ik ga zeker geen dingen roepen als: als je het wil houden help ik je. Naar mijn mening zal een kind van 15 jaar sneller zeggen dat ze het wil houden want mama helpt wel.

Ik ben niet anti-abortus en al helemaal niet in deze situatie. Dus ik zal er alles aan doen om haar te overtuigen dat een abortus een veel betere keus is.Nou, snap dit wel hoor. Als grootouders krijg je een kleinkind. Normaal gesproken is dat kleinkind de verantwoordelijkheid van de ouders en heb je er zelf geen omkijken naar. Maar als je tienerkind een kind krijgt, wordt je ineens min of meer gedwongen om opnieuw te gaan zorgen voor dat kleine grut. Net op het moment dat je juist weer je vrijheid terugkrijgt. Daar zit je toch niet ongevraagd op te wachten?
quote:lilalinda schreef op 07 april 2015 @ 08:36:

[...]

en toch, je zal maar jongen van 17 zijn, (of 27) en je vriendinnetje zegt aan de pil te zijn. En je bezwangert haar. Dat kind komt er, want zij wil een 'levende pop'. Dan heb je wel je hele leven de zorg (kosten) van die baby. Zit je vanaf je 17e aan een meisje vast, waar je alleen maar mee dacht te vrijen

Als die hypothetische zoon 27 is dan kan 'ie een schop onder zijn hol krijgen, eigen schuld dikke bult. Maar op die leeftijd heb je daar als ouder niet de volledige verantwoordelijkheid voor. Ik zou een hypothetisch kleinkind toch een leukere start gunnen.

Maar 17... God, ik zou de ogen uit mijn kop janken. Dat ze eens opschieten met die pil voor mannen .
quote:lilalinda schreef op 07 april 2015 @ 08:36:

[...]

en toch, je zal maar jongen van 17 zijn, (of 27) en je vriendinnetje zegt aan de pil te zijn. En je bezwangert haar. Dat kind komt er, want zij wil een 'levende pop'. Dan heb je wel je hele leven de zorg (kosten) van die baby. Zit je vanaf je 17e aan een meisje vast, waar je alleen maar mee dacht te vrijen

Daarom zal ik mijn zoon altijd vertellen dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen toekomst en dus een condoom moet gebruiken.

En niet alleen maar om zwangerschappen te voorkomen.

Ik vind het zo makkelijk om de verantwoordelijkheid van de anti conceptie af te schuiven op 1 persoon. Wat als de pil moet goed werkt/het meisje graag een kind wil?
Grief is just love with nowhere to go
quote:Maleficent schreef op 07 april 2015 @ 09:32:

[...]

Daarom zal ik mijn zoon altijd vertellen dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen toekomst en dus een condoom moet gebruiken.

En niet alleen maar om zwangerschappen te voorkomen.

Ik vind het zo makkelijk om de verantwoordelijkheid van de anti conceptie af te schuiven op 1 persoon. Wat als de pil moet goed werkt/het meisje graag een kind wil?

waar twee neuken, hebben twee schuld

Maar kan me zo voorstellen hoe je als jongen van 17 (die babys eerder ziet als buitenaards wezen dan als iets werkelijks) een meisje treft. Met mooie ogen, betrouwbare ogen en ze wil nog sex met je ook! En je mag zonder condoom. Dat je dan heel even die wijze verhalen van je moeder vergeet.
Ik snap niet goed waarom TO nu om haar oren moet krijgen dat ze het niet goed heeft gedaan, omdat ze steun heeft gekregen van haar vader. Ja, dus? Maakt dat dat zij het minder goed heeft gedaan? Er zijn zat dertigers die aan alle kanten worden gesteund door de grootouders met twee of drie vaste oppasdagen per week zodat er gewerkt kan worden zonder dat er een kinderdagverblijf hoeft te worden betaald, daar hoor je meestal niemand over, maar zodra een jong meisje geholpen wordt door haar vader, heeft ze het opeens niet goed gedaan, want geholpen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
IK vind het echt heel erg dom en het verpesten van je leven. Een kind hebben op je 15e> Ik vind onder de 25 al erg jong.
Tienerouders hebben bijna voor alles veel steun nodig. Dat valt imo niet onder de categorie zelfstandige ouders. Ze hebben geen eigen inkomen, geen eigen woning, etc. Dat valt absoluut niet te vergelijken met ouders die naast hun kind(eren) ook hun eigen broek ophouden en hun eigen huishouden runnen. Ongeacht of opa of oma daarbij nog oppassen.

Daarom vind ik het ook niet bijzonder geslaagd wat to heeft gepresteerd. Ze blijft een cliche alleenstaande tienermoeder zonder opleiding en baan (?). Zonder haar vader had je je kunnen afvragen hoe succesvol ze als moeder was geweest nl.

Ik zeg niet dat ze het niet goed gedaan heeft. Het draagt voor mij alleen maar bij aan het plaatje dat tienerouderschap per definitie ontzettend af te raden is en je zwangere meisjes vooral heel erg moet proberen te overtuigen de zwangerschap niet door te zetten.
Het verschil is dat de ouders van die 30 jarige er voor kunnen kiezen of ze willen helpen met bijvoorbeeld oppassen. Dedertig jarige is niet afhankelijk van ha a r ouders. Willen haar ouders niet helpen dan heeft ze geld voor een kinderdagverblijf. Of ze kan er voor kiezen om zelf thuis te blijven bij kind.

Bij een 15 jarige hebben haar ouders geen keus. Zij zullen mo eten oppassen of het kinderdag verblijf financieren. Zelf hun dochter op hasr eigen kind laten passen gaat ook al niet want hun dochter is nog leerplichtig.
16 was mijn zus, en 17 toen mijn neef werd geboren.

Nu is ze 37 jaar getrouwd, heeft 3 kinderen en is al een paar keer oma.

En nog steeds gelukkig.
quote:Susan schreef op 07 april 2015 @ 09:42:

Ik snap niet goed waarom TO nu om haar oren moet krijgen dat ze het niet goed heeft gedaan, omdat ze steun heeft gekregen van haar vader. Ja, dus? Maakt dat dat zij het minder goed heeft gedaan? Er zijn zat dertigers die aan alle kanten worden gesteund door de grootouders met twee of drie vaste oppasdagen per week zodat er gewerkt kan worden zonder dat er een kinderdagverblijf hoeft te worden betaald, daar hoor je meestal niemand over, maar zodra een jong meisje geholpen wordt door haar vader, heeft ze het opeens niet goed gedaan, want geholpen.Er schrijft toch niemand dat ze het niet goed gedaan heeft? Dat ze 'vals' heeft gespeeld? Waarom zou men niet mogen zeggen dat het staat of valt met de steun van de (groot)ouders? Dat is toch zo? Je kunt toch niet een kind met kind er alleen voor laten staan? Die dertigers hebben de eindverantwoording en mogelijkheden om alternatieve opvang te zoeken/betalen. Toch iets heel anders dan een gezinsuitbreiding. Wat het in feite is als de moeder jouw 15-jarige dochter is. Dan heb je de eindverantwoording +1.
Dat klopt, een vijftienjarige heeft minder keuze. Maar dan kan je nog wel zeggen dat ze het onder omstandigheden goed doet.

Júist omdat dertigers de steun van hun ouders niet echt nodig hebben maar toch aannemen, gewoon omdat het makkelijk is, en een tiener weinig keuze heeft, vind ik het opmerkelijk dat een tiener er veel harder op wordt afgerekend dat ze wordt gesteund.
quote:Susan schreef op 07 april 2015 @ 10:15:

Dat klopt, een vijftienjarige heeft minder keuze. Maar dan kan je nog wel zeggen dat ze het onder omstandigheden goed doet.

Júist omdat dertigers de steun van hun ouders niet echt nodig hebben maar toch aannemen, gewoon omdat het makkelijk is, en een tiener weinig keuze heeft, vind ik het opmerkelijk dat een tiener er veel harder op wordt afgerekend dat ze wordt gesteund.TO vraagt hier toch om een mening. Er is niemand die haar verplicht een topic te openen met haar verhaal. Zij kiest hier zelf voor. Dat moet ze zelf weten maar dan kan je ook negatieve reacties krijgen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Broedkippetje schreef op 07 april 2015 @ 07:51:

[...]

Dat is aantoonbaar onjuist.

Juist in landen/gemeenschappen waar veel voorlichting is over gemeenschap en anticonceptie en waar anticonceptie makkelijk verkrijgbaar is, zijn er lage cijfers tienerzwangerschappen en abortus.

En omdat, al die dingen zo makkelijk verkrijgbaar zijn misdraagt men zich hedendaags ook zo.

En net zoals een abortus zo makkelijk verkrijgbaar is net zo makkelijk lopen mensen voor hun verantwoordelijkheden weg.

Als je weet dat je niet zwanger wilt raken vind ik dat je gewoon geen gemeenschap moet hebben.

Dat is hoe ik erover denk.
quote:Susan schreef op 07 april 2015 @ 10:15:

Júist omdat dertigers de steun van hun ouders niet echt nodig hebben maar toch aannemen, gewoon omdat het makkelijk is, en een tiener weinig keuze heeft, vind ik het opmerkelijk dat een tiener er veel harder op wordt afgerekend dat ze wordt gesteund.Het is toch geen afrekenen? Gewoon vaststellen van een feit. Of TO het onder omstandigheden goed doet weet ik niet. Te weinig info in de OP. Als TO nog bezig is met scholing, een bijbaan heeft om mee te helpen in de kosten, dan is ze goed bezig. Toekomstgericht. Zo iemand maakt er wat van voor kind en zichzelf.
Susan, "gezien de omstandigheden doet ze het goed" vind ik geen argument om tienerouderschap aan te raden. Verstandelijk gehandicapten kunnen ook "gezien de omstandigheden" goede ouders zijn. Dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook daadwerkelijk goed uitgeruste ouders zijn, zoals je die graag voor je ziet?

Overigens niet dat ik to wil vergelijken met verstandelijk gehandicapt. Maar dat ik wil aangeven dat "gezien de omstandigheden" mij niet een goed argument lijken om het te verdedigen.
quote:Latoyadelight1 schreef op 07 april 2015 @ 10:23:

[...]

Als je weet dat je niet zwanger wilt raken vind ik dat je gewoon geen gemeenschap moet hebben.

Dat is hoe ik erover denk.Dan zie je het verkeerd, seks is voor mensen meer dan alleen voortplanting. Voor de mens is seks ook een bindmiddel
Ik zeg ook nergens dat tienerouderschap een aanrader is, hoor. Maar ik vind wel dat iemand die toch tienermoeder is best ook eens mag horen dat ze het goed gedaan heeft, óók als dat met steun van haar ouders was, of in dit geval alleen haar vader. Gelukkig dat die steun er was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven